Aansluiten van IP telefoons in een draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792485

Topicstarter
Mijn vraag

Allereerst de situatie. Wij zijn een stichting waar dagelijks 5 tot 6 vrijwilligers werkzaam zijn. Door de aard van ons werk bellen wij erg veel, zowel inkomend als uitgaand. Tot voor kort zaten wij op het netwerk van de gemeente die ons subsidieert maar door verhuizing zijn we nu zelfstandig gehuisvest.
Gaat allemaal goed qua internet, maar niet met bellen en dat is nu voor ons zeer relevant.

We hebben een zakelijk abonnement bij XS4ALL met een Fritz!box 7581 en 6 DECT telefoons (eveneens van Fritz!). De box functioneert als basisstation. Door een fout in de firmware kunnen de telefoons echter dit basisstation niet vinden (registreren lukt wel). AVM, de producent van de box, moet deze bug nog oplossen maar dat kan lang duren. Tevens bleek nu pas dat ondanks dat 6 DECT toestellen aangesloten kunnen worden, XS4ALL maximaal 3 gesprekken tegelijk toestaat (dus 1 inkomend en 2 uitgaand). Dat werkt voor ons niet.

Ons plan is nu om naast deze DECT toestellen de cliënt-spreekplekken te voorzien van VOIP telefoons via VOIP provider Voyp. En daar komt een probleem. Voip telefonie is qua hardware voor mij nieuw. Ik heb het hele kantoornetwerk prima weten in te regelen (alles is draadloos via de Fritz!Box, werkt perfect).
Ons kantoor is niet bekabeld.
Stel dat ik op 4 bureau's een Voiptelefoon neer zet. Hoe sluit ik die nu zo aan, dat ik géén kabels hoef te trekken en toch via het modem via provider Voyp kan bellen. De instellingen in het Fritz modem zijn me duidelijk. Maar waar sluit ik nu deze Voip-toestellen (IP telefoons) op aan ? Kan dat via de computers (die via Wifi met het modem verbonden zijn) of moet ik bijvoorbeeld een gigaset voor voip kopen en die op het Fritzmodem aansluiten op een ethernetpoort ?

Misschien zoek ik het veel te moeilijk, maar hier kom ik dus niet uit en ik wil niet nog meer onnodige kosten maken in onze stichting.

Alvast mijn dank voor suggesties en tips !
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritz!box 7581
DECT telefoons Fritz!Fon C5

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wifi-telefoons gebruiken of (beter idee) een losse SIP-DECT set kopen. Wellicht dat je VoIP-provider daarin kan voorzien zodat je door hen ondersteunde hardware hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Panasonic 600 serie is draadloos dmv eigen draadloze zender en geen eens zo heel gek duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet te moeilijk installeer een sip app op je smartfone

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:21
Anoniem: 792485 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:55:
[...] Tevens bleek nu pas dat ondanks dat 6 DECT toestellen aangesloten kunnen worden, XS4ALL maximaal 3 gesprekken tegelijk toestaat (dus 1 inkomend en 2 uitgaand).
Die beperking zit niet bij XS4ALL maar in de FRITZ!Box (en dan niet specifiek 1x inkomend en 2x uitgaand):
Ja, er kunnen bij alle VOIP abonnementen simultaan inkomend als uitgaand worden gebeld met hetzelfde VOIP-nummer. Bij Bellen Basis zijn er zelfs zes simultane lijnen mogelijk. De Fritzbox die wij leveren heeft echter een beperking op drie lijnen simultaan. (Drie keer uitgaand bellen, of drie keer gebeld worden). Met andere apparatuur geldt deze beperking niet.
Je kunt dus prima met een (extra/andere) SIP-DECT-basisstation de 6 kanalen van XS4ALL benutten.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is een heel ander antwoord dan dat van de helpdeskmedewerker van XS4ALL die aangaf dat de beperking bij hen lag. Dat opent weer meer mogelijkheden dus.
nescafe schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:19:
[...]

Die beperking zit niet bij XS4ALL maar in de FRITZ!Box (en dan niet specifiek 1x inkomend en 2x uitgaand):

[...]

Je kunt dus prima met een (extra/andere) SIP-DECT-basisstation de 6 kanalen van XS4ALL benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zou dus betekenen dat als ik bijvoorbeeld een Panasonic 600 set koop en dat via de ethernetpoort op de Frtiz! aansluit, ik dan wel de 6 lijnen kan benutten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:21
Misschien is het beter om de FRITZ! te skippen, het schijnt dat DECT op deze stations gewoon niet werkt. Of je moet hem kunnen omruilen met een 7360 / 7390 / 7490.

De Panasonic doet het prima voor jou ([google=Panasonic 600 simultaneous calls]):
Simultaneous Voice Calls
Narrowband: Talk 8 + Conference 2
Wideband: Talk 4 + Conference 2
De Gigaset N300A IP doet het ook vrij goed maar is beperkt tot 3 gelijktijdige calls. Samen met een goedwerkende FRITZ! zou je dus op deze manier een paar tientjes kunnen besparen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 15:51
De gigaset 510 is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Fish schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:19:
niet te moeilijk installeer een sip app op je smartfone
Dit, om kosten te besparen. Zoek een goede VoIP provider/hosted PBX (telefooncentrale).
Niet vergeten de app af te laten sluiten als de mensen naar huis gaan :+

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Een losse voip provider is wel handig (en waarschijnlijk ook voordelig). Hier knoop je dan:
- 6 zelfstandige telefoons via utp aansluiten (of 6 basisstations met dect handset)
- 6 toestellen verdelen over meerdere DECT basissstations
- 6 dect telefoons aan 1 algemene centrale (bv gigaset n720)

Met een dect centrale die minimaal 6 simultane gesprekken tegelijk kan voeren zit je al snel in de semi-professionale hoek met bv een siemens Gigaset N720 (~700 euro). Aangezien je de DECT toestellen al hebt gekocht is dit waarsch wel goedkoper dan 6 nieuwe dect sets te kopen. Wel ff kijken of alles compatible is.

