Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc loopt soort van vast op nu al 2 spellen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-11 19:14
Mijn vraag
Sinds een week heb ik ineens het probleem dat mijn computer vast loopt terwijl ik Diablo 3 speel. Beter gezegd : mijn fps dropt naar 0 en kan wel alt tabben naar mijn desktop, maar dit gebeurd pas na iets van 10-20 seconden en alles reageert dan ook gewoon met 10-20 seconden vertraging terwijl ik mijn muis wel vrij kan bewegen . Nu startte ik vandaag World Of Warcraft op en na ong. 20 minuten spelen gebeurde hetzelfde als op Diablo 3. PC loopt vast en moet dan de PC handmatig uitzetten. Wie o wie weet wat dit kan veroorzaken?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro 64 bits
i7-4470k CPU(overgeklokt naar 4.4 GHZ)
Crucial Ballistix Tactical 16 gb
Seagate Desktop HDD ST3000DM001
Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256
Asus Maximus VI Hero
CoolerMaster V650 Semi-Modular
Inno3D iChill GTX 780Ti HerculeZ X3 Ultra

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Temperaturen lijken oke te zijn, processor gaat nooit over 40 graden heen en grafische kaart nooit over 70 heen.
Grafische drivers al opnieuw geïnstalleerd.

Ik weet niet precies wat ik extra moet posten.

Heb dit probleem nog nooit gehad. Ben wel bang dat het mijn grafische kaart is. Hopelijk kan iemand mij er mee helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Adeadly op 09-01-2017 17:29 ]

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Alle reacties

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11 12:18
Draai eerst die overklok eens terug. En kijk dan verder.

• Adeadly
Lijkt tot nu toe het beste te helpen, maar vind het wel vreemd sinds deze overklok de hele tijd gewoon soepel gelopen heeft.

• Adeadly
Oke nu na paar dagen gebeurd het toch weer ook al is mijn CPU niet meer geoverklokt. Waar kan het dan aan liggen?

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Hoe zijn de voedingsspanningen onder load?

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Adeadly
Grenco schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:22:
Hoe zijn de voedingsspanningen onder load?
Waar kan ik dit zien als ik vragen mag?

• Grenco
Adeadly schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:47:
[...]

Waar kan ik dit zien als ik vragen mag?
Dat mag zeker. ;)

Asus heeft daar vaak wel een stukje software voor op hun website staan. En anders handmatig met een multimeter.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Adeadly
Grenco schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:49:
[...]

Dat mag zeker. ;)

Asus heeft daar vaak wel een stukje software voor op hun website staan. En anders handmatig met een multimeter.
bedoel je daar AI suite mee? Zo ja, die heb ik

• Grenco
Adeadly schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:50:
[...]

bedoel je daar AI suite mee? Zo ja, die heb ik
Yes that's the one!

• Adeadly
Oke maar waar in AI suite moet ik dan precies kijken? bij Voltage of dat omhoog schiet of? Want mijn cpu komt nou niet echt zwaar onder load te staan

• Grenco
Adeadly schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:14:
Oke maar waar in AI suite moet ik dan precies kijken? bij Voltage of dat omhoog schiet of? Want mijn cpu komt nou niet echt zwaar onder load te staan
Goed begin is om te kijken wat de 12V, 5V (en indien aanwezig) 3,3V spanningen doen.

Welke waardes heb je als je niks met je PC doet en welke waardes krijg wanneer je je pc belast?

De gemeten waardes moeten zo dicht mogelijk bij de nominale waardes liggen (dus niet te hoog of te laag)
Te hoog komt niet vaak voor, meestal zie je problemen als de voltages te laag zijn (onder belasting/load)

[ Voor 25% gewijzigd door Grenco op 12-01-2017 19:29 ]

Verwijderd

Ik heb ook vastlopers gehad, dacht dat het aan mijn cpu lag bleek het mijn geheugen te zijn die kapot was

even checken haal al het geheugen eruit en ga dan 1 bankje testen even je pc stressen met prime95 kijken hoelang hij dat volhoud. Daarna 2 de bankje en zo verder

download ook Cpuid / Speccy is ook wel handig voor de temparaturen

• Adeadly
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:38:
Ik heb ook vastlopers gehad, dacht dat het aan mijn cpu lag bleek het mijn geheugen te zijn die kapot was

even checken haal al het geheugen eruit en ga dan 1 bankje testen even je pc stressen met prime95 kijken hoelang hij dat volhoud. Daarna 2 de bankje en zo verder

download ook Cpuid / Speccy is ook wel handig voor de temparaturen
Temperaturen heb ik met Speedfan in de gaten gehouden, en merk daar niks vreemd aan. CPU zit altijd rond de 40 graden en mijn grafische kaart rond de 60-70. Lijkt er toch wel op dat het richting geheugen gaat ja.

