Privacy design als nieuwe tak op het forum?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfold
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
L.S.

De laatste jaren beginnen nieuwe vragen over privacy en ethiek meer te leven. Ik wilde daarom vragen: kan er een nieuwe sectie op het forum komen die het kritisch benaderen van technologie stimuleert? Misschien naast "Internet marketing en social media"?

Waarom?

- Omdat de nieuwe privacy wet die in 2018 in gaat "privacy by design" verplicht stelt. We zulllen er de komende tijd meer over moeten gaan praten.

- Omdat het een kans is. Nederland heeft (samen met Duitsland en Scandinavie) goeie kaarten om groot te worden op deze opkomende markt voor meer etische creaties. We hebben Europese moraliteit, een sterker wordende wet, kennis van ICT en design. Het enige dat echt ontbreekt, is het inzicht.

- Omdat Tweakers een verantwoordelijkheid draagt. Ik denk dat Tweakers een belangrijke rol speelt in het Nederlandse ecosysteem. Jullie bereiken een heleboel technologen, en zetten een toon. Helaas is die toon te zelden privacy bewust. Ik vond de Homey review schrijnend, omdat we hier eindelijk een zeldzaam product hadden dat enigszins zijn best deed om ook cloudloos te kunnen werken. Het woord privacy werd echter niet één keer genoemd in de hele review.

Suggesties

Om een paar titel ideetjes te noemen:
- "Value Sensitive Design". Dit is de brede overkoepelde naam voor deze tak van sport, en wordt in Nederland vooral door de TU Delft uitgedragen.
- "Privacy en ethiek". Hieronder zouden Privacy Design vragen en andere ethische overwegingen kunnen worden besproken. Nieuwe producten en "privacy enhancing technologies" die op de markt verschijnen.
- Andere ideeen: "Privacy design"? "Ethiek en ICT"? "Maatschappelijk verantwoorde ICT"? "Ethical Assesment"? "Privacy en wetgeving"? "De controle maatschappij"? ;)

Het forum zou ook een wisselwerking aan kunnen gaan met het nieuws op de voorpagina, reviews van producten, en achtergrond artikelen. Ik zou bijvoorbeeld met alle plezier eens iets voor jullie schrijven over de opkomst van de reputatie economie.

Disclosure

Ik werk in dit veld. Maar ik stel dit niet voor omdat ik daar zelf direct iets aan heb. Ik stel het voor omdat ik merk dat ik te weinig collega's heb. De nieuwe GDPR zal in de EU tussen de 25000 en 75000 nieuwe banen creeeren voor privacy deskundigen. Aangezien die in theorie volgend jaar moeten beginnen, denk ik dat velen daarvan om- en bijgeschoolde ICTers moeten zijn.

Het zou mooi zijn als zij, en de discussie over ethiek in het algemeen, een thuishaven kunnen vinden op Tweakers.

*O* :)F *O* :w *O* oOo *O* <3 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoewel ik je punt waardeer, waarom zou dit niet passen in Beveiliging & Virussen?
Beveiliging & Virussen is de plek bij uitstek om hulp te vragen bij de volgende dingen:

Hulp bij het verwijderen van van virussen, rootkits, spy- of adware en andere nare infecties.
Hoe je je firewall of virusscanner het beste kunt instellen, of eventuele problemen die je tegen kunt komen.
Beveiligingsprotocollen voor je netwerksituatie.
Beveiligingscertificaten, boeken, opleidingen en al het andere wat er bij komt kijken om je hierin te verdiepen.
Privacy en rechten. Denk hierbij aan dingen als patenten, privacy wetgeving op de vloer, discussies over open standaarden, DRM, kopiëer beveiligingen, phishing etc.
Security. Denk hierbij aan security beleid maar ook het testen van security. Voorbeelden hiervan zijn het analyseren van pcap bestanden, resultaten uit applicaties zoals nmap en ook technieken bespreken voor bruteforce aanvallen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unfold
Ik begrijp je vraag, maar ik vind van niet.

Privacy is ondertussen veel meer dan een beveiligingsvraagstuk geworden. Het beveiligen van de data en communicatie (encryptie, etc) is natuurlijk een essentieel onderdeel, maar er ontstaan ook allerlei UX design vragen, vragen over algoritme ontwerp, de onverwachte gevolgen wanneer systemen worden gekoppeld (informatie achitectuur), meer filosofische discussies over ethiek in het algemeen, en reflectie op bizarre nieuwsberichten. Ik zou hopen dat Tweakers een plek werd waar niet alleen technologisch begrip, maar ook design en menswetenschappelijk begrip werd gedeeld. Pas wanner die werelden en inzichten elkaar meer gaan vinden zullen we meer menswaardige technologie kunnen gaan bouwen.

