Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 19:48
Mijn vraag:
Kan ik op de een of andere manier op dit accespoint advanced modus instellen? (Of config bestand aanpassen)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
TP-Link TL-WA801ND
Experia Box v8

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik wil perse een tweede netwerk instellen waarin de verschillende devices elkaar niet kunnen zien of communiceren.
Het tweede netwerk hoeft alleen maar draadloos en een verdieping hoger, dus een accespoint (192.168.1.253) achter Experia box (192.168.1.254) gezet.
DHCP range van de TP-Link een andere pool gegeven en op 192.168.2.1 - 192.168.2.200 geze. De interface geeft dan echter een foutmelding dat de pool van de uit te delen adressen niet gelijk is aan het IP adres van het accespoint zelf. Dat klopt en is ook precies wat ik wil. Maar blijkbaar word dit niet toegestaan door de interface.
Dit lijkt me toch de schoonste oplossing om mijn doel te bereiken, dus ik hoopte dat er iets van een advances modus verborgen zit ofzo. Of dat er misschien een truuc is om het config bestand buiten de interface om te veranderen?

[ Voor 10% gewijzigd door johan1989 op 07-01-2017 12:21 . Reden: Verduidelijking ]

Beste antwoord (via johan1989 op 07-01-2017 13:45)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:10
De wa801 is een accespoint, oftewel een omzetter van bekabeld lan naar wlan... Wat jij nodig hebt is een router, de door jou voorgestelde asus kan dit prima doen,

Kabel die in de wa801 zit in de WAN poort van de asus stoppen en je hebt je eigen gescheiden netwerk

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37

lier

MikroTik nerd

Ik wil perse een tweede netwerk instellen waarin de verschillende devices elkaar niet kunnen zien of communiceren.
Doel is mij nog niet duidelijk. Wil je een (soort) gastennetwerk maken, voorzien van client isolation? Bij een router achter een router lukt dit niet door een ander netwerksegment te maken. En met de huidige apparatuur zal het altijd een beetje geknutsel blijven.

Probeer eerst (bij voorkeur in Jip en Janneke taal) je doel te beschrijven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
lier schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:34:
[...]
Doel is mij nog niet duidelijk. [..]
Probeer eerst (bij voorkeur in Jip en Janneke taal) je doel te beschrijven.
Internet word gedeeld met bovenbuur gezinnetje. Zij hebben echter een Chromecast die ik dus op mijn android ook kan bedienen :*) (heb hem vanochtend zitten irriteren met zijn youtube playlist)
Ik wil binnenkort een harde schijfje in het netwerk hangen, kortom, het moeten gewoon twee volledig gescheiden netwerken worden.

Ik had dus eerst een oud modem in het netwerk gehangen, maar de Telfort software daarop blokkeerde nog veel meer, dus daar kon ik niets mee.

Ondertussen ben ik ook bereid om een Asus RT-AC66U aan te schaffen, maar ging zojuist weer twijfelen omdat ik niet zeker weet of ik dan wel bereik wat ik wil. (wil dan perse de Experia Box ertussenuit en de poort kunnen isoleren waarop het accespoint zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

johan1989 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:17:
Mijn vraag:
... dus ik hoopte dat er iets van een advances modus verborgen zit ofzo...
Nee, da's niet het geval. 't Ding is nou juist zo goedkoop, omdat er geen router in zit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Er staan vast wel een paar overbodige AVM Fritz boxjes in de V/A sectie van T.Net. Die dingen kunnen een Guest netwerk hosten, zelfs op één van de LAN poorten, zodat je automatisch een tweede netwerk krijgt wat volledig gescheiden is van je eigen netwerk.

V&A aangeboden: AVM FRITZ!Box 4040 is bijvoorbeeld een mooi en goed ding mét deze mogelijkheid. Klikje voor de specs.

[ Voor 42% gewijzigd door Will_M op 07-01-2017 13:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
De wa801 is een accespoint, oftewel een omzetter van bekabeld lan naar wlan... Wat jij nodig hebt is een router, de door jou voorgestelde asus kan dit prima doen,

Kabel die in de wa801 zit in de WAN poort van de asus stoppen en je hebt je eigen gescheiden netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Niet 192.168.2.253 kiezen, die is (ook) door de Experiabox is gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
shure-fan schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:23:
Wat jij nodig hebt is een router, de door jou voorgestelde asus kan dit prima doen,
Het liefst zou ik dan de Experia Box vervangen door de voorgestelde Asus.
Weet u toevallig (of verwacht u) of ik met deze router ethernetpoorten kan isoleren? Of is dit een best zeldzame optie?
Dan heb ik gelijk die Experia Box ertussenuit, want ik heb het idee dat die redelijk onstabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
RobinF schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:32:
Niet 192.168.2.253 kiezen, die is (ook) door de Experiabox is gebruik.
Nee, die zit op 1.254. (zoals ook omschreven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Allereerst ben ik niet U maar gewoon je.....

De experiabox moet je erbij houden, het is je modem en kun je niet zonder,

Het aller simpelste antwoord heb ik al gegeven, koop die asus en knoop de WAN poort aan die kabel die nu aan je wa801 zit...

