Glasvezel Huis - Schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbezooijen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-03 08:10
Ik wil een LAN verbinding leggen tussen mijn huis en schuur, deze staan ongeveer 30m van elkaar, dus ik schat dat ik 40m moet overbruggen.

Ik heb al een PVC pijp liggen (>60cm diep), dus kabels trekken is in principe geen probleem:
  • 230v kabel
  • nylon touw

M'n doel is om een klein VM lab in de schuur te bouwen, daarnaast kom m'n synology rackstation er ook te staan, dus 'k zal een switch in de schuur neerzetten, 'k wil mijn netwerk minimaal 1 gigabit hebben.

De vraag is wat kan ik het beste gebruiken? en waar moet ik aan denken.

'k weet dat glas het beste is naast de 230v kabel, om storing te voorkomen

[ Voor 6% gewijzigd door rvbezooijen op 09-01-2017 12:21 ]

Beste antwoord (via rvbezooijen op 09-01-2017 12:57)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

rvbezooijen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:50:
[...]

Welke connectoren moet ik op de prefab kabel laten zetten voor de sfp modules ?
SFP modules gebruiken 99/100 keer LC connectoren.

Je kunt deze nemen: https://www.netwerkwinkel...-OM3LCLC420X-p_31570.html

Dat is OM3 maar dat is ook goed genoeg. Ik vraag voor dit soort toepassingen altijd om een extra mantel voor extra stevigheid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

OM4 multimode glasvezel. Als dat een beetje een serieuze buis is kun je gewoon een pre-fab patchkabel kopen met connectoren er al aan en die er doorheen trekken. Aan de einden daarvan kun je ofwel direct een switch met (sfp) glasvezelmodules plaatsen of mediaconverters.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 09-01-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

rvbezooijen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:20:

M'n doel is om een klein VM lab in de schuur te bouwen, daarnaast kom m'n synology rackstation er ook te staan, dus 'k zal een switch in de schuur neerzetten, 'k wil mijn netwerk minimaal 1 gigabit hebben.
Domme vraag; maar waar staat de host/hypervisor dan? Ik zie vooralsnog namelijk geen use-case om Gbit naar de schuur te trekken als je alleen maar management-traffic wil realiseren; dan zou je dus met een 802.11n nog wel uit de voeten kunnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

CyBeR schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:21:
OM4 multimode glasvezel. Als dat een beetje een serieuze buis is kun je gewoon een pre-fab patchkabel kopen met connectoren er al aan en die er doorheen trekken. Aan de einden daarvan kun je ofwel direct een switch met (sfp) glasvezelmodules plaatsen of mediaconverters.
het is 40 meter en gigabit.

Waarom dan glasvezel en niet gewoon Cat5e of Cat6 trekken? Goedkoper en eenvoudiger lijkt me.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Hooglander1 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:25:
[...]

Waarom dan glasvezel en niet gewoon Cat5e of Cat6 trekken? Goedkoper en eenvoudiger lijkt me.
Dat mag wel zo zijn, maar als OP het onder de grond door trekt, en er ramt een keer ergens bliksem in, dan is wel alles kapot. Het feit dat die glas galvanisch gescheiden is, is best handig wat dat betreft.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hooglander1 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:25:
[...]

Omdat je buiten als 't even kan geen koper wilt leggen. En omdat TS letterlijk vraagt, zie titel, om wat voor glas 'ie moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ShadowAS1 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:30:
[...]

Dat mag wel zo zijn, maar als OP het onder de grond door trekt, en er ramt een keer ergens bliksem in, dan is wel alles kapot. Het feit dat die glas galvanisch gescheiden is, is best handig wat dat betreft.
Dat is het toch wel dankzij het koper van de 230v die er door loopt. Dan maakt je netwerkoplossing niets meer uit hoor. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hooglander1 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Dat is het toch wel dankzij het koper van de 230v die er door loopt. Dan maakt je netwerkoplossing niets meer uit hoor. :)
230V-aansluitigen zijn *ietsje* minder gevoelig dan laagspanning zoals ethernet. Bij een directe inslag ben je nog steeds fucked (maar dat was je dan toch wel) maar een koperkabel functioneert ook als een antenne voor inslagen die verder weg zijn en dan kan nog steeds je apparatuur stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbezooijen
MAX3400 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:23:
[...]

