Verwarming in studentenhuis: slimme thermostaatknoppen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 868347

Topicstarter
Goedendag allemaal!

Sinds een aantal jaren verhuur ik een woning aan studenten. Omdat de verwarmingskosten volledig uit de hand lopen ben ik op zoek naar een systeem waarmee ik de kamers individueel kan verwarmen.

Het werkt in principe zo:
Elke radiator krijgt een thermostaatknop met temperatuursensor. Je kunt de gewenste temperatuur hierop instellen. Indien de gewenste temperatuur lager is dan de huidige temperatuur dan stuurt de thermostaatknop een signaal naar de cv-ketel. De cv-ketel springt dan speciaal voor deze radiator aan.

Ik kan instellen dat de gewenste temperatuur van elke kamer elke 2 uur gereset worden naar 15 graden. Indien iemand zijn/haar kamer warm wilt hebben, moet hij/zij dus elke 2 uur aan de radiator draaien. Zo voorkom ik dat de verwarming draait zonder dat er iemand op zijn/haar kamer zit.

Ik ben zelf op dit systeem uitgekomen en vroeg me af of er hier mensen op Tweakers zijn die hier ervaring mee hebben:
https://www.smarthomesupply.nl/smarthome/slimme-thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:17
Eventjes vanuit de andere kant gezien. Huren zij incl gas water licht ed? Persoonlijk zou ik dit echt niet tof vinden en ik had zo'n knop er heel snel afgehaald en gewoon vervangen door een normale thermostaatknop.

Zo'n systeem kan ook gereset worden zolang je maar toegang hebt. Vooral technische studenten gaat dit echt wel proberen als je zulke maatregelen neemt.

Is goed isoleren geen betere oplossing?

[ Voor 23% gewijzigd door .Maarten op 09-01-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lijkt me sterk dat je als verhuurder 0 informatie hebt gekregen van jouw toeleveranciers zoals de lokale loodgieter, verwamings-installateur of whatever.

Daarnaast, maar dat is eigen ervaring, zijn er slimmere alternatieven en die zie je veel bij VvE's en het centrale stoken; zo staat mijn ringleiding voor het huis altijd 100% open (maar daar betaal ik geen cent voor) en elke radiator heeft inderdaad een eigen thermostaat en verbruiksmeter. Eens per zoveel tijd wordt alles radiografisch uitgelezen en krijg ik tot op de cent nauwkeurig de rekening.

/advocaat-van-de-duivel; eerst je gebruikers opvoeden voordat je oplossingen gaat zoeken. Kan je de energierekening niet gewoon "op het hele huis" dumpen als proefballonnetje en dan gaan ze zelf wel een keer overleggen waarom het zo hoog is en waarom ze dat allemaal moeten bijleggen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Afhankelijk van de isolatie wordt de temperatuur dus elke nacht gereset naar 15 graden waardoor het "ijskoud" is wanneer de studenten wakker worden. Is 17-18 graden dan niet reëeler? Dat voorkomt ook dat de CV ketel keer op keer moet aanslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwarmingskosten mag (en moet volgens mij zelfs) volledig doorberekend worden aan de huurders.

Niet jouw probleem en gewoon doorrekenen dus. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.Maarten schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:06:
Eventjes vanuit de andere kant gezien. Huren zij incl gas water licht ed? Persoonlijk zou ik dit echt niet tof vinden en ik had zo'n knop er heel snel afgehaald en gewoon vervangen door een normale thermostaatknop.

Zo'n systeem kan ook gereset worden zolang je maar toegang hebt. Vooral technische studenten gaat dit echt wel proberen als je zulke maatregelen neemt.

Is goed isoleren geen betere oplossing?
Waarom zou je het niet tof vinden? Studenten zijn zelf overdag amper thuis. Ik merk dat radiatoren gewoon continu aan staan. Dag en nacht, doordeweeks en in het weekend en ook gewoon tijdens de vakantie wanneer er twee weken lang niemand thuis is. Ik heb geen zin om mensen op te moeten voeden en wil het gewoon strak geregeld hebben. Wanneer jij warme voeten wilt, moet je aan de knop draaien en ben je er na twee uur nog dan doe je dit nogmaals. 's nachts wil ik de temperatuur niet laten resetten zodat ze het de hele nacht aan kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:08
In centerparcs hadden ze thermostaat kastjes hangen met een bewegingssensor. Kon je zelf de temperatuur instellen en langere tijd geen beweging in de woonkamer? Dan alles uit. Is dat niet wat?

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik denk dat opvoeding gewoon de oplossing is. Op deze manier kunnen de huisgenoten elkaar op voeden. Het kost je niet meer, want ze betalen gewoon wat er gebruikt wordt. Het enige is dat je 1 keer per jaar een uurtje administratie moet doen.

Gas, water en licht zou je kunnen berekenen als een voorschot. Als de totale rekening gemiddeld 300 euro per maand is, dan zou je de huurders per m2 betalen de kosten kunnen verdelen.

Kamer 1: 20m2
Kamer 2: 10m2
kamer 3: 10m2

Totale kameroppervlak is dus 40m2, dus 300/40 = 7,5 euro/m2
Dan komen de kosten/maand uit per kamer op:
Kamer 1: 20*7.5 = 150 euro
Kamer 2: 10*7.5 = 75 euro
Kamer 3: 10*7.5 = 75 euro

Als aan het eind van het jaar blijkt dat het meer dan het gemiddelde gekost heeft, moeten de huurders bijbetalen. Als aan het eind van het jaar minder heeft gekost, moet je de huurders te veel terugbetalen.

