Café voorbereiden op optredens (zanginstallatie)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

Topicstarter
Omdat een café inmiddels meer is dan alleen een drinkplaats, moet je als caféuitbater voortdurend de mogelijkheden onderzoeken om mensen binnen te krijgen en te houden.

In het café dat als mijn drinkplaats fungeert is dat niet anders.

- Sinds darts populair is (1995 van Barneveld verliezend finalist Embassy) hangen er borden en is er een aantal jaren competitie gegooid.
- Toen iedereen de hele avond op facebook wilde posten waar ze waren en wat ze dronken is er een klanten WiFi gekomen.
- Omdat de hele avond Skyradio echt niet meer kan in een horeca gelegenheid is een fatsoenlijke muziekinstallatie gekomen (geen top of the bill, maar een paar degelijke eindversterkers en speakers, mengpaneeltje etc)
- Voor voetbalwedstrijden hangen er meerdere TV's en een beamer.

Sinds een paar jaar probeert de uitbater het met livemuziek: Bandje met koningsdag, zanger (M/V) met laptopbegeleiding bij andere hoogtijdagen.

Nu is het zo dat die muzikanten nu een eigen PA-set meenemen (actieve speakers, mengtafel - alles in een flightcase) maar helaas ook zo, dat de huurprijs van de artiest dus inclusief die PA is.
- Of andersom: dat je dus alleen een artiest kunt boeken die ook een eigen PA meeneemt.

Omdat de vraag ook wel gesteld wordt of ze kunnen inprikken op de aanwezig installatie ( Nee, helaas, er is nog maar één schuifje over in het mengpaneel en die zit ook nog eens zo ingebouwd dat je gereedschap nodig hebt) is er nu het plan opgevat om op die ene schuif van de huidige installatie een (eenvoudige) zanginstallatie aan te sluiten.

Omdat van de vaste klanten, ikzelf degene ben die nog wel eens een draadje en een stekkertje aansluit, kwam de vraag bij mij.

Wat ik denk dat er nodig is:

- Een mengtafel voor een aantal microfoons met fantoomvoeding en wat galm / chorus en een aantal stereo inputs en misschien een mogelijkheid om actieve monitors of in-ears te gebruiken
- Bekabeling tussen de output van de zanginstallatie en de vrije schuif van de muziekinstallatie (AUX uit → AUX in)
- Een rijtje WCD's voor de apparatuur van de artiest (keyboard, gitaarversterker, laptop)

Zaken waarover ik twijfel of we het zelf in huis moeten hebben of dat de artiest dit zelf meeneemt:

- Zangmicrofoons (voordeel van een paar eigen microfoons is dat je ook een open-mic avond of een kleine jamsessie kan organiseren)
- Microfoonstandaard(s)
- Instrumentkabels: (diverse lengtes met diverse pluggen wordt bij elkaar ook een behoorlijke investering)

Wat ik vind dat een artiest zelf moet hebben

- instrument / laptop / versterker of POD
- Specifieke mic's voor instrumenten (sax / mondharmonica)

Vooralsnog uit te gaan van een budget van €200 á €300 - het is lastig in te schatten of het allemaal gaat aanslaan en als je dan net voor veel geld (studio) apparatuur gekocht hebt is dat ook zonde.
De ruimte is er niet naar om een volledige bigband op te stellen, dus groter dan gitaar/drums/bas bandjes zal het niet worden.
Bovendien is het ook wel prettig als je niet jaren lang bezig bent met je investering terug te verdienen.

Aanvullend: Er is (uiteraard) geen professioneel audio engineer aanwezig, dus bediening door artiest zelf: apparatuur moet dus logisch en eenvoudig zijn

Huidige stand van keuze (alle links van BAX, maar kan ook net zo goed Thomann of Keymusic worden)

Mengtafel:
Mackie Mix12FX
of
Behringer XENYX X1204USB

Microfoon + standaard

Kabels en dergelijke zonder links - dat zal ook de keuze niet beinvloeden

Helaas nog enigzins beperkt mijn kennis van Pro-audio spul: commentaar, of gemotiveerde aanvulling is welkom.

