Upgrade van 2.0 naar 4.0/5.0/5.1 met 2 zones: help!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:26
Ik ben me al een paar dagen koortsachtig aan het orienteren welke kant ik op wil met mijn geluidsinstallatie maar kom er niet goed uit. Ik hoop dat jullie kunnen/willen meedenken.

Ik zoek een?
Een uitbereiding van mijn huidige set naar een surround-set.

Wat is je budget?
500 euro, mag ook best iets meer zijn als het daarmee een stuk beter is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Onze woonkamer is verdeeld in een voor-en achterkamer, beiden ongeveer 25m2. In de huidige situatie heb ik 1 (oude Kenwood) versterker, met 2 (prut) Sony boxen voor de achterkamer (met name voor de radio 's ochtends) en 2 MS902 signature boekenplank sprekers in de voorkamer. Die staan naast de TV maar door de huidige setup (receiver in voorkamer) komt het geluid van de TV uit de TV zelf, niet briljant dus (Samsung 40 inch).
Wat ik graag wil is mijn bestaande setup uitbereiden met een betere versterker, de TV over de boxen, en een surround-mogelijkheid, en daarbij de mogelijkheid houden om de Sony speakers voor de achterkamer ook aan te sturen.

Verder heb ik te maken met een echtgenote die geen grote achterspeakers wenst. Draden zijn eventueel wel te trekken maar daar moet ik wel de plinten voor slopen, draadloos is ook leuk dus (maar bewerkelijk heb ik inmiddels begrepen).

Apparaten die ik gebruik:
- TV puur als scherm
- Intel NUC met kodi (hdmi) voor TV
- Chromecast (Netflix)
- Raspbery pi (hdmi/analoog via HIFIberry).
- Blueray speler (nog aan te schaffen, zal een simpele worden)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik denk dat de MS902 in mijn situatie wel voldoen als frontspeakers. Uit wat topics lees ik dat Marantz versterkers goed samenwerken met de MS902. Die zijn wel behoorlijk aan de prijs, misschien is het wat overkill. Ik heb alleen totaal onvoldoende ervaring om een idee te hebben welke receiver nu passend is. Al te zwaar lijkt me niet nodig. Bijvoorbeeld deze:

pricewatch: Onkyo TX-SR444 Zwart Onkyo 7.1 voor 249. Zie hier ook ondersteuning voor zone A en B, dat is wel prettig in mijn situatie.
pricewatch: Marantz NR1506 Zwart (394, 5.2).

Dan dus nog meer speakers. Mijn idee was maar eens te beginnen met 2 surround speakers (klein formaat dus, bij voorkeur wit), center kan evt later nog als ik die mis. Weet niet hoe belangrijk is dat de speakers dezelfde klankleur hebbens als de MS902. Ik vind van MS geen nieuwe dingen, dus dat is geen optie.
- Via marktplaats een Mordaunt Short Genie set scoren en daarvan dan niet de front speakers gebruiken (rond de 170 euro doen die). Heb ik ook gelijk een center.
- Micropods (nu bij hifiklubben in de aanbieding voor 50 ps, zien er leuk uit en lees er hier en daar goede dingen over ) https://www.hifiklubben.n...-se-compacte-luidspreker/
- pricewatch: Dali Fazon Mikro Vokal (Zwart) 150 ps, goede verhalen over dit merk.

Ook over een hele andere boeg heb ik overwogen:
- pricewatch: Philips B5/12 Fidelio Soundbar 649 Philips fidelio soundbar met draadloze achterspeakers
- pricewatch: Samsung HT-J4530 Kant en klaar setje voor 240, inclusief blueray
- pricewatch: Onkyo HT-S5805 Onkyo setje voor 499 inclusief Dolby Atmos ondersteuning
- pricewatch: Sony BDV-N7200W Sony set voor 522 euro met draadloze achterspeakers

