Hoe meerdere video/audio bronnen combineren op receiver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:37
Mijn vraag:
Ik heb een wat oudere receiver, maar deze werkt nog prima. Echter loop ik tegen het feit aan dat ik meerdere apparaten wil aansluiten, maar daar nu niet genoeg plek voor is, zowel qua HDMI op tv als audio input op de receiver.

Is dit op te lossen door meerdere HDMI bronnen te bundelen via een switch? Deze naar de receiver met 1 HDMI kabel, en door naar tv voor beeldweergave?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Sony STR-KS1100
Samsung LE40C750R2W

Aangesloten apparaten:
Horizon
Apple tv
PS3
DVD speler

Nes mini
NUC pc

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik vind wel HDMI switches, maar mij is niet duidelijk of zowel geluid als Video gewoon allemaal gebundeld kunnen worden naar de receiver om vervolgens het beeld door te geven naar de tv?

Achterkant receiver:
Afbeeldingslocatie: https://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_images/str-ks1100f.jpg

Meerdere bronnen via switch naar HDMI dvd bijvoorbeeld en dan via out naar tv?

Suggesties zijn erg welkom!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Beste antwoord (via Martinusz op 08-01-2017 11:03)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even kijken naar welke HDMi poorten op je TV en reciever ondersteuning bieden voor HDMi ARC (Audio Return Channel). Meestal/vaak is dat maar één poort (HDMi 1?). Een poort met HDMi ARC kan geluidsignalen van de externe bronnen, welke op de andere HDMi poorten van de TV aangesloten zijn, dóor zetten naar de reciever.

Op het moment dat je je NES of Apple TV gebruikt heb je per definitie tóch je TV aanstaan dus die twee kun je dan ook makkelijk via de TV aansluiten (nadeel is echter vaak het NIET doorzetten van Dolby gerelateerde zaken).

HDMi CEC (Consumer Electronic Control) kan er vervolgens weer voor zorgen dat je reciever automatisch ingeschakeld wordt op het moment dat de TV aangezet wordt. Protocol heeft overigens per fabrikant vaak een andere naam maar 't komt in hoofdlijnen op 't zelfde neer (ook al babbelen die verschillende varianten niet altijd even lekker met elkaar).

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 07-01-2017 16:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ja, dat is mogelijk. Gewoon even zoeken op "hdmi switch"
Bestaan letterlijk duizenden kastjes die kunnen wat jij wilt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Switchie schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:38:
Ja, dat is mogelijk. Gewoon even zoeken op "hdmi switch"
Bestaan letterlijk duizenden kastjes die kunnen wat jij wilt.
Ja ik vind inderdaad heel veel kastjes, maar verwachte niet dat mijn situatie zo makkelijk opgelost zou zijn.
Dus simpel 3 of 4 naar 1 switch zou voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

martinusz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:39:
[...]

Ja ik vind inderdaad heel veel kastjes, maar verwachte niet dat mijn situatie zo makkelijk opgelost zou zijn.
Dus simpel 3 of 4 naar 1 switch zou voldoende moeten zijn?
Klopt helemaal. Gelukkig kunnen oplossingen soms wel simpel zijn :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Switchie schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:40:
[...]

Klopt helemaal. Gelukkig kunnen oplossingen soms wel simpel zijn :)
Nou top, snel opgelost zo dank je wel :)
Zit er nog wezenlijk verschil tussen een switch van 20 euro of 80 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou eventueel ook op je huidige versterker wat spullen, afhankelijk van je wensen én apparatuur, via de Fiber Opticals aan kunnen sluiten. Apple TV bijvoorbeeld middels HDMi op je TV en middels glas aan de versterker (de ATV 4 kan dat helaas NIET meer... De 3 nog wel).

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 07-01-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
wimmel_1 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:42:
Je zou eventueel ook op je huidige versterker wat spullen, afhankelijk van je wensen én apparatuur, via de Fiber Opticals aan kunnen sluiten.
Op dit moment zijn 4 van de 6 apparaten aangesloten op de receiver, echter voor 2 moet ik nu het geluid van de tv zelf aandoen, omdat er geen plek meer was op de receiver en tv, dus steeds kabels wisselen etc.

Deze eens besteld, kijken of het werkt :)

Was al even aan het kijken met m'n ps3 aan te sluiten op HDMI in en dan HDMI out naar tv, dat was nog geen succes, maar kon niet lang testen, omdat dochterlief tv wilde kijken :+

Edit:
Verdorie, net getest met nes mini, de receiver pakt niet de audio op uit de HDMI maar zend alles door naar de tv :@ dan moet je dus de interne boxen van de tv gaan gebruiken, wat ik juist wil voorkomen.

Kortom dan gaat de HDMI switch dus helemaal geen verschil maken...

[ Voor 37% gewijzigd door Martinusz op 07-01-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hier nog de gebruiksaanwijzing van de receiver, pagina 20 gaat over de HDMI, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even kijken naar welke HDMi poorten op je TV en reciever ondersteuning bieden voor HDMi ARC (Audio Return Channel). Meestal/vaak is dat maar één poort (HDMi 1?). Een poort met HDMi ARC kan geluidsignalen van de externe bronnen, welke op de andere HDMi poorten van de TV aangesloten zijn, dóor zetten naar de reciever.

Op het moment dat je je NES of Apple TV gebruikt heb je per definitie tóch je TV aanstaan dus die twee kun je dan ook makkelijk via de TV aansluiten (nadeel is echter vaak het NIET doorzetten van Dolby gerelateerde zaken).

HDMi CEC (Consumer Electronic Control) kan er vervolgens weer voor zorgen dat je reciever automatisch ingeschakeld wordt op het moment dat de TV aangezet wordt. Protocol heeft overigens per fabrikant vaak een andere naam maar 't komt in hoofdlijnen op 't zelfde neer (ook al babbelen die verschillende varianten niet altijd even lekker met elkaar).

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 07-01-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik vrees dat de receiver geen ARC ondersteund, kom het nu tegen op een ander forum, mijn tv wel, maar de receiver dient alleen als switch dus.

Ik ga ff puzzelen, wellicht kom ik op een andere oplossing uit, maar ik denk dat het sparen wordt voor een nieuwe receiver.

Edit: ik ga de receiver vervangen door een exemplaar met hdmi ARC ondersteuning!

[ Voor 13% gewijzigd door Martinusz op 08-01-2017 11:03 ]

Pagina: 1