Vraag

• AlTu
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-11 12:11
Ik heb mijn PC sinds september 2015, een goed jaartje dus.
Hij is in die tijd altijd stabiel geweest en stond 24/7 op.
Memory stond op XMP profiel in BIOS.

Sinds een tijdje 19/12 stopt hij (shutdown) op onverwachte ogenblikken.
Dit kan zijn na 5 minuten maar soms na 1 dag of 2.
Meestal is dat al als hij helemaal geboot is in windows 10, maar ik heb het ook al voorgehad in de BIOS setup.

Na een reboot is windows is een keer gestopt tijdens de boot met BSOD memory management error.
Soms na een unexpected shutdown zegt de BIOS dat een vorige overcloking poging mislukt was, maar behalve XMP is er niets overclockt en de XMP is voor een 2133Mhz memory clock, dat zou een i5 6600 prima moeten aankunnen. Ik heb trouwens de frequentie van het geheugen verlaagt naar 2000MHz sinds die problemen.

Mijn systeem :
i5 6600 skylake
H170M-plus van Asus
16GB Kingston Black Fury (2x8GB setje) DDR4 2133

Ondertussen heb ik de volgende maatregelen genomen en testen gedaan :
  • PC gedemonteerd en alle onderdelen van stof ontdaan.
  • Voeding gewisseld.
  • 12V / 5V / 3V3 gemeten, allemaal binnen toleranties.
  • memtest van windows,
  • memtest86+ (soms 5x runs zonder shutdown, soms na 1 run shutdown)
  • XMP afgezet.
  • Geheugen op 2000MHz ipv 2133.
  • Schijven afgekoppeld. Netwerk afgekoppeld
  • Opnieuw in elkaar gestoken en me ervan verzekerd dat alle kabels goed ingestoken was.
  • Event log windows nagekeken daar staat Event id 6008 unexpected shutdown, maar rond dit event vind ik geen andere events die hiermee in verband kunnen staan.
  • BIOS geupdate naar de laatste versie. CMOS gecleared door batterij eruit te halen en te shorten.
  • HW Monitor geïnstalleerd en temperaturen nagekeken alles OK...
Niets helpt.....

De 3 dingen die er fout kunnen zijn zijn in volgorde van verdenking:
Mainboard
Geheugen
CPU

Naar mijn mening is de kans op een CPU defect erg klein maar je weet nooit.

Heeft iemand nog inspiratie om uit te kunnen maken wat fout loopt.

Alvast bedankt

Alle reacties

Verwijderd

Welke voedingen heb je gebruikt?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
en je voeding is ?
besturingssysteem is ?

• AlTu
Voeding 530W bequit (al gewisseld)
Os W10 Pro x64 / heb al shutdown in BIOS gehad, ik verdenk het OS eigenlijk niet.
Systeem bestaat uit mobo + cpu + 2x8GB en 1 HDD (SSHD) geen graka, gebruik IGP van CPU. Dus geen hoge belasting...
Is zo een beetje de thuis PC om te internetten/ontwikkelen virtualbox/handbrake/streamen maar bv niet om te gamen.

[ Voor 52% gewijzigd door AlTu op 07-01-2017 22:05 ]

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Al gewisseld.. maar tussen welke?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Pin mij er niet op vast, maar als je een losse grafische kaart installeert kun je al het werkgeheugen testen en ook nog eens de IGP van de CPU uitsluiten. :)

Anders inderdaad cpu of moederbord defect. Succes!

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• AlTu
Originele voeding was beQuiet! Straight Power BQT E6 450W (Heeft er al wel enkele jaren opzitten makkelijk 7jaar)
Gewisselde voeding is een beQuiet! Pure power BQT L8 CM 530W (Ongeveer 1.5 jaar oud).

Maar ook met de 2e voeding had ik dezelfde problemen. Via HW monitor en in de BIOS waren de spanningen van deze voedingen OK (12V, 5V en 3V3 allemaal ruim binnen de 5% marges). Echter niet met de voltmeter gemeten. De 530 Wat voeding komt uit een werkend systeem met AMD hardware en een graka en gaat er morgen terug in...

