• mbr99
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Beste lezer,

Na vele jaren met plezier gebruik te hebben gemaakt van onze Canon EOS 1000d begint deze wat kuren te vertonen. Hij gaat soms gewoon niet aan ongeacht welke batterij we erin hebben zitten en soms leest hij geen kaart meer. Nou is hij al wel zo'n 10 jaar oud. Dus ach .... het is een tijd van komen en van gaan.

Tegenwoordig is er ook de systeemcamera. Bij tweakers kan je al veel informatie winnen over wat er als beste uit komt, en zo zijn er nog wel meer sites waar reviews te vinden zijn. 1 van de obstakels waar ik tegenaan loop is of mijn huidige lens (Tamron AF 18-200 oude model) en mijn flitser (Speedlite 430EX) gewoon te gebruiken zijn op een systeemcamera. Canon heeft ook wel leuke modellen systeemcamera's maar wat je zo leest is dan sony wel 1 van de beste merken is en dat de spiegelreflex namen zoals Canon en Nikon wat achter lopen op bijvoorbeeld Sony. Eerst viel mijn oog op de Canon EOS M3. Ligt goed in de hand (tikkie zwaar). Alleen is dit model nr 3 en nog lees je dat het niet de meest ideale camera is. De technieken die hier nieuw zijn bestaan bijvoorbeeld bij andere fabrikanten al wat langer. Snelheid in scherpstellen en schieten is 1 van de weinige eisen die ik stel aan een camera. Anders zou ik mijn Compact camera pakken.

Mijn vraag is eigenlijk, kan ik zomaar die tamron lens en flitser op een Sony gebruiken? Het nieuwe model van de Tamron 18-200 schijnt wel te passen maar hoe met mijn wat oudere type (waar ik zelf overigens tevreden mee ben). Zo ook de flitser. De hoes van de Canons lijken mij universeel. Maar naar bijvoorbeeld een Sony weet ik dat niet. Kan het niet vinden.

Weet iemand dit?

Dank.

Marcel

[ Voor 3% gewijzigd door mbr99 op 07-01-2017 14:24 ]

Marcel

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:40
Lenzen per definitie niet vanwege de verschillende bayonetten, tenzij er adapters beschikbaar zijn.
Flitsers wel, maar geavanceerde functies zoals TTL, meezoomen e.d. werken niet. De flitser zal gewoon een domme flits zijn die afgaat op het moment van klikken.

[ Voor 7% gewijzigd door analogworm op 07-01-2017 14:32 ]

• mbr99
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
OK. Voordelen levert het dan niet op als je gebruik moet maken van adapters. Wordt dus een investering :-).

Dank je.
analogworm schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:32:
Lenzen per definitie niet vanwege de verschillende bayonetten, tenzij er adapters beschikbaar zijn.
Flitsers wel, maar geavanceerde functies zoals TTL, meezoomen e.d. werken niet. De flitser zal gewoon een domme flits zijn die afgaat op het moment van klikken.

Marcel

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nou ga je er denk ik (ook met adapter) uberhaubt niet op vooruit als je de Tamron 18-200 blijft gebruiken. Om eerlijk te zijn ligt de beperking bij de lens en niet bij de camera qua kwaliteit. Je zou dan beter de 18-200 en je 1000D kunnen verkopen en voor een Sony kit gaan (A6xxx of 2e hands A7 oid).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Ik zou zeggen: gebruik de vragenlijst uit [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 en plaats daar (of hier) de ingevulde vragenlijst. Dan kunnen we eens kijken wat het beste bij je past qua wensen en eisen. Die Tamron 18-200 zou ik gewoon achterwege laten. Die flitser is wel een beetje jammer, maar die kun je enkel op Canon gebruiken (dus ook een M3 of M5).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II