Toch nog solderen 101 nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vandaag geprobeerd de voeding van de draadloze babyfoon te fixen; draadbreuk in het snoer vlakbij de voeding zelf. Ging voorspoedig, dacht ik.. Kreeg 'm netjes uit elkaar, draadbreukje eraf geknipt, draad opnieuw aan het printplaatje gesoldeerd. Eindresultaat ziet er keurig uit.. en geeft 0V (ipv 6V). Oops..

Nu probeer ik te doorgronden wat ik fout heb gedaan. Wat zijn waarschijnlijke oorzaken om een volgende keer op te letten?

We hebben het over zo'n kleine elektronische voeding 'in de stekker', naar DC 6V 500mA. Ik heb het kapje eraf gehaald, de print eruit gepakt, en alleen aan de 6V aansluitdraadjes gesoldeerd. Gezien de 0V, heb ik ook nog even op kortsluiting tussen de draadjes getest.

Zou ik toch een componentje stuk gebakken kunnen hebben? Met name het verwijderen van overmatig veel soldeer waar één draadje mee vast zat ging niet echt handig - in drie keer, met mijn dunne desoldeerlintje. Heb een lichte bout (17W), ooit aangeraden gekregen voor dit soort klein werk, maar vraag me soms af of hij niet té licht is.

Inmiddels gelezen dat:
- ik té schoon probeer te werken: wat tin aan de punt zou de geleiding moeten bevorderen
- zoiets per soldeeractie sneller zou moeten gaan dan de 5+ seconde per handeling die het smelten er bij mij over doet
Vandaar dat een hitteprobleem het eerste is wat er in mij op komt. Is dat waarschijnlijk, of denk ik de verkeerde kant op, of..? (Zal het waarschijnlijk nooit zeker weten, maar toch..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thogamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07 19:45
Kan je misschien een foto posten van wat je hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je 0V aan het eind van die kabel hebt, dan heb je ergens nog een draadbreuk zitten, of die kabel maakt sluiting, of je voeding is eruit geklapt. Het is één van die drie lijkt me. Foto's zou helpen. Een sluiting moet je kunnen meten als je zonder spanning weerstand meet tussen plus en min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ook 0V aan het begin van de kabel, waar hij vastgesoldeerd zit. Geen kortsluiting; ca. 2,5k Ohm. Wel echt 0V d.w.z. niet het rondzweven in mV wat ik zie als de polen van spanningsmeter los liggen.

Voeding is eruit geklapt? Wat wil dat zeggen?

Foto.. oh.. zag echt niets bijzonders dus heb het kapje er weer opgedrukt eerder vanavond. Zal 'm morgenavond nog 'ns te lijf gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat de lange smelttijd betreft, misschien dat je soldeerbout niet per definitie te licht is, maar dat je tin een te hoog smeltingspunt heeft. Je kunt andere tin proberen, of inderdaad een zwaardere bout. Maar tin is in eerste instantie goedkoper ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hier is hij dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ui9xo2ws3ljOR3IJ7py5gMYk/thumb.jpg

Behoeft geen toelichting welke twee aansluitingen links van mijn hand zijn ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3uxjTUUI3uoXRRqQh2VIPFya/thumb.jpg

Ik kon wel ca. 1V meten tussen de omhoog stekende boogjes van de twee weerstanden diodes linksboven. Na terugplaatsen staat dus wel weer netjes de 230V spanning op de printplaat.

Terugdenkend aan hoe de daadbreuk eruit zag, moet hij de laatste maanden al flink wat keer kortsluiting gemaakt hebben aan de zwakstroom kant, zonder daarvan (verder) kapot te gaan. Kan me dus moeilijk voorstellen dat ik 'm genekt heb met bijv. een eigenwijs kopervezeltje tegen een van de geleiders in de buurt.

Dit is de tin: http://www.tooled-up.com/Artwork/ProdZoom/MULM2.jpg . Er staat op 'extra fast' en 'micro-electronics'. Zo net nog even iets geprobeerd: dat voortinnen helpt enorm, ook om te zien of de bout zelf al voldoende opgewarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ah, je hebt aan die voeding zitten solderen. Ik dacht dat je dat aan de andere kant had gedaan, bij de babyfoon dus.

Ik ga er even vanuit dat die printplaat van FR2 materiaal is. Het soldeerwerk oogt goed, maar wat nog zou kunnen is dat je koper hebt weggetrokken van het printplaat materiaal bij het desolderen en dat die kabel dus geen contact maakt met de rest van het pcb. Dat moet je kunnen meten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r9ZySbF.png

Tussen alle rode puntjes moet je 0 Ohm meten, want die moeten contact maken. Hetzelfde geldt voor de twee blauwe puntjes. Misschien is dat je probleem. Je zegt dat je wel 230V op de print hebt gemeten, dus ik ga er vanuit dat die contacten naar de stopcontactconnector in orde zijn.

Als dat niet werkt, meet je wel de verwachte 6V op de aangestipte punten die niet naar je kabel gaan? Zo nee, dan is je voeding echt kapot. Waar dat door komt wordt mij op de foto's niet duidelijk.

Een 17W soldeerbout is echt te licht om mee te solderen, 40W is wat ik zou aanbevelen voor dit soort soldeerwerk. De smelttijd wordt veroorzaakt doordat geen enkel consumentenproduct nog loodhoudende tin mag bevatten, en dat heeft als nadeel dat het smeltpunt van die tin hoger is. Er vanuit gaande dat de tin die jij gebruikt lood bevat (wordt meestal aangeduid met de scheikundige benaming SnPb, niet zichtbaar op de foto) kun je de tin op je print het beste mengen met de tin die je hebt, vervolgens alles verwijderen, en nieuwe tin aan te brengen.

[ Voor 24% gewijzigd door Flake op 09-01-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gelijk ff die weerstand naar de 220 connectorzijde nasolderen. de foto is een beetje brak maar daar zou wel ook een een slechte soldering kunnen zittem

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Zojuist gemeten: 0,6 Ohm (blauw) en 0,5 Ohm (rood). Lijkt mij dicht genoeg bij 0?

Ik heb geen 230V op de print gemeten; wanneer hij op z'n plek zit, zitten de connectoren aan de onderzijde (en de componenten omhoog). Ik heb dus ook niet gemeten tussen die aangestipte punten (en ik heb zo niet iets bij de hand om op verantwoorde wijze 230V op de 'losse' print te zetten), maar gezien de weerstandsmeting lijkt met dat dat 't niet zal zijn.

Ik meet wel 230V op de klemmetjes en die 1V tussen een paar onderdeeltjes (die er niet meer is als de stekker uit het stopcontact is).

Een soldeerbout waar je niet mee kunt solderen. Bedankt voor de tip. (Wat doet dat ding dan in het Antex assortiment, vraag ik me af..)

"60% Tin, 40% Lead" staat er op mijn soldeertin (op de zijde buiten die foto). Ik kan zelf dus nog een tijdje met laag smeltpunt voort :).

@Fish: het soldeerpunt aan de rechterzijde in het midden? Nagekeken: da's lichtval op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Dit kun je wel aan de bovenkant meten, als ik het goed zie zijn de rode puntjes hier, de weerstandzijde verstopt achter de elco en die zijde van de diode, rechtstreeks verbonden aan de 230V contacten. Hier moet je 230V op meten. Zo niet, dan maakt de achterzijde van die pcb geen goed contact met de stopcontactklemmen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kopvtzy.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eh.. ja, natuurlijk.. en verrek: er maakte maar één klem contact. Voldoende om her en der wat zwakke spanning te meten, maar natuurlijk niet om iets te laten werken.

Eindresultaat na een beetje bijbuigen: helemaal gerepareerd, weer in gebruik :). En van alles bijgeleerd. Bedankt voor alle hulp :D.
Pagina: 1