Betaalde voorschot per jaar:
Kamer 1: 150*12 = 1800
Kamer 2: 75*12 = 900
Kamer 3: 75*12 = 900

Totaal is dat dus 3600 euro per jaar

Situatie 1: 4000 euro totale kosten

Dit betekend dat verdeeld over de bewoners 400 euro bij moeten betalen.
Totale kameroppervlak is dus 40m2, dus 400/40 = 10 euro/m2
Dan komt het bij betalen uit op het volgende:
Kamer 1: 20*10 = 200 euro
Kamer 2: 10*10 = 100 euro
Kamer 3: 10*10 = 100 euro

Dit moet wel verduidelijkt worden in een specificatie, per bron (Dus apart voor gas, water en licht).

Situatie 1: 3000 euro totale kosten

Dit betekend dat verdeeld over de bewoners 600 euro terug moeten krijgen
Totale kameroppervlak is dus 40m2, dus 600/40 = 15 euro/m2
Dan komt het bij betalen uit op het volgende:
Kamer 1: 20*15 = 300 euro
Kamer 2: 10*15 = 150 euro
Kamer 3: 10*15 = 150 euro

Dit moet ook wel verduidelijkt worden in een specificatie, per bron (Dus apart voor gas, water en licht).

Dit is een optie die ik tijdens mijn huren tegen ben gekomen. Volgens mij moet dit wel gespecificeerd zijn in de contracten. Ik weet niet of het gemakkelijk is om de contracten aan te passen. Hier zou je contact over op moeten nemen met een jurist. Hier staat wat informatie over hoe dit in zijn werk zou gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Gertjuhjan op 09-01-2017 13:39 ]

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het meedenken maar ik hoef geen advies over hoe ik de kosten kan doorberekenen aan de studenten. Ik heb ervoor gekozen om een systeem zoals in de openingspost staat te willen gaan toepassen en vraag jullie advies over de aanschaf hiervan. Ik weet dat ander advies heel goed bedoeld is maar ik heb het niet nodig. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:39:
Ik heb ervoor gekozen om een systeem zoals in de openingspost staat te willen gaan toepassen en vraag jullie advies over de aanschaf hiervan.
Dan klik je op "In winkelwagen" en dan reken je af?

Sorry maar als je je keuze al hebt gemaakt, waar heb je ons dan exact voor nodig?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-07 18:07
MAX3400 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:43:
[...]

Dan klik je op "In winkelwagen" en dan reken je af?

Sorry maar als je je keuze al hebt gemaakt, waar heb je ons dan exact voor nodig?
Hij vraagt of iemand ervaring heeft met dat systeem of iets vergelijkbaars. Hij vraagt niet hoe hij het beste de energiekosten kan verdelen tussen de bewoners. Hij wil dus door middel van een slim systeem dat er niet onnodig gestookt wordt als de bewoners niet thuis zijn. Goed voor het milieu en de portemonnee.
Aangezien het al een bestaande situatie is zal er al wel een verdeelsleutel zijn voor de energiekosten tussen de bewoners van de kamers.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:39:
Iedereen bedankt voor het meedenken maar ik hoef geen advies over hoe ik de kosten kan doorberekenen aan de studenten. Ik heb ervoor gekozen om een systeem zoals in de openingspost staat te willen gaan toepassen en vraag jullie advies over de aanschaf hiervan. Ik weet dat ander advies heel goed bedoeld is maar ik heb het niet nodig. Bedankt.
De mensen die tot nu toe hebben gereageerd hebben waarschijnlijk slechtere ervaringen met huisjesmelkers tijdens hun studententijd en zien hier een huisbaas die een zeer huuronvriendelijk systeem wilt implementeren. Wij als tweakers, denken graag mee, maar dit zijn niet alleen de technische aspecten maar ook andere zaken.

Ik vind het jammer dat je betere oplossingen al direct uit de wind slaat. Ik denk echt dat je huurders niet blij zullen zijn met deze oplossing, want ze zullen iedere twee uur een actie moeten gaan uitvoeren en zullen het waarschijnlijk ook s' nachts erg koud krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gertjuhjan schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:49:
[...]

De mensen die tot nu toe hebben gereageerd hebben waarschijnlijk slechtere ervaringen met huisjesmelkers tijdens hun studententijd en zien hier een huisbaas die een zeer huuronvriendelijk systeem wilt implementeren. Wij als tweakers, denken graag mee, maar dit zijn niet alleen de technische aspecten maar ook andere zaken.

Ik vind het jammer dat je betere oplossingen al direct uit de wind slaat. Ik denk echt dat je huurders niet blij zullen zijn met deze oplossing, want ze zullen iedere twee uur een actie moeten gaan uitvoeren en zullen het waarschijnlijk ook s' nachts erg koud krijgen.
"Ze zullen het waarschijnlijk ook 's nachts erg koud krijgen"

Je doet aannames die helemaal niet kloppen. 's Nachts wil ik de resetfunctie uitschakelen.

Dit is niet huuronvriendelijk en als het dat wel is dan kom ik daar zelf wel achter en heb ik een investering voor niets gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:17
Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:19:
[...]