Hier een paar voorbeelden van dingen die je misschien zou tegenkomen:

2016
- Volkswagen's auto's liegen over hun dieseluitstoot. Waar zit die chip in mijn Volkswagen, en hoe kan ik daar zelf software voor schrijven?
- Mijn videorecorder is deel van een botnet van 500.000 apparaten.
- Een stel data-kunstenaars scrapete een database bij elkaar met data over 800.000 Nederlands ("De Nationale Verjaardagskalender")
- Ik mag op Facebook geen foto's posten van historische tragedies (maar nep nieuws is geen probleem).

2017
- Ik werk aan Toon 2.0 en wil de interface op zo'n manier vormgeven dat de gebruiker inzicht krijgt in de processen en keuzes van een algoritme. Hoe kan de gebruiker dat bijsturen en limiteren? Wat zijn goeie voorbeelden hiervan?
- Ik ben gevraagd een domotica oplossing te bouwen voor een vluchtelingen opvang. Waar moet ik op letten?
- Ik moet voor mijn werk naar Engeland verhuizen, en wil alvast een thuis-DNS-forwarding/caching server installeren waar ik alvast met een eigen kopie van de .com en .nl domeinen op zet, zodat mijn provider in de UK niet meer precies kan tracken wat ik bezoek. Hoe pak ik dat aan?
- De goedkope bewakingscamera's die ik bij mijn klant heb geinstalleerd blijken door het Mirai botnet geinfecteerd. Die klant stelt mij nu aansprakelijk. Wat nu?
- Wat is nou eigenlijk het lange termijn gevaar als ik een Nest thermostaat gebruik?
- Vragen uit de community als "help, ik wordt gevraagd om een 'knalsensor' in lantarenpalen in te bouwen, maar als techneut weet ik dat ik eigenlijk wordt gevraagd om een microfoon in te bouwen".
- Ik werk aan autonoom rijdende vrachtwagens voor de Rotterdamse haven. Mijn neef, die vrachtwagenchauffeur is, vond tijdens het kerstdiner dat "ja maar vooruitgang hou je niet tegen" een slecht argument was. Wat zijn goeie argumenten?
- Weet iemand een goed open source power disaggregation algoritme?
- Ik ga een app waarmee zwangere vrouwen hun voortgang kunnen bijhouden en vergelijken. Waar moet ik op letten?

2018:
- Sinds het gebruik van een app om mijn zwangerschaps voortgang te tracken kreeg ik niet alleen allerlei gepersonaliseerde reclame online, ik kreeg op de uitgerekende datum zelfs een luiertaart in de brievenbus. Ondanks mijn miskraam. (echt gebeurd, al kon ze er om lachen)
- Partij voor de dieren wil nu ook 3-sterren systeem voor algoritmische producten
- Ik solliciteerde voor mijn droombaan bij Philips, maar mijn brief werd door hun applicant tracking system meteen de virtuele prullenmand in gegooid. Wat moet ik in mijn brief zetten als ik er wel doorheen wil komen?
- Ik bouw een opensource thermostaat op mijn Raspberry Pi, wie heeft er ervaring met deep learning algoritmes?
- Alternatieve roms voor Let's Chat Barbie: welke kan samenwerken met de spraakbutler op mijn thuisserver?
- Nu de grootste inboedelverzekeraar van Nederland het bedrijf Homey heeft gekocht, vraag ik me af of ik mijn data naar alternatief X kan verplaatsen. Wat zegt de wet hierover?
- Mijn Philips Hue app zegt dat als ik zo laat naar bed blijf gaan, ik een groter risico loop om Alzheimer te krijgen.
- Die nieuwe aflevering van Black Mirror, waarin een data-leak-mashup van een studenten-cijfer-tracking systeem en Linked-in wordt gebruikt om een black-list te maken van mensen die slecht werk leveren.. dat is nu een echte app.
- Mijn slimme bed is gehackt, en nu willen hackers bitcoins zien, anders delen ze online wat we uitspoken thuis.
- Door de nieuwe mobiele "wie ben ik" game waarin je echte Facebook data over je vrienden kan koppelen, weet mijn vader nu per ongeluk dat ik homo ben.
- Sinds de Gemeentelijke Basis Administratie is gelekt krijgen mijn ouders phishing emails met daarin hun echte gegevens, en hebben ze een Trojan geïnstalleerd. Ik kon ook bijna niet meer aan de email zien dat die nep was. Welke anti-virus software werkt hier tegen?
- Mijn vrienden zagen reclame op Facebook waarin ik Intel processoren aanprijs terwijl ik een AMD fan ben. Waar is de opt-out hiervoor?
- Open data die ik in 2015 hielp vrijgeven bij de provincie Maastricht, wordt nu gebruikt in de nieuwe app van de PVV waarmee iedereen kan helpen de grens in de gaten te houden. Politieke rel!
- Startup-idee: dagelijks verschillende kleuren/soorten bloemen afleveren op basis van twitter sentiment analyse? Automatisch witte lelie's bij een grafsfeer op het werk?
- Bij de Albert Heijn is de hele tijd voedsel met anti-oxidanten in de persoonlijke bonus. Weten ze iets dat ik niet weet?
- Hoe ik mijn best ook doe om dit te verwijderen, achter de schermen blijft foutieve data over mij blijft maar rondpompen in databases, waardoor ik telkens weer op zwarte lijsten kom van vliegmaatschappijen. Wat kan ik hier aan doen?

