Stroomvoorziening voor nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• LennartRoest
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-11-2023
Beste lezers,

Graag maak ik gebruik van jullie expertise ! Dit leek me het beste forumdeel om deze vraag te plaatsen.

Tot vandaag gebruikte ik een GeForce GTX 560ti. Die heb ik vervangen door een GeForce GTX 1060 6GB. Ik heb dat voor het eerst zelf gedaan, dus ook de power supply aansluiten. Daar is denk ik iets niet goed gegaan wat te maken zou hebben met het feit dat de GTX 560ti twee voedingskabels heeft, en de GTX 1060 maar één. Wat ik nu heb geprobeerd is één van de twee voedingskabels die al in mn kast gingen aan te sluiten op de nieuwe videokaart, maar tijdens het opstarten start de GTX 1060 niet op, vermoedelijk door te weinig stroom. Althans dat is mijn leken-conclusie. Ik denk nu dat ik een andere stroomkabel nodig heb, bijvoorbeeld deze

https://www.allekabels.nl...nterne-voedingskabel.html

Ik heb namelijk nog wel iets hangen in de kast die ik daarop aan kan sluiten.

Wat is jullie advies? Zit ik in de goede richting?

Alvast bedankt!

Lennart

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01 21:22
Misschien wat meer info, wat zit er voor de rest in je pc welke voeding enz.
Daarbij zou het qua stroom better moeten uitpakken met de zuinigere 1060 tegenover een 560.
Zit de kaart wel goed in de pci slot draait de fan wel als je de pc aanzet.

• LennartRoest
Processor i2500K
8GB ram geheugen
Voeding 600W cooler master

Zoals je zegt slurpte vorige videokaart meer stroom en dat gaf nooit problemen, 600 watt zal dan het probleem niet zijn.

Goede vraag over de fans: die draaien 2 seconden als je de pc aanzet en gaan daarna uit.

Wat denk je van mijn bevindingen?

[ Voor 17% gewijzigd door LennartRoest op 07-01-2017 23:07 ]

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Welk exact type voeding heb je er zijn zoveel verschillende van cooler master

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
600w is helaas geen universele maat ;) Kan een crappy voeding zijn die na 300w al begint te sputteren of een kwaliteitsvoeding die ook op 600w geen probleem heeft dus typenummer is wel handig maar kleine kans dat daar het probleem zit.
Gaat er een LEDje aan op de kaart of op het moederbord in de buurt van de videokaart of heb je een debug led op je moederbord? (welk moederbord is dus ook handige info ;))
Ik ga het er op gooien dat je een BIOS update nodig hebt.

Fixing things to the breaking point...

• LennartRoest
De precieze voeding is Cooler Master GX Lite 600W

Ik heb geen LED zien branden op de videokaart. Op m'n vorige videokaart heb ik wel een lampje zien branden. Het moederbord is een Z68A-GD65 (G3). Gezien jouw laatste reactie RGAT lijkt het me ook handig te melden dat ik met de aankoop van de nieuwe videokaart ook mijn harde schijf heb vervangen door een SSD en daarbij windows opnieuw heb geïnstalleerd. Dan zal wellicht een BIOS update kunnen helpen..

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01 21:22
Kan je anders eens een overzichtsfoto hier neer zetten van hoe het aangesloten zit,misschien dat we dan wat zien.
Je hebt als het goed is dus 1 van de 2 6 pins erop zitten (die ook nog een lose 2 pins heeft) als je de andere van de 2 aansluit doet hij dan ook niks?
En heeft je videokaart een 6 of 8 pins aansluiting?
Als je je oude kaart er in zet krijg je dan wel weer beeld? zo ja doe meteen een bios update zoals hierboven aangegeven is.

[ Voor 25% gewijzigd door franssnarf op 07-01-2017 23:22 ]

• LennartRoest
Hopelijk zie je het hier goed op.

http://imgur.com/a/mKpDM

Ik heb dus in mn handen de twee 6 pins die eerst allebei in de vorige videokaart zaten. Ik heb ze inderdaad allebei geprobeerd aan te sluiten op de nieuwe videokaart met allebei hetzelfde resultaat.

De videokaart heb ik uit mn pc gehaald omdat ie niet opstartte. Ga er maar vanuit dat hij goed in het slot zat. En er moet echt een 6 pin aansluiting in deze.

[ Voor 23% gewijzigd door LennartRoest op 07-01-2017 23:31 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom denk je dat je een verloopkabel nodig hebt? Heb je nog onaangesloten connectoren op je videokaart over dan?

Niet alle videokaarten hebben evenveel PCI-e voedingsconnectoren. Sommige hebben 1x 6-pins, 1x 8-pins, 2x 6-pins of zelfs 2x 8-pins. Allemaal mogelijk. Je nieuwe videokaart heeft maar één connector omdat hij zuiniger is dan je oude kaart.

