Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basis game/rekenwerk/CAD systeem - 800 euro

Pagina: 1
Acties:

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 20:06
Hallo allemaal,

Omdat mijn huidige laptop aan het verouderen is en moeite begint te krijgen met huidige games op de minimale instellingen heb ik besloten om een nieuw systeem aan te gaan schaffen. Doordat ik voor mijn studie veel met mijn laptop moet werken (CAD, matlab etc.) was mijn eerste keuze een nieuwe laptop. Echter door mijn beperkte budget heb ik toch overwogen om voor een desktop te gaan en mijn huidige laptop (i7-2630QM, Quadro 2000, 8GB ram) nog voornamelijk voor studie dingen te gebruiken want hier is deze eigenlijk nog goed genoeg voor.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huidige games op 1080p, daarnaast gebruik ik af en toe CAD software en veel matlab voor mijn studie. Echter als ik naar mijn huidige laptop kijk zie ik dat deze dit nog gemakkelijk kan, het enige verschil is dat een SSD enorm helpt bij FEM berekeningen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
800 euro is zo'n beetje mijn maximum.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten, alle randapparatuur heb ik al. De huidige kast heeft maar 1 casefan wat ik denk te weinig is, maar ik heb nog twee 120 mm fans (wel +- 10 jaar oud) thuis liggen, deze waren wel niet zo heel stil. Zijn nieuwere fans stiller?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Dit is het systeem wat ik op het moment in gedachten had. Ik heb gekozen voor een reepje van 8GB, zodat er in de toekomst nog makkelijk geupgrade kan worden naar 16GB. SSD is voor windows en essentiele programma's, daarnaast een normale HDD voor massa opslag door goedkope GB/euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 188,95€ 188,95
1MSI H110M ECO€ 50,95€ 50,95
1Asus ROG STRIX-RX470-4G-GAMING€ 210,95€ 210,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 43,-€ 43,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 49,95€ 49,95
1Corsair CX450M€ 55,65€ 55,65
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 736,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor Intel en Nvidea, echter lijkt de RX470 mij voor dit budget de beste keuze.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet niet té luidruchtig zijn. Muisstil hoeft niet maar zolang het niet te overdreven wordt.

Ga je overklokken?
Mogelijk de CPU in de toekomst, maar ik ben van plan om nu nog de stock cooler te gaan gebruiken. Als ik in de toekomst over ga clocken koop ik dan wel een nieuwe cpu koeler.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd wat jullie van dit systeem vinden, heeft er iemand misschien nog een goede tip wat ik beter kan gaan doen.

Alvast bedankt!

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 00:43
Ik zou voor een RX480 videokaart gaan ipv de RX470, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G

Eventueel zou je ook voor een 8GB versie videokaart kunnen gaan, maar voor 1080p is dit afdoende. Aangezien je ook met CAD werkt zou je eventueel voor 16GB aan geheugen kunnen gaan, voor alsnog is 8GB vaak voldoende, maar merk persoonlijk dat ook bij games de 8 al best eens aangetikt wordt. In ieder geval kun je inderdaad nog uitbreiden.

Je kunt hiermee trouwens niet de processor overklokken, de CPU support dit niet (non-K) en de Intel chipset van het moederbord eveneens niet.

• Zamoraak
De RX480 valt inderdaad nog binnen mijn budget en geeft toch nog die paar fps extra. Ik zie inderdaad nu dat het oc'en niet gaat. De k cpu's vallen ook buiten mijn budget dus dan blijf ik denk ik toch bij deze cpu en wordt het niet overclocken. Het lijkt me nog beter om nu nog bij die 8GB ram te blijven, ik merk vooralsnog niet dat dit bij mijn CAD modellen de bottleneck is, en een extra reepje heb je zo bijgeprikt.

[ Voor 26% gewijzigd door Zamoraak op 07-01-2017 17:42 ]

• Allovich
Eventueel zou je nog de i5 6500 kunnen overwegen, voornamelijk i.v.m. FEM berekeningen. Al hoewel 'ie eigenlijk het extra geld relatief aan de performance boost niet waard is. Dan zou ik eerder dat geld investeren in meer geheugen.

• Zamoraak
Dan is dit het huidige lijst

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 188,95€ 188,95
1MSI H110M ECO€ 50,95€ 50,95
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G€ 245,76€ 245,76
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 43,-€ 43,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 49,95€ 49,95
1Corsair CX450M€ 55,65€ 55,65
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 771,16

Ik merk zelf bij FEM berekeningen dat de schrijf- en leessnelheid de grote bottleneck is bij het FEM'en. Ook op andere computers met wel een SSD zie je dat nog steeds dit de bottleneck is. Een M.2 ssd vind ik te duur, dan heb ik ook een duurder mobo nodig. Iemand verder nog tips?

• Allovich
Geen idee welke software je precies gebruikt, maar wordt in dat geval ook (vrijwel) alle RAM in gebruik genomen en is dit niet gelimiteerd? In dat geval wordt vaak veel Virtual Memory erbij gepakt, en uiteraard krijg je dan altijd een bottleneck. Bepaalde oplossingsmethoden kunnen ook gedeeltelijk offloaden naar de HDD/SSD. Anders kun je altijd nog meerdere M.2 SSD's in een RAID0 array zetten om het te versnellen (lol).

