• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11 08:52
Voor mijn afstudeeropdracht moet ik bepaalde modellen gaan fitten met MATLAB op een hele bak met data die ik heb vergaard de afgelopen tijd. Het is een zware berekening, in de zin van dat mijn 5 jaar oude laptop er enkele minuten over doet per keer.

Echter, voordat ik m'n script goed en efficient werkend krijg én het op al mijn data heb toegepast ben ik tegen tientallen uren aan rekenen verder. Het probleem is een beetje tweeledig:

1. De koeling werkt niet echt lekker meer. De fans draaien tijdens het runnen als een tierelier, en als ik SpeedFan mag geloven zijn de temperaturen ~90 graden celcius.
Stel ik accepteer de lange rekentijd, hoelang gaat dit goed? Zo af en toe zou geen kwaad moeten kunnen, maar als ik dag in dag uit dit uren ga doen ben ik (ongefundeerd, dat wel) bang dat 'ie het op een gegeven moment begeeft.

2. In hoeverre is er winst te behalen als ik deze berekeningen op een recentere CPU laat uitvoeren met goede koeling? Ik heb te weinig verstand van het effect van kloksnelheid en ipc's etc etc op de snelheid van dit soort routines, dus ik heb geen idee. Gaat dit om enkele procenten? of gaat het met een factor >10 sneller?

In mijn laptop zit overigens een i7-2630QM. Op mijn universiteit is weinig anders beschikbaar, tenzij ik naar ingewikkelde rekenclusters ga kijken, maar dat lijkt me op het moment wat overdreven.

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:10
Je zou eens kunnen proberen je CPU via energiebeheer te beperken tot (bijvoorbeeld) max 80% belasting, als je bang bent dattie te warm wordt. Dan beperk je de warmte een beetje, als je bang bent dat het anders fout gaat. Gewoon beetje met de maximale belasting spelen, tot ie niet meer boven de, zeg, 75-80 graden komt, en dan lekker laten pruttelen.

Een vlotte desktop-CPU met fatsoenlijke koeling zal het vast sneller kunnen (eerder factor 2 dan factor 10, though), maar of dat een goeie investering is puur voor een dergelijk project is aan jou.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Heb je de fan al een keer schoongemaakt en de koelpasta vervangen?

Het kan zijn dat de CPU ook terug klokt. Dit gebeurt boven een bepaalde temperatuur. Het kan ook zijn dat de berekeningen sneller gaat als de koeling na is gekeken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MATLAB heeft toch bepaalde benchmarks; hiermee kan je een indicatie krijgen of een bepaalde handeling sneller gaat op een PC die gisteren gebouwd is.

Wat je eventueel kan doen (maar dan moet je data naar internet sturen) is ook eens Googlen of MATLAB ook te gebruiken is op iets als AWS of Azure of desnoods een (semi-)dedicated server.

Wat mij betreft: tijd is geld en zeker als je niet tijdig je afstudeeropdracht inlevert. Een beetje dedicated server huren voor een maand is ergens tussen de 30 en 100 Euro. En een zeeeeeer kleine kans dat die het zou begeven tijdens de berekeningen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heb je bijv hwinfo gedraaid en gekeken of de cpu throttled?

lopen de berekeningen op 1 core/thread of op meer?

specs

• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11 08:52
Bedankt voor jullie reacties.

@Twam, ik zal eens kijken inderdaad, wie weet helpt het wat; al is het alleen maar voor m'n eigen gemoedsrust ;-)

@Maarten, ik heb het eens geprobeerd, maar bij het type laptop wat ik heb (Asus X53) is de fan ongeveer het allerlaatste onderdeel wat je los kan maken; om dat te bereiken ben je 25+ schroefjes verder en hoewel er guides op YT staatn, heb ik er eigenlijk nog geen zin in gehad; mede door het gebrek aan vertrouwen in mezelf als het op dit soort dingen aankomt..

@MAX3400, na wat googlen blijkt MATLAB z'n eigen service te bieden, al is dat alleen voor Parallel Computing. Nu zou ik m'n script wat aan moeten passen om het geschikt te maken voor dit soort berekeningen, eens kijken of dat de moeite waard is. En tja, die paar tientjes is inderdaad niet zo veel. Wie weet is er zelfs wat budget voor ;-) Maar zoals ik al aangaf wilde ik eerst even op zoek naar de wat 'makkelijkere' oplossingen.

@maratropa, nee, wel gekeken naar de belasting op elke core tijdens het runnen met de windowstools. Het is een beetje lastig (voor mij?) te zeggen; standaard draait m'n CPU op 2 GHz, met Turbo naar 2.6 GHz, en het hangt er vaak ergens tussen. Weet niet precies hoeveel het teruggeklokt wordt door thermal throttling, maar in ieder geval is het niet dramatisch. Bovendien blijft de temperatuur rustig 5 minuten lang ~90 graden, dus als het al gebeurt helpt het totaal niet.*

Anyway, bedankt voor alle suggesties, ik ga het een en ander proberen.

*Tenzij het wel gebeurt en het ipv 100 graden naar 90 graden wordt gebracht :+

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Je kunt het toetsenbord eraf halen en met een spuitbusje lucht de koeling schoonblazen. Onder het toetsenbord kun je namelijk de fan zien zitten maar er niet uithalen. uitblazen is dan wel te doen. Wel even de fan stil houden zodat deze niet draait. Het is niet helemaal de beste manier maar het is wel makkelijker en kan soms al flink wat verbetering geven. Accu er natuurlijk wel even uithalen.

Al is een X53 makkelijk los te draaien. Er zijn maar een paar verschillende maten schroefjes. En niet veel losse onderdelen die los moeten.
Pagina: 1