Onderzoek merken in de bouwwereld

Pagina: 1
Acties:

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:29
Beste bouwprofessional!

In opdracht van de Radboud Universiteit (voor mijn master) doe ik een onderzoek naar merken in de bouwwereld. Ik zoek daarvoor bouwprofessionals die een vrij korte enquête willen invullen.

Bouwprofessionals zijn lastig te bereiken aangezien ze niet op kantoor zitten. Vandaar mijn oproep hier. Ik zou het erg fijn vinden als jullie onderstaande enquête willen invullen. Delen onder andere bouwprofessionals wordt zeer op prijs gesteld.
De enquête is anoniem, duurt niet lang en is gericht op bouwprofessionals met kennis van merken van bouwgereedschappen (in de bouw/installatietechniek etc.).

Link: http://fmru.az1.qualtrics.com/SE/?SID=SV_9XpwbUBJcZO1DJb

Ik zal uiteraard de bevinding na afloop van het onderzoek hier posten en bij vragen ben ik in dit topic te vinden.
Een stelling voor discussie in het topic is: Welk merk van bouwgereedschappen heeft jouw voorkeur en welke eigenschappen zijn daarbij doorslaggevend geweest?

Voor het plaatsen van deze enquête heb ik toestemming van Wonen & Verbouwen moderator.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 07-01-2017 21:40 ]

• sp32
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-02-2021
gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zoek je naar bouwprofessionals op een forum dat voornamelijk computerfanaten is gericht?

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Worsteneter schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:36:
Beste bouwprofessional!

In opdracht van de Radboud Universiteit (voor mijn master) doe ik een onderzoek naar merken in de bouwwereld. Ik zoek daarvoor bouwprofessionals die een vrij korte enquête willen invullen.

Bouwprofessionals zijn lastig te bereiken aangezien ze niet op kantoor zitten. Vandaar mijn oproep hier. Ik zou het erg fijn vinden als jullie onderstaande enquête willen invullen. Delen onder andere bouwprofessionals wordt zeer op prijs gesteld.
De enquête is anoniem, duurt niet lang en is gericht op bouwprofessionals met kennis van merken van bouwgereedschappen (in de bouw/installatietechniek etc.).

Link: http://fmru.az1.qualtrics.com/SE/?SID=SV_9XpwbUBJcZO1DJb

Ik zal uiteraard de bevinding na afloop van het onderzoek hier posten en bij vragen ben ik in dit topic te vinden.
Een stelling voor discussie in het topic is: Welk merk van bouwgereedschappen heeft jouw voorkeur en welke eigenschappen zijn daarbij doorslaggevend geweest?

Voor het plaatsen van deze enquête heb ik toestemming van Wonen & Verbouwen moderator.

Alvast bedankt!
Ingevuld. Ben je eigenlijk expliciet op zoek naar respondenten welke dagelijks werken met het bouwgereedschap of ook wel kantoor personeel? Anders kan je wellicht beter op andere fora je oproep plaatsen, hier zitten voornamelijk mensen met " schone" handen.

[ Voor 4% gewijzigd door asdf25 op 07-01-2017 19:11 ]

• Worsteneter
asdf25 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:11:
[...]

Ingevuld. Ben je eigenlijk expliciet op zoek naar respondenten welke dagelijks werken met het bouwgereedschap of ook wel kantoor personeel? Anders kan je wellicht beter op andere fora je oproep plaatsen, hier zitten voornamelijk mensen met " schone" handen.
Bedankt! Ben ik mij van bewust. Echter ook kantoorpersoneel (inkopers, tekenaars) met enige aanraking met bouwgereedschap (maar ook ankers die tegenwoordig in het BIMmodel al worden opgenomen) kan ik goed gebruiken.
sp32 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:52:
gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom zoek je naar bouwprofessionals op een forum dat voornamelijk computerfanaten is gericht?
Ik heb ook andere fora gebruikt, mijn persoonlijke netwerk als via enkele bedrijven in de bouw/installatietechniek.

De keuze om het (in dit specifieke subforum) te plaatsen is om zoveel mogelijk respondenten te krijgen. Ik geef ook duidelijk aan dat het gaat om bouwprofessionals. De hierboven genoemde BIM mode tekenaars zijn hier wellicht wel te vinden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is te allen tijde nodig om eerst contact op te nemen met de lokale moderators, dat lijkt hier niet gebeurt dus ik sluit het topic. Zie ook Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

Benader dus hen even.

