Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor video editing

Pagina: 1
Acties:

• Tsolodimos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-02-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name video editing in Adobe Premier Pro CC. Doe ook een hoop in Adobe Lightroom CC (ben eigenlijk meer fotograaf) en andere Adobe producten (zoals Photoshop en After Effects). Huidige PC doet het "prima" voor Lightroom, maar Premiere Pro is toch lastig. En dan edit ik nog 1080p files (4K komt er aan).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een aantal onderdelen kan ik meenemen. Voor de nieuwe onderdelen had ik zo'n €1.500 incl. BTW in gedachte.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

- Corsair CX750M
- Fractal Design Define R5 Zwart
- Samsung 850 EVO 500GB
- Dell Ultrasharp U2515H Zilver (2x)
- Harman Kardon SoundSticks III
- Overig randapparatuur (SD/CF lezer, toetsenbord en muis, externe HD's etc. etc.)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- MSI X99A SLI Plus - € 200
- Intel Core i7-6800K Boxed - € 450
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 (2x, dus 4 ram sticks in quad-channel opstelling) - € 220
- MSI GeForce GTX 1060 6GT OC - € 290
- Samsung 960 EVO 500GB - € 230
- Arctic Freezer i32 - € 30

Totaal: € 1.440 incl. BTW

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja. Sowieso Intel t.o.v. AMD en sowieso Nvidea t.o.v. AMD (cuda cores geeft een (kleine) extra boost in Adobe, naar het schijnt).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet echt een krachtige computer worden die weer zeker 3-4 jaar mee kan (ja, 6K zit er weer aan te komen, ik weet het, maar voor dat enigszins standaard wordt zijn we weer 10 jaar verder). Ik draai ook geen grote producties.

Ga je overklokken?
Niet echt nodig denk ik. Heb het in het verleden wel eens gedaan. De stress en gedoe die er bij komt kijken is het mij als ondernemer eigenlijk niet waard.

Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik! Is het wel in balans? Zie ik iets over het hoofd? Comptabiliteit? Heb je zo iets van: upgrade voor €150 naar dit, anders krijg je er echt spijt van? Budget mag ook omhoog, als het niet hoeft, hoeft het niet.

Wat gebruik je nu?
Ik ben dus aan het upgraden. Heb momenteel een super simpele MSI Mobo voor de FX-8350 met 16 GB DDR3 geheugen en een Sapphire 7870. Klinkt op papier allemaal "best goed" (8-cores met hoge GHZ, 16 GB RAM etc.), maar merk wel dat dit soort onderdelen 5 jaar geleden al te koop waren... is gewoon niet sterk genoeg meer.

Overige vragen.
1: Ik heb Windows 8.1 gekocht. Is het het waard om naar Windows 10 te upgraden?
2: Ik zie dat het moederbord M.2 "Turbo" heeft. Echter kan ik dat stukje "Turbo" nergens vinden bij de SSD's van de pricewatch. Is dit een marketing term?

• Tsolodimos
Vraagje die ik eigenlijk nog meer heb: de RAM is 3.000 Mhz, maar het moederbord ondersteunt dat alleen in OC. Wat is wijsheid? Heb geen zin in OC en gedoe. Of valt het mee?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
OC is niet heel veel gedoe meer, als je het met mate doet. Ik zou die cpu minimaal met alles cores op 4ghz vastzetten ofzo. Maar ik zou niet te veel op RAM snelheid focussen, het maakt soms wel een beetje uit, iets meer dan 2133mhz is wel leuk zo lang het weinig extra kost.

Ik weet niet precies wat je doet in premiere, geef eens wat details over wat voor footage er in en uit gaat (res, fps, codec) en hoe je timeline er uit ziet over het algemeen.

Een 1060 is behoorlijk snel, waarschijnlijk vaak te snel ivt de cpu, en wordt ook niet altijd gebruikt. Dan is een 1050 ti bijv. wel flink goedkoper.

Met een beetje pech brengt AMD binnenkort goedkopere competatieve 8 cores op de markt, het zou de moeite kunnen lonen om even te wachten.

Ook zijn er x99 "refresh" borden gekomen, ik zou zelf, als ik nu voor x99 zou gaan, voor een ge-update bord gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 08-01-2017 13:46 ]

specs

• Tsolodimos
Super bedankt voor je feedback maratropa.

Wat ik in Premiere doe: momenteel vooral 1080p content editen uit mijn 5DMKIII en/of 7DMKII in 30 of 60 fps. Zwaarte valt dus erg mee nog. Er gaat echter wel nog een GH5 of Sony A7SII o.i.d. komen specifiek voor video en 4K. Dan wordt het allemaal wel een stuk zwaarder.

