Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell XPS 15 of gelijkwaardig

Pagina: 1
Acties:

• Adriaan X
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03-2018
Beste allemaal,

Ik ben een zelfstandig architect en één van mijn belangrijkste stukken gereedschap is mijn laptop. Ik werk hierop vaak met Vectorworks (tekenpakket waarmee ik zowel 2D-tekeningen als 3D integrale modellen kan maken), MS Office en verschillende Adobe-programma's. En daarnaast gebruik ik de laptop natuurlijk voor mail, sociale media, YouTube enzovoort. Mijn laptop gebruik ik dagelijks. Mijn voorkeur gaat uit naar een laptop, omdat mobiliteit belangrijk is (geven van presentaties, samenwerken met andere partijen, enzovoort). Mijn huidige laptop nadert de 5 jaar en ik ben me aan het oriënteren op vervanging ervan in de komende paar maanden. De oude en hopelijk nog werkende laptop gaat dan naar dochterlief. Mijn huidige laptop is een Asus N53S en heeft het zeer redelijk gedaan: naast de accu is alleen de harde schijf na 3 jaar vervangen, waarschijnlijk kapot gegaan door het intensieve gebruik van de laptop.

Waar ik naar zoek is een laptop die - naast gunstige specificaties - duurzaam is. In andere woorden: een laptop die het minimaal 4 a 5 jaar volhoudt bij intensief gebruik. Het is geen hobbycomputer. De afgelopen maanden ben ik wat gaan rondkijken op verschillende plekken om te kijken wat het aanbod is en mijn oog is daarbij gevallen op de Dell XPS 15. Een paar gunstige eigenschappen die mij opvallen: goede specs, handig formaat, licht van gewicht en hij ziet er goed uit.

De reden waarom ik twijfel is (1) de prijs, is het de beste prijs-kwaliteit verhouding, en (2) naast de vele lovende recensies (zowel op YouTube, als hier op Tweakers) lees ik ook veel kritische reacties. Ik probeer de lovende reacties van (professionele) beoordelaars wat meer op waarde te schatten. Ik weet dat YouTubers er voor worden betaald om te werken met bepaalde computers.

Wat ga je met je laptop doen?
(1) Uitvoeren van werk: Vectorworks (2D-technische tekeningen, 3D-modellen), Renderworks (voor renderen van 3D's), verschillende Adobe-programma's, MS-office (2) De usual stuff (mail, surfen, youtube). (3) Geven van presentaties als architect en docent (4) Werken in wisselende teamverbanden (5) Kunnen werken op verschillende plekken.

Wat is je budget?
Tot 2000 euro, maar het liefst minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op dit moment een Dell. Mijn huidige laptop is een ASUS waarmee ik goede ervaringen heb en daarvoor had ik een Lenovo (toen nog onderdeel van IBM). De reden dat ik naar Dell kijk is vanwege de grootte, het gewicht en het ontwerp. En vanwege "het gevoel" van robuustheid en duurzaamheid, maar ik weet niet of dat terecht is. In mijn "vergelijkingslijst" kwam ook Toshiba voor, maar ik ken helemaal niemand met een Toshiba.

Uiteindelijk zoek ik een mooie toekomstbestendige laptop die het 5 jaar kan uithouden en voldoet aan het bovenstaande. Ben ik op de juiste weg? Alle suggesties zijn welkom :)

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan X op 08-01-2017 13:08 ]

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
Gaat de xps niet maar tot max 16 gb?
Is is dat voor jou voldoende?

...

• Adriaan X
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03-2018
Volgens deze pagina hebben de 2017-varianten de mogelijkheid om tot 32gb uit te breiden. In principe is 16 gb genoeg (ik heb nu 8 gb, maar dat is voor de programmatuur die ik gebruik wat op de grens).