Ervaringen met soortgelijke situaties overigens ook:
Hoe liep het bij jouw lokaal, waar haalde je de artiesten vandaan (boekingsbureaus of gewoon een kaartje bij de muziekschool achterlaten ?)

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

Dat is wel een erg krap budget :). Hangt er wel redelijke speakers nu in het cafe? Ik denk niet dat er veel artiesten zijn die hun eigen techniek zullen doen gebruik makend van hele cheape spullen. Inprikken op een PA is wat anders, maar dan kan je het ook zo maken dat je ergens op de muur aansluitingen maakt voor een audio ingang (2x xlr female) plus 16A stroom. Dan kan een artiest met eigen mics en mixer daarop inprikken.

Maar een bandje heeft qua audio techniek naast mics en een mixer, evt ook monitor speakers nodig plus iemand die het bedient. Bandjes die hun eigen techniek bedienen hebben meestal ook hun eigen techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Moet er ook niet teveel van voorstellen:
Het is geen ambitie om van het café een corcertpodium te maken, maar meer een plan om het laatste drempeltje weg te nemen.

het is niet zo dat U2 komt optreden, hell ik reken nog geeneens op een goede U2 coverband

Speelveld is niet zo groot en bij een artiest met eigen PA neemt dit en met name de speakerstands al veel ruimte in.

Ik begrijp dat een semi-professional beter met zijn eigen apparatuur vertrouwd is.
En dat zo iemand ook betere apparatuur heeft.

Mijn idee van de "vrij beschikbare installatie" komt vanuit een Ierse pub, waar op het podium een (denk 16 kanaals) mixer hangt, die de zanger met gitaar, of folkband die ze boeken zelf bedient. Daar neemt de artiest overigens zelf de mic's mee.

Het aanleggen van de juiste bekabeling kan al een plus zijn
Eindversterking op de vaste installatie en wat daarvóór moet gebeuren zoekt de artiest zelf maar uit.

Dit is de simpele en goedkope oplossing, maar haalt meteen de mogelijkheid van een open-mic avond weg.
Bovendien denk ik dat er (beginnende) muzikanten zijn die hun budget voor PA nog bij elkaar moeten sparen, maar wel graag voor publiek willen staan.

Bovendien, als een artiest toch met zijn eigen mixer wil werken, hangt de kabel er ook.

Huidige installatie kan best wel blazen
Even uit het hoofd 2 behringer epx europower 2000 versterkers en 4 JBL 1.15 speakers (exacte types niet bekend) . Bij elkaar toch minstens 2500 Watt piek (aan 4 ohm) in een café van 100 of 120 m3
Zoveel neemt de gemiddelde zanger-met-laptop zelf niet mee.

Budget lijkt me voor wat ik tot nu heb kunnen beoordelen nog best aardig.
Die mengpanelen die ik gevonden had zijn €150-200 , bekabeling een paar tientjes en misschien 1 of 2 simpele goede budget microfoons. Het hoeft geen Wisseloord te worden.
Zakelijke aanschaf dus eigenlijk 21% meer bestedingsruimte

Een kastje eromheen zal wel door een klant met een klus bedrijf gedaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door JAMF op 08-01-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 17:38
Heb niet veel verstand van PA, maar het lijkt mij logisch dat een bandje alle benodigde microfoons, mixers, in-ear monitors sowieso zelf mee neemt. De monitors lijkt me vrij logisch. Voor de rest kun je er als artiest niet van uit gaan dat de locatie waar je speelt alle door jou benodigde dingen heeft (tenzij het een zanger(es) met akoestische gitaar is ofzo en maar 1 microfoon nodig heeft), behalve eventuele permanent geinstalleerde audio installaties als versterkers, speakers en een mixer voor hun installatie. Daar komt bij dat het veel prettiger werkt met je eigen spullen waarvan je weet dat het werkt en hoe het werkt en hoogstwaarschijnlijk elke keer op dezelfde manier inprikt en nauwelijks opnieuw hoeft in te regelen voor elk optreden.

