Toon posts:

Clusters :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik het aantal clusters een beetje bijschroeven in mijn bios??? Of kan dit niet...

Reddie is nog steeds boos op zijn nieuwe 40 gig schijf, omdat ie wordt herkent als iets van 33 gig :( :'(

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 20:41

EXX

EXtended eXchange

Dat je schijf van 40 GB wordt herkend als 32 GB ligt niet aan je HDD, maar aan BIOS. Kijk of je een BIOS upgrade kan vinden voor je moderbord (welk moederbord heb je eigenlijk).

Met clusters heeft dit overigens helemaal niks te maken.

Is er geen BIOS upgrade dan kun je altijd nog proberen met software. Lees deze thread eens:

[topic=167880]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
:(
Bios zit in Abit KT7A, redelijk nieuw dus, en zelfs met update doet ie het niet. (nieuwste update zit er al op)
ik wil fftjes kijken offie wel werkt als ik clusters van 32 kb ipv 16 kb maak... Maar hoe doe ik dat :?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 06:53

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Misschien word de schijf niet goed gedetecteerd. Kijk op het label van je hdd en voer die gegevens in in de bios. Kijk maar eens of ze met elkaar overeen komen.

Verwijderd

Topicstarter
Staat wel goed herkend, maxblast maakte er gewoon een 40 gig van maar toen wilde Windows 2000 er niet op, ik wil dus eerst even kijken of het met de clustergrootte te doen is...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 20:41

EXX

EXtended eXchange

Clustergrootte veranderen gaat eigenlijk alleen bij FAT32 partities enigszins en wel met:

FORMAT x: /Z:n

x = driveletter
n = aantal sectors per cluster

Dus n = 8 geeft clusters van 8 * 512 bytes = 4096 bytes = 4 KB

Clustersize heeft dus met formatteren te doen, niet met partitioneren!

Afwijken van de standaard clustersize brengt wel risico's met zich mee! Het is niet gegarandeerd dat alle tools dan nog goed werken, omdat het kan zijn dat die uitgaan van de standaard waardes.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
Ehm, verwijder de 32GB jumper ff van die disk...

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 15:09 schreef _JGC_ het volgende:
Ehm, verwijder de 32GB jumper ff van die disk...
:)

Ik zal nog ff een kleine toelichting geven: veel hd's hebben tegenwoordig een jumpertje waarmee je kunt instellen dattie zich moet gedragen als een 32 gig. Veel mobo's kunnen meer als 32 gig namelijk niet aan, en lopen dan gelijk al vast voordat je ook maar de kans krijgt om er iets aan te veranderen (installeren van een DDO bijvoorbeeld). Grote kans in elk geval dat hij dus idd nog ingesteld staat als 32 gig.
Pagina: 1