Waarom zou je het niet tof vinden? Studenten zijn zelf overdag amper thuis. Ik merk dat radiatoren gewoon continu aan staan. Dag en nacht, doordeweeks en in het weekend en ook gewoon tijdens de vakantie wanneer er twee weken lang niemand thuis is. Ik heb geen zin om mensen op te moeten voeden en wil het gewoon strak geregeld hebben. Wanneer jij warme voeten wilt, moet je aan de knop draaien en ben je er na twee uur nog dan doe je dit nogmaals. 's nachts wil ik de temperatuur niet laten resetten zodat ze het de hele nacht aan kunnen hebben.
Omdat het op kamers gaan voor de meeste studenten een flinke stap is naar volwassenheid. Dan willen ze juist hun eigen keuzes maken. Studenten staan erom bekend dat ze mogelijkheden verzinnen om "problemen" op te lossen. Als ik s avonds een filmpje aan het kijken ben en ik krijg het koud dan is dat niet zo dat de verwarming uit staat maar dat de verwarming uit staat en het een paar graden kouder is geworden. Zet ik dan de verwarming aan dan duurt het langer voordat de kamer weer op temperatuur is. In sommige gevallen kost dit meer dan wanneer je de verwarming gewoon aan had laten staan.

Ook zijn er zat studenten die gewoon een aantal dagen thuis zijn. Ik heb 2 roostervrije dagen waarin ik thuiswerk. Dan is het nogal een groot ongemak om elke keer weer de verwarming opnieuw aan te moeten zetten.

Ik weet het wel. Als ik in een studentenhuis zou wonen en er zou zo'n ding op mijn verwarming zitten dan lag die er binnen een dag af. Zulke systemen zijn leuk voor in een normaal huishouden waar je per kamer de temperatuur wilt kunnen regelen. Niet om mensen ervan te weerhouden om de temperatuur naar wens te regelen. Of mensen gaan elektrische kachels aansluiten. Met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.Maarten schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:56:
[...]

Omdat het op kamers gaan voor de meeste studenten een flinke stap is naar volwassenheid. Dan willen ze juist hun eigen keuzes maken. Studenten staan erom bekend dat ze mogelijkheden verzinnen om "problemen" op te lossen. Als ik s avonds een filmpje aan het kijken ben en ik krijg het koud dan is dat niet zo dat de verwarming uit staat maar dat de verwarming uit staat en het een paar graden kouder is geworden. Zet ik dan de verwarming aan dan duurt het langer voordat de kamer weer op temperatuur is. In sommige gevallen kost dit meer dan wanneer je de verwarming gewoon aan had laten staan.

Ook zijn er zat studenten die gewoon een aantal dagen thuis zijn. Ik heb 2 roostervrije dagen waarin ik thuiswerk. Dan is het nogal een groot ongemak om elke keer weer de verwarming opnieuw aan te moeten zetten.

Ik weet het wel. Als ik in een studentenhuis zou wonen en er zou zo'n ding op mijn verwarming zitten dan lag die er binnen een dag af. Zulke systemen zijn leuk voor in een normaal huishouden waar je per kamer de temperatuur wilt kunnen regelen. Niet om mensen ervan te weerhouden om de temperatuur naar wens te regelen.
toon volledige bericht
Oké. Leuk. Dan raad ik je aan om niet bij mij te komen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Haha wat slecht dat mensen op Tweakers op de opvoedings-tour gaan. Tuurlijk, je moet je huurders gewoon leren dat ze niet mogen stoken. Dat zal heus gaan werken hoor.

Afgrijselijk naïef van een doorgaans goed-ingelichte groep mensen.

[ Voor 56% gewijzigd door Firefly III op 09-01-2017 14:00 ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:13
Tado kan wellicht wat je wilt. Duur in aanschaf maar individuele verwarmingsknoppen die alleen de CV aanschakelen als er op 1 bepaald punt onder die temperatuur word gekomen.
Je kan op een schema een vast temperatuur instellen, handmatige instellingen op de knop kan je instellen tot hoe lang het ingesteld blijft. Tot volgende schema wijziging of x aantal uur. Die x aantal uur is echter wel vast en niet uit te schakelen 's nachts.

Systeem staat echter nog in de kinderschoenen (radiatorknoppen zijn net nieuw) en verwacht dat dit makkelijk 230 euro start + 80 euro per radiator kost als je een CV hebt.

En zoals verschillende mensen al gezegd hebben, schroef de radiatorknop er af en hij staat weer standaard aan als er op een andere plek warmtevraag is.

[ Voor 11% gewijzigd door Sleepkever op 09-01-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 16:51

Rannasha

Does not compute.

JCE schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:00:
Haha wat slecht dat mensen op Tweakers op de opvoedings-tour gaan. Tuurlijk, je moet je huurders gewoon leren dat ze niet mogen stoken. Dat zal heus gaan werken hoor.

Afgrijselijk naïef van een doorgaans goed-ingelichte groep mensen.
Daarom stellen de meeste mensen hier ook voor om gewoon af te rekenen aan de hand van het verbruik.

Opvoeden zonder consequenties gaat toch niet lukken. Dus of je hebt een technologische oplossing die student-proof is of je verbindt consequenties aan het gedrag (=> verbruik verrekenen).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rannasha schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Daarom stellen de meeste mensen hier ook voor om gewoon af te rekenen aan de hand van het verbruik.