Ik zou dus zorgen dat je een paar microfoon inputs en microfoons beschikbaar hebt voor eventuele karaoke avonden, bijeenkomsten, kleine bandjes zonder verdere benodigdheden etc. Daarnaast nog een ingang waar een band in 1 keer hun uitgangssignaal in prikt als ze meer nodig hebben als de beschikbare microfoon aansluitingen. En dan natuurlijk nog een stroomvoorziening.

Je kan wel proberen vooraf een mixer te voorzien waar je bandjes zo op kunnen inprikken, maar het kan zijn dat je dan toch net weer een ingang tekort komt of dat het bandje niet aan jouw mixer wilt komen omdat als er wat kapot gaat je daar weer gezeur over krijgt.
En voor het inprikken in andersmans installatie, dat is een kwestie van beide partijen samen beide uiteindes van de kabel checken of het goed zit.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 09-01-2017 01:06 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Trouwens:

Ik was altijd in de veronderstelling dat Behringer een C-merk was, in elk geval voor gitaar spul.

Als ik nu reviews lees over mixers komt het merk er best aardig vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja behringer maakt best aardige spullen met hoog bang for the buck gehalte. Gaat vaak wat minder lang mee en wat minder geschikt voor on the road.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Vrijdag nog eens met de uitbater overlegd over wat ik hier inmiddels gevonden heb.
Jag schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:12:
{......} Inprikken op een PA is wat anders, maar dan kan je het ook zo maken dat je ergens op de muur aansluitingen maakt voor een audio ingang (2x xlr female) plus 16A stroom. Dan kan een artiest met eigen mics en mixer daarop inprikken.
{.....}
Dit wordt de eerste insteek:
Een kastje aan de muur met mogelijkheid tot het inprikken van de eigen mixer van de artiest. Met een of meer WCD's er vlak bij, zodat er niet met bouwhaspels gewerkt hoeft te worden.

Een eventueel later aan te schaffen eigen zangmixer en microfoons kunnen dan ook via deze aansluiting lopen

Nog wel graag wat advies gewenst over vorm en uitvoering:
De mixer die voor de muziek gebruikt wordt is een Stanton Rm-416
Waarvan schuif 1,2 en 3 gebruikt worden: CD-speler (backup), muziek-PC en TV-geluid (voetbal)

Schuif 4 is nog beschikbaar en wordt volgens de plaatjes gestuurd via RCA (tulp)
Afbeeldingslocatie: http://www.futuremusic.com/news/images/stanton-rm416.jpg

De nieuw te maken aansluiting zou dus op aux4/lin4 terecht komen. (nu nog in gebruikt door een radio die nooit aanstaat)

Mijn idee zou zijn om een kastje met 2 XLR/1/4" Jack combinatiepluggen (female ) te plaatsen en dit met een goede kwaliteit kabel met RCA pluggen naar de Stanton te leiden.

Bij gebruik van de XLR input kan er dan helaas geen gebruikt gemaakt worden van gebalanceerd signaal, maar dit schijnt een kwestie te zijn van pin 3 niet te benutten ( :? klopt dit ??)

Eventueel kan er dan nog een verloop 2x RCA → 2x 1/4" monojack bij - stereojack is geen optie omdat ik hierboven pin 3 niet aangesloten had.

Heeft iemand enig idee of dit zo juist beredeneerd is ? Kan dit met de diverse impedanties , of moet ik eerder denken aan een DirectInput box

[ Voor 3% gewijzigd door JAMF op 22-01-2017 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:36
Als geluidstechnicus lees ik hier veel aanname's die verkeerd gaan, het zijn er even teveel om op te gaan noemen ...maar ik ga mijn best doen.