Edit: toestemming is er wel, topic gaat dus weer open.

[ Voor 10% gewijzigd door Krisp op 07-01-2017 21:39 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 18:36

Ligone

Moeha!

Damn, draai al 18 jaar mee in de installatietechnieken maar heb nog nooit een Festool in handen gehad. Mijn invulling van de enquete is dus een beetje mank!

• Worsteneter
Ligone schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:16:
Damn, draai al 18 jaar mee in de installatietechnieken maar heb nog nooit een Festool in handen gehad. Mijn invulling van de enquete is dus een beetje mank!
Het gaat gelukkig om associaties.. blijkbaar ken je het merk wel ;) Het gaat niet om feitelijke kwaliteit, maar jouw perceptie van kwaliteit. Als je 18 jaar in de installatietechniek meedraait en je kent het merk.. dan heb je er vast wel associaties bij!

In ieder geval super bedankt voor het invullen :)

Is er ook een reden dat je nooit hebt gehad (en wat gebruik je dan wel)?

[ Voor 0% gewijzigd door Worsteneter op 08-01-2017 14:20 . Reden: bias voorkomen ]

• Ligone

Ligone

Moeha!

Een reden... niet echt, geen idee eigenlijk. Ik ben geen zelfstandige dus gebruik wat ze mij geven en de laatste tijd is dat hitachi! ;) (was eigenlijk, ben nu eigenlijk operator/technisch medewerker maar dat neemt de ervaring niet weg hé)

[ Voor 27% gewijzigd door Ligone op 08-01-2017 00:15 ]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Festool boven alles als je veel moet werken. En als je zwaar #$%werk moet doen dan neem je een Hiltî. Ik heb ze nog nooit kapot gekregen.

Always look on the bright side of life.

• Worsteneter
Clifdon schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:19:
Festool boven alles als je veel moet werken. En als je zwaar #$%werk moet doen dan neem je een Hiltî. Ik heb ze nog nooit kapot gekregen.
*edit: merken weg om bias te voorkomen*

[ Voor 22% gewijzigd door Worsteneter op 08-01-2017 14:20 ]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-02 20:58

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

DeWalt heb je ook nog. Niet ingevuld want Fok!

[ Voor 35% gewijzigd door MedionAkoya op 08-01-2017 02:05 ]

Trein?

• Clifdon
Naja ik denk dat elk merk gewoon zn goeie producten heeft. Als je een breekhamer nodig hebt hoef je niet bij festool te zijn. Hilti's zijn wat dat betreft echt heel sterk vind ik. Maar de machines zijn daardoor ook vaak wel lomp zwaar. Dus voor lichter werk zou ik iets vn festool pakken.
Ik vind wat dat betreft festool erg fijn werken. Festool heeft altijd van die snufjes die het werk net wat makkelijker maken dan een ander merk.

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-02 16:10
De gebruikte fototjes van Bosch zijn Bosch 'groen', gericht op consumenten.

Voor de bouw heeft Bosch verschillende Bosch 'blauw' lijnen: Bosch professional: https://www.bosch-professional.com/nl/nl/

Dit kan je resultaten onbedoeld beïnvloeden.

• Clifdon
Klopt ik had dan ook 'poppenspul' ingevuld bij bosch xD.

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-02 16:10
Clifdon schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:44:
Klopt ik had dan ook 'poppenspul' ingevuld bij bosch xD.
Ik moest hier aan denken bij Bosch groen:

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwspeelgoed.nl/pictures/BM8429/16079_big.jpg

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 10:45
Als voormalig elektriciën ook maar ingevuld. Festool nog maar zelden gebruikt omdat dat iets meer gebruikt wordt bij houtbewerkers, installatiebranche heb ik dat merk minder vaak gezien.
In de installatiebranche is het toch vaak Hilti voor het zware boorwerk en Bosch voor de rest. Jammer genoeg staat mijn favoriete merk Milwaukee (AEG) er dan weer niet tussen). En van Bosch wordt dan Bosch GROEN gebruikt, en dat is gewoon hobbyspul (van hele slechte kwaliteit) die absoluut niet vergelijkbaar is met Bosch Blauw.

• morgenavond
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-01 11:57
Ook ingevuld. En inderdaad Bosch groen is niet te vergelijken met bosch blauw (pro).

