Debian RAID0 disk toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
Hi,

Ik draai onder VMware een RAID0 in Debian met 2SSD's ik zou er graag een 3e bij zetten en dus de pool uitbreiden. Op dit moment is de opslag 2x 512GB Dus 1TB totaal het is voor backup storage die snel beschikbaar moet zijn dus vandaar de SSDs.

Maar ik wil er dus een 3e SSD bij zetten.

Is dit mogelijk, ik kom op een test server met verschillende manuals er zelf niet uit.
Is het uberhaupt mogelijk? En welke linux guru kan en wil hierbij helpen. Zodat ik geen data verlies heb. Dus dat ik niet alle data opnieuw erop moet zetten.

Dat mag niet op het Forum maar alleen op Vraag & Aanbod. We werken hier alleen vrijwillig. - CAPSLOCK2000

Ja ik weet het RAID0 is geen backup en SSDs gebruiken is ook niet handig enz. Maar dit werkt prima dus I like it this way:)

P.s. De SSDs zitten via RDM rechtstreeks aan de VM dus VMware zit er niet tussen met VMDK ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-01-2017 19:18 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik dacht dat zoiets met RAID0 en MDADM niet mogelijk was maar je RAID1/5/6 moest gebruiken. Dit weet ik niet zeker.

Ik gebruik LVM en daarmee kan je wel gewoon bijprikken wanneer nodig. Ben ook begonnen met RAID, maar een 3e schijf bijplaatsen in RAID0 ging niet en mijn array ging stuk.

Toen met LVM en Webmin gedaan en dit liep binnen 10 minuten. Kan natuurlijk zijn dat ikzelf wat verkeerd gedaan heb (allicht als de array kapot ging), maar MDADM was me de hoofdpijn niet waard.

Zou ook wel willen weten of het uberhaupt mogelijk is met MDADM en wat terminal-voodoo.

Edit: Het schijnt iemand gelukt te zijn met toevoeging van 2 drives, maar niet met 1 hier (lees het antwoord onderaan)

[ Voor 15% gewijzigd door firebird_1979 op 09-01-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
Dan met 2 dan duw ik er een ssd bij ahaha, vandaar de vraag of het mogelijk is, en of er een linux guru is die het vaker gedaan heeft.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Dat staat allemaal gewoon in de handleiding. Of deze als je Googlet op 'linux grow raid 0'.

mdadm --grow /dev/md0 --raid-devices=3 --add /dev/sdX

Daarna je partitietabel oprekken en resize2fs (of whatever van toepassing is) gebruiken om het filesystem te vergroten.