Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar mainstream laptop

Pagina: 1
Acties:

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:05
Mijn vrouw is van plan om komend jaar te starten met een opleiding met veel zelfstudie in een administratieve / HRM richting. We hebben nu een oud Acer notebookje en een nog veel oudere (2010) desktop replacement van Toshiba. Hoewel die laatste nog behoorlijk werkt sinds Windows 10 en ook onder Ubuntu zijn werk nog prima doet, is dat laatste in de praktijk gewoon niet heel handig voor Mrs. Ger. Zij wil gewoon kunnen werken met Windows en MS Office en niet steeds moeten uitvogelen hoe ze iets werkend moet krijgen.

Het wordt dus tijd voor een nieuwe laptop, en de markt is de afgelopen 7 jaar wel wat veranderd. Even het lijstje erbij gepakt:

Wat ga je met je laptop doen?
Windows 10 en MS Office (m.n. Word/Excel/Powerpoint) zijn een vereiste. Daarnaast casual media-/internet gebruik. Voor mijzelf wil ik er een virtuele lokale server (WAMP of Virtualbox oid) op kunnen draaien en moet ik een beetje fatsoenlijk applicaties als Netbeans en MySQL Workbench op kunnen draaien. Dat is overigens voor incidenteel gebruik, zeg een paar uur per maand.

Wat is je budget?
Ordegrootte van € 600,- à € 700,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zo af en toe. Waarschijnlijk 1x per maand bij klassikale lessen en incidenteel nog eens privé.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua merk heb ik mijn bedenkingen bij Lenovo vanwege het aantal spyware incidenten afgelopen jaar. Apple valt wegens budget en OS voorkeur af. Ik ben erg gecharmeerd van de duurzaamheid van mijn Toshiba, maar een ander degelijk merk vind ik ook prima.

Verder nog een paar eisen:
  • SSD van minimaal 128GB
  • 5 GHz Wifi ondersteuning
  • Passief gekoeld
  • "Lange" accuduur bij normaal gebruik. Dat is natuurlijk subjectief, maar een uurtje of 6 moet niet teveel gevraagd zijn.
Ik zit zelf nu te kijken naar deze twee. De UX360CA-C4153T heeft een nieuwere processor, maar slechts 4GB RAM. Is dat niet een beetje krap anno 2017?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De 4GB is zeker krap! Zorg dat je 8GB hebt, of weet dat je het zelf eenvoudig kunt uitbreiden. Dat kun je vast even googelen voor deze laptops.

Ik zou wegblijven van de 4GB. Voor simpele taken is de CPU wel prima, maar dit zijn geen snelheidsmonsters en dat is misschien wel een uitdaging als je er een VM op gaat draaien, natuurlijk sterk afhankelijk van het client OS en de taken die je gaat uitvoeren.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-11 19:42
Ik zou absoluut niet kijken naar een volledig passief gekoelde laptop. Hierbij kom je vrijwel altijd bij de Core-M modellen uit, welke maar matig presteren. Een 15 Watt U-processor is een stuk krachtiger en de ventilator zal je in 90% van de gevallen niet horen (en als je hem wel hoort ben je blij dat hij er is).

Het hangt nu vooral van het scherm formaat af welke laptop het best is. Hier zijn er drie met 1080p scherm, 256GB SSD en Skylake-U processor. Je moet dus kiezen of je een 12.5", 14" of 15.6" laptop wilt.

• Tjolk
Maar zijn die Core-M's van nu niet sowieso al een stuk krachtiger dan de 1st gen Core i3 die nu in mijn Toshiba zit?

Het nadeel van actief gekoelde laptops vind ik dat de ventilatie veelal aan de onderzijde zit, en je die dus al gauw blokkeert met je schoot of de tafel. Neem mijn huidige Toshiba: er zitten wat ventilatie randjes aan de zijkant, maar echt 90% zit aan de onderzijde. Op een gegeven moment gaat dat ding zo hard loeien dat je je afvraagt of er ergens een Boeing 737 in de tuin geland is. Plus dat het oncomfortabel warm wordt.

Verwijderd

Ja ze zijn wel wat krachtiger. Scheelt iets van 16% langzamer dan een oude Core i3 dacht ik.

Ik ben het met je eens hoor. Je schijnt op de Core M's ook al goed Photoshop te kunnen draaien. Ik heb hier ook een Core i5 xxxxU waar ik soms rond de 12-16 uur per dag op werk (met een groot scherm eraan), maar voor Photoshop, webdev, wamp zou mijn inziens de Core M ook nog wel genoeg zijn. Voor het eind van de maand ga ik de proef op de som nemen en ook zo'n volledig stille passieve Core M aanschaffen. Voor mij is volledig passief belangrijker dan een krachtigere processor die ik toch helemaal net nodig heb.

