Toon posts:

Voeding 230 AC - 12V tbv stuurstroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om 2 relais (printplaat relais) te schakelen ben ik op zoek naar een geschikte voeding.
Ik heb deze relais al 5 jaar in gebruik, maar nu is voor de tweede maal de voeding stuk gegaan.
De eerste keer had ik zoiets van; dat kan gebeuren. Nu is laatst opnieuw de voeding stuk gegaan en begin ik te twijfelen of ik wel de juiste soort voeding hiervoor gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://img.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5000/5030/5033/503317_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

Het waren beiden tafel-netvoedingen (aka laptop adapters) die volgens mij ook wel schakelende voedingen heten. Nu las ik na wat onderzoek, dat een schakelende voeding eigenlijk belast moet worden, klopt dit?

Een paar mA aan stroomgebruik voor 2 van deze relais is natuurlijk geen belasting.
Heb ik gewoon pech met mijn voeding keuze, of zit hier een waarheid in?

Wat raden jullie als alternatief aan?
De laatste voeding die overleden is, is er een van Wattac AC Adapter met gecombineerde 5V DC en 12 V DC uitgang (5 volt ongebruikt). Overigens met een 2 Ampere specificatie.
Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://img2.en.china.cn/0/2_7_29911_800_508.jpg

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-01-2017 15:22)

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:18
Dag Klerk,

Eerste wat mij opvalt is dat op de foto een relais staat afgebeeld van 24Vdc en jouw voeding levert 12volt.
Ik ga er vanuit dat dit een fout in het plaatje is (of een foutief plaatje) en dat jouw relais wel op 12Vdc werkt.

Wat je zegt over de minimale belasting van de voeding. Dit klopt inderdaad; sommige voedingen vereisen een minimale belasting om betrouwbaar de uitgangsspanning te kunnen reguleren. Echter is een relais behoorlijk hufter-proof als het om de spoelspanning gaat. Een paar volt meer of minder is misschien minder goed voor het relais, maar je voeding mag hier niet onder leiden.

Eerste waar ik aan moest denken is "back EMF" (inductief opgewekte spanning).
Dit fenomeen vind plaats in vrijwel alle elektromagnetische componenten (relaisspoelen en motoren b.v.)

Op het moment dat de spoel wordt afgeschakeld wil het magnetischveld zichzelf instand houden. Hierdoor ontstaat er een behoorlijk hoge spanning (kan maar zo een piek van honderden volts zijn) met tegenovergestelde polariteit van de voedingsspanning.

Indien hiertegen geen maatregelen zijn genomen, krijgt je voeding deze spanning bij iedere afschakeling voor zijn kiezen en hierdoor schade oplopen.

Een maatregel hiertegen is heel simpel. Een diode in sperrichting over de spoel zetten. (Een zogenaamde blusdiode)

Op het plaatje is wel zo'n diode zichtbaar, alleen is mij niet duidelijk vanuit het plaatje of de handleiding van het printje dat dit ook daadwerkelijk een blusdiode is. Indien dit wel het geval is, kan het zelfs zo zijn dat deze natuurlijk defect is. Dit gebeurd bijvoorbeeld als de voedingsspanning ooit (kortstondig) verkeerd om aangesloten is geweest. Het kan ook zo zijn dat de diode zelf de EMF niet overleefd heeft.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
Dag Klerk,

Eerste wat mij opvalt is dat op de foto een relais staat afgebeeld van 24Vdc en jouw voeding levert 12volt.
Ik ga er vanuit dat dit een fout in het plaatje is (of een foutief plaatje) en dat jouw relais wel op 12Vdc werkt.

Wat je zegt over de minimale belasting van de voeding. Dit klopt inderdaad; sommige voedingen vereisen een minimale belasting om betrouwbaar de uitgangsspanning te kunnen reguleren. Echter is een relais behoorlijk hufter-proof als het om de spoelspanning gaat. Een paar volt meer of minder is misschien minder goed voor het relais, maar je voeding mag hier niet onder leiden.

Eerste waar ik aan moest denken is "back EMF" (inductief opgewekte spanning).
Dit fenomeen vind plaats in vrijwel alle elektromagnetische componenten (relaisspoelen en motoren b.v.)

Op het moment dat de spoel wordt afgeschakeld wil het magnetischveld zichzelf instand houden. Hierdoor ontstaat er een behoorlijk hoge spanning (kan maar zo een piek van honderden volts zijn) met tegenovergestelde polariteit van de voedingsspanning.

Indien hiertegen geen maatregelen zijn genomen, krijgt je voeding deze spanning bij iedere afschakeling voor zijn kiezen en hierdoor schade oplopen.

Een maatregel hiertegen is heel simpel. Een diode in sperrichting over de spoel zetten. (Een zogenaamde blusdiode)

Op het plaatje is wel zo'n diode zichtbaar, alleen is mij niet duidelijk vanuit het plaatje of de handleiding van het printje dat dit ook daadwerkelijk een blusdiode is. Indien dit wel het geval is, kan het zelfs zo zijn dat deze natuurlijk defect is. Dit gebeurd bijvoorbeeld als de voedingsspanning ooit (kortstondig) verkeerd om aangesloten is geweest. Het kan ook zo zijn dat de diode zelf de EMF niet overleefd heeft.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het plaatje van relais is fout. Het gaat om de 12V versie, excuus.
Zou je aanraden om een zelfde soort voeding te gebruiken, maar dan i.c.b. met een (extra) blus-diode?
En over de spoel zetten, is neem ik aan hetzelfde als aan de plus kant van de relaisvoeding:
12V ---->|-------[K1]-------- GND

Bedankt voor de uitleg van Back-EMF, dat kende ik niet.

Ah, het moet dus wel degelijk over de spoel lees ik net hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/81970

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2017 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
In serie (zoals in jouw schema) beschermt je voeding waarschijnlijk niet of de energie kan dan nergens heen en daardoor verslechtert de afvaltijd van het relais. In de juiste configuratie sluit de blusdiode de opgewekte EMF over de spoel kort. Dus inderdaad zoals Circuitsonline bespreekt.

Je kan controleren of de diode aanwezig op de print een blusdiode functie heeft en/of defect is als je een multimeter hebt?

Anders kun je altijd een "extra" diode over spoel/ print zetten. Dus
-min -->|-- plus+ (in sperrichting over de voedingsterminals)

Vrijwel iedere 12V DC voeding zal overigens volstaan. Ik denk dat per printje (relais+LED) er niet meer dan 50~100mA gevraagd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt dit ga ik doen. Wat is een bekend type die je gemakkelijk kunt bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
1N4002 of 1N4003 bijvoorbeeld. (Er vanuit gaande dat de 1N4001 die al op de print zit mogelijk te zwak was en defect is geraakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Overbekend in de relaistechniek in combinatie met gevoelige elektronica. Wij gebruiken voor diodes voor deze toepassing bij relaisspoelen van een wat hogere spanning (60V) altijd de 1N4007. Kan 1000V sperspanning weerstaan. Als de diode parallel aan een spoel is aangebracht, dan zal nooit zo'n spanningspiek ontstaan, maar van diverse kanten werd ons destijds dat type toch aanbevolen. Letterlijk nooit problemen mee gehad en niet of nauwelijks duurder, hoewel dat totaal geen rol speelde. Volgens mij kan hij ook voor lagere spanningen uitstekend dienst doen. Ik ken echter de afmetingen niet van de 1N4002, hooguit is de 1N4007 wat forser en daardoor wat moeilijker te plaatsen. Dat zou dan een reden kunnen zijn om toch dat lagere type te nemen.
Pagina: 1