Die situatie jij omschrijft (kastje met 2 xlr ingangen), pin 3 niet gebruiken en de RCA ingangen op de Stanton zou kunnen werken. Echter is deze situatie erg sub-optimaal door ongebalanceerd en verschil in line-level/instrumentlevel.

Ik zou dan eerder kiezen om dat kastje met 2 xlr-ingangen op die XLR inputs op de stanton aan te sluiten. Je mist dan stereo voor je bandje, maar dat is in een cafe van 10x10 meter (waarin je alleen mono bronnen gebruikt) toch vrijwel nutteloos.

Maar wat ik zou doen in jouw situatie: schaf een PA mixer (zo'n mackie of behringer) aan met minimaal vier microfooningangen. Sluit de speakers op die PA mixer aan, en dan vervolgens die Stanton op die PA mixer (of op marktplaats).
Vervolgens zorg je ervoor dat bij je podium die 4 microfooningangen ook liggen.

Verder:
- In het "café-bandjes" circuit zijn er veel bandjes die een simpele zanginstallatie in bezit hebben, denk aan een powered mixer met twee speakers en wat microfoons etc. Buiten het café circuit (pop bands) zijn er echter talloze bands die gewoon niks hebben. Eigen microfoons/statieven in bezit hebben als uitbater is daarom enorm aan te raden.

- Instrumentkabels in verschillende lengtes zou ik me niet druk om maken, gewoon enkel microfoonkabels.

- Ipv zelf een doosje aan de muur gaan maken met microfooningangen -> misschien beter om een multikabel op marktplaats te kopen. Daar ben je vaak goedkoper mee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Microfoons kabels multikabel powered mixer mic stands, en dat dan voor 300e. Lijkt me lastig wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
ImmortalSoul schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:39:
Als geluidstechnicus lees ik hier veel aanname's die verkeerd gaan, het zijn er even teveel om op te gaan noemen ...maar ik ga mijn best doen.

Die situatie jij omschrijft (kastje met 2 xlr ingangen), pin 3 niet gebruiken en de RCA ingangen op de Stanton zou kunnen werken. Echter is deze situatie erg sub-optimaal door ongebalanceerd en verschil in line-level/instrumentlevel.

Ik zou dan eerder kiezen om dat kastje met 2 xlr-ingangen op die XLR inputs op de stanton aan te sluiten. Je mist dan stereo voor je bandje, maar dat is in een cafe van 10x10 meter (waarin je alleen mono bronnen gebruikt) toch vrijwel nutteloos.

Maar wat ik zou doen in jouw situatie: schaf een PA mixer (zo'n mackie of behringer) aan met minimaal vier microfooningangen. Sluit de speakers op die PA mixer aan, en dan vervolgens die Stanton op die PA mixer (of op marktplaats).
Vervolgens zorg je ervoor dat bij je podium die 4 microfooningangen ook liggen.

Verder:
- In het "café-bandjes" circuit zijn er veel bandjes die een simpele zanginstallatie in bezit hebben, denk aan een powered mixer met twee speakers en wat microfoons etc. Buiten het café circuit (pop bands) zijn er echter talloze bands die gewoon niks hebben. Eigen microfoons/statieven in bezit hebben als uitbater is daarom enorm aan te raden.

- Instrumentkabels in verschillende lengtes zou ik me niet druk om maken, gewoon enkel microfoonkabels.

- Ipv zelf een doosje aan de muur gaan maken met microfooningangen -> misschien beter om een multikabel op marktplaats te kopen. Daar ben je vaak goedkoper mee uit.
Misschien was mijn verhaal niet geheel duidelijk. Ik ben tenslotte ook geen geluidstechnicus.

Die Stanton heeft geen XLR inputs, behalve die 2 front-mics, die lijken me ongeschikt om als doorgeefluik te fungeren.
Het idee was dus niet om microfoon ingangen bij de speelplaats te maken, maar om aux4/lin4 te verlengen en te voorzien van de meest logische connector. Dit zou dus ook RCA kunnen zijn. Met een paar verloopstekkers XLR/RCA &jack/RCA erbij voor apparatuur die andere output heeft dan RCA.

