Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misanthroopia
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01-2020
Ik zoek een?
Moederbord met Z270 chipset
Bij toeval ben ik in het bezit gekomen van een 4K-monitor! Daar wil ik graag een gamesysteem aanhangen met de nieuwe i7-7700k als processor :*) Ik zoek daarbij een moederbord en kan niet goed beoordelen welke daarvoor de beste is. Asus, Gigabyte, MSI, Asrock hebben allen diverse modellen met Z270 chipsets.

Wat is je budget?
Ik wil vooral een goed moederbord en ben in principe bereid €500,-+ neer te tellen als dat het waard is. Liever echter iets van rond de €200,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
- Merk maakt me niet uit.
- atx of eatx
- Ik heb niets met ledverlichting, dat is dus geen must.
- Het systeem krijgt een ethernetkabel dus ingebouwde wifi is geen noodzaak.
- Watergekoeld graag als dat de prijs rechtvaardigt, anders niet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Videokaart komt later een keer, de pc zal in ieder geval worden gebruikt voor 4k-gaming, photoshopbewerkingen en later mogelijk ook VR.

Bij voorbaat dank aan een ieder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, aankoopadvies begint altijd met een eigen voorzet. Welke borden heb je zelf op het oog? Wat zijn je voors en tegens. Nu dump je je vraag op het forum in de hoop dat je "wel even" geholpen gaat worden. Zo werkt het hier helaas niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:50
Wat wil je met je mono doen? Echt maximale uit je 7700k halen kwa GHz? Of meer een functie rijk board? Zijn er nog kleur thema's waar we rekening mee moeten houden? Heb je een custom WC loop waarbij je ook je mobo op wil aansluiten? Zo niet dan werkt elke 100-200 mobo wel. Meer als 150 euro mobo betaal je voornamelijk voor looks en kleine maar dure extra's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het moederbord bepaald alleen de aansluitingen die beschikbaar zijn. Plus natuurlijk kwalitatief hoogwaardige componenten, maar daar is nog geen zicht op. Dus: welke aansluitingen wil je?

Belangrijker wat jij zoekt is de grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misanthroopia
br00ky schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:41:
Tja, aankoopadvies begint altijd met een eigen voorzet. Welke borden heb je zelf op het oog? Wat zijn je voors en tegens. Nu dump je je vraag op het forum in de hoop dat je "wel even" geholpen gaat worden. Zo werkt het hier helaas niet :).
Ah ok. Het is voor mij voor het eerst dat ik me verdiep in de wereld van de losse componenten en ik vind het nogal lastig om een goede beredeneerde keuze te maken. Vind het ook leuk om er van te leren trouwens. Ik heb het in zoverre al ingekaderd dat ik graag een processor wil die ik flink kan overklokken en daarbij zoek ik dan een moederbord die er bij past. Dat kader komt dan uit op de z270 chipsets moederborden, de volgende:

Asus ROG Strix Z270 E,F,G,H Gaming, ROG Maximus IX Formula, Code, Hero, Asus Prime, TUF

Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming en de AORUS GA-Z270X-Gaming 5,6,7,8,9 series

MSI Z270 Gaming M7, Z270 XPower Gaming Titanium, Z270 Gaming Pro Carbon, Z270 Tomahawk

Biostar Z270GT9, 6

ASRock Z270 Extreme4, Z270 Gaming K6, Z270 Killer SLI

Wellicht vergeet ik nog enkelen, maar dat zijn zo'n 25 modellen en vanaf hier wordt het voor mij een beetje een blur. Er worden namelijk veel afkortingen en lingo gebruikt waardoor ik de afweging lastig vindt. Voorkeuren gaf ik hierboven al even aan (dus misschien wat dubbelop):