Verwijderd

Merk je verschil tussen het draaien van een geheugen of processor test/benchmark?
Probeer ook eens 1 latje geheugen of een je kast open houden en een kamerventilator erop. (lage stand is prima)
CPU en mem ruilen met andere pc heeft de voorkeur.

• AlTu
@Feel : heb al met 1 latje gedraaid en de problemen bleven duren, Heb de latjes van plaats en van bank gewisseld met dezelfde problemen. CPU en mem ruilen is jammer genoeg geen optie, heb geen ander skylake of DDR4 systeem. Heb ook al gehad dat systeem na 1 nacht uit te staan binnen de 5 minuten shutdown gaf of bv 6 succesvolle memtest86 en de 7e ... shutdown, erg inconsistent allemaal ... Ik vermoed ook dat een i5 6600 een eigen memory controller heeft...maar een brakke CPU, dat heb ik nog nooit gehad (sinds ....1978.. mijn eerste computertje was een TRS-80 model 4 met 4k)
@PD2JK : heb nog wel een graka liggen en wil wel eens proberen IGP uit te schalen en met graka draaien, moet zeggen dat Skylake IGP drivers in 09/2015 ism met Hardware acceleration in Firefox helemaal fout ging, sindsdien HW accell in FF afgezet.

[ Voor 27% gewijzigd door AlTu op 07-01-2017 22:46 ]

Verwijderd

Fans draaien en koeler zit er goed op neem ik aan.... dat wordt even met je leverancier overleggen en wellicht kunnen zij even testen met een andere cpu.

• AlTu
@Feel Noctua fan 120mm @ 1250 rpm op scythe mugen 3, fan staat altijd aan.CPU temp kan 43C maxen na 20 minuten handbrake maar nooit hoger gehad, misschien in zomer. Maar als er iets is met de fan dan waarschuwt de BIOS normaal wel en dat heb ik niet. Neen temperaturen MB en CPU lijken niet het issue te zijn. Soms gaat het MB immers vanuit sleep mode in shutdown, dan kan IMO geen temp issue zijn...

Heb ook al gedacht aan power surges maar dan moet het mobo bij de POST ook verwittigen, die ASUS mobo's doen dat bij POST bij een power surge.. Het is echt een vervelend probleem....

• AlTu
Eindelijk probleem gevonden.

Na een tijdje rustig geweest kreeg de pc plots hele gekke kuren. Spontaan rebooten en booten. 3 seconden booten en daarna weer rebooten.

Heb de PC dan opengemaakt en naar fans etc gekeken, niets fout..

Ik had al een tijdje gedacht aan contactdender op de power switch. Om die reden wilde ik de powerswitch even loskoppelen en de PC jumpstarten door de headerpinnetjes kort te sluiten. Toen ik de header connector wilde losmaken zag ik dat deze fout verbonden was 7(8)7 !!!

Ik had de pwr header verkeerd verbonden tussen de pwr- en de pwr-led pinnetjes, een pinnetje ernaast..... 8)7

Ik heb eerst de header niet losgetrokken en de stroom van de voeding aangeschakeld met als resultaat reboots om de 5 seconden ...

Dan heb ik de header connector losgekoppeld en terug de spanning aangeschakeld. De PC boote niet spontaan op ... OK

Dan met een schroevendraaier de pinnetjes van de pwr switch geshort (jumpstart) en de PC bootte normaal op zonder te rebooten :)
Nadien heb ik de pwr header juist gestopt en de PC startte normaal op en nu zit ik dit berichtje te posten!

Misschien kan dit aan de PC troubleshoot guide/checklist toegevoegd worden... dubbelcheck de power/power led/hdd led/reset switch header.

Toch bedankt aan iedereen die me probeerde te helpen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:26
Mooi dat je het hebt gevonden! En mooi dat je hier nog de oorzaak & oplossing post. :)

Wat betreft de toevoeging aan de troubleshoot guide: da's eigenlijk niet nodig, want de volgende tip staat er al in: "Maakt het moederbord geen kortsluiting met de paneel van de kast? Zijn de afstandhouders correct gebruikt? Leg anders alle hardware apart op een houten of plastic ondergrond en test het even."
... daarmee had je ook al een behoorlijke hint richting de aan/uitknop gehad.
Pagina: 1