Opvoeden zonder consequenties gaat toch niet lukken. Dus of je hebt een technologische oplossing die student-proof is of je verbindt consequenties aan het gedrag (=> verbruik verrekenen).
Naar mijn mening is dit student-proof. Zodra iemand denkt zelf hieraan te kunnen gaan knutselen zie ik direct wanneer ik inlog op het systeem dat er 1 thermostaatknop niet goed functioneert en kan ik direct actie ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:26
Ik zou het systeem wat je voorstelt niet willen in mijn huis: is toch veel gedoe om om de twee uur aan die thermostaat te draaien. Daarnaast vind ik dat je als verhuurder niet het recht hebt om zoiets te implementeren dat het gebruik van de verwarming ontmoedigt.

Ik zou eerder gaan voor een systeem met bewegingsdetectoren. Dan gaat het systeem gewoon uit als er niemand is of je stelt in dat er na 1 uur snachts niet wordt gestookt ofzo.

Daarnaast ben ik het eens met andere mensen dat je ze moet opvoeden, of eigenlijk de hoge gwl kosten hun probleem moet maken. Verreken gwl gewoon in de huurprijs. Geef bij je huis aan dat ze zelf in de hand hebben hoe hoog hun stookkosten zijn en geef aan hoe ze kunnen besparen. En bied ook ondersteuning als ze zelf ook nog een idee hebben.

Bovendien kun je ook best met je verhuurders overleggen. Kom je zo achter de bereidheid om zelf dingen te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door AMD1800 op 09-01-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:51:
[...]

"Ze zullen het waarschijnlijk ook 's nachts erg koud krijgen"

Je doet aannames die helemaal niet kloppen. 's Nachts wil ik de resetfunctie uitschakelen.

Dit is niet huuronvriendelijk en als het dat wel is dan kom ik daar zelf wel achter en heb ik een investering voor niets gedaan.
Dit staat niet in je topicstart, er staat daar wel dat het ieder uur gereset word. Dan vind ik het een logische aanname dat dit s'nachts ook zo is.

En ik denk dat huurders echt niet op zo een gebruikersonvriendelijk systeem zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 15:57

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:08:
[...]

Naar mijn mening is dit student-proof. Zodra iemand denkt zelf hieraan te kunnen gaan knutselen zie ik direct wanneer ik inlog op het systeem dat er 1 thermostaatknop niet goed functioneert en kan ik direct actie ondernemen.
En dan? Ga je die huurder eruit zetten? Als je huurder er een andere knop op zet, kun jij alleen die knop er weer afhalen en zijn knop weer teruggeven. Hij zet hem er dan natuurlijk gelijk weer op (hij sloopt niets, alles is in de oorspronkelijke staat te herstellen). Dan is het enige wat overblijft zijn huur contract opzeggen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
TS,

Je maakt een account aan speciaal voor dit topic maar je waardeert niet de inzichten/adviezen/meningen van de mensen die reageren.

Ga ik dus ook de simpele vraag stellen wat heb jezelf al verder gevonden? Zijn er op het internet geen reviews te vinden voor dit soort systemen?

Voor wat betreft opvoeden van huurders ben ik het in een zekere zin eens maar geeft een hoop extra administratie bij de verhuurder en gedoe met geld terughalen bij huurders. Het zijn wel studenten die overal moeilijk/bijdehand over kunnen doen he dus beter een fixed price en een systeem wat de kosten automatisch in de hand houdt. Ik denk alleen wel dat de basis temperatuur overdag (buiten de vakantie periodes) wel te laag is met 15graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Rannasha schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Ja dat snap ik, maar ik vind het bar- en barslecht dat iedereen maar roept "je moet ze opvoeden, want dat helpt!". En er van alles bij halen over huisjesmelkers en weet ik wat.

Ik zie twee problemen waar pas één concrete oplossing voor is geboden, waar ik TS overigens nog niet over gehoord hebt: afrekenen per radiator met zo'n sensor.

- Per kamer verwarmen
- Per kamer factureren

Moet ook zonder slimme thermostaatknoppen wel kunnen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
Ik zou als je dan toch per se een technische oplossing wilt ook gaan voor een systeem met bewegingssensoren. Gewoon een extra klep voor de thermostaatknop plaatsen en een 360 graden sensor in het plafond. Meer dan 60 minuten geen beweging? Klep automatisch dicht. Technisch niet heel moeilijk te realiseren, mocht je te veel radiatoren hebben kun je er meerdere achter 1 klep zetten. Heb een vergelijkbaar systeem ooit gezien in een kantoorpand.

Los daarvan denk ik dat een combinatie van opvoeden en techniek niet eens een slechte combinatie zou zijn. Je bewoners afrekenen op verbruik en compenseren wanneer er bespaart wordt. Zo heb je een technische backup voor wanneer iemand zijn/haar verwarming vergeet uit te zetten, maar leveren je bewoners niet in op comfort terwijl je toch de rekening drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

JCE schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:16:
[...]

Ja dat snap ik, maar ik vind het bar- en barslecht dat iedereen maar roept "je moet ze opvoeden, want dat helpt!". En er van alles bij halen over huisjesmelkers en weet ik wat.
Ik heb TS nooit een huisjesmelker genoemd. Ik heb aangegeven dat door slechte ervaringen met huisjesmelkers misschien de bereidheid verminderd om te helpen met een naar mijn mening slecht systeem om de studenten minder te laten verbruiken.