• Worsteneter
MedionAkoya schreef op zondag 8 januari 2017 @ 02:01:
DeWalt heb je ook nog. Niet ingevuld want Fok!
:*)
Dankje!
Klopt, maar we hebben een afweging gemaakt in 't aantal merken dat we zouden meenemen om de enquête in omvang te beperken. Festool wordt uiteindelijk erg vaak genoemd, dus dat is goed uitgepakt!

• Worsteneter
GeoStax schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:40:
De gebruikte fototjes van Bosch zijn Bosch 'groen', gericht op consumenten.

Voor de bouw heeft Bosch verschillende Bosch 'blauw' lijnen: Bosch professional: https://www.bosch-professional.com/nl/nl/

Dit kan je resultaten onbedoeld beïnvloeden.
GeoStax schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:47:
[...]

Ik moest hier aan denken bij Bosch groen:

[afbeelding]
[b]
morgenavond schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:11:
Ook ingevuld. En inderdaad Bosch groen is niet te vergelijken met bosch blauw (pro).
*** lezen ná invullen enquête om niet bevooroordeeld te zijn***

Zijn we ons van bewust, maar versterkt alleen maar ons onderzoek idzd Bosch sterk herkend wordt. We hebben ervoor gekozen om groen te gebruiken. Uiteindleijk werkt het als soort van dubbele 'check', de echte professional is immers trots op zijn vak en zal iets 'hobbyspul' erbij zetten: zo zie je maar, in het merendeel van het gevallen wordt de opmerking gemaakt (blauw, DHZ, etc.) _/-\o_
Ramon 73 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:52:
Als voormalig elektriciën ook maar ingevuld. Festool nog maar zelden gebruikt omdat dat iets meer gebruikt wordt bij houtbewerkers, installatiebranche heb ik dat merk minder vaak gezien.
In de installatiebranche is het toch vaak Hilti voor het zware boorwerk en Bosch voor de rest. Jammer genoeg staat mijn favoriete merk Milwaukee (AEG) er dan weer niet tussen). En van Bosch wordt dan Bosch GROEN gebruikt, en dat is gewoon hobbyspul (van hele slechte kwaliteit) die absoluut niet vergelijkbaar is met Bosch Blauw.
Milwaukee wordt inderdaad vaak genoemd.. waarom is dat jouw favoriete merk en in hoeverre verhoudt zich dat tot Hilti en Bosch?
message=49773011,noline]Clifdon schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:23[/message]:
Naja ik denk dat elk merk gewoon zn goeie producten heeft. Als je een breekhamer nodig hebt hoef je niet bij festool te zijn. Hilti's zijn wat dat betreft echt heel sterk vind ik. Maar de machines zijn daardoor ook vaak wel lomp zwaar. Dus voor lichter werk zou ik iets vn festool pakken.
Ik vind wat dat betreft festool erg fijn werken. Festool heeft altijd van die snufjes die het werk net wat makkelijker maken dan een ander merk.
Dank voor je reactie! En die snufjes (daarmee innovatie) hebben andere merken niet? Of in mindere mate?

• Clifdon
In mindere mate vind ik inderdaad. Zelf denk ik dat andere het wel na proberen te doen. Omdat ze mee moeten met de concurentie. Maar festool heeft vaak als eerste de innovaties om bijvoorbeeld sneller gereedschappen te wisselen.

• Ramon 73
[b]Worsteneter schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:32:[...]

Milwaukee wordt inderdaad vaak genoemd.. waarom is dat jouw favoriete merk en in hoeverre verhoudt zich dat tot Hilti en Bosch?
Ojee. Mag ik hieruit afleiden dat je onderzoek maar half voorbereid is? Aangezien Milwaukee nauwelijks in het onderzoek voorkomt en je zelf niet weet welk marksegment hiermee bedeeld wordt?
Milwaukee is een tak van AEG en richt zich op professionals. Voor mij is dit de sterkste boormachine in dat prijssegment met een uitstekende levensduur. In verhouding tussen Hilti en Bosch qua kwaliteit, echter een stukje voordeliger.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon 73 op 08-01-2017 14:17 ]

• Worsteneter
Ramon 73 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:16:
[...]