Ik ben ook vaak savonds en snachts aan het werk en dan wil ik gewoon niks horen van mijn laptop. Dan kan iemand zeggen dat je de fans niet hoort, maar ik heb toch al 2x een htpc en een nuc en 2 laptops teruggestuurd omdat ik me stoorde aan het lawaai van de fans.

De Acer Alpha Swift is de enige uitzondering die ook Core i3/i5/i7 passief koelt. Maar dat ding is maar 12,5" en dat vind ik echt te klein. Ook is het weer met allemaal frutsels met een stand enzo. Aan de andere kant hang ik er toch een groot scherm en een los tobo en muis aan met een unifier. Nou ja, aan het eind van de maand met de BTW-actie hak ik mijn eigen knoop door. :)

• Balance
Ger schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:57:
Maar zijn die Core-M's van nu niet sowieso al een stuk krachtiger dan de 1st gen Core i3 die nu in mijn Toshiba zit?
Hangt er een beetje vanaf welk model het precies is. Heb je een processornummer?
Het nadeel van actief gekoelde laptops vind ik dat de ventilatie veelal aan de onderzijde zit, en je die dus al gauw blokkeert met je schoot of de tafel. Neem mijn huidige Toshiba: er zitten wat ventilatie randjes aan de zijkant, maar echt 90% zit aan de onderzijde. Op een gegeven moment gaat dat ding zo hard loeien dat je je afvraagt of er ergens een Boeing 737 in de tuin geland is. Plus dat het oncomfortabel warm wordt.
Heb je je laptop een keer open geschroefd en schoongemaakt? Het kan heel goed zijn dat na een aantal jaar hij gewoon vol zit met opgehoopt stof, waardoor de ventilatie niet meer goed functioneert.

• Tjolk
Balance schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:37:
[...]

Hangt er een beetje vanaf welk model het precies is. Heb je een processornummer?
Laptop in kwestie is pricewatch: Toshiba Satellite L555-12N met processor Intel Core i3-330M

En ja, schoonmaken moet inderdaad wel eens gebeuren, maar in iets mindere mate was het al een dingetje toen-ie net nieuw was.

PS: voor de goede orde: ik heb tijden prima gewerkt met deze laptop, totdat ik merkte dat Windows 7 wel wat traag werd, Toen heb ik er Ubuntu opgegooid en was het ook weer prima, en nu onder Windows 10 ook wel. Natuurlijk wil ik we een stapje vooruit maken, maar dat heeft ook met de slijtage van toetsen, behuizing en scherm te maken. Ding heeft gewoon flink geleefd de afgelopen 7 jaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Tjolk op 09-01-2017 14:18 ]

• Balance
Een nieuwe Intel U processor heeft een TDP van 15 watt, je huidige processor is dat 35 watt. Bij een nieuwe processor hoeft dus 60% minder warmte afgevoerd te worden, wat al heel veel scheelt.

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
kHeb onlangs deze review geschreven over een HPlaptop. Het gaat me niet om HP, je kan ook een ander merk nemen.
Maar...: een C: ssd schijf van 128GB is te klein en 4GB RAM is echt te weinig.
Neem minimaal 256GB ssd en 8 GB RAM.

[ Voor 24% gewijzigd door Bruin Poeper op 10-01-2017 12:02 ]

Verwijderd

Yep, volledig met bovenstaande eens. Minstens 256GB SSD en 8GB ram. Zit je met je kleine mooie passief gekoelde of stille laptopje, moet je met allemaal snoertjes gaan werken met externe HD's eraan enzo.

• Tjolk
Bruin Poeper schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:54:
een C: ssd schijf van 128GB is te klein
Ik heb toch eens gekeken, maar op de huidige laptop heb ik totaal nu zo'n 90GB in gebruik. Daar kan nog wel e.e.a. opgeschoond worden in mijn beleving, er staat nog veel op uit mijn freelance-tijdperk (< 2013) en zonder enige twijfel een hoop dubbele foto's (paar keer backup gemaakt van diverse telefoons).
Maar goed: laat ik 90GB nu nodig hebben, dan zit ik met 128GB toch redelijk ruim bemeten? Ik meen dat je grofweg 20% moet vrijlaten voor optimale prestaties, maar dat laat nog 10GB over voor nieuwe rotzooi. Zeker als ik eerst alle oude zooi eens opschoon voordat ik de boel overzet.