Echter veel vergelijkbare topics doorlezend krijg ik het gevoel dat ik qua geluid beter uit ben met een losse receiver, de MS902 en wat nieuwe speakertjes. Uit mijn huidige installatie spreekt denk ik wel dat ik geen audiofiel ben, maar een beetje behoorlijk geluid is wel prettig natuurlijk.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Is het OK om de Sony boxen eventueel parallel met de MS902 aan te sluiten? Ik kan dan met een relais de boxen eventueel alsnog uitzetten. Of moet ik echt 2 volle extra kanalen reserveren hiervoor? Alternatief is om de bestaande versterker alleen voor deze boxen in te zetten, maar zou liever ook door alle boxen hetzelfde kunnen horen.
- Is gezien de MS902 een sub hard nodig? Kan ik ook later altijd nog aanschaffen natuurlijk, met als voordeel dat-ie nu niet meetelt in het budget :)

Ik realiseer me dat ik voor dit budget geen top-installatie kan verwachten, maar zal er hoe dan ook op vooruit gaan in vergelijking met mijn huidige set. En gezien wat hier verder rondloopt (kinderen...) was ik niet van plan echt grote bedragen uit te geven. Ik begrijp dat ik zelf uiteindelijk wat knopen zal door moeten hakken, maar wellicht kunnen jullie me wel van wat unknown unknowns afhelpen.

Ik neig nu naar de combi onkyo receiver met de Dali surround speakers, ben benieuwd of jullie verwachten dat dit leuk speelt met de MS902...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:03

FeaR

In GoT we trust

Herhaling, maar ik zeg het in elk topic waar men een receiver met Milto Zone overweegt: let op de beperkingen van die functie. Die beperkingen kom je alleen helaas te te weten door de handleiding te lezen aangezien in de specs er niet over wordt gepraat. Hogere klasse receivers hebben tot een extra HDMI uitgang om beeld en geluid door te zetten naar een andere zone. Hoe lager de receiver des te minder functies heeft de extra zone. Op de lagere modellen kan dit beperkt zijn tot alleen het doorzetten van signalen die analoog in worden gevoerd. Let daar op.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Dank voor je reactie FeaR, dat is goed om te weten.
Inmiddels toch besloten een iets ruimer budget te nemen: 2x ultima 40 mk2 Teufel aangeschaft en bijbehorende center. Denon X1300W zal ik aanschaffen tijdens de Mediamarkt BTW-dagen.
Nu zit ik alleen nog met de keus voor satellietspeakers.

De Fazon mikro zouden goed passen qua formaat. Ik zie op marktplaats echter ook best wat KEF eitjes langskomen (HTS2001) voor de helft van de prijs. Volgens de specificaties hebben die een beter frequentiebereik. Of zijn er nog andere goede opties die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 11:04
stat schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:52:
Dank voor je reactie FeaR, dat is goed om te weten.
Inmiddels toch besloten een iets ruimer budget te nemen: 2x ultima 40 mk2 Teufel aangeschaft en bijbehorende center. Denon X1300W zal ik aanschaffen tijdens de Mediamarkt BTW-dagen.
Nu zit ik alleen nog met de keus voor satellietspeakers.

De Fazon mikro zouden goed passen qua formaat. Ik zie op marktplaats echter ook best wat KEF eitjes langskomen (HTS2001) voor de helft van de prijs. Volgens de specificaties hebben die een beter frequentiebereik. Of zijn er nog andere goede opties die ik over het hoofd zie?
Wat is voor jou de reden om niet voor de ultima 20 te gaan? Die heb ik zelf als rears bij mijn 40 fronts. Bevalt erg goed en esthetisch verantwoord. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
anie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:45:
[...]

Wat is voor jou de reden om niet voor de ultima 20 te gaan? Die heb ik zelf als rears bij mijn 40 fronts. Bevalt erg goed en esthetisch verantwoord. :Y
Formaat, en dan met name de diepte. Die passen helaas niet op een acceptabele manier in onze woonkamer. Die Fazon mikro's zijn maar 11 cm diep, dat scheelt zo ongeveer een factor 2... KEF T101 heb ik ook nog gevonden als optie, maar overweeg ook tijdelijk een veel goedkopere optie, kijken hoe het uberhaupt bevalt (Dynavox AS-301, 2 voor 30 euro ;-)). Kan de Dali dan bestellen en ze naast elkaar testen.