Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste Game PC +-800 euries

Pagina: 1
Acties:

• zeszeszes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07-2024
Hey allemaal,

Daar ben ik weer :p Omdat mijn vorige topic een zooitje was probeer ik het hier maar even opnieuw.
Ik wil dit jaar dus een game PC aankopen. Ik heb me redelijk ingelezen en geïnformeerd maar ik hoor toch steeds overal andere verhalen. Zoals welke graphics kaart, en hoeveel werkgeheugen je nodig hebt. Vandaar dus dit topic.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Om te gamen! Alles van AAA games tot indies. Ook af en toe online, via een LAN kabel (geen wifi nodig)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel heb ik precies 800 te besteden, dat is excl. randapparatuur. Eventueel zou ik nog 50,-/maand door kunnen sparen om de 900 aan te tikken. maar ik vraag me af in hoeverre ik dat nodig heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
randapparatuur heb ik voorlopig nog afdankertjes van m'n ouders 8)7 . Zo kan ik een redelijk scherm een simpel muis en toetsenbord lenen. Deze kan ik dan in de loop van de tijd weer upgraden. O-)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

EDIT 5: nieuwe lijst, met de onderdelen voor de 'initial build'

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,75€ 191,75
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil€ 282,50€ 282,50
1Fractal Design Define S€ 76,95€ 76,95
1Crucial CT16G4RFD4213€ 87,28€ 87,28
1Corsair CX450M€ 55,65€ 55,65
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,03

En dan voor de 2de ronde aanschaf:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 157,51€ 157,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,46

vragen over deze lijsten:

- zijn er nog belangrijke dingen die ik moet weten over deze componenten, mis ik een beter alternatief?

- Zijn alle componenten compatible?

- dat beeldscherm leek me een goed beeldscherm voor die prijs, klopt dat?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, als t maar doet wat t moet doen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben helemaal verliefd op de The Witcher 3 O+
Die ga ik meteen als GOTY kopen en wil ik het liefst op 1080p 60fps draaien. Gaat dat mogelijk zijn met deze build? Zoja: hoeveel beter kan deze build presteren? zo nee: wat kan ik verwachten voor zo een build?

Verder vind ik spellen zoals T.A.B.S., Gmod, Plague Inc. leuk en wil ik die gaan spelen.

Ga je overklokken?
nope. (Dat is toch meer voor ultra game PC's?)

Wat verwacht je van ons?[i]
Een duidelijk advies wat betreft deze build:

- build improvements (mocht er een beter onderdeel zijn ipv wat er nu in de lijst staat)

- welke performance kan ik verwachten (ik begrijp dat dit een (lastige) schatting is)

- heb ik een verstandige keuze qua beeldscherm?

Alvast bedankt!

[ Voor 51% gewijzigd door zeszeszes op 09-01-2017 15:49 . Reden: meer info dankzij reacties ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
http://www.hardwarecanuck...80-updated-review-23.html Conclusie lijkt me duidelijk. Deze komt trouwens als gedeeld stilste uit reviews. pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil

Je kunt in principe met 8 gb beginnen, mocht je budget problemen hebben. Het is krap, maar zal je nog niet opbreken. Wanneer dit wel gebeurt, kun je er nog een staafje bijstoppen.

Ik zou een betere, kleinere kast nemen, je hebt tenslotte een uATX moederbord. pricewatch: Fractal Design Core 1100 pricewatch: Cooler Master N200 Closed pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed

1080p60fps moet lukken voor de Witcher III. De hoeveelheid lawaai zal je denk ik meevallen. Fans maken herrie, maar alles wordt steeds efficienter met warmte en dus stiller.

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-11 13:33
Zou je niet voor ietsiepietsie meer 16gb te overwegen?
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Ik heb gemerkt in het verleden dat sommige spellen, als Civ en Planet Coaster best wel wat ram gebruiken. Nu weet ik niet wat voor spellen je precies wilt spelen, maar voor een klein beetje meer zit je meer in de safe zone.

PS; Dit zijn de recommended settings voor Witcher 3. 8gb wordt aanbevolen, dus ik zou hem liever iets hoger nemen.

