De voeding van mijn externe harde schijf is enige tijd geleden gestopt met werken en dacht, moet toch iets doen om mijn data veilig te stellen. Dus heb ik een 2e schijf bijgekocht (3 TB) zodat de data op 2 (identieke) schijven opgeslagen wordt zodat als er eentje kapot gaat ik nog mijn data heb.
Opstelling PC:
Moederbord MSI Z77A-G45 (zojuist de Bios en alle Drivers geupdate)
1 x 120 GB SSD met Windows 7 Ultimate (Sata 2)
1 x 240 GB SSD met Games (Sata 1)
DVD-speler (Sata 3)
2 x 3 TB WD (Red) schijven (Sata 4+5).
Had in eerste instantie via Windows de 2 3TB schrijven gespiegeld, zag er dus ook maar 1 in Windows verkenner. Nu begreep ik (ben een beetje een noob) dat je het beter via het moederbord kunt doen. Instellingen zouden verloren gaan op het moment dat je de sata-aansluitingen wijzigt?
Dus, eerst via de Bios de sata-configuratie van AHCI in RAID mode gezet. Toen via F11 in de Boot sector mijn eerste SSD met Windows ingesteld om op te starten. Daarna via CTRL+i de 2 3TB schijven in Raid 1 gezet. Dit alles ging vlot, echter wil Windows niet meer opstarten (diverse malen geprobeerd).
Pas op het moment dat ik Raid in de Bios weer terug zet op AHCI dan start het systeem op. Uiteindelijk moet ik dan de 2 schijven weer via de software spiegelen en ben ik dus weer bij af......
Wat doe ik fout?
Opstelling PC:
Moederbord MSI Z77A-G45 (zojuist de Bios en alle Drivers geupdate)
1 x 120 GB SSD met Windows 7 Ultimate (Sata 2)
1 x 240 GB SSD met Games (Sata 1)
DVD-speler (Sata 3)
2 x 3 TB WD (Red) schijven (Sata 4+5).
Had in eerste instantie via Windows de 2 3TB schrijven gespiegeld, zag er dus ook maar 1 in Windows verkenner. Nu begreep ik (ben een beetje een noob) dat je het beter via het moederbord kunt doen. Instellingen zouden verloren gaan op het moment dat je de sata-aansluitingen wijzigt?
Dus, eerst via de Bios de sata-configuratie van AHCI in RAID mode gezet. Toen via F11 in de Boot sector mijn eerste SSD met Windows ingesteld om op te starten. Daarna via CTRL+i de 2 3TB schijven in Raid 1 gezet. Dit alles ging vlot, echter wil Windows niet meer opstarten (diverse malen geprobeerd).
Pas op het moment dat ik Raid in de Bios weer terug zet op AHCI dan start het systeem op. Uiteindelijk moet ik dan de 2 schijven weer via de software spiegelen en ben ik dus weer bij af......
Wat doe ik fout?