2019:
- Sinds ik "save me at all costs" aan heb gevinkt in de ethische instellingen van mijn Tesla mag ik niet harder dan 30 rijden in de buurt van scholen. Weet iemand hoe je die begrenzing kunt omzeilen?
- Ik betaal bijna de helft meer inboedelverzekering dan mijn andere huisgenoten. Na wat nabellen ontdekte ik dat Google Insurance Services aan mijn huidige verzekeraar heeft verklapt dat ik mijn PC heb overgeklokt. "Brandgevaar"..
- Boedel 3: Achmea's thuisbutler. Is het wat?
- Een ransomware op mijn Philips Hue zegt dat als ik niet bitcoins doneer, data over mijn slechte slaapritme online wordt vrijgegeven aan de hoogste bieder.
- Volgens de sentiment analyse software van mijn nieuwe werkgever gebruik ik te weinig intellectuele woorden in mijn online uitingen, en ik vermoed dat ik daardoor geen opslag krijg. Is er een browser plugin waarmee ik mijn posts op Tweakers kan opslimmen?
- Als ik mijn Facebook LifeTrackr data doorgeef is er een kans dat ik hoger op de wachtlijst kom voor een donornier. Hoe wordt dit gewogen? Ik gebruikte twee jaar terug ook de Untappd app om bij te houden hoeveel biertjes ik dronk. Weet iemand of Facebook sinds de overname die databases al heeft gekoppeld?
- Techno-ethiek studeren: Delft of Leiden?
- Sinds ik single ben krijg ik meer spam-aanbiedingen voor afhaaldiensten en prostituees in mijn email inbox. Hoe kom ik erachter bij welke partij of partijen deze data over mij wordt verkocht?

2020
- Ik wil wel protesteren tegen de 'minder minderheden' database plannen van minister president Wilders, maar ik ben bang dat de gezichtherkennings systemen dan ook oppikken dat ik daar was, en als Marokkaanse programmeur is dat misschien niet handig. Hoe kan ik mijn gezicht het beste verbergen? Is pietenschmink genoeg?
- Deathmetal, Spotify: is het waar dat je muziekselectie een rol speelt bij het bepalen van de prijs van psychologische hulp pakket bij zorgverzekeraars?
- Vacature bij bedrijf uit Woerden dat lucratief contract heft gewonnen voor het leveren van 'terroristen detectie software' voor autonome tank-drones die in Saoudi Arabie zullen worden ingezet. Wat is de europrijs van een schoon geweten?
- Etc etc

[ Voor 7% gewijzigd door unfold op 11-01-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 21:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het probleem is dat er op het forum (hoe dat op de FP gedaan wordt weet ik zo niet) al diverse onderdelen zijn waar dit prima onder past.

Beveiliging & Virussen -> Security / Privacy / Design
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij -> Actualiteit, Wetenschap / Ethiek.

Volgens mij hebben we het in het verleden een themaforum gehad over dit soort onderwerpen (correct me if i'm wrong), maar liep het niet doordat alles elders ook al stond. Ik stond zelf positief over zo'n forum, alleen werd het nooit permanent.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfold
Voor mij dekken die de lading niet, maar ik kan inderdaad minder goed inschatten of het zou gaan leven.

Dank je voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Laatst online: 21-09 22:31

matroosoft

Lone Christian

Een themaforum lijkt me niet nodig, maar wat houdt je tegen een nieuw 'groot' privacytopic te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit topic verplaats ik even naar LA, aangezien Mooie Features meer gaat over wat zou kunnen worden ontwikkeld, een nieuw subforum vereist (AFAIK :+ ) geen maatwerk maar 'vinkjes zetten'.