The Witcher 3: Wild Hunt Recommended Requirements
CPU: Intel CPU Core i7 3770 3.4 GHz / AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz
CPU Speed: Info
RAM: 8 GB
Video Card: Nvidia GPU GeForce GTX 770 / AMD GPU Radeon R9 290
Click here for the latest video card drivers
Free Disk Space: 40 GB

[ Voor 49% gewijzigd door cri0s op 09-01-2017 12:14 . Reden: Link aangepast. ]

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

• zeszeszes
cri0s schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:12:
Zou je niet voor ietsiepietsie meer 16gb te overwegen?
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Ik heb gemerkt in het verleden dat sommige spellen, als Civ en Planet Coaster best wel wat ram gebruiken. Nu weet ik niet wat voor spellen je precies wilt spelen, maar voor een klein beetje meer zit je meer in de safe zone.
...
Zie mijn edit; zou ik deze ook later erbij kunnen doen? Dat ik nu begin met 8gb, en dan 16gb erbij upgrade voor 24gb totaal?

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-11 12:57

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

zeszeszes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:24:
[...]

Zie mijn edit; zou ik deze ook later erbij kunnen doen? Dat ik nu begin met 8gb, en dan 16gb erbij upgrade voor 24gb totaal?
Is geen enkel probleem uiteraard. Maar hou wel in de gaten hoeveel repen ram je hebt en hoeveel sloten. Anders wordt het uitbreiden weer wat duurder.
(het gekozen moederbordje heeft 2 sloten. kies nu dus een enkel reepje RAM)
Weet niet wat je naast gamen tegelijk gaat doen. We komen nu op het punt dat 8Gb nog wel genoeg is maar voor extreem multitasken nog wel eens te kort komt. Maar dit merk je dan vanzelf. Aantal keer taskmanager openen en kijken wat er gebeurt tijdens jouw manier van gebruik

verder kan ik een stille kast aanraden Fractal Design Define S weet uit ervaring dat deze goed geïsoleerd is en dus ook aardig stil. Is wel wat duurder en een flinke bak.
Hang je echter niet op aan een stil systeem. Tering herrie maken de meeste nieuwe systemen niet meer en het beetje decibel wat het nog wel geproduceerd wordt wordt overstemd door muziek of game geluid.

Verder heb je een goede voeding uitgekozen. Degelijk en betrouwbaar.

Koeler zit bij de i5 maar lees je goed in. De intel koeler is eigenlijk net wel net niet goed genoeg. Plaats je hem niet in een keer juist koelt deze niet meer optimaal. In 1x plaatsen vastklikken en niet meer loshalen. Dus ook niet omdat je denkt dat je m verkeerd geplaatst hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door PaRaDoX4 op 09-01-2017 14:38 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• zeszeszes
PaRaDoX4 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:32:
[...]

...
verder kan ik een stille kast aanraden Fractal Design Define S weet uit ervaring dat deze goed geïsoleerd is en dus ook aardig stil. Is wel wat duurder en een flinke bak.
Hang je echter niet op aan een stil systeem. Tering herrie maken de meeste nieuwe systemen niet meer en het beetje decibel wat het nog wel geproduceerd wordt wordt overstemd door muziek of game geluid.
...
Bedankt voor de tip! Weet jij toevallig ook of het achteraf plaatsen van een HDD lastig wordt met deze case?

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

zeszeszes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:51:
[...]

Bedankt voor de tip! Weet jij toevallig ook of het achteraf plaatsen van een HDD lastig wordt met deze case?
HDD worden geplaatst aan de achterzijde van de kast ( Dus de achterzijde van de plaat waar het mobo op wordt bevestigd.) Deze heeft ruimte voor 2 HDD's en(dus niet of) 2 SSD's.

Wel een groot "design flaw" van deze kast. De schijven zitten op zijn kop aan de kast bevestigd met als probleem dat als je haakse sata stekkers hebt je deze nauwelijks in de schijven krijgt.(ze staan haaks tegen de behuizing) Neem dus rechte connectoren.

Uitbreiden is dus geen probleem. En mocht je nu om een of andere reden toch meer schijven willen installeren kun je nog wat bij knutselen (kast is groot genoeg)

[ Voor 19% gewijzigd door PaRaDoX4 op 09-01-2017 14:58 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• zeszeszes
is dit mss toch een beter alternatief dan 2x8 of 1x8 om mee te beginnen? of is deze te groot?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 87,28

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-11 13:33
zeszeszes schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:32:
is dit mss toch een beter alternatief dan 2x8 of 1x8 om mee te beginnen? of is deze te groot?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 87,28
Niet te groot nee. Prima om mee te starten imho. Heb je voorlopig meer dan voldoende aan.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

• zeszeszes
Allemaal bedankt!

