Bij het spelen van games en het draaien van sommige benchmarks, reboot mijn PC met een zwart scherm.
Volgens mij is het geen BSoD, want ik zie hier geen memory dumps van terug en de event viewer geeft ook geen meldingen weer daarover.
Scenario:
Ik start een game, kan even spelen. Plotselinge reboot. Soms kan ik een game wat langer spelen. Gisterenavond bijv. Overwatch meerdere uren gespeeld. Vandaag lukt het amper om een game te starten.
Mijn Windows installatie lijkt verder stabiel. Ik kan dit gewoon typen zonder problemen. PC heeft de afgelopen nacht als test ook urenlang aan gestaan.
Mijn specs:
- Operating System: Windows 10 Enterprise 64-bit
- CPU: Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz 35 °C Haswell 22nm Technology
- RAM: 16.0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
- Motherboard: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 5 (SOCKET 0) 33 °C
- Graphics: Philips 241E (1920x1080@60Hz) G2460 (1920x1080@144Hz) Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte) 4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (ASUStek Computer Inc) 60 °C ForceWare version: 375.95 SLI Disabled
- Storage: 232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD) 31 °C 1863GB Seagate ST2000DM001-1ER164 (SATA) 29 °C 238GB SAMSUNG SSD 830 Series (SSD) 24 °C
- Optical Drives: TSSTcorp CDDVDW SH-224DB Audio: NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
- PSU: Coolermaster 650V
Wat ik zoal gedaan heb om het op te lossen/erachter te komen wat het probleem is:
- BIOS geupdatet
- CPU koeler vervangen
- Memtest86 gedraaid (circa 4 uur lang, 2 passes en nul errors)
- Furmark gedraaid. Deze draaide in eerste instantie prima. De volgende dag nogmaals getest, toen vrij snel een reboot.
- Heaven benchmark gedraaid. Zorgde vrijwel direct voor een reboot.;
-- Bovenstaande tests (Furmark en Heaven) had ik wel vrij snel nadat ik al een eerdere reboot kreeg, gedraaid.
- UserBenchmark test gedraaid met full load op CPU: geen problemen.
- GPU Drivers geupdatet en rollback gedaan: geen verschil
- Temperatuur van mijn hardware in de gaten gehouden: GPU wordt max 60-70 graden, rest komt niet eens daarboven. Zou voor zover ik weet ook geen probleem moeten zijn als een GPU zo warm wordt.
- Kabels nagekeken, opnieuw geplugd, airflow lijkt prima. Ik heb een big tower met voldoende ruimte. Kabels zitten ook niet slordig weggewerkt.
- Al mijn disks getest met HDTune: 0 bad blocks gevonden.
- System restore gedaan naar periode waar ik nog geen problemen had.
Nu denk ik zelf dat:
- Of de powersupply kuren heeft - mogelijk wordt deze te warm, of lukt het trekken van een bepaald voltage niet? Deze ga ik zeer binnenkort vervangen als test.
- Er iets mis is met mijn videokaart, of wellicht toch iets met de drivers.
Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn, en hoor graag tips.
Volgens mij is het geen BSoD, want ik zie hier geen memory dumps van terug en de event viewer geeft ook geen meldingen weer daarover.
Scenario:
Ik start een game, kan even spelen. Plotselinge reboot. Soms kan ik een game wat langer spelen. Gisterenavond bijv. Overwatch meerdere uren gespeeld. Vandaag lukt het amper om een game te starten.
Mijn Windows installatie lijkt verder stabiel. Ik kan dit gewoon typen zonder problemen. PC heeft de afgelopen nacht als test ook urenlang aan gestaan.
Mijn specs:
- Operating System: Windows 10 Enterprise 64-bit
- CPU: Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz 35 °C Haswell 22nm Technology
- RAM: 16.0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
- Motherboard: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 5 (SOCKET 0) 33 °C
- Graphics: Philips 241E (1920x1080@60Hz) G2460 (1920x1080@144Hz) Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte) 4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (ASUStek Computer Inc) 60 °C ForceWare version: 375.95 SLI Disabled
- Storage: 232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD) 31 °C 1863GB Seagate ST2000DM001-1ER164 (SATA) 29 °C 238GB SAMSUNG SSD 830 Series (SSD) 24 °C
- Optical Drives: TSSTcorp CDDVDW SH-224DB Audio: NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
- PSU: Coolermaster 650V
Wat ik zoal gedaan heb om het op te lossen/erachter te komen wat het probleem is:
- BIOS geupdatet
- CPU koeler vervangen
- Memtest86 gedraaid (circa 4 uur lang, 2 passes en nul errors)
- Furmark gedraaid. Deze draaide in eerste instantie prima. De volgende dag nogmaals getest, toen vrij snel een reboot.
- Heaven benchmark gedraaid. Zorgde vrijwel direct voor een reboot.;
-- Bovenstaande tests (Furmark en Heaven) had ik wel vrij snel nadat ik al een eerdere reboot kreeg, gedraaid.
- UserBenchmark test gedraaid met full load op CPU: geen problemen.
- GPU Drivers geupdatet en rollback gedaan: geen verschil
- Temperatuur van mijn hardware in de gaten gehouden: GPU wordt max 60-70 graden, rest komt niet eens daarboven. Zou voor zover ik weet ook geen probleem moeten zijn als een GPU zo warm wordt.
- Kabels nagekeken, opnieuw geplugd, airflow lijkt prima. Ik heb een big tower met voldoende ruimte. Kabels zitten ook niet slordig weggewerkt.
- Al mijn disks getest met HDTune: 0 bad blocks gevonden.
- System restore gedaan naar periode waar ik nog geen problemen had.
Nu denk ik zelf dat:
- Of de powersupply kuren heeft - mogelijk wordt deze te warm, of lukt het trekken van een bepaald voltage niet? Deze ga ik zeer binnenkort vervangen als test.
- Er iets mis is met mijn videokaart, of wellicht toch iets met de drivers.
Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn, en hoor graag tips.