Over AMD en hun nieuwe platform: heb het even opgezocht. Kan nog wel eens interessant word. Ga hier zeker nog even op wachten. 8-core en 16 threads is zo gek nog niet. Ook zuinig begreep ik met meer focus op single-core performance (werd tijd, haha).

Over X99 refresh board: geen idee hoe-en-wat precies. Maar mocht ik toch nog voor dit platform gaan, ga ik er zeker even naar kijken.

Thanks!

• maratropa
  • Niet online
Tsolodimos schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:21:
Super bedankt voor je feedback maratropa.

Wat ik in Premiere doe: momenteel vooral 1080p content editen uit mijn 5DMKIII en/of 7DMKII in 30 of 60 fps. Zwaarte valt dus erg mee nog. Er gaat echter wel nog een GH5 of Sony A7SII o.i.d. komen specifiek voor video en 4K. Dan wordt het allemaal wel een stuk zwaarder.

Over AMD en hun nieuwe platform: heb het even opgezocht. Kan nog wel eens interessant word. Ga hier zeker nog even op wachten. 8-core en 16 threads is zo gek nog niet. Ook zuinig begreep ik met meer focus op single-core performance (werd tijd, haha).

Over X99 refresh board: geen idee hoe-en-wat precies. Maar mocht ik toch nog voor dit platform gaan, ga ik er zeker even naar kijken.

Thanks!
De gpu doet in premiere vooral effecten / color correction, resizen & frame blenden (en bij bepaalde formaten debayeren).

Als je niet gek veel effecten toevoegt, niet veranderd van resolutie (dus 1080p in en 1080p uit) en op dezelfde framerate blijft dan kan een zwaardere gpu soms overkill zijn.

In de praktijk bij doorsmee timelines is het vooral belangrijk dat er iig een gpu in zet, dan dat het de snelste mogelijk is. Zo is er bijv vaak geen verschil tussen een 1070 of 1080, ondanks het theoretische verschil.

Als je nu nog op 1080p zit dan is een 1050 ti wel een stuk cheaper en hoogstwaarschijnlijk al prima in staat te leveren wat jij zoekt.

Als je bijv exporteert naar h.256 / HEVC dan is de cpu vaak de bottleneck en staat een high end gpu zich te vervelen.

specs

• Tsolodimos
Hoi Maratropa,

Bedankt voor je reacties weer.

Maar wil wel sowieso een "degelijke" GPU hebben. Mid-range dus. Mogelijk wil ik werken met 3x 2,5K schermen, of 2x4K. Ook wil ik dat het gewoon een écht goede PC is. Misschien gebruik ik nu niet zo veel effecten, maar de kans is groot dat ik dat over 6 of 12 maanden wel doe. Of wie weet beslis ik om over een jaar wel te gaan gamen. Dan kan ik 2x mid-range GPU in SLI gebruiken - kom ik vast een heel eind mee. Terwijl 2x low-range GPU mij aanzienlijk minder ver brengt denk ik.

Maar super bedankt voor het meedenken. Argumenten die ik nu aanhaal had je niet kunnen weten over mijn situatie/visie!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Een 1060 heeft geen SLI support, dus die plannen zal ik moeten dwarsbomen, sorry. Verder heb je voor 3 2k (ik heb nog nooit van 2.5k gehoord ;)) in principe geen goede GPU nodig. Echter geef je aan binnenkort naar 4k te willen, dan zal een 1060 inderdaad wel het minimum zijn. Voor 1080p is het wel eigenlijk onzin. Sowieso zou ik op het moment van upgraden gewoon voor de 1170 of 1270 gaan.

Windows 8.1 is een drama, ik zou gewoon updaten. Waarschijnlijk moet dit sowieso omdat je een OEM key had, gebonden aan je oude moederbord. product: Microsoft Windows 10 Pro NL

Om je memory op de 'rated' snelheden te laten lopen, hoef je enkel XMP aan te zetten in de BIOS.

Een 960 EVO is zo snel als in de benchmarks ervan. Turbo is ongetwijfeld een marketing term, alleen benchmarks geven de realiteit weer.

Mocht je overigens toch nog willen overklokken, zou ik voor iets als pricewatch: Scythe Mugen 5 gaan. De i32 is vooral voor stilte.

• Tsolodimos
Huh? Heeft de 1060 geen SLI support? Hoezo niet? Heb zitten Googlen en zie van alles voorbij komen (benchmarks e.d.) die suggereren dat 1060 weldegelijk SLI support.