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
1) Voor 3D modelleren geldt bij mijn weten dat de snelheid van de cpu en je totale geheugengrootte de prestatie beïnvloeden of bepalen. Voor de processor komt dit omdat er een chronologische volgorde in het modelleren zit, dus gebruikt de software hiervoor maar 1 thread. Zodra je 3D-samenstelling het geheugen heeft opgevuld, dan bottlenecked de snelheid van je opslag-systeem (SSD+HD's) je systeemprestaties. Dat is de reden waarom ik altijd zou kiezen voor een moederbord met 4 geheugenbanken of meer, waarvan je voorlopig uit kostenoverwegingen 2 of meer vrijhoudt voor uitbreiding.
2) Voor renderen, cfd en waarschijnlijk ook matlab heb je zoveel mogelijk cores nodig. Met een quadcore renderen voelt een beetje als waterboarden van je moeder, dus als je veel wilt renderen dan adviseer ik om een cpu met veel meer cores te pakken.
3) Sommige applicaties in 3Dcad software werken beter met hyperthreading uitgeschakeld (en sommige beter met HT ingeschakeld). Het is wel goed dat je weet dat HT je prestaties ook negatief kan beïnvloeden, afhankelijk van welke taak je op dat moment uitvoert.

Ik zou zelf altijd minimaal beginnen met 16 of 32GB geheugen (met uitbreidingsmogelijkheid tot 64 of 128GB = 4 of 8 geheugenbanken op je moederbord) als je 3D-cad pakket zoals solid works gebruikt. Ik heb dat nu niet en het is erg irritant: Hoe goed de rest van mijn hardware nu ook is, het maakt niets uit want het systeem wordt gethrottled. Als je een krap budget hebt zou ik zoveel mogelijk centen alloceren in het geheugen, want zolang je daarvan voldoende hebt, wordt je systeem niet veel gebottlenecked (in theorie). Daarnaast geldt dat geheugen goedkoper is dan snelle storage en voorkomen meestal makkelijker is dan genezen.

Ik zag vanavond een 8 core 3.8Ghz cpu (met hyperthreading) in de V&A staan voor 200 euro, misschien is het wat voor je mits je ook veel wilt renderen en berekenen op een krap budget. Indien je niet zoveel rendert en berekend maar vooral 3D-moddeleert, dan ben je net zo goed uit met een snelle dual/quad-core cpu bij een pakket zoals Solid Works. Maar het totale geheugen heeft altijd veel invloed, dus neem daarvan voldoende op of houdt rekening met uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.

[ Voor 21% gewijzigd door govie op 07-01-2017 19:00 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zou je idd niet even goed checken of de opslag bottleneck niet gewoon een ram bottleneck is? FEM is naar mijn weten geheugenintesief en bij gebrek aan ram wordt er waarschijnlijk heftig hard-gepaged..

specs

• govie
maratropa schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:27:
Zou je idd niet even goed checken of de opslag bottleneck niet gewoon een ram bottleneck is? FEM is naar mijn weten geheugenintesief en bij gebrek aan ram wordt er waarschijnlijk heftig hard-gepaged..
De storage is bij mijn weten alleen een bottleneck zodra het geheugen volloopt (zie relaas hierboven).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
govie schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:31:
[...]

De storage is bij mijn weten alleen een bottleneck zodra het geheugen volloopt (zie relaas hierboven).
Dat is ook precies wat ik (ook) zeg :) (en niet in alle gevallen trouwens, bij bijv. video kan de opslag een bottleneck zijn of het ram nou vol zit of niet)

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 07-01-2017 20:22 ]

specs

• Zamoraak
Dat is inderdaad iets waar ik niet aan gedacht heb, dat idd de RAM de bottleneck is. Ik gebruik trouwens Siemens NX voor CAD en FEM. Maar zoals ik in de eerste post al zei, alle studiegerelateerde computerdingen gaan eigenlijk nog best prima op mijn 4 jaar oude laptop (toendertijds wel een high-end dingetje EN met maar 8gb DDR3 geheugen). Zelfs bij assemblies die uit 200+ parts bestaan gaat alles nog soepel, of kan dit komen doordat er een quadro gpu in zit! De focus op dit systeem ligt toch iets meer op het gamen, daarom lijkt mij bovenstaande configuratie eigenlijk het beste. En deze is ook op alle fronten beter dan mijn huidige laptop, dus dan lijkt het mij dat het CAD, FEM en matlab gedeelte hier ook beter op gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Zamoraak op 07-01-2017 20:28 ]

• govie
Zamoraak schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:25:
Dat is inderdaad iets waar ik niet aan gedacht heb, dat idd de RAM de bottleneck is. Ik gebruik trouwens Siemens NX voor CAD en FEM. Maar zoals ik in de eerste post al zei, alle studiegerelateerde computerdingen gaan eigenlijk nog best prima op mijn 4 jaar oude laptop (toendertijds wel een high-end dingetje EN met maar 8gb DDR3 geheugen). Zelfs bij assemblies die uit 200+ parts bestaan gaat alles nog soepel, of kan dit komen doordat er een quadro gpu in zit! De focus op dit systeem ligt toch iets meer op het gamen, daarom lijkt mij bovenstaande configuratie eigenlijk het beste. En deze is ook op alle fronten beter dan mijn huidige laptop, dus dan lijkt het mij dat het CAD, FEM en matlab gedeelte hier ook beter op gaat.
- Prima, uw keuze is altijd de beste omdat u kunt inschatten wat bij u past.
- Ik denk wel dat ik of een mobo zou kiezen met vier geheugenbanken als u nu voor 8GB gaat, of ik zou kiezen voor nu 1x16GB in dat mobo die u zelf heeft gekozen, just in case zodat je altijd op 32GB kunt eindigen. Ik werk zelf met samenstellingen van gevulde pc-cases van rond +/-1GB in grootte op de harde schijf, waarbij solid works al begint het te haperen met 8GB geheugen. Dit is m.i. zelfs een kleine samenstelling, vandaar dat ik binnenkort richting de 24GB geheugen ga.

En nog een documentip, eventueel ook toepasbaar voor siemens NX: Maximizing solid works performance.pdf

Veel succes.
Pagina: 1