- Merk maakt me niet uit.
- atx of eatx
- Ik heb niets met ledverlichting, dat is dus geen must.
- Het systeem krijgt een ethernetkabel dus ingebouwde wifi is geen noodzaak.
- Watergekoeld graag als dat de prijs rechtvaardigt, anders niet.
- De pc zal in ieder geval worden gebruikt voor 4k-gaming, photoshopbewerkingen en later mogelijk ook VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misanthroopia
loki504 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:41:
Wat wil je met je mono doen? Echt maximale uit je 7700k halen kwa GHz?
Ja, het lijkt me erg gaaf om eens te kijken hoever ik kan gaan met die processor!
Of meer een functie rijk board?
Qua connectiviteit wel, maar qua custom regelen van waterkoeling, kerstboomverlichting of fans dat hoeft allemaal niet, liever automatisch.
Zijn er nog kleur thema's waar we rekening mee moeten houden?
Moet passen bij m'n jurk :') Nee, ik heb niets met kleurtjes e.d.
Heb je een custom WC loop waarbij je ook je mobo op wil aansluiten? Zo niet dan werkt elke 100-200 mobo wel. Meer als 150 euro mobo betaal je voornamelijk voor looks en kleine maar dure extra's
Nee, geen custom, liever een kant-en-klare waterkoeling met als achterliggende reden dat waterkoeling stiller is dan een ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het is nog steeds niet duidelijk wat je wil. Misschien kan ik het beter stellen, je weet zelf niet wat je wil, of zelfs wat een moederbord is. Bijvoorbeeld waterkoeling heeft niets met een moederbord van doen, dat heeft meer te maken met een kast en of daar plaats voor is.

Begin je er eens wat in te verdiepen, en lees een testrapport van die borden door waar de verschillen aan bod komen. bijv zoiets https://nl.hardware.info/...9-kaby-lake-borden-getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misanthroopia
Reepje schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:42:
Het moederbord bepaald alleen de aansluitingen die beschikbaar zijn. Plus natuurlijk kwalitatief hoogwaardige componenten, maar daar is nog geen zicht op. Dus: welke aansluitingen wil je?

Belangrijker wat jij zoekt is de grafische kaart.
*t :X

- Veel usb-aansluitingen, waaronder min. een 3.1
- 5.1 of 7.1 surround setje wil ik er op aansluiten
- HDMI
- LAN

Daarnaast zo'n 5 a 6 hard drives en een optische drive. Voorlopig één videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misanthroopia
Reepje schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:46:
Het is nog steeds niet duidelijk wat je wil. Misschien kan ik het beter stellen, je weet zelf niet wat je wil, of zelfs wat een moederbord is. Bijvoorbeeld waterkoeling heeft niets met een moederbord van doen, dat heeft meer te maken met een kast en of daar plaats voor is.

Begin je er eens wat in te verdiepen, en lees een testrapport van die borden door waar de verschillen aan bod komen. bijv zoiets https://nl.hardware.info/...9-kaby-lake-borden-getest
Dank voor de link. Echter, zoals ik al even aangaf worden er vrij veel afkortingen en lingo gebruikt waardoor ik de afweging nogal lastig vindt. Ik weet heus wel wat een moederbord is, maar snap bijvoorbeeld niet zo goed wat asus bedoelt met de crosschill ek ii, of een cooling zone en of dit belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Probeer vanaf nu dubbelposten te vermijden. Verschillende quotes kunnen gewoon in 1 reactie. Wat je nu doet wordt niet gewaardeerd :).

Verder wat betreft jargon e.d., dat is natuurlijk gewoon te vinden op de site van de fabrikant. Merendeel is trouwens gewoon marketing gewauwel ;).

Het belangrijkste wat je nu moet doen is reviews vergelijken en nog eens reviews vergelijken. Je bent blijkbaar op zoek naar een moederbord waar je lekker mee kan overklokken. Alleen reviews en gebruikerservaringen gaan je daar antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
De meeste termen worden inderdaad gebruikt om de klant over te halen een bord te kopen. Heel spannend is het namelijk niet in de moederbord wereld en moederbord fabrikenten proberen er op de een of andere manier uit te springen, bijv door termen te gebruiken waar je echt onderzoek moet gaan doen om erachter te komen wat het betekend, en of het nut heeft. Om bijv in de naam Gaming te zetten, dat blijkt verkooptechnisch te werken, ook zijn consumenten gevoelig voor termen als Military Class Components, zonder dat daarbij duidelijk is wat dat dan betekend.

Ontwerpfouten in een bord (als ze er zijn) komen pas later aan het licht. Aangezien de borden net op de markt zijn, weten we nog niet waar de zwakke plekken zitten (als ze er al zijn).

Voor wat je eisen nu zijn, elk bord is geschikt. Daarbij zal een bord van 126 euro ongeveer evengoed presteren als een bord van 560 euro. De kans dat je tegen problemen aanloopt is bij de goedkopere borden zelfs minder dan bij de duurste borden.

Waar je nu nog moet achterkomen; welk bord is het stabielst bij een ruime overklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De buren hebben 19 Z270 borden getest en de conclusie is dat er qua prestaties maar weinig verschil in zit.

