Beste Tweakers en code-experts,
Introductie (TL:DR; optioneel gedeelte
)
Mijn vraag
Ik moet deze opdracht uitwerken:
- Deelnemers ingevoerd kunnen worden
- Scores toegewezen kunnen worden aan deelnemers
- De deelnemers op volgorde van score in een lijst weergegeven kunnen worden
Nu hebben we dit gedaan, met een zoekfunctie als extra voor een beter punt, maar dat resulteerde in een 4.
Die code zal ik hier neer zetten, maar hij is vrij lang ben ik bang:
(bestand deelnemers.txt geloven jullie denk ik wel en excuses voor de mix Engels en Nederlands)
Na aandringen bij de examencommissie werd het oordeel herzien, maar ons verzoek afgewezen op grond hiervan:

Hij heeft ons op alle drie de factoren met een 4 beoordeeld. Wat ik nu precies fout doe weet ik niet, dus ik zou dat graag weten (fundamenteel gezien dus, welke booleans e.d. verkeerd zouden zijn), alsmede het verzoek mij de juiste richting in te wijzen wat betreft de extra functionaliteiten. Mijn kennis reikt echt niet verder dan dit, hoe graag ik ook zou willen dat dit na een aantal weken af en aan les anders zou zijn
.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Python 2.7
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Goed, dat heb ik eigenlijk al een beetje uitgelegd
Ik heb gezocht naar databases e.d, maar dat gaat me echt te boven qua niveau.
Als afsluiting:
Excuses voor de eindeloos lange OP, ik schaam me dood maar ben inmiddels redelijk wanhopig... Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben
Op voorhand echt oneindig veel dank, jullie zijn geweldig
Introductie (TL:DR; optioneel gedeelte
offtopic:
Ik heb mijn 'wanhoop' betreffende deze opdracht al eerder uitgesproken in dit (programmeren met python) topic en heb het advies gevolgd om een eigen topic te openen. Laat me beginnen te zeggen dat ik absoluut niet kom met de verwachting dat ik alles voorgekauwd op m'n bord krijg. Ik heb echt heel erg hard mijn best gedaan om de opdracht zelf tot een goed einde te brengen, maar gezien een (discutabele) 4 voor de eerste poging en na vruchteloze pogingen verdere uitleg van mijn docent te krijgen moet ik helaas bij jullie aankloppen. Geloof me, ik krijg onderhand de pest van deze opdracht en dat komt door het feit dat ik (of eigenlijk ons casusgroepje) op iedere stap tegengewerkt wordt door zowel de docent als de examencommissie
. Zo heb ik na 4 mails en 2x mondeling contact vanavond eindelijk de bevestiging dat we dezelfde opdracht opnieuw moeten maken i.t.t. eerder gesuggereerde nieuwe opdracht
Maar goed, dat is een ander onderwerp...
Ik heb mijn 'wanhoop' betreffende deze opdracht al eerder uitgesproken in dit (programmeren met python) topic en heb het advies gevolgd om een eigen topic te openen. Laat me beginnen te zeggen dat ik absoluut niet kom met de verwachting dat ik alles voorgekauwd op m'n bord krijg. Ik heb echt heel erg hard mijn best gedaan om de opdracht zelf tot een goed einde te brengen, maar gezien een (discutabele) 4 voor de eerste poging en na vruchteloze pogingen verdere uitleg van mijn docent te krijgen moet ik helaas bij jullie aankloppen. Geloof me, ik krijg onderhand de pest van deze opdracht en dat komt door het feit dat ik (of eigenlijk ons casusgroepje) op iedere stap tegengewerkt wordt door zowel de docent als de examencommissie