Domme vraag; maar waar staat de host/hypervisor dan? Ik zie vooralsnog namelijk geen use-case om Gbit naar de schuur te trekken als je alleen maar management-traffic wil realiseren; dan zou je dus met een 802.11n nog wel uit de voeten kunnen.
een paar reden voor een kabel verbinding:
  • [/quote]vm lab te bouwen[quote]
  • 'k stream ook media van mijn Synology NAS (>1080p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbezooijen
CyBeR schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:21:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nog steeds; ik zie geen reden voor Gbit. Ik beheer "remote" 40Gbit SANs en 10Gbit VM-omgevingen; dan heb ik toch ook geen 10Gbit naar huis nodig? :? Jouw schuur is mijn datacenter; uiteindelijk kan ik de omgeving met mijn 4G smartphone bereiken; dat is ook geen 10Gbit.
Ik stream ook media van mijn Synology NAS (>1080p)
Op moment van lezen/antwoorden, stond dat niet in de topicstart. Dan is een kabeltje wel handig; je noemt geen bitrates maar op basis van deze berekening, kan je inderdaad 100Mbit of Gbit neerleggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rvbezooijen schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:50:
[...]

SFP modules gebruiken 99/100 keer LC connectoren.

Je kunt deze nemen: https://www.netwerkwinkel...-OM3LCLC420X-p_31570.html

Dat is OM3 maar dat is ook goed genoeg. Ik vraag voor dit soort toepassingen altijd om een extra mantel voor extra stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Da's helemaal afhankelijk van je switch en SFP modules.
In principe heb je genoeg aan LC Multimode (1.25Gbit/s 550m)

Zie bijvoorbeeld hier voor iets meer uitleg over SFP Types, lengtes, e.d. Wikipedia: Small form-factor pluggable transceiver

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Let wel op: Als je SM (Single Mode) glasvezel neemt, moet je OOK SM SFP's nemen. Neem je MM (Multi Mode) kabel, idem voor de SFP's.

Op die afstanden maakt het niet uit welke je neemt, SM of MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbezooijen
Anoniem: 203842 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:58:
Let wel op: Als je SM (Single Mode) glasvezel neemt, moet je OOK SM SFP's nemen. Neem je MM (Multi Mode) kabel, idem voor de SFP's.

Op die afstanden maakt het niet uit welke je neemt, SM of MM.
Dus bij de kabel die CyBeR heeft voorgesteld zou ik 2x deze connector moeten hebben :

pricewatch: Linksys LACGSX 1000Base-SX SFP-zender/ontvanger voor bedrijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Om bij dezelfde shop te blijven: https://www.netwerkwinkel...tics-SFP-SXD-p_28463.html

Let op dat sommige switches moeilijk doen over SFP's van andere merken dan hun eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat Cyber zegt. Als je een HP switch hebt, kan je "beter" ook een HP SFP nemen. Het "kan " wel met een andere overweg, maar geen garantie.

Mijn glasverbinding van mijn HP Procurve bleef "klapperen" omdat daar een Finistar SFP erin zat. In mjin Mikrotik zat een Ericsson SFP. Deze twee omgewisseld, probleem opgelost. Nu slikt de HP de Ericsson SFP zonder problemen. Mikrotik vreet lettelijk alles.

Maar ook hier: Beide moeten dezelfde type zijn. óf single mode (SM) óf Multi Mode (MM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De grap daarbij is dat HP SFP's Finisar OEM's zijn. Maar goed, dat gezeur is gelukkig redelijkerwijs minder een probleem aan het worden. HP doet er nog moeilijk mee, Cisco kun je 't uit zetten. De goedkopere merken (tp-link, netgear, mikrotik, ubiquiti etc.) doen ook niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Ik heb al een jaartje een glasvezel verbinding tussen de 3 switch's thuis liggen en werkt naar volle tevredeheid.

Switch's 3 x https://tweakers.net/pric...tch-with-2-sfp-slots.html
SFP module's geen idee wat voor merk het allemaal is :+
Ze werken wel alle 4 op fullspeed
glasvezel kabel heb ik deze voor besteld https://www.datop.nl/Glas...0m-OM1LCLC300-p_4224.html
Pagina: 1