Beste bepaal je voor jezelf wat je precies wilt hebben nu en wat je leuk lijkt in de toekomst en dan daar op filteren in de pricewatch.
categorie: Moederborden

Beetje zoeken op aantal USB poorten, USB 3.1 en dat soort dingen.
Voor de rest termen als gaming en military zijn inderdaad gewoon marketing en voegen niks functioneels toe aan een bord.

Zelf neig ik naar dit bord om aan te schaffen deze week.
pricewatch: MSI Z270 Gaming Pro Carbon

Je hebt het ook over waterkoeling maar dat heeft niks met je moederbord te maken, de waterkoeler moet je los kopen.
categorie: Waterkoeling

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 08-01-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 09:14
misanthroopia schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:45:

Nee, geen custom, liever een kant-en-klare waterkoeling met als achterliggende reden dat waterkoeling stiller is dan een ventilator.
Dat is niet zomaar waar. Om te beginnen heb je met waterkoeling nog steeds één of meer ventilators op de radiator, en daarnaast is de pomp ook niet helemaal stil. Voornaamste reden om voor waterkoeling te kiezen is dat je de dissipatie van de warmte kunt verplaatsen van net boven je CPU socket naar een wat gunstiger plaats en dat een radiator voor waterkoeling mogelijk efficiënter is dan een tower heatsink (maar dat hangt van het design af), waardoor de ventilator trager kan draaien. Maar het pomp geluid blijf je hebben, en dat hangt ook van het ontwerp af hoe luid of stil dit is.

Als je een AIO waterkoeler wilt, heeft dit in elk geval niets te maken met de keuze van je moederbord en wel met je behuizing, niet alle behuizingen ondersteunen bv 280mm radiators.

De mate waarin je processor zal overklokken zal waarschijnlijk veel meer afhangen van de silicon lottery dan van het moederbord en of je een goede lucht- of waterkoeler hebt. Bij Anandtech kregen ze met een waterkoeler de 7700K slechts stabiel op 4,7GHz (http://www.anandtech.com/...k-performance-champion/11), bij Techpowerup was de 7700K met luchtkoeling nog stabiel op 4,9GHz en zou die volgens hun met waterkoeling wel de 5GHz gehaald hebben (https://www.techpowerup.c..._Game_Performance/26.html).

Wat dan keuze van het moederbord betreft, denk ik dat de pricewatch: MSI Z270 Gaming Pro Carbon die Fable al aanhaalde er voor de prijs vrij goed uit ziet qua vermogenstoevoer. Van enorm dure moederborden zoals de pricewatch: Asus ROG Maximus IX Code zou ik weg blijven, die zijn nauwelijks beter op vlak van overklokbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vatos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
Heb zelf de ROG Strix Z270 F besteld. Deze komt vanmiddag aan :D ben benieuwd!

I7 7700K 4.5GHz / Kraken X52 - EVGA GTX1080 SC - Asus ROG Strix Z270F - M.2 Samsung Evo 960 500GB - Corsair 32GB 3000Mhz - Phanteks Enthoo Evolv Tempered Glass - Asus PG348Q 100hz 3440x1440 GSync - Razer Huntsman Elite - Razer Mamba - Razer Firefly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 893031

Waarschijnlijk heeft de topic starter inmiddels al een keuze gemaakt maar kon het niet nalaten om ook een duit in het zakje te doen.

Veel berichten gaan over de snelheid van het bord of OC mogelijkheden. Hierin is het bord echter niet zo zeer van toepassing, uitgezonderd de snelheden die het bord biedt voor ondersteund geheugen (kloksnelheid) en de mogelijkheden voor sneller opslag dan ssd (sata 3.0) zoals U geheugen en disken direct op de pci lane.

Ieder bordje heeft wel voltage regulators die wat meer stroom op een processor kunnen zetten (bij unlocked processors) Echt onderscheid wordt nog steeds gemaakt met koeling (waterkoeling, droogijs, Vapochill) een processor op volle kracht onder 20 graden is gewoon sneller dan dezelfde onder 40 graden. Wil je zoiets gaan gebruiken bekijk dan de achterkant van een bord om zeker te zijn dat de brackets over de backplate van de socket kunnen!. Ja er zijn nog seeds merken waarbij dat dramatisch is zonder zagen en slijpen.

Wil je gaan "opvoeren" kijk dan zeker naar de condensatoren op een bord (military grade heeft vaak betere en verlengen de levensduur van een belast bord bij OC). Goedkope gaan snel lekken en dan is het over.

Just my 2 cents
Pagina: 1