Zover ik kan zien heeft de GTX1060 1 8-pin voedingsconnector. Als je die hebt aangesloten (ik neem aan dat je dat hebt gedaan) zou het goed moeten zijn. Behalve dat valt er niks aan te sluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 07-01-2017 23:32 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• LennartRoest
De reden waarom ik dat zeg is omdat ik zie dat deze twee 6 pins kabels met elkaar verbonden zijn, de tweede komt zeg maar uit de eerste voort. Ze lijken wel gemaakt om een videokaart stroom te geven die 2x 6 pins nodig heeft. Mijn gevoel zei daarom dat die constructie niet werkt als je een videokaart met maar 1 6 pins nodig hebt omdat deze 2 pinnen 'bij elkaar horen' ofzo. Klinkt dat logisch?

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

LennartRoest schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:33:
De reden waarom ik dat zeg is omdat ik zie dat deze twee 6 pins kabels met elkaar verbonden zijn, de tweede komt zeg maar uit de eerste voort. Ze lijken wel gemaakt om een videokaart stroom te geven die 2x 6 pins nodig heeft. Mijn gevoel zei daarom dat die constructie niet werkt als je een videokaart met maar 1 6 pins nodig hebt omdat deze 2 pinnen 'bij elkaar horen' ofzo. Klinkt dat logisch?
Die constructie werkt gewoon als je maar één van de twee connectoren gebruikt. De tweede connector is simpelweg doorgelust vanaf de eerste, zodat je maar één kabel nodig hebt die naar je voeding loopt in plaats van twee. Mits die kabel dik genoeg is, kan dat gewoon.

Die twee connectoren zijn qua pin-out helemaal identiek; het feit dat het er twee zijn heeft puur te maken met het verdelen van de (hoge) stroom.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Nee dat is niet zo. Wat je ziet is dat één van die twee connectoren nog twee losse pinnetjes erbij heeft zitten. Dit is een zogenaamd PCIE 6+2 connector, die je dus zowel als 6 pins als 8 pins kan gebruiken. Aangezien je videokaart een 8 pins connector heeft, moet je alle acht pinnen van de 6+2 pins connector daar in steken. Het feit dat connector twee vast zit aan connector 1 is niet relevant.

• LennartRoest
Ik ga het nog een keer proberen en nog een foto plaatsen. Bedankt voor de hulp alvast, het is overigens wel echt een 6 pin. Ik heb nu wel meer vertrouwen dat het alsnog moet werken op deze manier.

pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-01 19:23
Wordt de kaart in de bios gezien of in windows beheer?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:06
LennartRoest schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:29:
De videokaart heb ik uit mn pc gehaald omdat ie niet opstartte. Ga er maar vanuit dat hij goed in het slot zat. En er moet echt een 6 pin aansluiting in deze.
Dus met de vorige kaart deed de pc het ook niet meer? En toen heb je de 1060 gekocht?

• LennartRoest
Met de vorige kaart waren geen problemen. Die werkte maar heb ik vervangen doordat één van de fans stuk ging. Tegelijkertijd heb ik mijn oude hard drive vervangen door een SSD kaart.

Situatie sinds gisteren:

- ik heb de SSD kaart en nieuwe videokaart in de behuizing geplaatst
- tijdens het opstarten bleef het beeld zwart. Ik zag dat de fans van de nieuwe videokaart tijdens het opstarten 2 seconden draaiden maar daarna uit gingen
- omdat de pc verder niks deed heb ik hem uitgezet, de nieuwe videokaart er uit gehaald en mn VGA kabel op het moederbord aangesloten om in ieder geval beeld te hebben
- toen heb ik windows geinstalleerd op de nieuwe SSD kaart, dit werkte allemaal prima
- vervolgens heb ik de nieuwe videokaart weer in de pc geplaatst en al jullie tips geprobeerd. Ik heb beide stroomaansluitingen geprobeerd maar de videokaart gaat niet aan en het beeld blijft zwart
- één van de tips was om de BIOS te updaten. Ik heb onderstaande link de bovenste BIOS update met succes geinstalleerd
https://www.msi.com/Mothe...68AGD65_G3.html#down-bios
- Nadat ik de BIOS heb geupdatet start windows NIET meer op... hij blijft steken vlak na het BIOS scherm van 'military class II' en geeft daarna de melding dat windows niet opgestart kan worden en dat dat kan komen door 'recently updated software'.. dit kan niet anders te maken hebben met de update van de BIOS.
Wordt de kaart in de bios gezien of in windows beheer?
Dit kan ik dus niet verifieren omdat hij niks doet als de kaart erin zit
Dus met de vorige kaart deed de pc het ook niet meer? En toen heb je de 1060 gekocht?
Nee de vorige kaart werkte dus nog, zie bovenstaande uitleg

Graag jullie advies. Hoe kan ik de BIOS update terugdraaien zonder in Windows te kunnen? Ik kom wel de BIOS in maar zie daar geen opties voor bij staan. En als ik dat probleem heb opgelost, wat kan ik nog doen voor de videokaart?

