Mijn vrouw is van plan om komend jaar te starten met een opleiding met veel zelfstudie in een administratieve / HRM richting. We hebben nu een oud Acer notebookje en een nog veel oudere (2010) desktop replacement van Toshiba. Hoewel die laatste nog behoorlijk werkt sinds Windows 10 en ook onder Ubuntu zijn werk nog prima doet, is dat laatste in de praktijk gewoon niet heel handig voor Mrs. Ger. Zij wil gewoon kunnen werken met Windows en MS Office en niet steeds moeten uitvogelen hoe ze iets werkend moet krijgen.
Het wordt dus tijd voor een nieuwe laptop, en de markt is de afgelopen 7 jaar wel wat veranderd. Even het lijstje erbij gepakt:
Wat ga je met je laptop doen?
Windows 10 en MS Office (m.n. Word/Excel/Powerpoint) zijn een vereiste. Daarnaast casual media-/internet gebruik. Voor mijzelf wil ik er een virtuele lokale server (WAMP of Virtualbox oid) op kunnen draaien en moet ik een beetje fatsoenlijk applicaties als Netbeans en MySQL Workbench op kunnen draaien. Dat is overigens voor incidenteel gebruik, zeg een paar uur per maand.
Wat is je budget?
Ordegrootte van € 600,- à € 700,-
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zo af en toe. Waarschijnlijk 1x per maand bij klassikale lessen en incidenteel nog eens privé.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua merk heb ik mijn bedenkingen bij Lenovo vanwege het aantal spyware incidenten afgelopen jaar. Apple valt wegens budget en OS voorkeur af. Ik ben erg gecharmeerd van de duurzaamheid van mijn Toshiba, maar een ander degelijk merk vind ik ook prima.
Verder nog een paar eisen:
Het wordt dus tijd voor een nieuwe laptop, en de markt is de afgelopen 7 jaar wel wat veranderd. Even het lijstje erbij gepakt:
Wat ga je met je laptop doen?
Windows 10 en MS Office (m.n. Word/Excel/Powerpoint) zijn een vereiste. Daarnaast casual media-/internet gebruik. Voor mijzelf wil ik er een virtuele lokale server (WAMP of Virtualbox oid) op kunnen draaien en moet ik een beetje fatsoenlijk applicaties als Netbeans en MySQL Workbench op kunnen draaien. Dat is overigens voor incidenteel gebruik, zeg een paar uur per maand.
Wat is je budget?
Ordegrootte van € 600,- à € 700,-
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zo af en toe. Waarschijnlijk 1x per maand bij klassikale lessen en incidenteel nog eens privé.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua merk heb ik mijn bedenkingen bij Lenovo vanwege het aantal spyware incidenten afgelopen jaar. Apple valt wegens budget en OS voorkeur af. Ik ben erg gecharmeerd van de duurzaamheid van mijn Toshiba, maar een ander degelijk merk vind ik ook prima.
Verder nog een paar eisen:
- SSD van minimaal 128GB
- 5 GHz Wifi ondersteuning
- Passief gekoeld
- "Lange" accuduur bij normaal gebruik. Dat is natuurlijk subjectief, maar een uurtje of 6 moet niet teveel gevraagd zijn.
Tjolk is lekker. overal en altijd.