Ik ga niet over de hierboven besproken subfora dus op persoonlijke titel: als je zelf discussietopics wilt starten over onderwerpX, insteekY, dan lijkt me dat helemaal prima. Bij twijfel in overleg met de lokale moderators (en incidenteel eventueel met een 'alias' in een ander subforum zodat het in beide subfora zichtbaar is).

In B&V (wat bij veel interesse qua benaming breder zou kunnen zijn als 'Beveiliging en privacy' oid), in https://gathering.tweaker...%5B%5D=71&keyword=privacy, General Chat - Openbare fora etc. En inderdaad gefragmenteerd, maar daar zit (nu nog) het publiek dat geïnteresseerd is in onderwerpX. Dan ook de privacy-impact onderwerp van discussie maken is iets dat IMHO ook daar moet gebeuren. Een 'ivoren toren'-discussie is iets wat je juist niet wilt, me dunkt. Privacy by design krijg je niet door bewustwording bij privacy officers, maar door bewustwording bij product managers, ontwikkelaars, etc.

Sowieso: in het verleden is 'if you build it they will come' niet erg succesvol gebleken: het is handig om eerst voldoende content te hebben en dan dat te groeperen.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 11-01-2017 08:13 . Reden: deelzin ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 18:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hoewel ik het met je eens ben dat onderwerpen als privacy, ethiek en goed design erg belangrijk zijn denk ik niet dat het een goed subforum is omdat er te veel overlap is met de bestaande fora, we hebben al een plek voor software ontwikkeling, eentje voor beveiliging en een plek voor ethische discussies. Weliswaar hebben we geen plek waar al die onderwerpen tegelijk in de spotlight staat maar dat heb je nu eenmaal bij iedere indeling.

Daarnaast ben ik een beetje bang dat het een eenzijdige klaagzang wordt over hoe dom en slecht programmeurs én gebruikers zijn en dat wordt een beetje bevestigd door je lijst met "nieuwtjes" (prachtige lijst overigens).

Ondanks dat ik het me geen goed subforum lijkt vind ik het onderwerp machtig interessant. Als je een ei kwijt wil dan kijk ik uit naar je topic :)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik ga er niet over en ik ben hierin een behoorlijke buitenstaander, dus beschouw dit maar als een brainfart: wellicht is het een idee om Beveiliging & Virussen een andere naam te geven? Vooral het gedeelte "Virussen" lijkt mij een te beperkt idee te geven van wat er in het forum besproken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfold
@RoD: Dat is een mooie brainfart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Dit zijn zaken die passen binnen het gebied van B&V. Echter over de naamgeving valt wat te zeggen om dit duidelijker te maken. We zullen hierover binnen de crew eens over spreken :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Dit hebben wij tijdens een SGC meetup gisteren besproken. De verdere uitwerking gaan wij nog over nadenken binnen de crew.

Wordt vervolgd dus en dan komen we bij je terug.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfold
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:42:
Ik ga er niet over en ik ben hierin een behoorlijke buitenstaander, dus beschouw dit maar als een brainfart: wellicht is het een idee om Beveiliging & Virussen een andere naam te geven? Vooral het gedeelte "Virussen" lijkt mij een te beperkt idee te geven van wat er in het forum besproken kan worden.
Iets als "Big Data, Digitale Identiteit en Beveiliging"

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

"Malware - privacy - beveiliging"?

Malware kan tegenwoordig heel veel zijn, en richt zich meer op de besmettting van apparatuur. Vaak is dit tegenwoordig bedoeld om identiteitsgegevens te ontfutselen.
Privacy is meer hoe gegevens op straat kunnen komen te liggen door bedrijven, bugs, eigen handelen, wetgeving, enzovoort.
Beveiliging: vanzelfsprekend, hoe kun je dit tegengaan?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Malware is een meer correcte term, virussen is bij het publiek bekender. Beide hebben pros en cons, IMHO. Maar idd, enige combi van dergelijke termen (zonder een titel van zes regels te krijgen) lijkt me handig. En natuurlijk het bijbehorende (licht, het past er nu al best) getweakte subforum-policy.
enchion schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:42:
Iets als "Big Data, Digitale Identiteit en Beveiliging"
Big data is in beginsel vooral een tool, niet de boosdoener an sich (Zo horen 'camera', 'microfoon', 'verrekijker' en 'cookie' ook niet thuis in de titel, me dunkt).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:06:
Malware is een meer correcte term, virussen is bij het publiek bekender. Beide hebben pros en cons, IMHO. Maar idd, enige combi van dergelijke termen (zonder een titel van zes regels te krijgen) lijkt me handig. En natuurlijk het bijbehorende (licht, het past er nu al best) getweakte subforum-policy.