Waarschijnlijk koop ik de HDD alsnog meteen, even kijken of het me lukt deze maand wat minder biertjes te drinken. 'gelukkig' zijn er toch weer tentamens binnenkort xD

Mochten jullie nog tips of opmerkingen hebben over deze build hoor ik het graag!

• lactaxative
24 gb is overbodig voor gamen. Ik heb 16 gb in een vergelijkbare build en ben nog niet boven de 10 gb gekomen, en dat was met gamen + meerdere achtergrond programma's. Al speel ik vooral AAA games van 2 jaar geleden, maar zo hard gaat het ook weer niet met ram. Dual channel is nog steeds sneller dan single, dus ik zou voor 2x8 gaan.

Verder vind ik een 80 euro full tower voor deze budget build een beetje teveel van het goede. De hoeveelheid lawaai zal je denk ik sowieso al meevallen. Anders is pricewatch: Cooler Master Silencio 352 misschien een optie.

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

ik zou 1x 8 pakken om te beginnen of 2x 8(16) maar niet 1x 16.

Dit zeg ik omdat het niet realistisch is dat je in de nabije toekomst nut gaat hebben bij 32Gb RAM. Het is dan ook sonde om inderdaad geen gebruik te maken van Dual-Channel. Als je toch al meteen naar 16 wilt. dan 16 in 2 reepjes RAM. als je nog even wil wachten dan 1 reepje van 8 zodat je er later 16 van kan maken

[ Voor 12% gewijzigd door PaRaDoX4 op 09-01-2017 20:43 ]

Verwijderd

PaRaDoX4 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:42:
ik zou 1x 8 pakken om te beginnen of 2x 8(16) maar niet 1x 16.

Dit zeg ik omdat het niet realistisch is dat je in de nabije toekomst nut gaat hebben bij 32Gb RAM. Het is dan ook sonde om inderdaad geen gebruik te maken van Dual-Channel. Als je toch al meteen naar 16 wilt. dan 16 in 2 reepjes RAM. als je nog even wil wachten dan 1 reepje van 8 zodat je er later 16 van kan maken
Inderdaad. Tegen de tijd dat 32GB nodig gaat zijn is TS weer aan een nieuw systeem toe.

• zeszeszes
Hey allemaal, ik had nog een laatste vraag. ik wil ook graag een cd/dvd speler erin. Ik heb nog wat ouwe muziek cds en vind het ook leuk af en toe cds te kopen, alleen moet ik ze daarna wel digitaliseren voor op mn mobiel :p kan ik dan gewoon deze cheap-ass dvd brander erin knallen? of levert dat problemen op met aansluitingen e.d.?

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 59,90€ 59,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,95€ 13,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 73,85

Alvast bedankt!

EDIT: de case die in de openings post vermeld staat heeft geen mogelijkhied tot optische drive 8)7
Daarom dacht ik dan maar de case te nemen die hier bij de dvd brander in de lijst staat. Hebben mensen daar nog op of aanmerkingen over? :)

p.s. ik ga toch maar voor 2x8gb omdat dit dus sneller is, thanks voor de tip!

[ Voor 16% gewijzigd door zeszeszes op 13-01-2017 01:28 ]

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:34
Je kan ook voor een externe dvd gaan

Verwijderd

zeszeszes schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 00:54:
Hey allemaal, ik had nog een laatste vraag. ik wil ook graag een cd/dvd speler erin. Ik heb nog wat ouwe muziek cds en vind het ook leuk af en toe cds te kopen, alleen moet ik ze daarna wel digitaliseren voor op mn mobiel :p kan ik dan gewoon deze cheap-ass dvd brander erin knallen? of levert dat problemen op met aansluitingen e.d.?

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 59,90€ 59,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,95€ 13,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 73,85

Alvast bedankt!