Erin geplugd ziet het er zo uit:
http://imgur.com/a/Xwa2U

Nogmaals bedankt,

Lennart

Verwijderd

VGA kabel zeg je? Hoe sluit je die aan op de GTX 1060 want er is geen een 1060 met een VGA uitgang.

• LennartRoest
Zoals hierboven staat heb ik de vga kabel van mn monitor op mn moederbord aangesloten om toch beeld te hebben. Ik gebruikte daarvoor een VGA DVI E converter om de monitor op de videokaart aan te sluiten maar die converter heb ik er dus tussen uit gehaald en de VGA op het moederbord aangesloten. Is nu voor mijn probleem verder niet relevant.

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:42
Je 8 pin goed aangesloten?

En nu gebruik je je moederbord en processor video?

[ Voor 60% gewijzigd door Jaer op 08-01-2017 12:46 ]

Verwijderd

Juist wel relevant. Welke converter had je exact gebruikt? Met een passieve DVI-D naar VGA adapter ga je sowieso nooit beeld krijgen, omdat een DVI-D poort (zoals op de GTX 1060) geen analoog signaal doorstuurt, wat voor VGA wel nodig is.

Kun je nu nog wel in de BIOS komen met de iGPU?

Het kan trouwens ook het geval zijn dat het moederbord / de bios ervan sowieso de kaart niet kan herkennen omdat hij te nieuw is. Vaak werkt zo'n nieuwe kaart wel gewoon op oudere borden, maar ook regelmatig niet.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat JVRadeon zegt is correct - de 1060 GTX kan géén analoog beeldsignaal meer uitzenden. De DVI poort op de MSI 1060 GTX is namelijk een DVI-D(igital) aansluiting. Een passieve DVI -> VGA connector werkt alleen bij een analoge DVI aansluiting.

Welke monitor heb je? Graag het merk + model opnoemen.

Ten slotte kan inderdaad een bios update van je moederbord ook nog noodzakelijk zijn, maar dat is pas relevant nadat we eerst het monitor analoog -> digitaal issue getackeld hebben. Het zou namelijk ook zonder bios update prima kunnen werken :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• LennartRoest
Het is een 6 pin en ja die zit er goed en is 'klikt' vast bij aansluiting.
En nu gebruik je je moederbord en processor video?
Bedoel je of ik de interne videokaart van moederbord gebruik? Ja.
Juist wel relevant. Welke converter had je exact gebruikt? Met een passieve DVI-I naar VGA adapter ga je sowieso nooit beeld krijgen, omdat een DVI-I poort (zoals op de GTX 1060) geen analoog signaal doorstuurt, wat voor VGA wel nodig is.
Deze converter
http://imgur.com/a/UFXZy

Overigens is mijn gtx 1060 niet DVI-I maar een DVI-D. Daarnaast denk ik dat dit niet het primaire probleem is. Het primaire probleem lijkt mij dat de videokaart geen stroom lijkt te krijgen, de fans gaan tijdens het opstarten dus 2 seconden aan en daarna uit.
Kun je nu nog wel in de BIOS komen met de iGPU?
Als ik de videokaart in het slot heb zitten heb ik zoals vermeld geen beeld en kom ik niet in de BIOS.
Het kan trouwens ook het geval zijn dat het moederbord / de bios ervan sowieso de kaart niet kan herkennen omdat hij te nieuw is. Vaak werkt zo'n nieuwe kaart wel gewoon op oudere borden, maar ook regelmatig niet.
Kan ik dit ergens controleren?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09
LennartRoest schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:16:
Als ik de videokaart in het slot heb zitten heb ik zoals vermeld geen beeld en kom ik niet in de BIOS.
Als je de videokaart geplaatst hebt zul je daar ook je monitor op aan moeten sluiten, onboard video wordt dan nameljk standaard uitgeschakeld (eventueel wel aan te passen in de bios).

• LennartRoest
stin00 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:10:
Wat JVRadeon zegt is correct - de 1060 GTX kan géén analoog beeldsignaal meer uitzenden. De DVI poort op de MSI 1060 GTX is namelijk een DVI-D(igital) aansluiting. Een passieve DVI -> VGA connector werkt alleen bij een analoge DVI aansluiting.

Welke monitor heb je? Graag het merk + model opnoemen.