Het kastje moet gewoon bescherming bieden. 2 loshangende draden uit het plafond is ook zo wat..
Een chassideeltje solderen lukt me wel en anders een simpel sleutelkastje om een kant en klaar kabel.

Op het moment dat er iemand komt spelen kan zijn of haar apparatuur (mastersignaal) op de juiste plek gebruikmaken van aux4/lin4 van de Stanton.

In een later stadium (als het concept van vaker live muziek wil aanslaan) kan de uitbater dan nog overwegen om een eigen mixer te kopen en muzikanten zonder apparaten te boeken.

Tl;DR
We willen een audio verlengsnoer aan een mixer knopen en weten niet wat de meest praktische plug aan het werkeinde moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImmortalSoul
JAMF schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:48:
[...]

Misschien was mijn verhaal niet geheel duidelijk. Ik ben tenslotte ook geen geluidstechnicus.

Die Stanton heeft geen XLR inputs, behalve die 2 front-mics, die lijken me ongeschikt om als doorgeefluik te fungeren.
Het idee was dus niet om microfoon ingangen bij de speelplaats te maken, maar om aux4/lin4 te verlengen en te voorzien van de meest logische connector. Dit zou dus ook RCA kunnen zijn. Met een paar verloopstekkers XLR/RCA &jack/RCA erbij voor apparatuur die andere output heeft dan RCA.

Het kastje moet gewoon bescherming bieden. 2 loshangende draden uit het plafond is ook zo wat..
Een chassideeltje solderen lukt me wel en anders een simpel sleutelkastje om een kant en klaar kabel.

Op het moment dat er iemand komt spelen kan zijn of haar apparatuur (mastersignaal) op de juiste plek gebruikmaken van aux4/lin4 van de Stanton.

In een later stadium (als het concept van vaker live muziek wil aanslaan) kan de uitbater dan nog overwegen om een eigen mixer te kopen en muzikanten zonder apparaten te boeken.

Tl;DR
We willen een audio verlengsnoer aan een mixer knopen en weten niet wat de meest praktische plug aan het werkeinde moet zijn.
Dat maakt het verhaal iets duidelijker. Maar nogmaals: Je kan het 4de Line kanaal verlengen en dat geeft geluid, maar het is wel erg nadelig omdat je dan ongebalanceerd signaal gaat sturen over lange kabels. Dat geeft mij geen lekker gevoel.

Ik zou niet weten waarom je die "front-mics" op je Stanton niet zou kunnen gebruiken? Het zijn XLR inputs met mic preamps, dus gewoon te gebruiken.

Mijn advies zou zijn: leg er twee microfoonkabels neer. Sluit die op de XLR inputs van je stanton aan. Aan de podiumkant leg je een stereo DI neer.

Voordelen:
- Gebalanceerd geluid, dus geen storingen/ruis.
- Door het gebruik van een DI kun je groundloops meteen uitsluiten.
- Bandjes met een mixer met RCA/jack aansluitingen kunnen gebruik maken van de DI.
- Bandjes met een degelijke mixer kunnen gewoon rechtstreeks op de XLR aansluiten.
- Je kunt zelfs in een situatie twee microfoons aansluiten, en op je stanton mixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ImmortalSoul zegt... En ik zou het project niet te groot maken. Hou bij maximaal een zanger met muziek op CD/MD/PC (een zangert wil vaak ook nog iets van een reverb op zijn zang) of een gitarist die wat pingelt en zingt.

Er is een reden dat een bandje met eigen PA geld kost, namelijk dat goede apparatuur geld kost. Bij bandjes komt daarnaast dat ze monitorspeakers willen en vaak kunnen ze zelf niet tegelijk mixen.