Mijn vraag
Ik moet deze opdracht uitwerken:
Dit is letterlijk de opdracht. Randinformatie is dat de casus over het organiseren van een LAN-party gaat. Het is dus de bedoeling datSchrijf een programma in Python dat de centrale rankinglist produceert. Maak
daarnaast een document waarin je de werking van het programma en de gemaakte
keuzes toelicht en onderbouwt. Je neemt dus twee documenten op in je portfolio:
de code in een .py-document en de onderbouwing in een Word-document.
- Deelnemers ingevoerd kunnen worden
- Scores toegewezen kunnen worden aan deelnemers
- De deelnemers op volgorde van score in een lijst weergegeven kunnen worden
Nu hebben we dit gedaan, met een zoekfunctie als extra voor een beter punt, maar dat resulteerde in een 4.
Die code zal ik hier neer zetten, maar hij is vrij lang ben ik bang:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
| #people who participate are defined in a seperate textfile which is opened read only deelnemers = [] bestand = open("deelnemers.txt", "r") "---------------------------------------------------------------------------" #these lines provide the layout for the dictionary for regel in bestand: #the '\n' command puts a different piece of data on a new line regel = regel.replace('\n', '') #after this we print the values defined print(regel) velden = regel.split(";") for i in range(len(velden)): if velden[i].isdigit(): velden[i] = int(velden[i]) deelnemers.append(velden) #we close the file bestand.close() print(deelnemers) deelnmrInd = -1 "----------------------------------------------------------------------------" #we begin a list of options doorgaan = True while doorgaan: print ("0 - stoppen") print ("1 - Invoeren deelnemers") print ("2 - Deelnemers opslaan") print ("3 - Deelnemer zoeken") print ("4 - Gevonden deelnemer afdrukken") #depending on the choice made the programm chooses the correct code and returns to beginning keuze = input(" ==> geef keuze: ") if keuze.isdigit(): keuze = int(keuze) if keuze == 1: #this part is for entering a new contestant meerdeelnemers = True while meerdeelnemers: naam = input ("Geef naam") score = int(input("Geef score")) rij = [naam, score] deelnemers.append(rij) #if there are more new contestants we can enter them antw = input ("Zijn er nog meer deelnemers? (j/?)") meerdeelnemers = antw in "jJ" for d in deelnemers: #finally we print the complete list of contestants entered with their score print(d) elif keuze == 2: #we need a seperate command to save the new entries bestand = open ("deelnemers.txt", "w") for d in deelnemers: for i in range(0, len(d)-1): bestand.write(str(d[i])+";") bestand.write(str(d[len(d) - 1])) bestand.write("\n") #when done we need to close the file bestand.close() elif keuze == 3: #when we want to search for the score of a specific contestant we need this code deelnmrInd = -1 naam = input("Geef de naam van de deelnemer: ") gevonden = False i = 0 #while 'deelnemers' is <1 we keep searching in the list while not gevonden and i < len(deelnemers): if deelnemers[i][0] == naam: gevonden = True else: i = i + 1 if gevonden: deelnmrInd = i #to print the name we need a seperate command elif keuze == 4: if deelnmrInd != -1: for i in range(0, len(deelnemers[deelnmrInd])): print(deelnemers[deelnmrInd][i], end = " ") print() #if nothing is entered or a wrong name is entered we get an error else: print("Je moet eerst een deelnemer zoeken... ") #when we need to exit the programm we simply enter '0' and this code takes care of the rest elif keuze == 0: doorgaan = False "----------------------------------------------------------------------------" print ("Programma afgesloten") |
(bestand deelnemers.txt geloven jullie denk ik wel en excuses voor de mix Engels en Nederlands)
Na aandringen bij de examencommissie werd het oordeel herzien, maar ons verzoek afgewezen op grond hiervan:
Goed, jullie kunnen ook wel zien dat dit helemaal niet in de opdracht staat, maar of ik het hier nu met eens ben of niet: ik wil het gewoon goed doen. Het is essentieel om het beoordelingsmodel erbij te pakken:De uitwerking van de opdracht: “Sorteren en afdrukken van een overzicht van deelnemers” ontbreekt. Dit laatste is de belangrijkste reden voor mijn beoordeling. Eventueel kon het programma aangevuld worden met andere functionaliteiten (met als doel een hogere beoordeling te krijgen):
deelpunten per gespeeld spel registreren en op deelpunten gesorteerd afdrukken.
registreren van betalingen
groepswedstrijden en groepsscores verwerken

Hij heeft ons op alle drie de factoren met een 4 beoordeeld. Wat ik nu precies fout doe weet ik niet, dus ik zou dat graag weten (fundamenteel gezien dus, welke booleans e.d. verkeerd zouden zijn), alsmede het verzoek mij de juiste richting in te wijzen wat betreft de extra functionaliteiten. Mijn kennis reikt echt niet verder dan dit, hoe graag ik ook zou willen dat dit na een aantal weken af en aan les anders zou zijn
Relevante software en hardware die ik gebruik
Python 2.7
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Goed, dat heb ik eigenlijk al een beetje uitgelegd
Als afsluiting:
Excuses voor de eindeloos lange OP, ik schaam me dood maar ben inmiddels redelijk wanhopig... Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74