Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 868483

Topicstarter
Mijn vraag

Ik zit te denken om een Synology DS216Play te kopen en wil graag weten of je op de nas een virtuele pc kan laten draaien. Zo ja hoe zit het dan met RAM geheugen aangezien er maar 1GB in de nas zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Met docker kun je wat zaken "virtueel" draaien, maar verwacht niet dat je een windows 10 of game pc virtueel kunt draaien.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:06
Dat lijkt me daar niet de ideale keuze voor gezien het een NAS met ARM processor is. Denk eigenlijk niet dat er een geschikt pakket voor is, volgens mij heb je daar een x86 processor nodig.

Ik vond bv dit pakket https://www.wijngaard.org...rtualbox-on-synology-nas/, maar die werkt niet op ARM architectuur. Maar het zou wél lukken met de product: Synology DiskStation DS214play, die heeft een Evansport x86 Atom processor.

Wat voor VM wou je eigenlijk draaien?

Het RAM geheugen is niet het probleem, een heel lichte VM (bv Debian met bijna geen pakketten) hoeft maar een 100MB te gebruiken. Maar voor bv een Windows VM heb je veel meer RAM nodig, minimaal 1GB voor de VM alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn idee is een virtuele windows pc dus w7 of w10. Dat gaat lastig worden want dan kom je gelijk in een ander prijsklasse aangezien er maar 1gb in de 214 of 216 zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 868483 op 10-01-2017 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:06
Wat kun je dan wel besteden? Een NAS met voldoende rekenkracht om Windows te draaien kost al snel een hele kluif.

Ik vraag me af waarom je niet het omgekeerde doet: neem een Windows pc en draai daar XPEnology (=DSM van Synology) in een VM op. Of XPEnology met als gast Windows, of een andere combinatie gast en host (bv unRAID met Windows als VM).

Je kunt zelf een pc bouwen, een nieuwe kopen, eentje gebruiken die je al hebt of een tweedehandse kopen. Als je iets compact wilt zoals een 2 bay NAS, zijn er ook kleine pc's te bouwen of kopen. Ik kan je niet echt advies geven over een nieuwe pc (bv Dell, Lenovo), omdat ik niet zo goed op de hoogte ben welke van hun kleine desktops meerdere 3,5" bays hebben.

Daarom even zelf dit systeem samengesteld, om een idee te geven wat het zou kosten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 38,60€ 38,60
1ASRock H110M-ITX€ 70,75€ 70,75
1Cooler Master Elite 110€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 50,83€ 50,83
1Corsair Force LS V2 60GB€ 40,95€ 40,95
1Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133)€ 15,-€ 15,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,03

Hier moet nog wel een Windows licentie bij, maar die heb je met een VM op een NAS ook nodig. Heel comfortabel voor Windows is dit systeem wel niet, je hebt maar één core over op die Celeron. Iets meer marge zou je hebben met een Core i3, maar die kost minimaal €70 extra.

Wat ik zelf doe is Windows als host en dan nog wat VM's (bv Ubuntu Server met een LAMP stack) als gast met Hyper-V. Daar heb je wel Windows 8/10 Pro of Windows 2008/2012/2016 Server voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb momenteel een I7 met 8gb ram en 2TB opslag draaien met hyper-v met diverse virtuele machines en daarbij een simpele NAS. Ik zou het liefste alles in 1 hebben scheelt ook in stroom. Nu zie ik van QNAP wel mooie oplossingen die zijn wel wat duurder. Ervaring mee?
Pagina: 1