Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eebn RDS/VDI naast onze huidge O365 omgeving

Pagina: 1
Acties:

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 08:48
Ik heb een vraag met betrekking RDS/VDI oplossing.

Ik ben zelf ooit beheerder geweest van NT tot WS2008 alleen door een burnout heb ik het hele cloud platform aka Azure redelijk gemist.
Ik werk momenteel voor een ANBI organisatie die over is op Office 365 Enterprise E2. Heb laatst alle standalone desktops geupgrade naar W10 LTSB 2016 met Office 2016 en deze gejoined via AzureAD. Dus iedere 0365 gebruiker kan dus inloggen op ieder werkstation op kantoor.

Wat ik graag zou willen is wat advies voor een RDS of VDI oplossing een aantal gebruikers die thuis werken of een MAC hebben ik wil graag dat deze gebruikers via RDP of via een ThinClinet HP 5470 met wes7 een RDP sessie kunnen starten naar een virtual desktop. Zodat ze thuis net zo kunnen werken als op kantoor.

Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb $5000 aan Azure credits

Alvast dank,

Pieter

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat heb je zelf al gevonden en waar twijfel je aan?

Het is niet de bedoeling dat wij hier kant en klare oplossingen voor je gaan verzinnen... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MAX3400
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RDS en VDI zijn 2 aparte oplossingen; allebei hebben voor- en nadelen qua inrichting, beheer en toegang. En voor $5K kom ik het niet inrichten voor je, laat staan beheren.

Wat me meer tegen de borst stuit is dat je wel een oplossing bedenkt maar dat je vooralsnog geen vraagtekens zet of mensen secure kunnen inloggen, al dan niet met MFA, en of er geen "data lekt" naar de MAC's of andere machines die thuis staan.

En uit mijn hoofd, maar dat is meer gemeentelijk, is het voor sommige applicaties niet eens toegestaan om die "thuis" te gebruiken omdat de inhoud van die applicaties te gevoelig is voor manlief of een toevallig meekijkend iemand in de trein. Hoe ga je dat afdwingen/realiseren, indien je over dat soort applicaties beschikt?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 09-01-2017 14:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Padje
MAX3400 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:15:
RDS en VDI zijn 2 aparte oplossingen; allebei hebben voor- en nadelen qua inrichting, beheer en toegang. En voor $5K kom ik het niet inrichten voor je, laat staan beheren.

Wat me meer tegen de borst stuit is dat je wel een oplossing bedenkt maar dat je vooralsnog geen vraagtekens zet of mensen secure kunnen inloggen, al dan niet met MFA, en of er geen "data lekt" naar de MAC's of andere machines die thuis staan.

En uit mijn hoofd, maar dat is meer gemeentelijk, is het voor sommige applicaties niet eens toegestaan om die "thuis" te gebruiken omdat de inhoud van die applicaties te gevoelig is voor manlief of een toevallig meekijkend iemand in de trein. Hoe ga je dat afdwingen/realiseren, indien je over dat soort applicaties beschikt?
Ik bedoel ik heb $5000 aan Azure Credits gekregen van Microsoft om te besteden.

Onze data staat niet op een lokale server maar in een SharePoint Library op SharePoint online, onze andere database applicaties zijn allemaal externe cloud diensten uitgerust met MFA ook op de Office365 staat MFA aan.

De enige applicaties die beschikbaar moeten komen op een virtuele desktop omgeving is Office 2016 en Internet Explorer. Dit omdat het WMS pakket enkel draait op IE11, met een tal van aanpassingen binnen IE11 om het pakket te kunnen gebruiken.

Datalekken kan altijd maar het lijkt mij meer aannemelijk dat een Virtual Desktop omgeving veiliger is dan een de gemiddelde onbeheerde pc van een gebruiker thuis? Het beheer van een virtual desktop omgeving lijkt mij eenvoudiger te onderhouden dan feitelijk 100 PC's of macbookjes met parallels W10 en Office 2016.

Daarnaast om nu voor iedere gebruiker een afzonderlijke Office 2016 licentie aan te schaffen is ook vrij prijzig, en het verloop van de medewerkers is nog al hoog daarnaast is er ook een limiet van 50 Office licenties die ik maximaal kan aanschaffen.

Het RDS/VDI is licentie technisch euro werk een server licentie een paar tientjes dit icm de gratis $5000 dollar aan Azure credits, dus had ik het idee opgevat om zo'n virtuele omgeving op te gaan zetten. De virtuele omgeving zal hooguit sporadisch worden gebruikt en is dus ook niet heel erg kritisch en vormt al helemaal geen bedreiging of spof.

Maar ik denk dat ik de oplossing reeds heb gevonden in de vorm van Azure AD connect, Ik ga wel even verder spelen met Server 2016 in een test omgeving.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Padje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:55:
[...]
Daarnaast om nu voor iedere gebruiker een afzonderlijke Office 2016 licentie aan te schaffen is ook vrij prijzig, en het verloop van de medewerkers is nog al hoog daarnaast is er ook een limiet van 50 Office licenties die ik maximaal kan aanschaffen.
Je mag als gebruiker met een toegekende Office 365 licentie ook Office 2016 probleemloos op meerdere werkplekken installeren, ook werkplekken thuis... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40
Padje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:55:
[...]