Vreemd dat je 2.5 K resolutie niet kent. Volgens mij een vrij gebruikelijke term? Mijn Dell monitoren - zoals hierboven gelinked - hebben een resolutie van 2560x1440. Zo'n 2.5K dus. Zie ook: https://www.google.nl/web...-8#q=2.5%20k%20resolution

Voor de rest van de opmerkingen/tips: thanks! Heel bruikbaar.

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Meestal wordt "2.5K" hier 1440p genoemd, vandaar de verwarring. ;)

• lactaxative
Ik noem het zelf inderdaad 1440p, anderen noemen het 2k. 2.5k heb ik nog niet van gehoord, maar mogelijk zijn er ook mensen die het zo noemen. Ach, semantiek.

De benchmarks die jij bedoelt zijn waarschijnlijk van Ashes From Singularity, voor zover ik weet de enige game die SLI in een rare manier support, zonder dat de kaart het zelf support. Dit heeft als ik het me goed herinner slechts een prestatie winst van 50%. Daar schiet je dus zelfs als het mainstream support krijgt(krijgt het niet) dus niet zoveel mee op.

• Tsolodimos
Haha. 2.5K is misschien toch een beetje vreemd. 1440p is denk ik het best dan :)

En over de SLI: jullie hebben gelijk. Vreemd dat deze kaart dat niet kan. Goed om rekening mee te houden. Dan ga ik wellicht toch liever voor de "overkill" 1070 om de simpele reden dan ik 1-2 jaar later een flink afgeprijsde 1070 erbij kan zetten en weer helemaal mee kan op video-vlak.

Thanks!

Verwijderd

Als je toch met geld aan het strooien bent stop er dan meteen een goede voeding in pricewatch: BitFenix Whisper BWG650M. Kwalitatief is een CX750M niet veel en past daardoor totaal niet bij de rest van het systeem.

• Tsolodimos
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:24:
Als je toch met geld aan het strooien bent stop er dan meteen een goede voeding in pricewatch: BitFenix Whisper BWG650M. Kwalitatief is een CX750M niet veel en past daardoor totaal niet bij de rest van het systeem.
Hmmm... Ik weet het niet hoor. Hoe slecht kan die CX750M nou werkelijk zijn? A merk is het zeker. 750 watt is ook plenty. Ook semi modulair en stil is ie ook.

Geef graag geld uit hoor. Maar het moet wel een specifiek en strategisch doel dienen. Om nou iets te vervangen dat pas 1 jaar oud is en het volgens mij méér dan prima doet? Misschien onderbouwing waarom precies?

Verwijderd

Dat zegt niets over de kwaliteit.
750 watt is ook plenty. Ook semi modulair en stil is ie ook.
Daar zal ik ook niets over zeggen
Geef graag geld uit hoor. Maar het moet wel een specifiek en strategisch doel dienen. Om nou iets te vervangen dat pas 1 jaar oud is en het volgens mij méér dan prima doet? Misschien onderbouwing waarom precies?
Dat de voeding slecht 1 jaar oud is stond nergens dus kon ik ook niet weten. Normaal gesproken als een voeding uit een eerder systeem komt is deze 4 - 5 jaar oud. Dat ik een andere voeding adviseer heeft alles met kwaliteit te maken. Een 650w is voor SLI ook meer dan genoeg, is de Bitfenix stiller, volledig modulair, efficiënter en van veel betere kwaliteit. Als je de CX750M voor €60 - €70 verkoopt op v&a, er is animo genoeg voor dat soort voedingen, dan kost een nieuwe Bitfenix nog maar €30,-.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:57
Ik wil het even om een andere boeg gooien, als het om render tijden en snel werken gaat, heb je dan ook eens gedacht aan een Mac (Apple)?
De render tijden zijn een stuk beter in Finalcut pro: YouTube: PC vs MAC for Video Editing ... Fight!!!

• Tsolodimos
REDSD schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:57:
Ik wil het even om een andere boeg gooien, als het om render tijden en snel werken gaat, heb je dan ook eens gedacht aan een Mac (Apple)?
De render tijden zijn een stuk beter in Finalcut pro: YouTube: PC vs MAC for Video Editing ... Fight!!!
Goeie! Ik wil dat echter om een aantal redenen niet: 1) ik heb het niet op Apple als merk 2) los daarvan, ik ben het OS niet gewend en geen tijd/zin om te leren 3) ik kan aardig overweg met Premier Pro en andere Adobe programma's waar ik een CC abonnement op heb lopen - wil dus ook niet switchen.

Puur uit gemak dus vind ik het geen optie. Los daarvan zijn de opties binnen Premier Pro (en zeker i.c.m. After Effects) nog wel een stuk uitgebreider, al dan niet i.c.m. plug-ins etc.

• Tsolodimos
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:57:
[...]

Dat zegt niets over de kwaliteit.

[...]

