Welke videokaart voor aansturing 4k monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-02-2021
Zojuist is mijn nieuwe monitor gearriveerd. Super mooi ding, helemaal blij mee.
Maar blijdschap was van korte duur. Nadat ik de monitor aansloot, ontdekte ik dat mijn videokaart (NVidia GTX 750 Ti) het ding maar op 30Hz kan aansturen. En dat merk je, want de muiscursor beweegt schokkering, en dat voelt dan eigenlijk gewoon als of je kwaliteit inlevert ipv er op vooruit gaat.

Dus, nu is de simpele vraag. Welke videokaart kan ik het beste aanschaffen om de nieuwe monitor op 4K 60 Hz te kunnen gebruiken? En met 'beste' bedoel ik dan zeker niet de duurste, maar degene die qua capaciteit voldoende biedt om de monitor gewoon goed te kunnen benutten, tegen een zo redelijk mogelijke prijs.
Detail wbt gebruik; ik speel geen spelletjes, maar ik gebruik zo nu en dan wel Photoshop. Verder is het scherm hoofdzakelijk bedoeld voor coding, MS Office en internetten.

Ik ben benieuwd naar jullie advies hierin.

Groeten, Tys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
Wat voor CPU heb je er in zitten. Want sommige iGPU's kunnen met DP gewoon 3840x2160@60Hz aan. Dus wat meer informatie over je systeem zou handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:35
Mocht dat geen optie zijn denk ik dat je al gauw bij een AMD RX460 uitkomt, of voor 2 tientjes meer een Nvidia 1050 (indien die beter werkt met je software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
Misschien een vrij belangrijke vraag: Welke monitor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 13:52
Balance schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:28:
[...]

Misschien een vrij belangrijke vraag: Welke monitor heb je?
pricewatch: LG 27UD88-W Zilver

(Stond bij onderwerpen, maar hoort gewoon ook in de topicstart, net als de specs van de gpu.)

Welke 750 Ti heb je precies, welke aansluitingen heeft die en hoe heb je nu je monitor aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je moet je monitor via een DisplayPort kabel aansluiten, deze zit zowel op je GPU als op je monitor. DisplayPort 1.2 bied namelijk wel genoeg bandbreedte om 4K op 60Hz te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
Dat mijn CPU ook eventueel de monitor zou kunnen aansturen daar had ik helemaal niet aan gedacht. Ik heb de videokaart er nu uitgehaald, en de monitor via de DisplayPort aansluiting aangesloten.
Dit lijkt aardig te werken, maar niet 100%. Sommige schermen (bijvoorbeeld Google Chrome, met daarin deze pagina) die ik open, maken dat het beeld ineens volledig op zwart gaat. Waar dit door komt, geen idee, maar het maakt het geheel wel onwerkbaar, want ik moet via RDP inloggen om het betreffende venster te sluiten, om vervolgens weer beeld te krijgen.

De videokaart die ik heb is deze: pricewatch: Asus GTX750TI-OC-2GD5
Het beeldscherm is deze: pricewatch: LG 27UD88-W Zilver

Zou ik van de onboard GPU + DisplayPort toch een werkende opzet (zonder dat het beeld soms op zwart gaat) kunnen maken?
Of moet ik toch aan een nieuwe videokaart?
Dat de huidige videokaart niet voldoende biedt heb ik inmiddels wel gezien, want hij ondersteund geen HDMI 2.0 of DisplayPort.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjz op 09-01-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Welke cpu en moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
CPU i7 4770 @ 3.4GHz
Moederbord Asus H87-PRO pricewatch: Asus H87-PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Welke Windows versie gebruik je?
Is de juist VGS driver voor de igpu geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
Windows 8.1
Hoe kan ik zien of de juiste VGS driver geinstalleerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Een Gigabyte GeForce GTX 1050 D5 2G heeft zowel HDMI 2.0 als DisplayPort en kan je dus zonder problemen je nieuwe monitor aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:47
Balance schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:21:
Een Gigabyte GeForce GTX 1050 D5 2G heeft zowel HDMI 2.0 als DisplayPort en kan je dus zonder problemen je nieuwe monitor aansluiten.
Klopt. Maar 135 euro uitgeven terwijl zijn onboard GPU ook een Displayport aansluiting heeft. lijkt mij wat overdreven.

Mijn advies?:

1: Download & Installeer http://www.guru3d.com/con...uru3d-driver-sweeper.html
2: verwijder de gtx-750ti drivers met Driver Sweeper.
3: Duik in je bios en zorg dat display adapter op Onboard staat(auto is ook prima).
4: haal de stroom van je PC.
5: Trek je gtx-750ti uit je PC. En doet een Display port kabel in je Monitor(koop deze als je hem er niet bij heb gekregen) En moederboard
6: ga naar
7: start windows op en ga naar https://www.asus.com/nl/M...H87PRO/HelpDesk_Download/
8: haal daar de nieuwste VGA driver vandaan en instaleer deze. Mocht je de nieuwste hebben zal je een melding krijgen. Zoniet zal hij hem er overheen zetten. En kan je prima genieten van 4k@60hz.

Mogelijk mis ik nog wat "stomme" maar vrij logische stappen. Maar dat is wel de basis om van Videokaart te wisselen.
Pagina: 1