Wij hulpvaardige tweakers, geven daarom andere oplossingen aan en deze worden opzij geschoven door TS. Dat vind ik gewoon erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:08
Het zal wel loslopen, hij komt er nog wel van terug als hij steeds afspraken mag maken om de batterijen van die knoppen te vervangen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Gertjuhjan schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:23:
[...]

Ik heb TS nooit een huisjesmelker genoemd. Ik heb aangegeven dat door slechte ervaringen met huisjesmelkers misschien de bereidheid verminderd om te helpen met een naar mijn mening slecht systeem om de studenten minder te laten verbruiken.

Wij hulpvaardige tweakers, geven daarom andere oplossingen aan en deze worden opzij geschoven door TS. Dat vind ik gewoon erg jammer.
Dat is inderdaad super hulpvaardig, zo'n opmerking. Helpt echt keiveel.

TS is ook erg strak op zijn thermostaatknoppen, dat ben ik met je eens.

Ik zie heel Tweakers de kont tegen de krib gooien. Zeg dan allemaal lekker niks en laat TS in zijn sop gaarkoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind Tweakers echt een geweldig forum waar mensen opzitten met veel verstand van techniek. De reden dat ik dit topic geopend heb is dan ook om advies te krijgen over een technisch systeem om de verwarmingskosten te minimaliseren. Ik heb in mijn hoofd al het idee, namelijk: thermostaatknoppen op alle kamers die elke drie uur resetten en zelf de cv aansturen. Ik heb dit topic geopend om advies te krijgen over hoe ik dit, zo efficiënt mogelijk, voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28
Ik zou t echt anders doen, zoals gezegd pakken ze de knoppen dr af, en leggen die in de vensterbank. Dat kun je van afstand niet zien. En het genoemde batterij-probleem is ook een aandachtspunt.

Warmtemeters plaatsen en factureren per kamer, dan zit je zonder gezeik in 1 keer goed.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:01:
elke 2 uur gereset worden naar 15 graden. Indien iemand zijn/haar kamer warm wilt hebben, moet hij/zij dus elke 2 uur aan de radiator draaien.
Is dit uberhaupt legaal? lijkt me nogal inbreuk op de rechten van de huurder.
Daarnaast vrees ik dat de huurprijs omlaag moet omdat het huurgenot dermate afneemt (15 graden is hoe je het ook went of keert, te koud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:55
Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:26:
Ik vind Tweakers echt een geweldig forum waar mensen opzitten met veel verstand van techniek. De reden dat ik dit topic geopend heb is dan ook om advies te krijgen over een technisch systeem om de verwarmingskosten te minimaliseren. Ik heb in mijn hoofd al het idee, namelijk: thermostaatknoppen op alle kamers die elke drie uur resetten en zelf de cv aansturen. Ik heb dit topic geopend om advies te krijgen over hoe ik dit, zo efficiënt mogelijk, voor elkaar kan krijgen.
Op Tweakers verwachten wij zelf wel enige inzet. Wat heb je zelf al gevonden? Welke merken? Reviews, etc. Je komt nu alleen met een idee, maar de uitwerking moeten wij verzorgen? ;)

Tevens is Tweakers een discussieforum. Buiten dat we jou echt wel willen helpen, discussiëren we dus over wat de beste oplossing voor het probleem is. Er zitten nogal wat haken en ogen aan je idee, en wij wijzen je daar dan ook op. Jouw probleem zorgt waarschijnlijnlijk voor andere problemen en daar proberen we jou (en jouw huurders) voor te behoeden. Je mag natuurlijk doen wat jij denkt dat noodzakelijk is, maar als de meeste Tweakers het er niet mee eens zijn ben ik bang dat je weinig nuttige antwoorden gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het systeem zoals ik in gedachte heb is wat mij betreft ideaal en ook praktisch voor de huurder. Vooral voor de huurder is het ook een vooruitgang. Nu is er altijd gedoe omdat de thermostaat in 1 van de huurders kamers hangt. Indien deze kamer verwarmt is, stopt de cv met verwarmen en krijgen andere huurders geen warme radiator meer. Met een systeem zoals ik dat in gedachte heb, is dat probleem verholpen. Men kan 24 uur per dag, 7 dagen per week zijn of haar kamertemperatuur bepalen zonder al te veel gedoe. Ik ben er van overtuigd dat menig student hier jaloers op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
oohh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Op Tweakers verwachten wij zelf wel enige inzet. Wat heb je zelf al gevonden? Welke merken? Reviews, etc. Je komt nu alleen met een idee, maar de uitwerking moeten wij verzorgen? ;)