Ojee. Mag ik hieruit afleiden dat je onderzoek maar half voorbereid is? Aangezien Milwaukee nauwelijks in het onderzoek voorkomt en je zelf niet weet welk marksegment hiermee bedeeld wordt?
Milwaukee is een tak van AEG en richt zich op professionals. Voor mij is dit de sterkste boormachine in dat prijssegment met een uitstekende levensduur. In verhouding tussen Hilti en Bosch qua kwaliteit, echter een stukje voordeliger.
Dat lijkt mij niet helemaal de juiste conclusie, haha. Zeker wel voorbereid maar er zijn wel keuzes gemaakt ivm omvang en de onderzoeksvraag. ;)

• Ramon 73
Wat is de onderzoeksvraag dan? En uit welke hoek komt deze? Wie sponsort het onderzoek en gaat beslissingen nemen op basis van de uitkomsten uit het onderzoek?
Sorry, ben beetje kritisch maar het onderzoek zoe kunnen lijden onder een subjectieve opzet.

• Worsteneter
Ramon 73 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:26:
Wat is de onderzoeksvraag dan? En uit welke hoek komt deze? Wie sponsort het onderzoek en gaat beslissingen nemen op basis van de uitkomsten uit het onderzoek?
Sorry, ben beetje kritisch maar het onderzoek zoe kunnen lijden onder een subjectieve opzet.
Het is een onafhankelijk onderzoek en het wordt niet gesponsord. Het onderzoek in deze vragenlijst richt zich op het achterhalen van de brand awareness (herkenbaarheid etc) en brand image (welke associaties heb je bij de merken).

Verdere info per DM ;) Wil niet teveel vooringenomenheid bewerkstelligen door hier merken te noemen. :)

• Ligone

Ligone

Moeha!

Ik denk dat dat al te laat is :D

• Worsteneter
Ligone schreef op zondag 8 januari 2017 @ 15:27:
Ik denk dat dat al te laat is :D
Kleine hoop dat mensen eerst de enquête invullen en dan naar de discussie kijken, haha!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-02 21:18
Waarom spreek je de retailers niet aan, die kunnen je veel meer informatie geven over de verkochte artikelen.

als inkoper voor een prefab betonfabriek, centen is toch het eerste waar naar gekeken word, er is zat kwalitatief goed spul te krijgen.

Milwaukee/Hilti voor de buitendienst, Festool voor de mallenmakers en ombouwers, hilti schroevendraaiers voor iedereen.

Hilti's zijn vooral fijn voor hun fleet management, moet ik wel zeggen dat er op 60 hilti's er elke week wel 1 sneuvelt, maar geen probleem door ^

[ Voor 73% gewijzigd door T-Forever op 08-01-2017 17:36 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Worsteneter schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:32:
[...]

[...]

[b]
[...]

*** lezen ná invullen enquête om niet bevooroordeeld te zijn***

Zijn we ons van bewust, maar versterkt alleen maar ons onderzoek idzd Bosch sterk herkend wordt. We hebben ervoor gekozen om groen te gebruiken. Uiteindleijk werkt het als soort van dubbele 'check', de echte professional is immers trots op zijn vak en zal iets 'hobbyspul' erbij zetten: zo zie je maar, in het merendeel van het gevallen wordt de opmerking gemaakt (blauw, DHZ, etc.) _/-\o_
[...]

[...]

Dank voor je reactie! En die snufjes (daarmee innovatie) hebben andere merken niet? Of in mindere mate?
Erm, dat is wel heel aparte manier van redeneren. Om nou met consumentenspul een enquête gericht op professionals in te richten lijkt me nou niet echt handig. Dan krijg je niet de mening over blauw, maar over groen.

Zo kan je Black & Decker <> DeWalt ook als consumenten en professionele lijn zien van hetzelfde moederbedrijf.

Hilti ken ik dan weer van de niet-aflatende stroom vertegenwoordigers die bouwplaatsen afschuimen. Heb daardoor een lichte aversie tegen het merk ontwikkeld. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 09-01-2017 11:19 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 22:25

matroosoft

Lone Christian

Je hebt geen einddatum van de enquête vermeld in je startpost, zou je dat nog even willen doen? Op die manier voorkom je dat mensen de enquête onnodig invullen of onnodig op de link klikken als je onderzoek is afgelopen. Succes verder!

• Worsteneter
Señor Sjon schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:18:
[...]

Erm, dat is wel heel aparte manier van redeneren. Om nou met consumentenspul een enquête gericht op professionals in te richten lijkt me nou niet echt handig. Dan krijg je niet de mening over blauw, maar over groen.

Zo kan je Black & Decker <> DeWalt ook als consumenten en professionele lijn zien van hetzelfde moederbedrijf.