Ik bedoel ik heb $5000 aan Azure Credits gekregen van Microsoft om te besteden.

Onze data staat niet op een lokale server maar in een SharePoint Library op SharePoint online, onze andere database applicaties zijn allemaal externe cloud diensten uitgerust met MFA ook op de Office365 staat MFA aan.

De enige applicaties die beschikbaar moeten komen op een virtuele desktop omgeving is Office 2016 en Internet Explorer. Dit omdat het WMS pakket enkel draait op IE11, met een tal van aanpassingen binnen IE11 om het pakket te kunnen gebruiken.

Datalekken kan altijd maar het lijkt mij meer aannemelijk dat een Virtual Desktop omgeving veiliger is dan een de gemiddelde onbeheerde pc van een gebruiker thuis? Het beheer van een virtual desktop omgeving lijkt mij eenvoudiger te onderhouden dan feitelijk 100 PC's of macbookjes met parallels W10 en Office 2016.

Het RDS/VDI is licentie technisch euro werk een server licentie een paar tientjes dit icm de gratis $5000 dollar aan Azure credits, dus had ik het idee opgevat om zo'n virtuele omgeving op te gaan zetten. De virtuele omgeving zal hooguit sporadisch worden gebruikt en is dus ook niet heel erg kritisch en vormt al helemaal geen bedreiging of spof.

Maar ik denk dat ik de oplossing reeds heb gevonden in de vorm van Azure AD connect, Ik ga wel even verder spelen met Server 2016 in een test omgeving.
Ik weet niet direct wat de ANBI status met licentie kosten doet (heb geen bedrijf met ANBI status onder beheer), maar normaliter is een RDS / VDI oplossing geen "tientjes werk". Kan natuurlijk zijn dat dit voor een ANBI anders is. Daarnaast kan een VDI omgeving in de regel behoorlijk complex zijn om te beheren, vaak een stuk complexer dan wat losse machines met bijv. een Wsus installatie voor de updates. RDS valt wat dat betreft in de regel meer mee qua beheerslast.

Het verloop van Medewerkers zou trouwens niet uit mogen maken, Office 365 licenties zijn gebonden aan de gebruiker, dat klopt, maar makkelijk te koppelen en ontkoppelen van een gebruiker die komt en gaat. Ik zie trouwens het E2 plan niet terug bij MS, alleen E1, E3, E4 en E5. Als bij jouw plan lokale office installaties inbegrepen zijn kan je gewoon uit mijn hoofd Office 2016 5x installeren op meerdere apparaten gebruikt door dezelfde medewerker. Mochten er geen lokale Office 2016 installaties inbegrepen zijn dan moet je natuurlijk sowieso al losse Office 2016 licenties hebben.

Verder zijn losse Office 2016 (volume) licenties device licenties, die niets met de gebruiker te maken hebben. Het verloop qua medewerkers heeft daar dus in principe ook geen enkele invloed op.

• Padje
Question Mark schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:56:
[...]

Je mag als gebruiker met een toegekende Office 365 licentie ook Office 2016 probleemloos op meerdere werkplekken installeren, ook werkplekken thuis... :)
Dat klopt bij een normaal betaald Office365 abonnement is dit mogelijk, de gedoneerde versie de niet standaard "Office 365 Nonprofit E1" daar zit geen Office 2016 bij. https://products.office.c...nprofit-plans-and-pricing

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40
Padje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:43:
[...]

Dat klopt bij een normaal betaald Office365 abonnement is dit mogelijk, de gedoneerde versie de niet standaard "Office 365 Nonprofit E1" daar zit geen Office 2016 bij. https://products.office.c...nprofit-plans-and-pricing
Maar welk plan heb je nu dan? Je noemt zelf E2, maar deze is nergens te vinden. Heb je E1 dan heb je inderdaad geen lokale Office installaties beschikbaar, bij E3 of hoger wel.

Stel je hebt nu E1, hoe heb je dan nu je lokale PC's van Office voorzien? Met Normale Volume licenties?

Dit is trouwens ook van belang voor een eventuele VDI of RDS omgeving. Voor correct licentie gebruik moet het device dat verbind met de VDI / RDs omgeving voorzien van een Office 2016 licentie (Danwel door installatie, dan wel door een licentie "op de plank" te hebben liggen die toegewezen is aan dat apparaat, in bepaalde gevallen zoals bijv. Tablets kan een SA op de Office licentie echter ook voldoende zijn via roaming rights).

Als een gebruiker dus op zijn thuis PC geen geldigde Office 2016 Pro of Pro Plus licentie heeft (of een geldige Office 365 E3,E4,E5 of Office 365 Pro Plus Licentie) mag deze niet zonder meer legaal gebruik maken van Office op een RDS / VDI omgeving. Hou hier rekening mee. Enkel Office op de RDS / VDI omgeving hebben staan en geactiveerd hebben is niet in alle gevallen voldoende voor een legitieme situatie.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Padje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:43:
[...]

Maar dat had je niet gemeld, je had het over "Office 365 Enterprise E2", niet over een non-profit plan.... :)

Pagina: 1