Fan speed Radeon RX 470 Linux Mint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Hoe kan ik een fan profile maken voor mijn gpu? Ik gebruik de proprietary AMDGPU PRO drivers.

In Windows staan de fans van mijn gpu meestal in idle. Maar in Linux Mint draaien ze continue. Hoe kan ik dit aanpassen?

De temperaturen zijn verder goed (+-25 graden), dus de fans draaien niet omdat de kaart te warm wordt.

Met google kom ik er niet echt uit. De programma's die ik ervoor vond zijn al jaren niet meer geupdate en niet meer bruikbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Lennyz op 09-01-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Overstappen op de open-source drivers zou je eens kunnen proberen.
Voor ATI zijn er instructies en radeon-profile lijkt me een handige tool.

De drivers van AMD zijn helaas nog steeds slecht, dus verwacht geen wonderen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
HollowGamer schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:18:

De drivers van AMD zijn helaas nog steeds slecht, dus verwacht geen wonderen. :/
Voor zover ik kon zien is mijn kaart te nieuw voor die drivers. Dus helaas kan ik die niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
HollowGamer schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:18:

Hmm volgens mij zouden de open-source drivers wel moeten werken voor mijn kaart. De beschikbare informatie is af en toe best wel verwarrend voor nieuwkomers. Eerst maar eens kijken hoe ik dat aan de praat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Lennyz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:54:
[...]

Hmm volgens mij zouden de open-source drivers wel moeten werken voor mijn kaart. De beschikbare informatie is af en toe best wel verwarrend voor nieuwkomers. Eerst maar eens kijken hoe ik dat aan de praat kan krijgen.
Klopt, je zou als ik het goed heb amdgpu kunnen gebruiken.
Ja, het is enorm verwarrend, op dit moment zijn er maar liefst drie drivers die allemaal verschillen: Catalyst (closed-source), amdgpu (deels open-source, zie amdgpu pro) en radeon. :S
Zo weet ik nog steeds niet of ik nu mijn R7 290X moet draaien op de nieuwe amdgpu (er ontbreekt bijvoorbeeld nog DPM).

Het is de bedoeling dat amdgpu de legacy radeon en closed Catalyst vervangt, maar dat verwacht zeker binnenkort nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
HollowGamer schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:42:
[...]

Klopt, je zou als ik het goed heb amdgpu kunnen gebruiken.
Ja, het is enorm verwarrend, op dit moment zijn er maar liefst drie drivers die allemaal verschillen: Catalyst (closed-source), amdgpu (deels open-source, zie amdgpu pro) en radeon. :S
Zo weet ik nog steeds niet of ik nu mijn R7 290X moet draaien op de nieuwe amdgpu (er ontbreekt bijvoorbeeld nog DPM).

Het is de bedoeling dat amdgpu de legacy radeon en closed Catalyst vervangt, maar dat verwacht zeker binnenkort nog niet.
Aha dat verklaart veel! Ik draai dus op de Amdgpu Pro. De Amdgpu krijg ik (nog) niet aan de praat. Bedankt voor deze verhelderende post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Lennyz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:04:
[...]

Aha dat verklaart veel! Ik draai dus op de Amdgpu Pro. De Amdgpu krijg ik (nog) niet aan de praat. Bedankt voor deze verhelderende post.
Weet je het zeker dat je de AMDGPU Pro drivers gebruikt?
Dit kan je als het goed checken in het hulpprogramma van Linux Mint, of anders via deze methode: http://askubuntu.com/ques...phics-driver-is-installed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
HollowGamer schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:11:
[...]

Weet je het zeker dat je de AMDGPU Pro drivers gebruikt?
Dit kan je als het goed checken in het hulpprogramma van Linux Mint, of anders via deze methode: http://askubuntu.com/ques...phics-driver-is-installed
Dat neem ik aan van wel. Aangezien ik de drivers van de site van AMD heb geplukt en die aangeeft dat het om de ÄMDGPU-PRO Driver gaat. Ik heb deze handmatig geïnstalleerd.

http://support.amd.com/en...2%80%93Release-Notes.aspx

$ inxi -Gx
Graphics: Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Device 67df bus-ID: 01:00.0
Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: ati,amdgpu (unloaded: fbdev,vesa,radeon)
Resolution: 2560x1440@59.95hz
GLX Renderer: AMD Radeon RX 470 Graphics
GLX Version: 4.5.13453 - CPC Direct Rendering: Yes
Ik heb een script gevonden die de fan kan besturen.

https://github.com/DominiLux/amdgpu-pro-fans

Dit werkt opzich prima alleen ik moet dan steeds manual de fan bedienen. Ik zou niet weten hoe ik hiermee een profile kan maken dat dat automatiseert.

[ Voor 34% gewijzigd door Lennyz op 09-01-2017 15:03 ]

Pagina: 1