EDIT: de case die in de openings post vermeld staat heeft geen mogelijkhied tot optische drive 8)7
Daarom dacht ik dan maar de case te nemen die hier bij de dvd brander in de lijst staat. Hebben mensen daar nog op of aanmerkingen over? :)

p.s. ik ga toch maar voor 2x8gb omdat dit dus sneller is, thanks voor de tip!
Het moederbord is mATX. Dan kan je ook een gedempte mATX behuizing als de pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) of pricewatch: Cooler Master Silencio 352 nemen.
DVD drive kan nog iets goedkoper :P pricewatch: LG GH24NSD1 Zwart

Verwijderd

Waarom niet een nieuwe processor? Scheelt maar 17 euro: pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed

• lactaxative
7% duurder voor een 6% hogere turbo kloksnelheid. Dan nog het gezeur dat je de BIOS moet flashen. Verder klinkt het budget toch vrij strak, waarschijnlijk hebben we te maken met een scholier.

Volgens mij is het trouwens de bedoeling dat de advies gevende de advies vragende overtuigt van het kopen van het ene component ipv het andere. In principe kan ik ook vragen waarom hij niet voor een mITX build gaat, maar wat schieten we daarmee op.

Als je graag 4k netflix wilt gaan kijken via deze PC, vooral doen die Kaby Lake. Anders, laat lekker zitten.

Verwijderd

lactaxative schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:51:
7% duurder voor een 6% hogere turbo kloksnelheid. Dan nog het gezeur dat je de BIOS moet flashen. Verder klinkt het budget toch vrij strak, waarschijnlijk hebben we te maken met een scholier.

Volgens mij is het trouwens de bedoeling dat de advies gevende de advies vragende overtuigt van het kopen van het ene component ipv het andere. In principe kan ik ook vragen waarom hij niet voor een mITX build gaat, maar wat schieten we daarmee op.

Als je graag 4k netflix wilt gaan kijken via deze PC, vooral doen die Kaby Lake. Anders, laat lekker zitten.
Een beetje apart dat je de turbosnelheid neemt. De normale clockspeed is 2.7 voor de oude 6400 vs 3.0 voor de nieuwe 7400. De nieuwe is dus 11,1% sneller alleen al op normale snelheid. En slechts 6,7% duurder.

Daarnaast is de nieuwe processor sowieso al wat sneller. Plus HDMI 2.0 dus 4k en HVEC.

En nee, dat is niet de bedoeling zoals jij het zegt. De bedoeling is ook om de verkoper te behoeden voor miskopen. Zoals een oude processor die minder snel is en minder kan dan de nieuwe versie en nagenoeg hetzelfde kost. Maar adviseer jij vooral een oudere en relatief duurdere processor, die ook nog minder kan, Wellicht eentje van nog een generatie ouder? Want die werkt ook?

Het budget is trouwens 800-900 euro. Echt een stompzinnig advies om dan een oude processor te nemen.

Bios flashen is geen enkel gedoe. Dat doen de winkels gratis voor je als je daarom vraagt. Afuture wel iig.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2017 20:27 ]

• lactaxative
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:23:
[...]

Een beetje apart dat je de turbosnelheid neemt.
Owja? Waarom dan? Lijkt mij toch de relevante parameter hier op Skylake en Kaby Lake chips. Waarom zou een chip in een desktop niet de turbo boost gebruiken?
Daarnaast is de nieuwe processor sowieso al wat sneller.
Bron? Ik zie toch erg veel benchmarks die klok vs klok geen verschil laten zien, zoals reviews: Kaby Lake voor de desktop: de kleine stap van 6700K naar 7700K.
Plus HDMI 2.0 dus 4k en HVEC.
HDMI 2.0 zit nog steeds op een moederbord, niet op een CPU. De CPU kan 4k decoden, op de H110M eco zit nog steeds een HDMI 1.4 poort. https://www.msi.com/Motherboard/H110M-ECO.html#hero-overview (zie 4k@30Hz, HDMI 2.0 doet 4k@60Hz) Dit gedeelte is dus irrelevant, tenzij je graag naar 30 fps beelden kijkt.
En nee, dat is niet de bedoeling zoals jij het zegt. De bedoeling is ook om de verkoper te behoeden voor miskopen. Zoals een oude processor die minder snel is en minder kan dan de nieuwe versie en nagenoeg hetzelfde kost. Maar adviseer jij vooral een oudere en relatief duurdere processor, die ook nog minder kan, Wellicht eentje van nog een generatie ouder? Want die werkt ook?
Ouder is slechter lijkt mij een drogreden.
Het budget is trouwens 800-900 euro. Echt een stompzinnig advies om dan een oude processor te nemen.
Woorden als 'stompzinnig' moet je wel met argumenten kunnen voorzien. Ook op het internet. Overigens lees ik het budget toch anders dan jij. Ik lees '800 euro precies en als het echt nodig is kan ik nog 50 euro per maand doorsparen', is dit echt een reden om anderhalve week door te sparen?
Bios flashen is geen enkel gedoe. Dat doen de winkels gratis voor je als je daarom vraagt. Afuture wel iig.
Klein gedoe, groot gedoe. Gedoe is gedoe.