Daar zal ik ook niets over zeggen

[...]

Dat de voeding slecht 1 jaar oud is stond nergens dus kon ik ook niet weten. Normaal gesproken als een voeding uit een eerder systeem komt is deze 4 - 5 jaar oud. Dat ik een andere voeding adviseer heeft alles met kwaliteit te maken. Een 650w is voor SLI ook meer dan genoeg, is de Bitfenix stiller, volledig modulair, efficiënter en van veel betere kwaliteit. Als je de CX750M voor €60 - €70 verkoopt op v&a, er is animo genoeg voor dat soort voedingen, dan kost een nieuwe Bitfenix nog maar €30,-.
Dat het een A merk is zegt denk ik wel iets over de kwaliteit. Een partij als Corsair biedt simpelweg geen meuk aan. Dat geloof ik meteen. Net als een BMW en Apple. Oke, het mag misschien overpriced zijn, dat is wat anders. Een dergelijk merk kan zich het niet permitteren om met écht slechte producten aan te komen zetten. Zeker in een kritische markt als deze.

En nee, je had niet kunnen weten dat de voeding nog niet zo oud was. Maar vertel ik er even bij :) Voor mij voelt jouw aanbeveling toch als een stap terug: A) gedoe en B) 100 watt minder. Weet dat ik hier niet echt gelijk in heb, maar toch (want het zal vast een betere voeding zijn, maar hoeveel beter vs. al het gedoe).

• lactaxative
De CX*50M serie is nog geen 3 jaar oud en de betrouwbare levenstijd is geschat op 7 jaar, dus tja.
Corsair komt overigens wel gewoon met slechte voedingen, pricewatch: Corsair VS550 bijvoorbeeld. Ook de CX*00M serie was niet aan te raden. De CX*50M serie is degelijk, maar wel budget. 100 Watt minder is een slecht argument, wattage dat je toch niet gebruikt is onzinnig. Ook zal je efficientie licht lager zijn bij een verbruik onder de 80-90%. Daarbij komt dat de BWG*50 serie uberhaupt al een stuk efficienter.

Verder geef ik je gelijk dat een nieuwe voeding gedoe is, en niet per se nodig. Alleen moet je wel rekening houden met vervanging in 2020 of iets dergelijks. Uiteindelijk wil je hem niet meer gebruiken in zo'n duur systeem als hij niet meer betrouwbaar is. Soms neigt het op tweakers wel eens naar alle voedingen behalve de beste zijn absolute troep. Dat is natuurlijk niet waar, maar er is wel degelijk kwaliteitsverschil, en dat zit zeer zeker niet in de merken. Al is het maar omdat Corsair de voedingen niet zelf produceert.

Ik denk dat het deels ook om de ondertoon dat je wel erg dure componenten koopt voor mogelijk in de toekomst 4k doen. Maar dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten.

Verwijderd

Tsolodimos schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:15:
[...]

Dat het een A merk is zegt denk ik wel iets over de kwaliteit. Een partij als Corsair biedt simpelweg geen meuk aan. Dat geloof ik meteen. Net als een BMW en Apple. Oke, het mag misschien overpriced zijn, dat is wat anders. Een dergelijk merk kan zich het niet permitteren om met écht slechte producten aan te komen zetten. Zeker in een kritische markt als deze.
Elk A merk heeft budget en high-end voedingen in het assortiment. De CX750M is budget, het systeem is high-end. That's it. Ik heb niet gezegd dat het een slechte voeding is. Natuurlijk kan je de voeding gebruiken, maar wat ik dan niet snap is dat er high-end onderdelen worden aangeschaft en er van een budget voeding gebruik gemaakt blijft worden. Wat maakt die €90 dan nog uit voor een veel betere voeding.
Voor mij voelt jouw aanbeveling toch als een stap terug: A) gedoe
Hoezo gedoe? De hele boel gaat toch uit de behuizing.
en B) 100 watt minder.
Beter een hele goede 650w dan een matige 750w.

• maratropa
  • Niet online
REDSD schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:57:
Dat is wel een heul kort door de bocht testje, terwijl er zo veel verschillende parameters zijn. Waarschijnlijk gebruikt de mac gewoon quicksync in de intel cpu, natuurlijk exporteert ie h264 sneller. Quicksync in premiere zou wel een leuke optie zijn maar er zitten ook bepaalde nadelen aan.

Die 2de test ben ik wel eens, stabilisatie in Premiere moet beter. De analyse fase is singlecore gebottlenecked..

3de test scheelt weinig, maar hij gebruikt heel leuk een stafdiagram die niet op 0 begint waardoor er veel verschil in lijkt te zitten.

specs

Pagina: 1