Volume speakerset verminderd bij aanschakelen 2e set?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0sanne0
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01-2017
Ik sloot 2 speakersets (dus 4 speakers) aan op een 2-kanaals versterker.

Het zijn 2 verschillende sets:
- JVC: 60 Watt, 6 ohm, 30cm hoge speaker
- Celestion: 8 ohm, onbekend Wattage, 70 cm hoge speaker

De Celestions spelen stiller dan de JVC's. Is dat normaal? Hoe komt dit?

Het vreemde en vervelende is dat het volume van de Celestions daalt wanneer ik de JVC's mee inschakel...
Valt dit op te lossen?

Ik zou ze graag aan (ongeveer) zelfde volume laten spelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:45

FeaR

In GoT we trust

Je geeft (deels) vermogen, weerstand en hoogte van de speaker op. Leuke getallen, maar als beide speakers niet dezelfde gevoeligheid hebben (xx dB/m @ 1 Watt of 2,83V) dan zal je verschil hebben in volume. In dit geval zal de JVC een hogere gevoeligheid hebben dan de andere speakers.

Hoe heb je de speakers aangesloten? Echt op twee aparte outputs ( veelal A en B ) op de versterker of heb je alle kabels in één paar terminals op de versterker gedaan?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0sanne0
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01-2017
Bedankt voor je antwoord.

Zou er een manier zijn om de speakers ongeveer hetzelfde volume te laten spelen?
Of zou ik daarvoor andere speakers nodig hebben? En zo ja, waar precies moet ik dan op letten? De dB/m staat precies niet vermeld op elke speaker...

De speakers zijn elk op een apart kanaal aangesloten: A en B inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

0sanne0 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:02:
Bedankt voor je antwoord.

Zou er een manier zijn om de speakers ongeveer hetzelfde volume te laten spelen?
Of zou ik daarvoor andere speakers nodig hebben? En zo ja, waar precies moet ik dan op letten? De dB/m staat precies niet vermeld op elke speaker...

De speakers zijn elk op een apart kanaal aangesloten: A en B inderdaad.
Gewoon specificaties van de speakers Googelen en zorgen dat beide sets dezelfde gevoeligheid hebben. Bijna elke fabrikant geeft de gevoeligheid wel op. Het makkelijkste is natuurlijk om gewoon 4 identieke speakers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:55
Dat het volume van speakerpaar A daalt als speakerpaar B erbij wordt ingeschakeld, klinkt volgens mij ook als een versterkerprobleem. De voeding kan niet voldoende vermogen leveren om 4 speakers van stroom te voorzien. Tenzij het ook op laag volume gebeurt, dan heeft het weer te maken met het verschil in weerstand/impedantie (denk ik).

Beste resultaat zul je uiteraard behalen met 4 identieke speakers, zoals hierboven ook al genoemd.