Schijven in RAID 1 met MSI Z77A-G45 en Windows 7

Pagina: 1
Acties:

• Blademanrs
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
De voeding van mijn externe harde schijf is enige tijd geleden gestopt met werken en dacht, moet toch iets doen om mijn data veilig te stellen. Dus heb ik een 2e schijf bijgekocht (3 TB) zodat de data op 2 (identieke) schijven opgeslagen wordt zodat als er eentje kapot gaat ik nog mijn data heb.

Opstelling PC:
Moederbord MSI Z77A-G45 (zojuist de Bios en alle Drivers geupdate)
1 x 120 GB SSD met Windows 7 Ultimate (Sata 2)
1 x 240 GB SSD met Games (Sata 1)
DVD-speler (Sata 3)
2 x 3 TB WD (Red) schijven (Sata 4+5).

Had in eerste instantie via Windows de 2 3TB schrijven gespiegeld, zag er dus ook maar 1 in Windows verkenner. Nu begreep ik (ben een beetje een noob) dat je het beter via het moederbord kunt doen. Instellingen zouden verloren gaan op het moment dat je de sata-aansluitingen wijzigt?

Dus, eerst via de Bios de sata-configuratie van AHCI in RAID mode gezet. Toen via F11 in de Boot sector mijn eerste SSD met Windows ingesteld om op te starten. Daarna via CTRL+i de 2 3TB schijven in Raid 1 gezet. Dit alles ging vlot, echter wil Windows niet meer opstarten (diverse malen geprobeerd).
Pas op het moment dat ik Raid in de Bios weer terug zet op AHCI dan start het systeem op. Uiteindelijk moet ik dan de 2 schijven weer via de software spiegelen en ben ik dus weer bij af......

Wat doe ik fout? 8)7

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RAID1 wordt ook maar 1 schijf. 2x 3TB zie je maar als 1x 3TB.

Je doet verder niets fout; laat het gewoon door Windows afhandelen en daar de mirror aanmaken. Je Windows moet je namelijk opnieuw installeren als je je BIOS op RAID zet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:24

Marc H

- - Is wakker - -

Blademanrs schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:47:
De voeding van mijn externe harde schijf is enige tijd geleden gestopt met werken en dacht, moet toch iets doen om mijn data veilig te stellen. Dus heb ik een 2e schijf bijgekocht (3 TB) zodat de data op 2 (identieke) schijven opgeslagen wordt zodat als er eentje kapot gaat ik nog mijn data heb.
Hier ga je al de fout in. RAID is geen backup. Raid beschermt niet tegen virussen, handige neefjes en eigen stommiteit, om een paar dingen te noemen. Wat een backup wel doet.
Opstelling PC:
Moederbord MSI Z77A-G45 (zojuist de Bios en alle Drivers geupdate)
1 x 120 GB SSD met Windows 7 Ultimate (Sata 2)
1 x 240 GB SSD met Games (Sata 1)
DVD-speler (Sata 3)
2 x 3 TB WD (Red) schijven (Sata 4+5).

Had in eerste instantie via Windows de 2 3TB schrijven gespiegeld, zag er dus ook maar 1 in Windows verkenner. Nu begreep ik (ben een beetje een noob) dat je het beter via het moederbord kunt doen. Instellingen zouden verloren gaan op het moment dat je de sata-aansluitingen wijzigt?
Klopt ook niet. Al hang je de twee schijven van een mirror in een andere computer, zelfs dan herkent Windows de mirror tussen de disks nog en importeert hij deze als één disk.
Dus, eerst via de Bios de sata-configuratie van AHCI in RAID mode gezet. Toen via F11 in de Boot sector mijn eerste SSD met Windows ingesteld om op te starten. Daarna via CTRL+i de 2 3TB schijven in Raid 1 gezet. Dit alles ging vlot, echter wil Windows niet meer opstarten (diverse malen geprobeerd).
Pas op het moment dat ik Raid in de Bios weer terug zet op AHCI dan start het systeem op. Uiteindelijk moet ik dan de 2 schijven weer via de software spiegelen en ben ik dus weer bij af......

Wat doe ik fout? 8)7
Bij een simpele mirror maakt het niet uit of je windows mirroring gebruikt of de software raid controller die op het moederbord zit. Prestatieverschillen en systeembelasting zijn te verwaarlozen.

Laat je controller gewoon op AHCI staan en gebruik Windows Mirroring. Of nog beter, haal een externe behuizing en zet daar die harddisk in en maak gewone backups.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Blademanrs
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Dank voor jullie reacties! Zal me eens gaan verdiepen in een NAS, hoef nu enkel en alleen (voor een simpele opzet) een NAS bij te kopen en wellicht nog een extra HDD.