Nieuwbouw huis, prefab dak na isoleren? Nul op de meter.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06
Onlangs is ons nieuwbouw huis opgeleverd, nu hebben ze een prefab dak gebruikt. Helaas was het niet mogelijk om het dak vooraf extra geisoleerd te krijgen. Wel hebben we triple glas met warmtewerende coating in de dakramen / dakkapel gekregen daarnaast is er ook luchtdicht gebouwd.

De isolatiewaarde van de dakconstructie is slechts Rc 5,0. Mijn vraag is of het loont om na te laten isoleren, vanaf de binnenkant zal het er niet mooier op worden omdat het nu al is afgewerkt met platen.

Heb zo geen foto bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Is je zolder een ruimte die je veel gebruikt? En verdwijnt er veel warmte via het trapgat naar zolder? Heeft je dak een dampdichte laag aan de buitenkant? Loopt je dak door bij buren?

[ Voor 28% gewijzigd door balk op 07-01-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
een Nul op de meter huis kan prima met een Rc van maar liefst 5.0 in je dak hoor. Al is een Rc van 6 volgens mij std. tegenwoordig in nieuwbouw?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:29
Wel bijzonder dat je dak maar een rc van 5 heeft, Bouwbesluit heeft momenteel een minimale eis aan het dak van rc=6.
Weet je zeker dat het dak maar een Rc van 5 heeft? Weet je toevallig ook wanneer de bouwvergunning is aangevraagd, is dat al een hele oude vergunning?

Per 1 januari 2015 worden er scherpere eisen gesteld aan de thermische schil van een gebouw. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wens in de markt dat er meer aandacht uitgaat naar de bouwkundige schil van een gebouw. Momenteel wordt er een Rc-waarde eis van 3,5 m2K/W gesteld voor de gehele schil, die eis wordt gedifferentieerd naar type constructie:

Vloer: Rc-waarde minimaal 3,5 m2K/W
Gevel: Rc-waarde minimaal 4,5 m2K/W
Dak: Rc-waarde minimaal 6,0 m2K/W

[ Voor 46% gewijzigd door RobinE op 07-01-2017 14:22 . Reden: wijziging eisen per 2015 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
RobinE schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:11:
Wel bijzonder dat je dak maar een rc van 5 heeft, Bouwbesluit heeft momenteel een minimale eis aan het dak van rc=6.
Weet je zeker dat het dak maar een Rc van 5 heeft? Weet je toevallig ook wanneer de bouwvergunning is aangevraagd, is dat al een hele oude vergunning?

Per 1 januari 2015 worden er scherpere eisen gesteld aan de thermische schil van een gebouw. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wens in de markt dat er meer aandacht uitgaat naar de bouwkundige schil van een gebouw. Momenteel wordt er een Rc-waarde eis van 3,5 m2K/W gesteld voor de gehele schil, die eis wordt gedifferentieerd naar type constructie:

Vloer: Rc-waarde minimaal 3,5 m2K/W
Gevel: Rc-waarde minimaal 4,5 m2K/W
Dak: Rc-waarde minimaal 6,0 m2K/W
Ja dat heeft de aannemer opgevraagd het is echt Rc 5,0. Bouwvergunning van het project is al voor 2015 aangevraagd en ook nog bij de projectontwikkelaar. Denk dat alles fases onder deze bouwvergunning vallen.

Rc gevel 6,0 (extra isolatie met Kooltherm K8)
Rc vloer 6,5
Rc dak 5,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
balk schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:32:
Is je zolder een ruimte die je veel gebruikt? En verdwijnt er veel warmte via het trapgat naar zolder? Heeft je dak een dampdichte laag aan de buitenkant? Loopt je dak door bij buren?
Goede vragen. Ja het is een kinderkamer, er is een groot trappenhuis met veel ruimte erboven dus denk het wel. Ja een dampdichte laag aan de buitenkant en is een 2-onder-1 kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:29
Het gaat om het moment van indienen (aanvragen) van de vergunning als dit inderdaad nog voor 1-1-2015 is geweest kan en mag dit inderdaad gewoon

Denk dat het (financieel) niet loont om nu na te isoleren, verschil tussen 5 en 6 in warmteverlies is niet heel groot

[ Voor 29% gewijzigd door RobinE op 07-01-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
RobinE schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:31:
Het gaat om het moment van indienen (aanvragen) van de vergunning als dit inderdaad nog voor 1-1-2015 is geweest kan en mag dit inderdaad gewoon
Het mag blijkbaar wel, maar wel jammer dat ze altijd precies op de grens gaan zitten van wat maximaal mag.
Elke euro extra die ze investeren.... Terwijl ik graag meer had betaald voor een beter concept / isolatie. Maar goed, dat is misschien mijn fustratie.

Bij de huizen in fase 3 haalden ze de EPC grens niet meer en hebben ze 4 PV panelen op het dak gegooid. Dat vind ik dus echt een sjoemel woning. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Goede vragen. Ja het is een kinderkamer, er is een groot trappenhuis met veel ruimte erboven dus denk het wel. Ja een dampdichte laag aan de buitenkant en is een 2-onder-1 kap.
Dan kun je het best aan de buitenkant isoleren (als je al gaat isoleren). Anders krijg je houtrot omdat het hout niet kan ademen.

Maar, je dak wordt wel hoger en dat ziet er natuurlijk niet mooi uit, als het dak verspringt op de grens met de buren. Dat zou je dan samen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij RC 5 zou ik niet meer gaan isoleren aan de binnenkant.
Ik zou het dak vol leggen met zonnepanelen en dan kan je ook nul op de meter worden. Eventueel helemaal je gasaansluiting er uit doen en over op een warmtepomp.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 07-01-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
Ik heb 13cm pir renovatieplaat op mijn dak. Dat zou rd4.5 zijn en ik heb een nul op de meter woning. Geen probleem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Zelf geen ervaring mee, maar misschien is http://www.aero-therm.nl/ iets :?
(nee, geen aandelen). Door de dunne laag is de impact minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:48
ybos schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:33:
Zelf geen ervaring mee, maar misschien is http://www.aero-therm.nl/ iets :?
(nee, geen aandelen). Door de dunne laag is de impact minimaal.
Ik heb de site net even bekeken, maar ik zie maar weinig bewezen effecten, behalve een in polen uitgevoerde test met naar mijn mening twijfelachtige uitkomst.
Pagina: 1