Hallo mede-tweakers,
Hier op mijn stage heb ik als afstudeerproject de server upgrade gekregen. Nou hebben wij al een aantal IT bedrijven gemaild en om advies gevraagd. Ze hebben ons het volgende aanbod gedaan maar ik ben het er niet helemaal mee eens omdat de prijs nogal hoog is. Verder heb ik ook niet veel kennis van server grade hardware (consumer grade hardware meer dan genoeg).
1 x HP PROLIANT DL360G9
2 x PROCESSOR 2.4GHZ 8 CORES
4 x SSD HARDE SCHIJF 480GB
4 x HARDESCHIJF 600GB 15K
2 x VOEDING
128GB GEHEUGEN
5 JAAR NEXT BUSINESS GARANTIE
Dit met een prijskaartje van 9500 euro (excl btw)
Ze doen ook maar wazig over de specificaties, maar ik maak een schatting:
2 x 2630V3 (gokje maar is deenige intel cpu met 8cores op 2.4Ghz) Dit is op 22nm en al 2 jaar oud
4 x 480GB SSD SAS3 (raid5 (?) 4 x 480 x 0.75 = 1.5TB)
4 x 600GB 15K HDD SAS3 (raid5 (?) 4 x 600 x 0.75 = 1.8TB)
2 x voeding dus redundant (UPS hebben we al)
8 x 16GB ECC DDR4 RAM
5 jaar next business garantie. Wat is dit überhaupt?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Er wordt gevisualiseerd (VMWare)
Deze server gaat in eerste plaats als Domain Controller dienen. Er zijn ongeveer 25 gebruikers op piek tijd. (huidige specs 8 threads (Xeon e5530) 16GB RAM .
Er moet ook een SQL database op komen. Die draait nu op een vm omgeving met 8 threads (Xeon e5530) en 10GB RAM. De sql database is nu 100GB groot. De verwachting is dat die na 5 jaar 250GB groot is (iedere 5 jaar server upgrade).
De server moet ook als storage server gaan dienen. We hebben nu 1TB aan data opgeslagen (daarvan is 50% actueel). Er staat eventueel ook nog een NAS(QNAP) van 3TB die nu niet in gebruik is maar die verwachten we wel te gaan gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het kan minder dan het aanbod dat we hebben gekregen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
We willen een compleet nieuw systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De server moet zeker redundant storage(!!!), 128GB RAM en voldoende storage hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel Xeon(2011-3 - 14nm)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ECC geheugen is een must.
Wat verwacht je van ons?
Antwoord op de volgende vragen:
Vraag 1: Is die server werkelijk €11.000 waard (9.500 excl btw)?
Vraag 2: Waarom zouden we SAS3 schijven kopen i.p.v. consumer grade SSD's?
Vraag 3: Wat is 5 jaar next business garantie?
Vraag 4: Is het verstandig om zelf hardware te kiezen en op te bouwen?
Even voor de duidelijkheid:
De huidige 2 server(2 keer hetzelfde):
dual xeon e5530
32GB ECC geheugen
300GB SAS HDD Raid 10
nog 1 andere server:
Xeon e3 1245v3
16GB ECC
SSD boot schijf
1TB niet in Raid
De dual Xeon e5530 servers moeten vervangen worden.
Het is een klein bedrijf met ongeveer 35-40 man werkt. Dus een 3 dubbel dikke rudundant server is te duur en geen mogelijke oplossing. Het blijft dus bij 1 server met VM's erop
We hebben een database waar gemiddeld 10 mensen op werken. Die nu op een VM draait langs meerdere belangrijke servers. Die is nu ongeveer 100GB groot.
We hebben 1 share van 1TB dat is waar die 500GB storage op staat (xeon e3 server). Dit is geen belangrijke storage maar bestanden die we tijdelijk nodig hebben om iets snel te verplaatsen.
De belangrijke shares staan op de andere servers en die hebben maar 300GB maar staan wel in Raid.