Je kunt ook 2 goedkopere DECT basisstations kopen waar je de toestellen over verdeelt. Intern doorschakelen kan nl ook vaak via de voip centrale (nadeel, gaat het wel via internet).

Voip telefoons via wifi zou ik niet aan beginnen, het risico op slechte verbindingen is mij daar te groot

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 08-01-2017 15:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 16:58
Ik denk dat je het anders aan moet pakken,

Je bent nu op een punt aangekomen (verhuizing) om de boel ineens goed aan te kunnen pakken.

Ik ben van mening dat je beter kunt gaan kijken naar inhouse voip centrale, waar je alle toestellen op laat aanmelden en alle uitgaande / inkomende lijnen ook kunt beheren, hiermee ben je erg flexibel en kun je de boel beter sturen naar de situatie die jij wil.

De kosten die je moet investeren zul je uiteindelijk terug verdienen omdat je telefonie goedkoper word, dus na verloop van tijd heb je je centrale terugverdient

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyktm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-05 12:50

jordyktm

Catch me if you can.

Je zou ook kunnen kijken naar hosted VoIP. Dit met een mobiele app op je smartphone. Zo heb je een centrale in de "cloud" en kun je met bepaalde licenties je smartphone gebruiken als vaste telefoon. Zijn een tal van bedrijven die dit leveren. Mocht je meer info willen mag je een DM sturen :)

- Intel - iPhone 13 Pro - KTM - Steam: Wicked Pony -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
shure-fan schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:31:
Ik denk dat je het anders aan moet pakken,

Je bent nu op een punt aangekomen (verhuizing) om de boel ineens goed aan te kunnen pakken.

Ik ben van mening dat je beter kunt gaan kijken naar inhouse voip centrale, waar je alle toestellen op laat aanmelden en alle uitgaande / inkomende lijnen ook kunt beheren, hiermee ben je erg flexibel en kun je de boel beter sturen naar de situatie die jij wil.

De kosten die je moet investeren zul je uiteindelijk terug verdienen omdat je telefonie goedkoper word, dus na verloop van tijd heb je je centrale terugverdient
Ik denk dat die winst wel meevalt. De belminuten worden er vaak niet goedkoper op, dus zit je alleen met hosted pbx kosten. De zijn bij voyp eenmalig 30, en maandelijks 9 euro.
Voor dat bedrag een centrale in elkaar zetten, en iemand die de kennis heeft het spul laten beheren? Ik denk niet dat het goedkoper is.

Tenzij de TS zin heeft zich erin te verdiepen en het beheer op zich te nemen, moet je waarsch wel accepteren dat in den beginsel de stabiliteit van het geheel iets lager zal worden. :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322

laurens0619 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:49:
[...]

Ik denk dat die winst wel meevalt. De belminuten worden er vaak niet goedkoper op, dus zit je alleen met hosted pbx kosten. De zijn bij voyp eenmalig 30, en maandelijks 9 euro.
Voor dat bedrag een centrale in elkaar zetten, en iemand die de kennis heeft het spul laten beheren? Ik denk niet dat het goedkoper is.

Tenzij de TS zin heeft zich erin te verdiepen en het beheer op zich te nemen, moet je waarsch wel accepteren dat in den beginsel de stabiliteit van het geheel iets lager zal worden. :+
Helemaal mee eens maar hij maakt wel een ander zeer goed punt:

Ik heb dit punt zelf ook gehad en lekker simpel een hosted voip account genomen bij Voys. Daarna een PoE switchje gekocht met een aantal Cisco SPA514G's.

Ja, je moet kabels trekken... En weet je, het is de beste beslissing die je kunt nemen. De Cisco's hebben ook een UTP doorluskabel op Gigabit en met kabels heb je nooit problemen. Perfecte professionele opzet met garanties. Nooit geen draadloos geklungel meer, ook niet voor die laptops of computers.

Hier staan anders ook nog wel een paar dect varianten mocht je toch aan draadloos vastzitten:
https://www.voys.nl/voip/mkb-zzp/apparatuur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 16:58
Even een ander puntje namens mij betreffende hosted versus een centrale op je locatie:

Bij hosted voip betaal je per toestel een vast bedrag per maand puur voor de aansluiting, dit is zonder de gesprekskosten.

Naast je gespreks kosten heb je nog eventuele losse "modules / pakketten die je vaak aan kunt schaffen (ivr, openingstijden, bla bla) die kosten ook geld (bovenop je maandkosten)

Wanneer je een zelf een centrale inzet (ik neem freepbx even voor het gemak) dan zitten deze functies al ingebouwd en kun je naar gelang zelf aanpassen zonder een extra cent te betalen,

Daarmee bedoel ik dus ook dat een centrale zichzelf uiteindelijk terugbetaald,

Ik kraak hiermee niet de hosted diensten af, voys is een goede partner, echter hebben stichtingen vaak niet onbeperkt budget, en met de huidige handsets (kostendbesparend want niet nieuw hoeven kopen en het personeel is ermee bekend) plus de aankoop van toestellen op needbe basis (dus wanneer nodig)
Kan ook flink bespaard worden.

Oja, wat zeker wel nodig is in een (nieuw opzet) kantoor, is een goedlopend bedraad netwerk, vooral voor je vaste toestellen, tenslotte werkt een kabeltje nog altijd beter dan wifi

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1