Tevens is Tweakers een discussieforum. Buiten dat we jou echt wel willen helpen, discussiëren we dus over wat de beste oplossing voor het probleem is. Er zitten nogal wat haken en ogen aan je idee, en wij wijzen je daar dan ook op. Jouw probleem zorgt waarschijnlijnlijk voor andere problemen en daar proberen we jou (en jouw huurders) voor te behoeden. Je mag natuurlijk doen wat jij denkt dat noodzakelijk is, maar als de meeste Tweakers het er niet mee eens zijn ben ik bang dat je weinig nuttige antwoorden gaat krijgen.
Ik voer al enige tijd onderzoek uit en heb onder andere Smarthome, Evohome en Homematic als mogelijkheden gevonden. Ik heb echter echt helemaal geen verstand wat betreft verwarmingssystemen en vind op internet ook bijna geen reviews hierover. Over Evohome is wel het een en ander te vinden, maar deze is gelijk het duurste. Homematic is het goedkoopste maar daaraan beginnen durf ik bijna niet. Online is helemaal geen informatie te vinden over de installatie. Bij Smarthome is dit wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 21:28
Even een andere ingang: Hoe groot is het pand, en hoeveel gas gaat er door?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:34:
Het systeem zoals ik in gedachte heb is wat mij betreft ideaal en ook praktisch voor de huurder. Vooral voor de huurder is het ook een vooruitgang. Nu is er altijd gedoe omdat de thermostaat in 1 van de huurders kamers hangt. Indien deze kamer verwarmt is, stopt de cv met verwarmen en krijgen andere huurders geen warme radiator meer. Met een systeem zoals ik dat in gedachte heb, is dat probleem verholpen. Men kan 24 uur per dag, 7 dagen per week zijn of haar kamertemperatuur bepalen zonder al te veel gedoe. Ik ben er van overtuigd dat menig student hier jaloers op is.
Als je dit wil voldoet een normale radiatorthermostaatknop dus precies voor wat je wil. ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/21642_pliegerthermoknop_1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Drawer op 09-01-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:55
Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:34:
Als je het zo presenteert, dan ben ik het met je eens. Maar niet als je na twee uur de verwarming terugzet naar 15 graden. Dat is gewoon oncomfortabel.

Je kunt trouwens eens kijken naar Honeywell Evohome. Dat is vergelijkbaar met wat jij in je hoofd had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:26:
Ik heb een uitgebreid advies gegeven hoe het anders kan dan een technische oplossing. Ik begrijp dat je toch voor een puur technische oplossing wilt gaan.

Dan zou ik adviseren om te zoeken naar een gebruiksvriendelijke oplossing, bijvoorbeeld een systeem gebaseerd op aanwezigheidsdetectie. Bijvoorbeeld door registratie van beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22-07 18:17

Tazzios

..

Drawer schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:36:
[...]
Als je dit wil voldoet een normale radiatorthermostaatknop dus precies voor wat je wil. ;)
[afbeelding]
De CV doet weinig meer indien het in de ruimte waar de thermostaat hangt op temperatuur is. Een normale radiatorthermostaatknop kan de CV niet aansturen.

@TS
Dit is ook nog een vergelijkbare set. merk: eQ-3

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 09-01-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 12:20
Hoeveel ruimtes gaat het om? Is de aanschafprijs van belang?

https://www.conrad.nl/nl/...n.html?searchType=CONTENT

hier staan een heel aantal vergelijkbare systemen, maar na een eerste scan zie ik niet zo snel of je ze ook remote kan programmeren en monitoren.
oohh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Als je het zo presenteert, dan ben ik het met je eens. Maar niet als je na twee uur de verwarming terugzet naar 15 graden. Dat is gewoon oncomfortabel.
Dat heb je snel genoeg in de gaten, en dan zet je hem weer hoger. Ik zie het probleem niet zo. 'snachts lijkt me deze temperatuur meer dan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:28
Zou het geen idee zijn, om dan toch even op de discussie door te gaan, om niet elke 2 uur te resetten maar elke 8 uur? Lijkt me een goed compromis en op de lange duur alsnog winstgevend. (15/16 graden s nachts is IMHO verre van koud trouwens om te slapen, maar de thermometer in de slaapkamer van Hopjesvla gaf dan afgelopen week ook 7.8 aan...)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hopjesvla79 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:44:
Zou het geen idee zijn, om dan toch even op de discussie door te gaan, om niet elke 2 uur te resetten maar elke 8 uur? Lijkt me een goed compromis en op de lange duur alsnog winstgevend. (15/16 graden s nachts is IMHO verre van koud trouwens om te slapen, maar de thermometer in de slaapkamer van Hopjesvla gaf dan afgelopen week ook 7.8 aan...)
Ik heb 1 huurder en die is op de maandag en dinsdag de hele dag thuis. Voor haar gemak zal ik de resetfunctie op die dagen uitschakelen. Dit is gewoon mogelijk en makkelijk toe te passen. Huurders zouden mij hierover kunnen mailen. Verder staat 's nachts de reset-functie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
L0we schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:44:
Hoeveel ruimtes gaat het om? Is de aanschafprijs van belang?

https://www.conrad.nl/nl/...n.html?searchType=CONTENT

hier staan een heel aantal vergelijkbare systemen, maar na een eerste scan zie ik niet zo snel of je ze ook remote kan programmeren en monitoren.

[...]

Dat heb je snel genoeg in de gaten, en dan zet je hem weer hoger. Ik zie het probleem niet zo. 'snachts lijkt me deze temperatuur meer dan prima :)
Het gaat om vijf kamers. Dat eQ-3 is volgens mij hetzelfde als Homematic. Dit is het goedkoopste systeem maar ook het lastigste wat installatie betreft. Er zijn geen mensen die mij hierbij kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:22

D4NG3R

kiwi

:)

Laat de studenten per kamer gewoon zelf bepalen hoe lang en hoe warm ze stoken en reken de kosten hiervan door. De oplossing die je in gedachten hebt is ontzettend gebruikersonvriendelijk en zal weinig meer dan irritatie opwekken bij gebruikers die wel op een, in jouw ogen, normale manier stoken.

Wat jij wil gaan toepassen is enkel symptoombestrijding welke het woongenot van jouw huurders aanzienlijk onderuit haalt. Waarom moet Pietje zijn woongenot naar beneden gaan omdat Jantje volgens jouw te lang of te hoog stookt? Waarom denk jij dit überhaupt te mogen bepalen voor Jantje?

