Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12/24v leiding(en) naar kozijnen....advies en/of feedback

Pagina: 1
Acties:

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 22:06

Rozz

I'm an Apogian!!

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik heb al een hoop gelezen, een hoop antwoorden al, maar toch kom ik nergens iets tegen over loze leidingen naar kozijnen.

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en daar ga ik mijn huidige domotica in optimaliseren.
Zo heb ik een Homey, NAS met Domoticz, diverse Hue`s en tig van tussenstekkers.

Mijn specifieke vraag gaat over hoe ik 12/24v bij de kozijn kan inbouwen, maar misschien moet ik voor gewone netspanning gaan?
Via een portal kan ik tal van loze leidingen kiezen maar deze gaan vanaf meterkast naar "wandcontact doos plekken" en niet naar de kozijnen.

Graag wil ik hier een discussie op gang brengen van mensen die er verstand van hebben en ervaringen delen.
Sleuven frezen en leidingen trekken is geen probleem, wel hoe ik het aan moet pakken.

Zo denk ik erover om bijvoorbeeld 1 loze leiding die naar een wandcontact doos gaat die in de buurt van een kozijn zit, boven in de muur af te takken (dus een gat maken om de leiding te voorschijn te halen) met een t-stuk bocht om deze naar de binnenklant van het kozijn te leiden, afhankelijk van welke spanning ik wil hebben om daar een inbouw te maken.

Ik hoor graag jullie advies :o

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:30

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Loze leidingen (eigenlijk alle) naar kozijnen is niet te doen met (project) aannemers in de bouw.
Ze willen niet offreren, of ze geven een offerte die 3-5x over de kop gaat en leveren vervolgens belabberd werk wat betreft uitvoering (kwaliteit) en maatvoering (locatie)*.

Ik denk dat je beter zelf aan de slag kunt gaan en jezelf op meerdere fronten ergernis kunt besparen.
Dus alleen loze leidingen in de verschillende betondelen laten instorten en een einddoos op een strategische locatie laten zetten.

Overigens mag laagspanning niet met 220V samen

* Zo die frustratie is ook van me afgeschreven ;)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zorg dat je een kabeldoos langs je kozijn krijg. dan zelf het gaatje boren.
Overigens kun je 12v kabels niet al te lang maken, ivm spanningsval

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Topicstarter
Mijn insteek is ook om het zelf te doen inderdaad, scheelt een hoop ergenis en kosten.
Dat laag en hoog niet samen mag wist ik, ik offer dan een loze leiding op en trek dan geen kabels door naar de wandcontactdoos.

@heuveltje: wat is niet te lang?
Woonkamer - meterkast is 10m lang, dan heb ik het nog niet over hoeveel omhoog/omlaag.

Wij willen Luxaflex Sillouette Shades met powerrise gaan monteren, die zouden ook op 220 kunnen maar dan zit ik vast aan een inbouw wandcontactdoos aan de binnensponning van het kozijn, denk dan niet dat het gaat passen....andere ideeen?
Of alleen een inbouwdoos en daarbinnenin kabels en dan geen uitwendige stekker?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rozz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:13:
Mijn insteek is ook om het zelf te doen inderdaad, scheelt een hoop ergenis en kosten.
Dat laag en hoog niet samen mag wist ik, ik offer dan een loze leiding op en trek dan geen kabels door naar de wandcontactdoos.

@heuveltje: wat is niet te lang?
Woonkamer - meterkast is 10m lang, dan heb ik het nog niet over hoeveel omhoog/omlaag.

Wij willen Luxaflex Sillouette Shades met powerrise gaan monteren, die zouden ook op 220 kunnen maar dan zit ik vast aan een inbouw wandcontactdoos aan de binnensponning van het kozijn, denk dan niet dat het gaat passen....andere ideeen?
Of alleen een inbouwdoos en daarbinnenin kabels en dan geen uitwendige stekker?
Dat hangt af van hoeveel vermogen zon ding vraagt, en hoe dik je kabel is.
https://www.rfsystems.nl/...doorsnede_12V_24V_LED.pdf

> Of alleen een inbouwdoos en daarbinnenin kabels en dan geen uitwendige stekker?
Dat dus :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Topicstarter
Das een handig tabelletje! Thanks.

Zou inbouwdoos adapter een optie kunnen zijn? Dus van 230v naar 12/24v in een inbouwdoos?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:41
Rozz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:12:
...
Zo denk ik erover om bijvoorbeeld 1 loze leiding die naar een wandcontact doos gaat die in de buurt van een kozijn zit, boven in de muur af te takken (dus een gat maken om de leiding te voorschijn te halen) met een t-stuk bocht om deze naar de binnenklant van het kozijn te leiden, afhankelijk van welke spanning ik wil hebben om daar een inbouw te maken.
....
Nooit een T-stuk gebruiken, je kunt dan achteraf nooit meer een kabeltje erbij leggen of vervangen. Altijd er dus voor zorgen dat je buizen geen aftakkingen hebben op punten waar je er niet meer bij kunt (oftewel alleen aftakkingen maken bij dozen)

[removed]

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Topicstarter
redwing schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:31:
[...]

