• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
'navond :)

Oktober 2015 heb ik voor een neefje van een neefje een pc gebouwd. Hij had nogal een strak budget en wilde graag gamen.

Even in het kort heb ik een pc voor 'm gebouwd. Hij had nog helemaal geen pc, dus alles was incl. randapparatuur, windows licentie, wat kosten voor het bouwen en installeren nabij de € 1100,-

Basics:
Moederbord: Asus A88XM Plus
Processor: AMD A10-7850K
Mushkin 8GB DDR3-1333
Geforce GTX950

Uiteraard een kastje d'r omheen, voeding, hdd, ssd, dvd-fikker, beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers, headset.

Toendertijd helemaal niet bij stil gestaan dat deze CPU meer bedoeld is voor zuinig draaien en multimedia, ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar Intel. Ik dacht toendertijd, een quadcore is een quadcore en 3.7Ghz en een Boost naar 4Ghz is prima, en het ding was toendertijd € 130,- wat ook prima te doen is.

Achteraf gezien een vergissing, want als ik nu in benchmark vergelijkingen kijk, doet deze cpu het slechter dan mijn 2 jaar oudere i5-4670 of zelfs een aantal nog oudere Phenom II processoren., kijkende naar Passmark CPU performance charts op cpubenchmark.net.

Hij komt nu dus in de problemen met z'n CPU. Bij een aantal games (o.a. Tom Clancy's The Division) komt hij rekenkracht te kort. Dus ben aan het rond kijken naar upgrade mogelijkheden, maar die zijn er amper voor het FM2+ platform zie ik. Mogelijk zal hij dus moeten overstappen naar AM3+ setup of zelfs Intel (mijn voorkeur, maar weet nog niet wat z'n budget is).

Als hij naar AM3+ of Intel overstapt heb ik er weinig problemen mee om zijn FM2+ setje over te nemen en dat te verrekenen in de prijs van de upgrade, maar dat staat ff los van dit topic, moet ik nog met hem bespreken.

Iemand tips voor een upgrade op FM2+ platform, of is de overstap naar AM3+ meer aan te raden?

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 08-01-2017 21:25 ]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik zou nog even wachten met upgraden. AMD heeft zijn nieuwe Ryzen processoren aangekondigd en komen Q1 2017 op de markt. Kan best zijn dat AMD daar wel een paar hele leuke upgrades tussen heeft zitten en/of dat Intel zijn prijzen misschien verlaagt ;)

Wear Sunscreen!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als het nu direct moet: Overstappen naar Intel, AMD heeft, op wat budgetoplossingen zoals hun Athlons, niks interessants.

Kan je nog even, een maand of 2 gok ik zo, wachten? Dan zal AMD waarschijnlijk iets heel interessants hebben, en kan het zijn dat Intel de prijzen verlaagd heeft.

People as things, that’s where it starts.