videokaart, hoeveel en wat voor geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilsezstrtn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
Mijn vraag
Voor mijn pc build zoek ik een videokaart. Ik ga hierop voornamelijk met de ontwerpprogramma's van adobe aan de slag en mijn keus is daardoor gevallen op de GeForce GT 730 (leuke prijzen en naar mijn mening goed genoeg voor wat ik wil. De zwaarste game die ik speel is de sims ;) ) .
Waar ik echter totaal niet uitkom, is wat voor geheugen ik daarbij het beste kan zoeken... Zal 2gb genoeg zijn? Of kan ik beter met het oog op de toekomst voor 4gb gaan? En is een ddr3 geheugen goed genoeg, of heeft ddr5 grote meerwaarde?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Is voor mijn specifieke vraag niet belangrijk en wordt pas de volgende stap ;) waar ik op moet letten om 2 beeldschermen aan te sluiten e.d. kom ik nog wel uit :) het gaat me nu vooral om het type en de hoeveelheid geheugen om fatsoenlijk foto's te kunnen bewerken en in de toekomst misschien 3d te renderen. Video editing is helaas niet mijn skill ;)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Teveel dus om wijs uit te worden! Prijs en merk maken niet heel veel uit.

Alvast heel erg bedankt iedereen!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

ilsezstrtn schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:40:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Is voor mijn specifieke vraag niet belangrijk en wordt pas de volgende stap
Is wel belangrijk. Moderne interne videochips kunnen probleemloos tot 3 monitoren aansturen mits het moederbord is uitgerust met voldoende aansluitingen. Daarnaast presteren die igpu's niets minder en vaak zelfs beter dan een GT 730.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilsezstrtn
Anoniem: 660294 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:29:
[...]

(...)Daarnaast presteren die igpu's niets minder en vaak zelfs beter dan een GT 730.
De videokaart hoef ik er inderdaad ook niet perse in vanwege het dubbele beeldscherm, maar vanwege het bijhorende geheugen. Ik dacht namelijk dat igpu's vaak tot 512 mb gaan, waar ik een absoluut minimum va 1gb nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Snelheid van RAM op een dergelijke GPU maakt amper uit; ook als je in de lijsten kijkt, is er maar eentje leverbaar met GDDR5 en die amper goedkoper/duurder dan de DDR3-uitvoeringen.

Heb zelf dik anderhalf met pricewatch: Zotac GeForce GT 730 2GB DDR3 Passief gewerkt op een enkele 1440p monitor en dat ging zonder problemen. Af en toe zelfs een spelletje gespeeld maar net zoals jij niet heel intensief.

Weet niet precies wat je in de toekomst wil doen; rendering is voor sommige pakketten wel GPU-afhankelijk maar over het algemeen gaat het dan om realtime rendering zoals met grote modellen en veel textures in je design-pakket ermee werken. Post-rendering, dus je wireframes later laten omzetten naar een mooie foto of animatie, is vaker CPU-related en daar heb je niet altijd een dikke GPU voor nodig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ilsezstrtn schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:49:
[...]

De videokaart hoef ik er inderdaad ook niet perse in vanwege het dubbele beeldscherm, maar vanwege het bijhorende geheugen. Ik dacht namelijk dat igpu's vaak tot 512 mb gaan, waar ik een absoluut minimum va 1gb nodig heb.
Aan een Intel HD 610 of 630 kan maximaal 64GB toegewezen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilsezstrtn
Dan word het interessant ^^

Heel erg bedankt allemaal, ik ben weer wat verder geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ilsezstrtn schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:47:
Dan word het interessant ^^

Heel erg bedankt allemaal, ik ben weer wat verder geholpen!
als je nou even exact zegt welke software je gebruikt en wil gaan gebruiken in de toekomst?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat is je huidige hardware?
Ik zou voor een videokaart gewoon GTX 750 halen. Hoef je ook niet meer druk te maken of Sims (nummer 4?) niet soepel loopt. Of je nou een videokaart met 2 of 4 GB moet halen. Ik zou voor 2 GB GDDR5 gaan. Je komt met Sims toch niet over de 2 GB limiet heen. Behalve als je mods toepast (bestaan die er voor Sims?)
Voor 3D render is 4 GB toch weer handig. :+

Met een GTX 750 kan je later eventueel GTA V en Cities Skylines spelen op Medium graphics.

[ Voor 52% gewijzigd door MedionAkoya op 17-01-2017 23:58 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilsezstrtn
Ok ok, sorry ;)
Ik ben nu inmiddels wat verder met mijn ideeën..
De pc gaat gebruikt worden voor adobe cc, voornamelijk photoshop, indesign en illustrator. Videobewerken doe ik niet (hooguit een enkele keer om iets kleins te proberen, maar dit hoeft dus niet vlot te werken). Verder zal ik erop surfen, ms office gebruiken, en kwa games doe ik écht niks meer dan sims 3 en roller coaster tycoon 2..
Kwa build zit ik te denken aan:
Intel core i5 7600k (niet voor oc, puur voor de snelheid)
MSI H270M Bazooka mobo
2x G.Skill Ripjaws V 8gb ram
2x Crucial MX200 250gb ssd
En daar een leuke behuizing bij zoeken, schijfstationnetje, en 450 (?) Watt voeding..
Er komt windows 10 home op te draaien, met 2 beeldschermen die ik nog ga uitzoeken, voorlopig heb ik nog een 'oud' beeldscherm staan.

Als het inderdaad mogelijk is 2 of 4gb te dedicaten aan de onboard gpu (intel hd graphics 630) zou ik dit wel eerst zo willen proberen, blijkt dit toch niet goed genoeg te werken kan er altijd nog een kaartje.
Omdat ik toch niet meer dan 1000 euro uit wil geven, en wel een beetje futureproof wil zijn, lijkt het me beter om te investeren in cpu, ram en ssds. Maar ik vind het wat lastig allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor €1000,- zou ik eerder een non k i7 op B250 adviseren. Hyperthreading helpt vaak wel bij beeldbewerking en de non k i7 heeft dezelfde turbo clock als een 7600K. Dat samen met een moederbord met ruime specs, 16GB ram met lage CL, 2x MX300, goede geluiddempende behuizing, goede stille cpu koeler en een heel goede voeding waar later nog een videokaart als een GTX 1060 aan gekoppeld kan worden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 341,50€ 341,50
1MSI B250M Mortar€ 97,40€ 97,40
1Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 68,14€ 68,14
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 17,49€ 17,49
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,51€ 22,51
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 118,22€ 118,22
1LG GH24NSD1 Zwart€ 12,95€ 12,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
2Crucial MX300 2,5" 275GB€ 78,65€ 157,30
Bekijk collectie
Importeer producten