Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een vraag over het upgraden van mijn RAM geheugen.
Moet ik bij het upgraden van mijn RAM geheugen dezelfde sticks hebben van hetzelfde merk?
Ik heb namelijk de verkeerde besteld en weet niet of ik hem in mijn PC moet zetten.

Zelf heb ik G.Skill 8 GB DDR3-1600 F3-1600C11S-8GNT in mijn PC zitten.
Echter heb ik een Crucial 8GB DDR3-1600 CT102464BD160B gekocht.

Beide hebben 1600 MHz kloksnelheid, 240 pin aansluiting en timings van 11-11-11-28.
Alleen het voltage is anders (G skill op 1,5V en Crucial op 1,35V).

Kan ik deze 2 RAM sticks tegelijk gebruiken of is dat slecht voor mijn PC?

Alvast bedankt!

Rob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor je PC is het niet slecht. In het ergste geval werkt het 1.35V geheugen op een hoger voltage indien het moederbord niet met low voltage om kan gaan, maar met voldoende lucht eromheen mag dat geen probleem zijn.
Voor referentie van werkende soorten kan je de QVL van je moederbord raadplegen op de website van de fabrikant. Daarvan weet je zeker dat het werkt. Deze lijsten worden nagenoeg niet bijgehouden, dus veel RAM dat er niet op staat werkt ook, maar wat er wel staat is getest als zijnde werkend.

In ieder geval gaat je pc er niet kapot aan als je het nieuwe ram erin stopt ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke.

Ik heb een ASROck 970 Extreme3 R2.0.
Kan helaas niks op de site vinden.
Maar in ieder geval bedankt voor het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

RAM kan je gewoon mixen. Maakt niks uit.
DDR3 hoort op 1.35v te draaien. Dat betekent dat het 1.5v stickje in standaard configuratie gewoon op 1.35v werkt, tenzij je de overclock optie gebruikt (via XMP of handmatig).

Verder heb je in de meeste moederborden een mogelijkheid voor Dualchannel. Hoewel dit in theorie zorgt dat je 2x zoveel bandbreedte krijgt en dus sneller geheugen (beetje zoals RAID0 met harddisks), heeft dit in de praktijk meestal weinig nut.
Met twee stickjes van dezelfde grootte zou je in princiepe gewoon Dualchannel moeten krijgen, al is dat niet altijd het geval. Dus de kans bestaat dat je geen Dualchannel krijgt. Maar dat is geen groot verlies (je hebt het nu sowieso niet)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

McKaamos schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:41:
DDR3 hoort op 1.35v te draaien. Dat betekent dat het 1.5v stickje in standaard configuratie gewoon op 1.35v werkt, tenzij je de overclock optie gebruikt (via XMP of handmatig).
DDR3 draait standaard op 1.5V. DDR3L draait op 1.35V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
McKaamos schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:41:
DDR3 heeft een voltage van 1,5 volt. DDRL3 draait op 1,35 volt.

1.5 volt er in zetten, de hele zwik op 1.5 volt zetten en dan de 1,35 volt er bij zetten. De laatste loopt dan op een te hoog voltage, maar dat zou moeten werken.

Verwachten dat de 1.5 volt zo maar even op 1.35 volt loopt kun je denk ik al vergeten. Gaat misschien wel lukken, maar zeker niet op de gewenste snelheid.
Pagina: 1