Je praat hier over studenten, geen kleine kinderen die een tijdslot nodig zijn. Als jij de kosten gewoon doorrekent komen ze er snel genoeg achter dat het ze flink wat euro's kunnen besparen als ze beter op hun stookgewoonten letten.

[ Voor 68% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2017 15:18 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-07 10:57
Bij wet mag dit al niet door een verhuurder zo geregeld te worden.
Een huurder heeft recht op warmte wanneer die dat wilt.
Moet je maar niet all-in verhuren, maar normaal.
Dan kan je alles passend verrekenen na een jaar of wanneer een huurder vertrekt.
Dus dit is je loon van je eigen beleid en diep treurig hoe jij het denkt te regelen.
Als 1 huurder naar de rechter stapt ga je onherroepelijk nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00
Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:08:
[...]

Ik weet niet of het wel legaal is om in te loggen op een home automation systeem van een pand wat je verhuurt. Het lijkt me dat je daarmee de privacy van de huurder schaadt op een soortgelijke wijze als onaangekondigd het pand betreden. Ik denk dat dit ook samenhangt met de twijfel of dit wel de beste weg is. Je gaat een automation systeem implementeren dat primair niet bedoeld is voor waar jij het voor wil gaan gebruiken en dan krijg je frictie, juist bij de techneuten, want die gaan uit van dat de oplossing goed moet passen bij het probleem.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Uiteraard mag dit ook niet.
Wat je hiermee wel krijgt is een pand wat zich gaat wreken.
Tel uit je winst verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Los van het inloggen op het systeem en het gederfde woongenot; als er all-in wordt verhuurd zal een contractsaanpassing gedaan moeten worden, het is geen all-in meer want dit wordt actief beperkt.

Om nog maar te zwijgen over toegang tot het door de huurder gehuurde voor het installeren en onderhouden (batterijen) van de knoppen. Goed punt is ook dat de huurder zelf aanpassingen aan het gehuurde mag maken zolang dit OF een wezenlijke verbetering is aan het gehuurde OF het van tijdelijke aard (te herstellen in originele staat) is. Het door de huurder verwisselen van de digitale knop voor een eigen analoge knop is gewoon toegestaan: het is gezien woongenot een wezenlijke verbetering en na huurperiode gemakkelijk in originele staat te herstellen (zie het als het plaatsen van een spionnetje in de deur; wezenlijke verbetering, of het maken van een kattenluik wat na einde van huurperiode in originele staat hersteld wordt).

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 21:24
Ik besef dat dit geen antwoord op je vraag gaat zijn, maar is het niet zo dat als je inclusief verhuurt je alleen de daadwerkelijke kosten in rekening mag brengen? Van mijn oude huurbaas kreeg ik over elk jaar keurig een overzicht van het water en energieverbruik en van mijn (geschat) aandeel daarin. Dat werd verrekend met de betaalde voorschotten (die in de huur verdisconteerd waren) en het saldo kreeg ik dan terug of moest ik bijbetalen. Volgens mij is dit ook wettelijk zo geregeld. Ben je niet bang dat als het door jou beoogde systeem een succes wordt dat huurders een verlaging van het voorschot of geld retour gaan vragen? Er hoeft maar één iemand met een dergelijk inzicht te zijn en het hele huis komt in actie. Is dat wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bszz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:26:
Ik besef dat dit geen antwoord op je vraag gaat zijn, maar is het niet zo dat als je inclusief verhuurt je alleen de daadwerkelijke kosten in rekening mag brengen? Van mij oude huurbaas kreeg ik over elk jaar keurig een overzicht van het water en energieverbruik en van mijn (geschat) aandeel daarin. Dat werd verrekend met de betaalde voorschotten (die in de huur verdisconteerd waren) en het saldo kreeg ik dan terug of moest ik bijbetalen. Volgens mij is dit ook wettelijk zo geregeld. Ben je niet bang dat als het door jou beoogde systeem een succes wordt dat huurders een verlaging van het voorschot of geld retour gaan vragen? Er hoeft maar één iemand met een dergelijk inzicht te zijn en het hele huis komt in actie. Is dat wat je wilt?
Nee, huurders zijn ontzettend gemakzuchtig. Ze vinden 1 vast maandbedrag wel prima en hebben geen zin in gedoe. Vandaar dat ze ook hun verwarming 24/7 aan laten staan. Het interesseert ze niet. Ik heb verder een goede band met mijn huurders. Ik naai hun niet en zij naaien mij niet. Dat weten we van elkaar. Het klopt dat je juridisch gezien alleen de daadwerkelijke kosten in rekening mag brengen en dat wanneer je dit niet doet huurders hier tegen kunnen optreden bij de huurcommissie. Huurders weten dat dit eigenlijk zo moet, maar willen dit zelf ook niet. Niemand zit te wachten op een jaarrekening waarbij ze een deel terug krijgen of een deel extra moeten betalen. Mensen willen gewoon voor een vaste prijs ergens wonen en van het internet/gas/water/licht gebruik kunnen maken. Ik heb maatregelen ondernomen om procedures bij de huurcommissie te voorkomen. Ik ben nu wel klaar met dit topic. 80% van de reacties zijn opmerkingen waar ik niet op zit te wachten en waar ik alleen maar mijn tijd aan verspil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 21:24
Anoniem: 868347 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:32:
[...]