Hilti ken ik dan weer van de niet-aflatende stroom vertegenwoordigers die bouwplaatsen afschuimen. Heb daardoor een lichte aversie tegen het merk ontwikkeld. :+
Eens, is denk ik ook een limitatie van ons onderzoek en hadden we anders moeten aanpakken.

Dat van Hilti heb ik vaker gehoord haha, dat ze voor elk nieuw productje weer langskomen.. :P
matroosoft schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:32:
Je hebt geen einddatum van de enquête vermeld in je startpost, zou je dat nog even willen doen? Op die manier voorkom je dat mensen de enquête onnodig invullen of onnodig op de link klikken als je onderzoek is afgelopen. Succes verder!
Dat is een goede. Ik zal de enquête vandaag sluiten om en nabij 18.00. Maar de enquête zal dit dan ook aangeven.

Veel actieve mensen op Tweakers, heb denk ik wel 50+ responses gehad vanuit hier, waarvoor heel veel dank _/-\o_
Kunnen er ook nog wat bij komen!

Uiteraard zal ik de resultaten ook delen in dit topic.

• Worsteneter
Conclusie uit ons onderzoek:

Onderzoekvraag was gericht op één merk waarbij we intern kwalitatief onderzoek hebben gedaan. Het merk ga ik niet noemen. De vraag was 1) hoe komen merkassociaties bij consumenten overeen met verwachtingen van het merk zelf en 2) hoe verschillen de associaties bij consumenten tussen concurrenten.Consumenten waren bouwprofessionals.

Recall & Recognition
We hebben gekeken naar recall en recognition is zowel gereedschappen als in service. Het kennen van het merk (recall) was veel lager dan verwacht voor gereedschappen, maar hoger dan verwacht voor service. Bij recognition (herkenning) werd het merk minder goed herkend dan verwacht, zowel voor gereedschappen als services. Daarbij was er erg veel verwarring met andere merken, terwijl ze zichzelf erg onderscheidend in verpakking/design vonden en dit dus niet hadden verwacht.
Buiten het merk om was Makita het meest top of mind bij bouwprofessionals, gevolgd door Festool, Bosch en Hilti. Bij de herkenning was Bosch nummer 1, maar met aanzienlijke verwarring en op de voet gevolgd door Makita met een uitstekende accuratesse.

Brand Associations
De brand associations hebben we gemeten voor het merk en deze kwamen aardig overeen. De sterkste associaties voor de merken waren:

Bosch:
- brede inzetbaarheid, boren
- middenklasse
- prima kwaliteit

Makita:
- 1 accusysteem
- allround, boren
- goede prijs kwaliteit verhouding

Hitachi
- matige kwaliteit
- goedkoop

Hilti
- duur
- kwaliteit (onverwoestbaar, kwalitatief, oersterk) en professioneel
- power (sterk, zwaar, krachtig)
- boren

Festool
- superieure kwaliteit
- precisie, erg nauwkeurig
- houtbewerking/zagen
- duur

Daarnaast hebben we de associaties uit kwalitatief onderzoek naar voren kwamen als verwachting voor dat merk, getest bij respondenten, en hier scoorde het merk ook hoog op. Wat aangaf dat de verwachte associaties aardig overeenkwamen met de praktijk.

De belangrijkste kenmerken in bouwgereedschappen waren voor onze respondenten:
- betrouwbaarheid/duurzaamheid
- kwaliteit
- gebruiksgemak (zowel ergonomie als nauwkeurigheid)
- prijs/kwaliteit ratio

De belangrijkste kenmerken in services waren voor onze respondenten:
- snelheid
- correcte communicatie
- kwaliteit (garanties, geen gedoe, leverbaar)

Verwerking resultaten
Aan de hand van de afwijkingen op recall, recognition en associaties t.o.v. het kwalitatieve onderzoek en de vragenlijst (die verder neutraal was opgezet) hebben we specifieke aanbevelingen gedaan aan het merk (het merk kan ik niet noemen).
Het onderzoek is onafhankelijk (en onbezoldigd) uitgevoerd in het kader van een mastercursus aan de Radboud Universiteit.

Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze bevindingen, bijv. wat er over een grote groep genomen van bepaalde merken wordt gevonden en welke features het belangrijkste zijn voor bouwprofessionals. Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor het invullen van de enquête, super! Zonder Tweakers was ik niet aan het aantal respondenten gekomen benodigd voor statistisch relevante conclusies.
Pagina: 1