[ Voor 34% gewijzigd door shure-fan op 07-01-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
shure-fan schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:34:
Allereerst ben ik niet U maar gewoon je.....
He, ff dimmen he, ik ben namelijk maar gewoon een broekie! >:)
Maargoed, 'jij' misschien ook.
De experiabox moet je erbij houden, het is je modem en kun je niet zonder,
Kloot'n, ik hoopte dat ik daar ook gewoon modem functies mee zou kunnen ondervangen (aangezien ik echt enkel internet gebruik en daardoor geen telefoonidentificatie nodig heb wat alleen via experiabox zou kunnen)
Het aller simpelste antwoord heb ik al gegeven, koop die asus en knoop de WAN poort aan die kabel die nu aan je wa801 zit...
Klopt, het probleem daarvan is dat ik dan investeer in een goede router waarvan zij de opties behalve wifi toch niet gebruiken. Ik zal veel meer capaciteit en functies vragen en gebruiken van de router in mijn eigen netwerk.
Daarom de vraag over poortisolatie. Dan heb ik twee vliegen in 1 klap. (makkelijkheidsgraat qua instellingen interesseert me niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
johan1989 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:33:
[...]

Nee, die zit op 1.254. (zoals ook omschreven)
Ja en nee. De V8 (en sommige andere Experiaboxen) hebben 254 en 253. Ik weet niet precies meer waar 253 voor wordt gebruikt maar kijk maar eens met bijvoorbeeld een app die alle netwerkapparaten weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

RobinF schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:19:
[...]

Ja en nee. De V8 (en sommige andere Experiaboxen) hebben 254 en 253. Ik weet niet precies meer waar 253 voor wordt gebruikt maar kijk maar eens met bijvoorbeeld een app die alle netwerkapparaten weergeeft.
Zo te zien zit bij de Experiabox het gatewayadres (.253) niet op het broadcastadres (.254) zoals bij andere routers wel wordt gedaan in een /24 netwerk.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je alleen gebruik maakt van internet, en dus niet van het vaste telefonie (= VOIP) deel, dan zou je die Experiabox ook gewoon kunnen vervangen door een willekeurig ander VDSL(2+) modem. Ik heb hier een AVM Fritzbox 7390 Intl. in gebruik en dat ding is "rete stabiel" Heb inmiddels weer een uptime van ruim 90 dagen ná de laatste officiele firmware upgrade. De Experiabox V10 bij m'n ouders mag/moet iedere week wel een keer gereboot worden..... Vooral de WLAN functionaliteit van dat ding is érg brak en soms volledig onbenaderbaar terwijl de TV 't nog wel gewoon doet, net zoals het internet via een UTP kabel.

Voordeel van AVM spullen is dat er gewoon érg lang support op geleverd wordt, de 7390 is er sinds eind 2010, wordt sinds de 7490 in 2015 uitkwam echter niet meer nieuw geleverd maar nog wél 100% onderhouden/ge-support.

Inlog voor de internetfuctienaliteit bij KPN: User: kpn , Password: kpn

Als je binnen KPN voor het XS4ALL merk kiest dan krijg je een AVM 7490 mét werkende VOIP/Telefonie verbinding. Bij de eigen KPN én Telfort "merken" zul je het met de Experiabox (V10 tegenwoordig) moeten doen als je VOIP wil laten werken, je krijgt héél simpel (en terecht) de inloggegevens van het VOIP account NIET :)

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 07-01-2017 17:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:47
Je kan OpenWRT op je TPlink zetten, dan kan je werken met VLANS virtuele WiFi netwerken.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:55:
Nee, da's niet het geval. 't Ding is nou juist zo goedkoop, omdat er geen router in zit
Mijn gedachte was, als hij DHCP heeft kan hij IP adressen uitdelen en DUS routeren. Ik vond dat ik al aardig kon nadenken over netwerkjes. Maar nee, moet gewoon nog een hele hoop leren :+ .

Dacht zojuist, FACK it, dan maar een Mikrotek 2011 van marktplaats trekken en in de kast trappen!
Heb ik gelijk meer poorten in 1 kastje en waarschijnlijk maximale mogelijkheden en leer ik een hoop van. Maar toen ik die interface zag dacht ik, laat ook maar. Te ingewikkeld..
RobinF schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:19:
[...]
Ik heb het IP adres aangepast. Ik vind het een moeilijk verhaal om bij 2 te beginnen. 1 is eerste netwerk(mijn), 2 is tweede netwerk wat in mijn kastje hangt (bovenbuurman).
wimmel_1 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:33:
Als je alleen gebruik maakt van internet, en dus niet van het vaste telefonie (= VOIP) deel, dan zou je die Experiabox ook gewoon kunnen vervangen door een willekeurig ander VDSL(2+) modem. Ik heb hier een AVM Fritzbox 7390 Intl. in gebruik en dat ding is "rete stabiel" Heb inmiddels weer een uptime van ruim 90 dagen ná de laatste officiele firmware upgrade. De Experiabox V10 bij m'n ouders mag/moet iedere week wel een keer gereboot worden...
Precies mijn idee... En telfort heeft haar instellingen gewoon op de website staan:
https://www.telfort.nl/pe...ingen-met-eigen-modem.htm
Dus ik denk dat ik dat toch maar eens ga proberen. En dan een cheap-ass routertje op de bovenverdieping.
Ik vind Fritz!Box alleen zo ellendig goedkoop en non professioneel overkomen. Alleen de naam al. Vervolgens de verpakking die lijkt voor kinderspeelgoed... En tenslotte het kinderachtige uiterlijk van zo'n ding.
Lees er daarentegen wel veel positiefs over, dus misschien toch maar een Fritz.
Pagina: 1