Nee, huurders zijn ontzettend gemakzuchtig. Ze vinden 1 vast maandbedrag wel prima en hebben geen zin in gedoe. Vandaar dat ze ook hun verwarming 24/7 aan laten staan. Het interesseert ze niet. Ik heb verder een goede band met mijn huurders. Ik naai hun niet en zij naaien mij niet. Dat weten we van elkaar. Het klopt dat je juridisch gezien alleen de daadwerkelijke kosten in rekening mag brengen en dat wanneer je dit niet doet huurders hier tegen kunnen optreden bij de huurcommissie. Huurders weten dat dit eigenlijk zo moet, maar willen dit zelf ook niet. Niemand zit te wachten op een jaarrekening waarbij ze een deel terug krijgen of een deel extra moeten betalen. Mensen willen gewoon voor een vaste prijs ergens wonen en van het internet/gas/water/licht gebruik kunnen maken. Ik heb maatregelen ondernomen om procedures bij de huurcommissie te voorkomen. Ik ben nu wel klaar met dit topic. 80% van de reacties zijn opmerkingen waar ik niet op zit te wachten en waar ik alleen maar mijn tijd aan verspil.
Nou, doei dan. Mensen doen wel moeite om te begrijpen wat je wilt en daar op te reageren. Je post op een openbaar forum waar iedereen kan reageren. de meeste mensen doen dat gewoon met de beste bedoelingen. Als je niet gelijk het goede antwoord krijgt hoef je niet zo ondankbaar te reageren #arrogant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 22-07 15:57

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Als je zo'n goede relatie met je huurder hebt, waarom kun je ze dan niet gewoon zeggen dat ze die verwarming lager moeten zetten als ze niet thuis zijn/slapen? En als ze dat nog steeds niet doen dat ze dan meer werk krijgen omdat ze dan een jaarafrekening gaan krijgen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:22

D4NG3R

kiwi

:)

[...]

Nee, huurders zijn ontzettend gemakzuchtig. Ze vinden 1 vast maandbedrag wel prima en hebben geen zin in gedoe. Vandaar dat ze ook hun verwarming 24/7 aan laten staan. Het interesseert ze niet.
Joh als ik er niet voor betaal zou het mij ook weinig schelen. Zodra ik het voel in m'n portemonnee verandert die gewoonte snel.
Ik heb verder een goede band met mijn huurders. Ik naai hun niet en zij naaien mij niet. Dat weten we van elkaar.
Schijnbaar wel aangezien jij klaagt over de stookkosten en dat dit ze in jouw woorden 'niet interesseert'.
Niemand zit te wachten op een jaarrekening waarbij ze een deel terug krijgen of een deel extra moeten betalen.
En jij wil mij vertellen dat de huurders staan te popelen om elke 2u op een knopje te gaan drukken? :D
Mensen willen gewoon voor een vaste prijs ergens wonen en van het internet/gas/water/licht gebruik kunnen maken.
Dan stel je een fair use policy in. Normaliter worden de kosten voor dit soort dingen verwerkt in de onderhoudskosten. There ain't no such thing as a free lunch. Of in het Nederlands: Voor niets gaat de zon op.
Ik ben nu wel klaar met dit topic. 80% van de reacties zijn opmerkingen waar ik niet op zit te wachten en waar ik alleen maar mijn tijd aan verspil.
Open dan geen topic op een discussie forum.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2017 15:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Laatst online: 21-07 09:51
bszz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:35:
[...]

Nou, doei dan. Mensen doen wel moeite om te begrijpen wat je wilt en daar op te reageren. Je post op een openbaar forum waar iedereen kan reageren. de meeste mensen doen dat gewoon met de beste bedoelingen. Als je niet gelijk het goede antwoord krijgt hoef je niet zo ondankbaar te reageren #arrogant
Dit topic is wel een beetje eenzijdig.
De topicstarter heeft in een later post namelijk aangegeven dat de in de huidige situatie de thermostaat in 1 van de 4? kamers hangt. Wanneer deze kamer op temperatuur is, doet de geizer dus niets meer. Dan is het nieuwe beoogde systeem van de verhuurder toch iets beter voor de overige huurders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07 11:35
Het is al eerder gezegd: als je het reseten naar 15 graden nou niet om de twee uur doet, maar om de vier-acht uur bijvoorbeeld, dan lijkt het mij een prima oplossing. Studenten kunnen dan inderdaad ook beter de warmte op hun eigen kamer regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
Ik citeer:

"Ik heb maatregelen ondernomen om procedures bij de huurcommissie te voorkomen. Ik ben nu wel klaar met dit topic. 80% van de reacties zijn opmerkingen waar ik niet op zit te wachten en waar ik alleen maar mijn tijd aan verspil."

Vergeet maar dat je 1 legale maatregel hebt bedacht om procedures te voorkomen.
Overigens wijs besluit van je om het hierbij te laten en dat je zonder de door jouw gewenste oplossing vertrekt.

En chris O, je geeft alleen maar aan dat de verhuurder bij voorbaat al de zaak slecht heeft geregeld en hierop aangesproken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
De toon waarop in dit topic gecommuniceerd wordt maakt dat de sfeer ver te zoeken is.
Ik sluit daarom dit topic, op deze manier heeft het weinig zin. De topicstarter heeft inmiddels wel voldoende info en meningen kunnen verzamelen om een doordachte keuze te kunnen maken.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2017 15:49 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.