Ten slotte kan inderdaad een bios update van je moederbord ook nog noodzakelijk zijn, maar dat is pas relevant nadat we eerst het monitor analoog -> digitaal issue getackeld hebben. Het zou namelijk ook zonder bios update prima kunnen werken :)
Monitor is Samsumg Syncmaster 2243SN
pricewatch: Samsung Syncmaster 2243SN Zwart

Die heeft alleen een VGA aansluiting. Betekent dit dat ik een andere monitor nodig heb? Bijv met HDMI aansluiting?

En als ik mag vragen, ik begrijp nog niet hoe het oplossen van dit probleem het andere probleem dat de fans stoppen met draaien en de videokaart geen stroom lijkt te krijgen op gaat lossen? Ik zie het verband nog niet.

Verwijderd

Of dit bij jouw GTX 1060 specifiek het geval is weet ik niet, maar het komt voor dat de fans pas gaan draaien na het installeren van de drivers.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Fans gaan pas draaien bij een temperatuur van (meestal) 60ºC of hoger. Dit is bij meerdere moderne videokaarten zo.

Handmatig kun je een fanprofiel instellen met bijvoorbeeld Afterburner dat de fan ook eerder aanspringt, maar gewoon default settings van de kaart zelf gaan ze pas draaien bij 60ºC (vaak bij inschakelen van de PC ook heel even, daarna vallen ze stil totdat ze de target temperature halen).

• LennartRoest
Omg !! Ik had nog een andere monitor staan en een HDMI kabel ergens liggen en die geconnect met de videokaart en ik heb beeld! ! ! Bedankt allen voor alle tips!!

Nou blijft er nog wel mijn andere probleem over : windows niet start meer na het updaten van de BIOS. Heeft iemand daar nog tips voor? Ik ben bang dat ik windows opnieuw moet installeren? Andere suggesties?

Mn eedere tekst hierover:
- één van de tips was om de BIOS te updaten. Ik heb onderstaande link de bovenste BIOS update met succes geinstalleerd
https://www.msi.com/Mothe...68AGD65_G3.html#down-bios
- Nadat ik de BIOS heb geupdatet start windows NIET meer op... hij blijft steken vlak na het BIOS scherm van 'military class II' en geeft daarna de melding dat windows niet opgestart kan worden en dat dat kan komen door 'recently updated software'.. dit kan niet anders te maken hebben met de update van de BIOS.

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 02:52
LennartRoest schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:56:
Omg !! Ik had nog een andere monitor staan en een HDMI kabel ergens liggen en die geconnect met de videokaart en ik heb beeld! ! ! Bedankt allen voor alle tips!!

Nou blijft er nog wel mijn andere probleem over : windows niet start meer na het updaten van de BIOS. Heeft iemand daar nog tips voor? Ik ben bang dat ik windows opnieuw moet installeren? Andere suggesties?

Mn eedere tekst hierover:

[...]
Je hebt (lees ik) een SSD in je computer gezet, heb je je oude schijf er uit gehaald?
Want dan gok ik dat je geen Windows installatie hebt op je SSD, en die nog moet installeren

Of heb je een blauw scherm?

• LennartRoest
thomas1907 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Je hebt (lees ik) een SSD in je computer gezet, heb je je oude schijf er uit gehaald?
Want dan gok ik dat je geen Windows installatie hebt op je SSD, en die nog moet installeren

Of heb je een blauw scherm?
Bedankt voor je antwoord, ik heb Windows opnieuw geinstalleerd en dit heeft het probleem opgelost.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

LennartRoest schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:24:
[...]

Monitor is Samsumg Syncmaster 2243SN
pricewatch: Samsung Syncmaster 2243SN Zwart

Die heeft alleen een VGA aansluiting. Betekent dit dat ik een andere monitor nodig heb? Bijv met HDMI aansluiting?

En als ik mag vragen, ik begrijp nog niet hoe het oplossen van dit probleem het andere probleem dat de fans stoppen met draaien en de videokaart geen stroom lijkt te krijgen op gaat lossen? Ik zie het verband nog niet.
Ah, kijk!

Ja, dat is inderdaad je probleem. Hedendaagse videokaarten bevatten geen RAMDAC meer. Dat betekent dat ze geen analoog signaal meer produceren. De DVI-aansluitingen zijn dus DVI-D (alleen digitaal), geen DVI-I (digitaal+analoog).

Je passieve DVI<->VGA converter werkt dus niet in dat geval.

Je kunt twee dingen doen: een nieuwe monitor kopen (was misschien toch al aan vervanging toe, aangezien monitoren met enkel VGA vrij oud zijn?) of een actieve DVI-->VGA converter kopen.

• LennartRoest
Heb meteen een nieuwe monitor besteld : -) morgen ophalen hoppa hehe.
Pagina: 1