Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
Hi Tweakers,

Samen met mijn zoon heb ik een projectje opgepakt dat onze computer skills wat moet oprekken.
Het idee is om met behulp van een Orange Pi zero een een systeem te maken dat als de deurbel gaat er een een overeenkomstig bericht in een group chat wordt gezet. De Orange Pi zero is een op arm gebaseerde makerboard en we hebben er Armbian Ubuntu-xenial image versie op draaien
Het idee leek simpel maar de praktische uitvoering omvat de nodige uitdagingen voor ons
Wat goed is, want dat is de hele opzet. Dit is een onderdeel van een schoolopdracht. (het programmeren is een zijstap die wat buiten het schoolproject valt)

Het idee is om een xmpp server op de Orange pi te laten draaien en de gpio mogelijkheden te gebruiken om de deurbel te detecteren. Met het idee dat het in de (verre) toekomst mogelijk uitgebreid kan worden met video en geluid
bij deze twee stappen verwacht ik de minste uitdagingen. een xmpp server op een ubuntu pc is inmiddels gelukt (prosody). En ik hoop een beetje dat het ook draait op de Pi. En een schakelaar positie uitlezen op de Orange Pi zero lukt ook.
Maar hoe ik vanuit Python een een bericht laat versturen naar de xmpp server dat blijft nog mistig.
Zelf had ik verwacht een jabber cli client te kunnen gebruiken. maar die heb ik niet kunnen vinden.
Ze zijn er wel (profanity) maar die accepteren voor zover ik heb kunnen vinden geen chat opdrachten via de command line. Iets wat ik had gehoopt.
Er is ook nog zo iets als een xmpp library voor Python. Maar hier is waar ik door de bomen het bos begin kwijt te raken.
De instructies en tutorials die ik hier over vind gaan al uit van veel achtergrond kennis die wij (nog) missen.
Zijn hier mensen die ons de goede kant op kunnen helpen. Of zijn er mogelijk suggesties voor dit project die een iets minder steile leercurve hebben?
we staan open voor andere benaderingen van project. Al zou het mooi zijn als de Orange Pi daar een centrale rol in blijft houden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Orange Pi zero
Armbian Ubuntu-xenial
Python
xmpp server - prosody
Xmpp library

EngiBenchi

Beste antwoord (via engibenchi op 10-01-2017 18:16)

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:51
Er zijn ook chat-applicatie waar je door het aanroepen van een URL een chatbericht kunt sturen. Bijv. Pushbullet of Telegram. Het aanroepen van een URL lijkt me niet zo lastig.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:51
Er zijn ook chat-applicatie waar je door het aanroepen van een URL een chatbericht kunt sturen. Bijv. Pushbullet of Telegram. Het aanroepen van een URL lijkt me niet zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
Dat is een interessant idee. Dat ga ik zeker onderzoeken.
De Orange pi heeft ons helaas vroegtijdig verlaten. Maar dit deel van het concept kunnen we ook op de Ubuntu server uit testen.

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
Met een Telegram bot is het gelukt. Dat was inderdaad erg eenvoudig.
Wat nog wel een uitdaging wordt, is de feedback interpreteren. Naar mijn idee zou dat Json moeten zijn maar het lukt me nog niet dat in een variabele te gieten.
Er komt alleen "OK" en "result" in de variable. Als ik wat meer tijd heb zal ik er in duiken.
Alles lokaal laten werken met een eigen server heeft nog wel de voorkeur.
Sleekxmpp lijkt een mogelijkheid te bieden.

EngiBenchi