Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 20:09
Ik heb momenteel een Synology DS211+. Deze heeft altijd prima dienst gedaan maar is onderhand toch alweer 5,5 jaar oud. Ik ben altijd fan van Synology geweest.

Nu ben ik dus aan het kijken voor een nieuwe NAS en nu twijfel ik tussen onderstaande keuzes.

- pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-251+ (2GB ram)
- pricewatch: Synology DiskStation DS216+II

Ik heb zelf geen ervaring met Qnap, maar als ik de specs naar de Synology leg, dan komt die toch veel beter uit de bus. Bij de Qnap kan ik ook nog gemakkelijk het geheugen uitbreiden. Daartegenover staat volgens mij dat de software van Synology nog steeds een groot pluspunt is.

Waar ik het voornamelijk voor wil gebruik:

- Als kleine server voor mijn kantoor. Daarvoor voldoet de 211+ ook nog prima alleen die heeft geen ondersteuning voor hardwarematige encryptie.

- Ik maak veel gebruik van de vpn functie om van afstand er op te kunnen werken. Ik wil dus degene waar ik de hoogst mogelijke snelheid met een Openvpn connectie behaal. We laten de uploadsnelheden van de internetverbindingen even buiten beschouwing. Nu merk ik gewoon dat de cpu een te grote bottleneck is om fatsoenlijke snelheden te behalen.

- Mogelijk nog een soort Dropbox server maar volgens mij ondersteunen zij dat allebei.

Welke NAS zal ik kiezen?

[ Voor 11% gewijzigd door Lennyz op 10-01-2017 12:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-07 20:23
Ik bezit zelf een Synology DS216+, die net iets ouder is als de DS216+II, maar de specs zijn nagenoeg gelijk.

Zelf heb ik tussen ook tussen deze en de QNAP zitten twijfelen. Het is zeker waar dat de QNAP veel betere specificaties heeft. Dubbel werkgeheugen is handig als je meerdere gebruikers hebt die tegelijkertijd gebruik maken van de NAS.

De processor van de DS216+ is genoeg voor gemiddeld gebruik maar zal bij een grote overdracht/compressie snel naar 100% neigen wat een probleem kan opgeven wanneer meerdere gebruikers dit tegelijkertijd doen voor grote bestanden.

Zelf heb ik geen problemen gehad met overdrachtsnelheden, zeker bij het gebruikmaken van de cloudstation service die ik gebruik om bestanden tussen verschillende pc's te syncen. Let wel op dat dit voor licht kantoor gebruik natuurlijk anders kan zijn.

Zover mijn ervaringen, ik denk dat ik de keuze het beste zo kan stellen:
De QNAP heeft betere specificaties maar uit mijn eigen onderzoek van het internet is de synology software net wat betrouwbaarder en gestroomlijnder. Wel heeft de QNAP zover ik weet alle belangrijke mogelijkheden (misschien wel meer) vergeleken met de synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 20:09
Raphire schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:58:
Ik bezit zelf een Synology DS216+, die net iets ouder is als de DS216+II, maar de specs zijn nagenoeg gelijk.

Zelf heb ik tussen ook tussen deze en de QNAP zitten twijfelen. Het is zeker waar dat de QNAP veel betere specificaties heeft. Dubbel werkgeheugen is handig als je meerdere gebruikers hebt die tegelijkertijd gebruik maken van de NAS.

De processor van de DS216+ is genoeg voor gemiddeld gebruik maar zal bij een grote overdracht/compressie snel naar 100% neigen wat een probleem kan opgeven wanneer meerdere gebruikers dit tegelijkertijd doen voor grote bestanden.

Zelf heb ik geen problemen gehad met overdrachtsnelheden, zeker bij het gebruikmaken van de cloudstation service die ik gebruik om bestanden tussen verschillende pc's te syncen. Let wel op dat dit voor licht kantoor gebruik natuurlijk anders kan zijn.

Zover mijn ervaringen, ik denk dat ik de keuze het beste zo kan stellen:
De QNAP heeft betere specificaties maar uit mijn eigen onderzoek van het internet is de synology software net wat betrouwbaarder en gestroomlijnder. Wel heeft de QNAP zover ik weet alle belangrijke mogelijkheden (misschien wel meer) vergeleken met de synology.
Ja, ik ben het helemaal met je eens. Qua software is Synology echt gewoon super. Alles werkt en bugs die erin zitten worden meestal snel gefixd. Wat dat betreft zit je gewoon altijd goed bij Synology.

Maar dat neemt niet weg dat ik wel mijn ogen open moet houden voor andere merken die ook gewoon goede prestaties neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-07 20:23
Lennyz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:35:
[...]

Ja, ik ben het helemaal met je eens. Qua software is Synology echt gewoon super. Alles werkt en bugs die erin zitten worden meestal snel gefixd. Wat dat betreft zit je gewoon altijd goed bij Synology.

Maar dat neemt niet weg dat ik wel mijn ogen open moet houden voor andere merken die ook gewoon goede prestaties neerzetten.
Zeker en ik denk dat QNAP een van de beste alternatieven is voor synology, zeker met de performance die ze bieden voor de prijs.