Toon posts:

Linux newbie

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Tsja ik kan er niks aan doen maar heb nog nooit met linux ofzo gewerkt. :9 Toch zou ik graag een thuisservertje maken van een 233mhz met linux mandrake 8.0 daarop. De vraag is of jullie misschien nog wat goeie tips/manier van aanpakken voor me hebben. |:( Of evt. een paar goeie links met informatie.
De iso files heb ik al binnen en gebrand op cd-roms. *D

Bij voorbaat dank,

Tim

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
FAQen hier staan een hoop handige duidelijke how-to's

...

Verwijderd

Topicstarter
Thx Haranaka! :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Tips? Lees veel, experimenteer veel. Verder moet je goed letten op je security. Linux heeft de naam veilig te zijn (als je er verstand van hebt, kun je een linuxbak ook zeer veilig maken), maar veel distro's hebben de neiging redelijk veel services die je niet nodig hebt open te staan. Als hier dan exploits in gevonden worden, kan je bak makkelijk gecrackt worden. Het beste is als je ervoor zorgt dat alles van buitenaf dicht staat, behalve de dingen die je nodig acht (ssh wil je waarschijnlijk open; ftp en/of http naar keuze). Verder is het verstandig als je voor die services die je open laat staan security updates bij houdt.

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Verdiep je even in ssh, zodat je sshd (ssh deamon) kunt draaien (niet zo moeilijk) zodat je veilig je servertje kunt configureren vanaf een andere pc. Om dit te doen als je windows op je eigen pc draait, raad ik aan dat je even met google naar putty gaat zoeken. Verder (zo deed ik het iig): alle deamons uitgooien als je installeerd, eerst zorgen dat de basis draait, en dan 1 voor 1 toevoegen wat je nodig hebt, zodra je weet hoe je het veilig kan draaien. Succes.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaal hartelijk dank voor de tips! 8-)

Verwijderd

LinuxDoc.org Veel Documentatie over Linux (Howto's en FAQ's.

Linux-nl.cx Veel howto's over netwerken en datsoort dingen (vooral voor de RedHat Distributie).

Succes ermee

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het lezen van een van die manuals, zag ik dat die uitging van Redhat, dus deze wil ik gemakshalve dan maar downloaden... alleen toen stuitte ik weer op een probleem wat ik al eerder heb gehad. 't Komt dom over maar.. als je op zo'n ftp site bent en moet kiezen wat je download krijg ik zo'n lijstje bijv.:

7.0-alpha-disc1.iso
7.0-alpha-disc2.iso
7.0-alpha-powertools.iso
7.0-alpha-SRPMS.iso
7.0-i386-docs-8bit.iso
7.0-i386-powertools.iso
7.0-i386-respin-disc1.iso
7.0-i386-respin-disc2.iso
7.0-i386-respin-SRPMS.iso
7.0-i386-upgrade.iso
7.0-ja-i386-disc1.iso
7.0-ja-i386-disc2.iso
7.0-ja-i386-SRPMS.iso
MD5SUM

Dit alles staat in de dir: ftp://download.xs4all.nl/pub/mirror/redhat/releases/guinness/iso/

Ik heb nog gekeken of ik ergens uitleg kon vinden over de termen, maar tevergeefs. Hopelijk hebben jullie hier nog wat over te melden ;)

Mijn dank is groot,

Tim

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

7.0-alpha-disc1.iso
7.0-alpha-disc2.iso
7.0-alpha-powertools.iso
7.0-alpha-SRPMS.iso
Die zijn voor alpha systemen. Die heb je niet. :)
7.0-i386-docs-8bit.iso
7.0-i386-powertools.iso
7.0-i386-respin-disc1.iso
7.0-i386-respin-disc2.iso
7.0-i386-respin-SRPMS.iso
7.0-i386-upgrade.iso
7.0-ja-i386-disc1.iso <--
7.0-ja-i386-disc2.iso <--
7.0-ja-i386-SRPMS.iso
Ik denk dat je de iso's moet hebben, waarbij ik een pijl heb gezet. Dat is zo te zien het basis systeem. Verder zijn het applications en source.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi :)

Maar wat betekend dan 'respin' bijv. of die 'ja-' in die iso die je me aangewezen hebt? :)

Thx again,

Tim

ps. en heb ik die andere files ook nodig? of zijn die wel aan te raden?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Ik weet niet hoe goed jouw japans is, maar als het net zo goed is als het mijne zou ik niet de -ja- versie nemen :P

[update]

Ik zou de respin-disc1 en 2 nemen, maar kan je niet ergens Redhat 7.1 vandaan halen? Die is nl. nieuwer dan 7.0 :)

Verwijderd

Download dan wel tenminste 7.1 ipv 7.0 :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 13:20 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Die zijn voor alpha systemen. Die heb je niet. :)
[..]

Ik denk dat je de iso's moet hebben, waarbij ik een pijl heb gezet. Dat is zo te zien het basis systeem. Verder zijn het applications en source.
beetje geouwehoer dus ;)

zat al op 41% dammit zo'n 250 mb brrr.. maar goed.. dank u voor de waarschuwing en ja ik zal kijken naar 7.1

Thx!

Tim
Pagina: 1