Computer wordt gewoon zo sloom ineens en runt nog maar op 1% van zijn kunnen lijkt het.

Voltages lijken in orde, maar Diablo 3 is dan ook niet echt een intensief spel qua CPU gebruik

Verwijderd

is 60 a 70 graden als je gamed ?

Dat is wel hoog als hij idle draait anders

Wat voor kaart is het ?

kan je ook kijken wat het cpu gebruik is ? alle 4 cores of dat netjes is verdeeld

anders even bios reset doen alles naar standaard

• Grenco
In windows 10 kun je het geheugen (en deels ook de CPU) heel makkelijk testen met het ingebouwde geheugentest tooltje. Weet niet hoe het in de Nederlandse versie heet, maar zoek in je startmenu eens op Memory of Geheugen?

Bij mij heet het "Windows Memory Diagnostics" en heeft het icoon'tje van een IC / chip.

Daarmee onlangs vast weten te stellen dat ook mijn RAM defect (geleverd) was.

• Adeadly
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:46:
is 60 a 70 graden als je gamed ?

Dat is wel hoog als hij idle draait anders

Wat voor kaart is het ?

kan je ook kijken wat het cpu gebruik is ? alle 4 cores of dat netjes is verdeeld

anders even bios reset doen alles naar standaard
Ja als ik game. Idle zit ik rond de 40 graden. In Speedfan zie ik wel dat core 7 de meeste load op zich neemt en constant maxed.

Verwijderd

kan je in de bios HT uitzetten kijken wat hij dan doet?

• Adeadly
Heb HT uitgezet en overklok is er nog altijd vanaf maar nu "crashte" hij al na 30 min spelen ofzo. Lijkt er toch op dat het mijn videokaart is.
Heb redelijk wat coil whine normaal en op het moment dat het "crashed" stopt die coil whine en gaat dat heel kort aan op het moment dat ik wel iets kan doen(voelt alsof ik maar op 0,00000001 fps iets kan doen, zware lags dus).
GPU temp dropte ook naar 44 graden en CPU bleef gewoon doorgaan om het zo maar te zeggen

Edit : Nu ik mijn GPU undergeclocked heb lijkt het alsof het nu wel stabiel draait. Game nu al 3-4 uur zonder vastloper

[ Voor 11% gewijzigd door Adeadly op 13-01-2017 22:11 ]

• Grenco
Grote kans dat je dan de dader gevonden hebt. De coilwhine komt uit een voedingcircuit en is normaal niet iets om je zorgen over te maken. Maar als het geluid even stopt dan lijkt het er dus op alsof ergens een voedingscircuit even stopt of geen vermogen meer hoeft te leveren.

Grote kans dat het je GPU is. (Zijnde 1 van de grootste verbruikers in je pc)

• Adeadly
Grenco schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:25:
Grote kans dat je dan de dader gevonden hebt. De coilwhine komt uit een voedingcircuit en is normaal niet iets om je zorgen over te maken. Maar als het geluid even stopt dan lijkt het er dus op alsof ergens een voedingscircuit even stopt of geen vermogen meer hoeft te leveren.

Grote kans dat het je GPU is. (Zijnde 1 van de grootste verbruikers in je pc)
Maar dat betekent dus dat mijn GPU kapot is? Heb ook wel redelijk wat last gehad van artifacts de laatste tijd.

• Grenco
In dat geval is het voor 99% zeker je GPU. Als je voltages (vooral de 12V) goed zijn, maar je neemt het gedrag waar, wat jij schetst. Dan kan het bijna niet anders dan je GPU zijn.

Pagina: 1