Zullen we trouwens ook nog even verder gaan naar de 7500 vs 7400. Hier is de directe bang/buck in ieder geval in het voordeel van de 7500. Waarom adviseer je die dan niet?

Overigens is de verzendkosten op de 7400 (en niet op de 6400) ook nog relevant.

Weet je ik vind het prima om een koper voor fouten te behoeden, maar het helpt wel om hier argumenten bij te geven. Ook vind ik een vraag stellen raar als je geen gedegen antwoord kunt verwachten.

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Maar waarom zou je vraag en aanbod niet in de gaten houden voor zo'n budget pc?
Een paar jong gebruikte onderdelen gaat je pc niet slomer van worden hoor.. Sterker nog je hebt een veel betere 'bang for your buck' en dus een (als je het een beetje goed doet) betere pc.
Even als toelichting: 'Jong gebruikt' zijn bijvoorbeeld onderdelen die iemand in zijn pc had zitten maar nu er een nieuwe generatie uit is (7th gen intel) gelijk overstapt en zijn componeneten op vraag en aanbod zet. Ik zeg profiteren!

Verwijderd

lactaxative schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:12:
[...]

Owja? Waarom dan? Lijkt mij toch de relevante parameter hier op Skylake en Kaby Lake chips. Waarom zou een chip in een desktop niet de turbo boost gebruiken?

[...]

Bron? Ik zie toch erg veel benchmarks die klok vs klok geen verschil laten zien, zoals reviews: Kaby Lake voor de desktop: de kleine stap van 6700K naar 7700K.

[...]

HDMI 2.0 zit nog steeds op een moederbord, niet op een CPU. De CPU kan 4k decoden, op de H110M eco zit nog steeds een HDMI 1.4 poort. https://www.msi.com/Motherboard/H110M-ECO.html#hero-overview (zie 4k@30Hz, HDMI 2.0 doet 4k@60Hz) Dit gedeelte is dus irrelevant, tenzij je graag naar 30 fps beelden kijkt.

[...]

Ouder is slechter lijkt mij een drogreden.

[...]

Woorden als 'stompzinnig' moet je wel met argumenten kunnen voorzien. Ook op het internet. Overigens lees ik het budget toch anders dan jij. Ik lees '800 euro precies en als het echt nodig is kan ik nog 50 euro per maand doorsparen', is dit echt een reden om anderhalve week door te sparen?

[...]

Klein gedoe, groot gedoe. Gedoe is gedoe.

Zullen we trouwens ook nog even verder gaan naar de 7500 vs 7400. Hier is de directe bang/buck in ieder geval in het voordeel van de 7500. Waarom adviseer je die dan niet?

Overigens is de verzendkosten op de 7400 (en niet op de 6400) ook nog relevant.

Weet je ik vind het prima om een koper voor fouten te behoeden, maar het helpt wel om hier argumenten bij te geven. Ook vind ik een vraag stellen raar als je geen gedegen antwoord kunt verwachten.
Whatever. Denk je nou echt dat ik hier op in ga? Alleen van je naam moet ik al poepen.

• zeszeszes
Hi allemaal, Ik ben er helemaal uit qua build. bedankt voor de tips! De persoon die voor mij de PC gaat bouwen is iemand die ik goed ken, dus die loopt nog even alles met me door. Zoals dat de i5-7400 mss niet op het moederbord zou passen. Maar dat komt allemaal goed. Bedankt voor de tips!
Pagina: 1