Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 12:52
Beste Tweakers,

Ik zou graag een nieuwe TV willen kopen maar ik geraak niet wijs uit alle info. Ik hoop dat jullie 2 zaken kunnen verduidelijken
  • Wat is het verschil tussen LCD/LED en oLED tv's? Welke zijn de voor en nadelen?
  • Wat is het verschil tussen HDR/HD en Full HD? Welke invloed heeft dit?
Ik heb dit op internet opgezocht maar de artikels die ik daar lees worden snel iets te technisch (zelfs in reviews op Tweakers). Zou het mogelijk zijn dat iemand hier een simpel antwoord op kan geven? Ik denk dat jullie mij en nog een paar andere leken gelukkig kunnen maken :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verschil tussen LCD, Plasma, LED of Oled
Wat is High Dynamic Range (HDR)?
Achtergrond: alles over HDR-televisie
Tv-revolutie: Wat heeft u aan oled, ultra hd, HDR, 8K en quantum dot?
Etc...
Etc...
Etc...

Er is absoluut veel over te vinden, zonder te verzuipen in technische vaktaal. Mijn voorbeelden hierboven zijn de eerste paar resultaten via Google wanneer ik zoek op de termen uit jouw startpost :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 12:52
Han schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:12:
Verschil tussen LCD, Plasma, LED of Oled
Wat is High Dynamic Range (HDR)?
Achtergrond: alles over HDR-televisie
Tv-revolutie: Wat heeft u aan oled, ultra hd, HDR, 8K en quantum dot?
Etc...
Etc...
Etc...

Er is absoluut veel over te vinden, zonder te verzuipen in technische vaktaal. Mijn voorbeelden hierboven zijn de eerste paar resultaten via Google wanneer ik zoek op de termen uit jouw startpost :)
Ok, maar het zou wel handig zijn om al deze info te bundelen in 1 forum post. Dan hebben de mensen meteen een duidelijk overzicht zonder 15 verschillende sites te consulteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 18:59
Je moet echt wat beter googlen, maar op zijn simpelst gezegd:
R009 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:06:
  • Wat is het verschil tussen LCD/LED en oLED tv's? Welke zijn de voor en nadelen?
geen aandacht aan besteden, mits je OLED kunt veroorloven. Dan OLED kopen. beeld kwaliteit is veel beter. zijn er nadelen? ja, is ook afhankelijk van je gebruik. Maar!!: kun je oled kopen dan koop je oled.
  • Wat is het verschil tussen HDR/HD en Full HD? Welke invloed heeft dit?
HD en full HD zijn iets anders dan HDR. De eerste zijn de resoluties (lees 'scherpte' van je televisie), de tweede is een indicatie van beeldkwaliteit. daarnaast bedoel je UHD en niet HD. UHD is scherper dan FHD, maar vanaf zeg een meter of drie van je tv af kan het menselijk oog geen verschil zien. (ondanks dat sommige mensen dat wel claimen, maar die kopen vast ook gouden hdmi kabels)
HDR is betere beeldkwaliteit, voornamelijk in het verschil in contrast (en helderheid) dat in een plaatje te zien is. content is nog niet breed beschikbaar, voornamelijk netflix. netflix is een online videoverhuur winkel met heeeel veel series, en een paar in hdr.
ook voor uhd is er nog weinig content.

dus bottomline: koop gewoon wat je kunt betalen en mooi vindt voor dat geld. en oh ja: google eens wat beter.

[ Voor 4% gewijzigd door sandervanzijl op 10-01-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:31

Major_ton

Shoot!

Ik zou je zoektocht kaderen door te bepalen wat je vooral met de TV wilt doen. Films en series kijken? Gamen? Gewoon TV kijken is toch al een beetje een ondergeschoven kindje geworden en lukt in principe op alle TV's. De kwaliteit van digitale TV is maar 'so so' dus daar zal je niet veel specifieke wensen voor hebben wat de beeldkwaliteit betreft. met andere woorden... Koop geen OLED TV als je alleen naar omroep MAX gaat zitten kijken.

Je kan dus gaan zoeken op: 'Best TV for watching movies' of 'Best TV for gaming'. Dan leer je wat meer spelenderwijs de bijbehorende termen, zonder dat er meteen algemene vloedgolf aan informatie op je afkomt. Ook kan je eens wat reviews gaan lezen van TV's op flatpanelsHD.com, AVForums.com of rtings.com. Als er een bepaalde techniek of specificatie voorbij komt dan kan je vaak op een link naar uitleg klikken. Ook erg leerzaam.

Neem er de tijd voor. Als je nu met 0 kennis 'alles' wilt leren over TV's dan ben je gewoon niet in een avondje klaar.

Uiteraard zijn het budget en het formaat wat je wilt ook een erg doorslaggevende factor!

EDIT: En ik kwam deze link nog tegen: OLED vs. LCD (LED).

[ Voor 6% gewijzigd door Major_ton op 10-01-2017 10:37 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Over dit onderwerp is echt meer dan genoeg te vinden, ook in minder technische taal. Ik zou voorstellen om eerst wat onderzoek te doen in wat de begrippen inhouden. Als je HDR en Full HD gaat vergelijken dan gaat er namelijk al iets niet helemaal goed.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.