[...]

Big data is in beginsel vooral een tool, niet de boosdoener an sich (Zo horen 'camera', 'microfoon', 'verrekijker' en 'cookie' ook niet thuis in de titel, me dunkt).
Internet = Big Data, Virussen zijn Big Data, Malware = Big Data, Botnet = Big Data, Popups = Big Data, Cookies = Big Data, Facebook = Big Data, XboxLive, Steam, Tweakers, enzzz...
(Niet alleen Receive/Gather/Verzamel maar ook Send/Transmit/Creeer)

Alle hoofdredenen voor Privacy zijn tegen Big Data.

Privacy = Digitale Identiteit. (want niemand heeft het over de keuze om de PC/Smartphone uit te zetten)

Beveiliging is je Selectieve Digitale Identiteit selectief beschermen tegen de invloeden van Big Data. (de Koren van het Kaf scheiden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik zie toepassingen voor spamfilters, virusscanners, medisch onderzoek, etc. Maar dit is een inhoudelijke discussie, ik stel voor dat je een topic opent in voorlopig B&V ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:37:
Ik zie toepassingen voor spamfilters, virusscanners, medisch onderzoek, etc.
Aaahh, je negeert de negatieve kant.
Maar dit is een inhoudelijke discussie, ik stel voor dat je een topic opent in voorlopig B&V ;)
De essentie van m`n post was dat imho: "De Grote groep, Myzelf, Hoe daar een middenweg te vinden" (in de geschikte termen) imho filosofisch een goede definitie voor een tak op het forum zou zijn, die dan zoals ROD zegt best ipv de "Beveiliging en Virussen" zou neergezet kunnen worden.

En daar dan dus ook de topics over hacks op websites en identiteits diefstal neer te zetten en ook policy aanpassingen door Google enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfold
@F_J_K: in je reacties meen ik een aanname op te merken dat de titel zou moeten verwijzen naar een boosdoener? Ik ben de eerste die zal zeggen dat we de schaduwkanten van technologie te weinig belichten, maar een woord als 'malware' richt de discussie wel sterk richting "problem, meet solution", en sluit open design vragen, bijvoorbeeld over algoritme ontwerp, mogelijk iets uit. Daarnaast voelt malware als een heel concreet probleem, waardoor misschien niet wordt gecommuniceerd dat bredere ethische discussie (wat mij betreft) ook welkom zou zijn.

"Privacy en Beveiliging" is misschien mooi simpel? Er zit ook een mooie spanning in: vanuit de overheid gezien staan die tegenover elkaar, en moeten we onze privacy inleveren voor veiligheid. Hoe zichtbaarder de burger, hoe beter te controleren. Maar vanuit de burger gezien zijn privacy en beveiliging hetzelfde ding: hoe onzichtbaarder je bent, hoe minder makkelijk je kan worden aangevallen.

Om nog eens een ander woord in de groep te gooien: de TU Delft is heel erg "Value Sensitive Design" als vakgebied op de kaart aan het zetten. Het is een mooie future-proof term, want het gaat dan om de bredere vraag hoe technologie _alle_ mensenrechten kan respecteren, niet alleen privacy. Nadeel is dat de term nog niet mega bekend is (al is dat snel aan het veranderen).

[ Voor 8% gewijzigd door unfold op 17-01-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

unfold schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:15:
@F_J_K: in je reacties meen ik een aanname op te merken dat de titel zou moeten verwijzen naar een boosdoener?
Nee hoor, liefst wel dat het de lading dekt. Iets als P&B zou inderdaad prima kunnen.

(Zeg ik overigens als user, ik ben geen B&V mod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Privacy en Beveiliging als naam onderbelicht imho juist weer waar de meeste mensen tweakers om raad komen vragen: Hoe voorkom ik een digitale infectie, en vooral, hoe kom ik er weer van af en houd ik de schade beperkt?

Voor een apart subforum lijkt de naam me weer prima, maar daar verwacht ik (nog) te weinig animo voor. Let wel, ik verwacht ook dat dit gaat groeien, maar daar gaat nog wat tijd overheen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12

Fiber

Beaches are for storming.

Begin er ergens gewoon een mooi topic over met een mooie OP. Als dat topic goed loopt en te groot en te breed wordt dan krijg je vanzelf afsplitsingen, die uiteindelijk een (sub) forum kunnen vormen. Dus eerst inhoudt creëren dan komt de vorm er omheen vanzelf...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1