Hier op mijn stage heb ik als afstudeerproject de server upgrade gekregen. Nou hebben wij al een aantal IT bedrijven gemaild en om advies gevraagd. Ze hebben ons het volgende aanbod gedaan maar ik ben het er niet helemaal mee eens omdat de prijs nogal hoog is. Verder heb ik ook niet veel kennis van server grade hardware (consumer grade hardware meer dan genoeg).
1 x HP PROLIANT DL360G9
2 x PROCESSOR 2.4GHZ 8 CORES
4 x SSD HARDE SCHIJF 480GB
4 x HARDESCHIJF 600GB 15K
2 x VOEDING
128GB GEHEUGEN
5 JAAR NEXT BUSINESS GARANTIE
Dit met een prijskaartje van 9500 euro (excl btw)
Ze doen ook maar wazig over de specificaties, maar ik maak een schatting:
2 x 2630V3 (gokje maar is deenige intel cpu met 8cores op 2.4Ghz) Dit is op 22nm en al 2 jaar oud
4 x 480GB SSD SAS3 (raid5 (?) 4 x 480 x 0.75 = 1.5TB)
4 x 600GB 15K HDD SAS3 (raid5 (?) 4 x 600 x 0.75 = 1.8TB)
2 x voeding dus redundant (UPS hebben we al)
8 x 16GB ECC DDR4 RAM
5 jaar next business garantie. Wat is dit überhaupt?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Er wordt gevisualiseerd (VMWare)
Deze server gaat in eerste plaats als Domain Controller dienen. Er zijn ongeveer 25 gebruikers op piek tijd. (huidige specs 8 threads (Xeon e5530) 16GB RAM .
Er moet ook een SQL database op komen. Die draait nu op een vm omgeving met 8 threads (Xeon e5530) en 10GB RAM. De sql database is nu 100GB groot. De verwachting is dat die na 5 jaar 250GB groot is (iedere 5 jaar server upgrade).
De server moet ook als storage server gaan dienen. We hebben nu 1TB aan data opgeslagen (daarvan is 50% actueel). Er staat eventueel ook nog een NAS(QNAP) van 3TB die nu niet in gebruik is maar die verwachten we wel te gaan gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het kan minder dan het aanbod dat we hebben gekregen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
We willen een compleet nieuw systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De server moet zeker redundant storage(!!!), 128GB RAM en voldoende storage hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel Xeon(2011-3 - 14nm)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ECC geheugen is een must.
Wat verwacht je van ons?
Antwoord op de volgende vragen:
Vraag 1: Is die server werkelijk €11.000 waard (9.500 excl btw)?
Vraag 2: Waarom zouden we SAS3 schijven kopen i.p.v. consumer grade SSD's?
Vraag 3: Wat is 5 jaar next business garantie?
Vraag 4: Is het verstandig om zelf hardware te kiezen en op te bouwen?
Even voor de duidelijkheid:
De huidige 2 server(2 keer hetzelfde):
dual xeon e5530
32GB ECC geheugen
300GB SAS HDD Raid 10
nog 1 andere server:
Xeon e3 1245v3
16GB ECC
SSD boot schijf
1TB niet in Raid
De dual Xeon e5530 servers moeten vervangen worden.
Het is een klein bedrijf met ongeveer 35-40 man werkt. Dus een 3 dubbel dikke rudundant server is te duur en geen mogelijke oplossing. Het blijft dus bij 1 server met VM's erop
We hebben een database waar gemiddeld 10 mensen op werken. Die nu op een VM draait langs meerdere belangrijke servers. Die is nu ongeveer 100GB groot.
We hebben 1 share van 1TB dat is waar die 500GB storage op staat (xeon e3 server). Dit is geen belangrijke storage maar bestanden die we tijdelijk nodig hebben om iets snel te verplaatsen.
De belangrijke shares staan op de andere servers en die hebben maar 300GB maar staan wel in Raid.
[ Voor 15% gewijzigd door LangeTreeDorpie op 10-01-2017 14:59 ]
Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen