Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labaratorious
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08 13:30
Beste forumleden,

Vanaf juni 2016 ben ik als interim-docent zelfstandig aan de slag. Dit betekent dat ik,over 2016 geen 1225 uur kan aantonen, tenminste, niet vanaf juni 2016. Ik kom namelijk uit op zo' n 900 uur. Nu is het zo dat ik vanaf januari 2016 twee dagen (van de vijf) ontslag heb genomen bij mijn vorige werkgever waar ik een vast dienstverband had. Dit heb ik gedaan om via het bemiddelingsbureau TeachIn gedetacheerd aan de slag te gaan. TeachIn regelt nu ik zzp'er ben ook mijn opdrachten.
Mijn vraag is de volgende: mag ik de uren die ik gedetacheerd voor TeachIn heb gewerkt (jan tm juni 2016) meetellen voor het urencriterium? Ik zou dat dan willen doen onder het mom van ' voorbereidende/verkennende activiteiten.' Het is namelijk zo dat als het werken via TeachIn niet was bevallen ik niet de stap voor mijn eigen onderneming had gezet.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden...en uiteraard de belastingdienst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:40

orf

Ik zou zeggen: nee, die uren komen niet in aanmerking voor het urencriterium. Dat je die uren uitvoerde in loondienst geeft aan dat je ze niet uitvoerde voor je onderneming. Maar, ik ben geen fiscalist, dus je zou informatie van iemand kunnen vragen die er meer over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 02:03

JaQ

Heb je ook uren die je besteed hebt aan boekhouding, aquisitie, marketing, ritjes naar kvk, etc etc meegenomen in je urenberekening?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labaratorious
Ja, die zitten er allemaal in. Ik kom dus zo'n 300 uur tekort. Dit jaar ga ik het dik halen, maar ik wil uiteraard graag gebruik maken van de fiscale voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat lijkt mij niet kunnen, anders zou je alle uren die je in loondienst maakt wel mee kunnen nemen en ze onder voorbereidende uren zetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 14:35
Als aspirant fiscalist sluit ik mij aan bij orf, ik wijs je op art. 3.6 Wet IB 2001, je dient als ondernemer 'winst uit onderneming' te genieten, echter genoot je de periode van januari tot en met juni loon.

[ Voor 7% gewijzigd door Cum Grano Salis op 08-01-2017 19:40 ]

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labaratorious
Cum Grano Salis schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:39:
Als aspirant fiscalist sluit ik mij aan bij orf, ik wijs je op art. 3.6 Wet IB 2001, je dient als ondernemer 'winst uit onderneming' te genieten, echter genoot je de periode van januari tot en met juni loon.
Dat klopt, maar welke 'voorbereidende uren' zou ik dan wel kunnen meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 02:03

JaQ

labaratorious schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:41:
Van alles. Zelfs in de file staan naar je klant telt mee voor je urencriterium. Bouwen van je website, etc. Internet staat er vol mee....

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 21:14
Daarnaast, waar de één 1 uur per week kwijt is aan administratie, kan de ander er makkelijk 3 uur over doen. Niet iedereen is tenslotte even snel :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En niet geheel verrassend zijn we binnen 8 reacties gegaan van: "Nee dat mag niet", via "misschien kan je nog extra uren verzinnen die je misschien ermee bezig bent geweest" naar gewoon belastingfraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Cum Grano Salis schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:39:
Winst nastreven neem ik aan? Als je verlies maakt omdat je nog aan het opstarten bent lijkt me dat geen overkomelijk bezwaar. De tijd in loondienst valt er uiteraard niet aan toe te rekenen.

Is er een minimum bedrag aan winst dat de belastingdienst wil dat je nastreeft?
http://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl lijkt >5.000 te suggereren.

Heeft TS nog opleidingen gevolgd of overnacht voor de werkzaamheden (dan loopt de teller voor het criterium door).?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 14:35
labaratorious schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:41:
[...]

De jurisprudentie heeft het over 'tijd die wordt besteed aan werkzaamheden die worden verricht met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming', wees je er wel van bewust dat je dit aannemelijk dient te maken indien nodig.

@bombadil
Winst nastreven is enkel het subjectieve element, daarnaast dient er ook (redelijkerwijs) winst te worden verwacht(een objectivering).
Aanloopverliezen, ex art. 3.10 Wet IB 2001, zijn onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Nee. Alleen uren die aan je onderneming zijn besteed komen in aanmerking. Uren als werknemer dus niet.
Pagina: 1