Bijkomende tip: probeer iets meer uit te geven aan microfoons. Neem bijvoorbeeld een setje Shure SM58 of AKG D5. Goedkope DAP of Behringer microfoons geven je alleen maar ellende... Slecht geluid, veel feedback, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 21:19
Beetje jammer alleen dat je die XLR inputs voor zover ik kan zien niet kan pannen. Stereo over die XLR's gaat hem niet worden dan ben ik bang...

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Gewoon nog even verder puzzelen...
Het is geen haastproject.
En misschien maar eens testen met een lange aux RCA kabel.. misschien valt het mee en als het tegenvalt zijn het ook de kosten niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Setje oké zangmicrofoons vreet je budget al op :p

Wil je iets waar iedereen wel wat mee kan, Shure SM58. Kan je af en toe nog een spijker mee de muur in slaan ook. Er is veel beter, maar vaak stukje duurder ook en veel artiesten worden al blij als ze een bekend grijs bolleke zien.

Zou geen lange RCA kabel pakken, maar wel met gebalanceerde/microfoonkabels gaan werken, heb zelf oke ervaringen met een simpele Synq stereo DI... alleen is dat signaal andersom (tulp > bal. XLR) ipv andersom.
Je kan wel een DAP Audio ASC-202 gebruiken, die zet je dicht bij je mixer en sluit de rca outputs aan op je mixer en de andere kant 2 lange kabels richting de wandaansluiting, netjes gebalanceerd.

De rest van de apparatuur zou ik voorlopig nog nieteens naar kijken, zeker niet met het budget. Stiekem heb je best wat spulletjes nodig en zit je zo op het 5-10 voudige van het genoemde bedrag en dan heb je 2e hands basisspullen.

Check wel even of de meeste artiesten die langskomen ook echt over je speakers willen spelen? Niet dat je nu geld uitgeeft (al kan zo'n aansluiting soms toch handig zijn) om te bezuinigen op artiesten ... waarbij ze alsnog over eigen installaties gaan spelen. Al hou je ondanks dat toch altijd wel mensen die over hun eigen set willen spelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
DustMan4u schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:58:
Beetje jammer alleen dat je die XLR inputs voor zover ik kan zien niet kan pannen. Stereo over die XLR's gaat hem niet worden dan ben ik bang...
Als ik lees dat het een cafeetje is van 100m2, dan heeft een stereo mix bijna geen nut. Praktisch al je bronnen zijn mono (kick, bas, gitaar, zang, etc), en zelfs al heb je stereo bronnen dan wordt het stereo effect niet benut in die ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Voor 200-300e budget zou ik lekker een mooi paneeltje maken met spanning en twee audio inputs. Sowieso microfoon kabel leggen en dan zou ik er toch wel zoiets tussen steken. Dan steek je gebalanceerd over en wordt het level aangepast aan je consumer level mixer. Anders gaat de gast muzikant/technicus er 15 dB te hard in, en gaat de boel heel hard vervormen.

In 2e instantie zou je er een kleine mixer, mic's en stands bij kunnen kopen. Maar dan wordt het al snel meer dan 300e. Ik sluit me aan bij de suggestie om sm58's te kopen. Iedereen kent ze en ze zijn prima. Er bestaan bandjes die alles met sm58s doen, inc kick drum :) (dat zou ik verder niet per se willen aanraden overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Als je dan toch wil besparen op drummics, doe dan iets meer besparen en gebruik een berg SM57's. Zijn best toffe dingen voor verschillende toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Drummics zijn nog effe een brug te ver....
Als er een drummer komt die ge-mic-ed moet worden, sturen we en naar de sportschool om harder te leren slaan...

Tis een kroeg, niet de AfasMusicHall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Harder leren slaan? Het is juist een kunst voor die gasten om zachter te leren slaan :p
Maar ging om het voorbeeld van gebruik van sm58's, das echt de VW Golf onder de microfoons, niks speciaals, niet echt mooi of lelijk, maar doet zn werk en "kan" niet stuk.
Pagina: 1