Ik vind het prijsverschil ook best behoorlijk tussen laptops met 256GB t.o.v. die met 128.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjolk op 12-01-2017 14:17 ]

Verwijderd

Ger schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:17:
Maar goed: laat ik 90GB nu nodig hebben, dan zit ik met 128GB toch redelijk ruim bemeten?
...
Ik vind het prijsverschil ook best behoorlijk tussen laptops met 256GB t.o.v. die met 128.
Nou, dat vind ik erg krap bemeten hoor. Dan begin je net en loop je direct al aan tegen het feit dat hij vol begint te raken. Of er moet nooit meer iets bijkomen? Minstens 20GB zou ik zelf wel overlaten ja.

Ik had vorige week een UX305 op het oog maar die had ook maar 128GB en dat vind ik zelf veel te weinig. Dus toch maar laten schieten. Want ik heb nu een 256GB SSD in 2 gelijke helften gesplitst met op de eerste Windows + programma's en op de 2e alleen data. Zitten allebei best vol nu. Af en toe leeg ik wat van D op een externe schijf, maar vanaf C kan dat natuurlijk niet.

Ja, het prijsverschil bij de UX360 tussen 128GB en 256GB SSD is belachelijk. De laatste keer dat ik keek was het 699 vs 999 euro. Een prijsverschil van 300 euro, alleen voor de 128GB grotere SSD! Ik zie geen filmpjes op het net dat je zelf bij de Flip de SSD kan vervangen. Dat kan wel bij de UX305, daar zijn een paar Youtube filmpjes over. Dus dat zou persoonlijk voor mij een voordeel zijn van de UX305, evenals het matte scherm vs het glanzende scherm van de UX360. Glanzend scherm is voor mij een dealbreaker.

Geheugen kan je in elk geval nooit vervangen. Naast de UX360 is de enige Core M dus nog zo'n beetje de UX305. En die staat met 8GB te koop voor 699 en daar zit een 128GB SSD in maar die zou je dus altijd nog zelf kunnen vervangen. Alleen die heeft weer een QHD+ scherm van 3200x1800 pixels en dan zou je in Windows 200% moeten gaan schalen dus op 1600 puntjes uitkomen in de breedte, en dat vond ik al klein op een 14". Op een 13.3" vond ik 1366 pixels in de breedte al klein worden, dus met een UX305 op 200% scaling zit je op 1600 pixels in de breedte op 13.3", voor mij persoonlijk te klein. (of er moet meer gescaled kunnen worden).

Zelf zou ik voor het eind van de maand een nieuwe Core M willen aanschaffen, maar dan moet er wel wat goeds zijn. En ik wil een mat full hd scherm, 8GB en 256GB, dus dan gaat het gewoon ophouden voor mij. :)

Deze pricewatch: Lenovo Yoga 510-14ISK 80S700H9MH zou ook nog kunnen, maar die is niet fanless en heeft ook geen mat scherm. Hij was overigens eerst 599 bij de MM, maar goed, wie weet in de BTW-actie aan het eind van de maand gaat er nog 122 euro af...

Ik hoop op nieuwe Core M's dit jaar, of passief gekoelde i3/i5/i7 zoals de Acer Switch Alpha, van 15" of nog liever 17".

Succes met de laptopaanschaf! :)

• Tjolk
Bedankt voor de adviezen tot dusver. Ik heb nu deze twee op het oog:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/553699;718637/

De zwarte Flip is overal uitverkocht, maar ligt nog op voorraad bij een kleine winkel in de buurt voor € 799 (anders bij Paradigit langs gaan voor € 70,- minder, maar dat is weer > drie kwartier rijden plus terug).
De witte 305CA kan vanaf middernacht voor netto € 577 aangeschaft worden bij de media markt.

Voornaamste verschillen zijn dat de Flip in tabletmodus gebruikt kan worden, lagere resolutie heeft en een veel dikkere accu (54 Wh vs 44 Wh). De 305CA heeft als voordeel dan weer het matte scherm en natuurlijk de prijs. Verder zijn ze effectief gelijkwaardig met hetzelfde, al lijkt de Flip iets beter uitgerust qua USB poorten, maar dat is net heel duidelijk op te maken uit de specificaties.

Nog iemand met een goed advies?

Edit: gisteravond de Flip gekocht. Eerste indruk is een dikke prima, ik zal na verloop van tijd waarschijnlijk wel een review schrijven (als het nog nut heeft en hij niet gewoon uit de handel gaat)

[ Voor 10% gewijzigd door Tjolk op 27-01-2017 09:11 ]

Pagina: 1