Nooit een T-stuk gebruiken, je kunt dan achteraf nooit meer een kabeltje erbij leggen of vervangen. Altijd er dus voor zorgen dat je buizen geen aftakkingen hebben op punten waar je er niet meer bij kunt (oftewel alleen aftakkingen maken bij dozen)
Klopt, ik bedoelde zo'n t stuk die een bocht maakt naar een van de uiteindes en geen haakse t-stuk.
Want dan kan ik inderdaad altijd nog via 1 kant een kabel erbij plaatsen mocht het nodig zijn, vanaf de meterkast zou het dan wel moeilijk/niet mogelijk zijn.

Wat ook een optie is als ik besluit om 230v te gebruiken, is gewoon vanaf de wandcontactdoos weer een aftakking maken naar het kozijn, al is dit wel meer werk met sleuven frezen e.d.

Hoe kan je in de hoeken een sleuf maken? Met sleuvenfrees zo ver mogelijk en dan met haakse slijper en dan uithakken?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:41
Rozz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:38:
[...]
Klopt, ik bedoelde zo'n t stuk die een bocht maakt naar een van de uiteindes en geen haakse t-stuk.
Want dan kan ik inderdaad altijd nog via 1 kant een kabel erbij plaatsen mocht het nodig zijn, vanaf de meterkast zou het dan wel moeilijk/niet mogelijk zijn.

Wat ook een optie is als ik besluit om 230v te gebruiken, is gewoon vanaf de wandcontactdoos weer een aftakking maken naar het kozijn, al is dit wel meer werk met sleuven frezen e.d.
Eerlijk gezegd zou ik altijd voor deze laatste optie gaan. Als je met een T-stuk per ongeluk vanaf de verkeerde kant een veer er doorheen duwt loop je kans het T-stuk los te duwen of kapot te maken. Zeker als je na 5 jaar nog iets gaat veranderen ben je al snel de details vergeten van hoe je het ooit bedacht had. Beter kun je dan nu wat meer tijd spenderen en het gewoon fool-proof maken ;)
Hoe kan je in de hoeken een sleuf maken? Met sleuvenfrees zo ver mogelijk en dan met haakse slijper en dan uithakken?
Dat is wel hoe ik het zelf altijd doe, de lange stukken met een sleuvenfrees, als het wat krapper wordt de haakse slijper en als het echt niet meer gaat met de hand verder uithakken.

[removed]

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Topicstarter
redwing schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:44:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik altijd voor deze laatste optie gaan. Als je met een T-stuk per ongeluk vanaf de verkeerde kant een veer er doorheen duwt loop je kans het T-stuk los te duwen of kapot te maken. Zeker als je na 5 jaar nog iets gaat veranderen ben je al snel de details vergeten van hoe je het ooit bedacht had. Beter kun je dan nu wat meer tijd spenderen en het gewoon fool-proof maken ;)

[...]

Dat is wel hoe ik het zelf altijd doe, de lange stukken met een sleuvenfrees, als het wat krapper wordt de haakse slijper en als het echt niet meer gaat met de hand verder uithakken.
Ja, misschien heb je wel gelijk om het maar meteen goed en fool proof te maken....m'n plannetje wordt steeds duidelijker haha...

Dan nog een kwalitatieve adapter zoeken die in een inbouwdoos past...en natuurlijk de juiste inbouwdoos zoeken, of gewoon z'n Attema 50mm diepe doos? Helaas weet ik de kozijn afmetingen nog niet, dus dat zal ik pas kunnen uitzoeken als ons huis er staat.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:30

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Rozz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:02:
[...]
..en natuurlijk de juiste inbouwdoos zoeken, of gewoon z'n Attema 50mm diepe doos? Helaas weet ik de kozijn afmetingen nog niet, dus dat zal ik pas kunnen uitzoeken als ons huis er staat.
Diepe inbouwdoos laten plaatsen welke uitbreidmogelijkheden heeft. Attema
Vervolgens sleuf naar toe slijpen en uithakken. De eerste keren dat je het doet sla je de doos verrot, na een keer of 3-4 lukt het om de doos niet meer te beschadigen.
Dit duurt best wel lang en achteraf gezien misschien wel beter om er de goedkoopste doos te laten inbouwen, inslijpen (door de wand van de doos), doos uithakken en nieuwe plaatsen. Het scheelt ieder geval veel tijd.
Ach ja wat kost een paar dozen op een heel huis.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1