[iCloud]meerdere iPhones: opslag+aankopen delen, foto's niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34
mijn vrouw heeft een iPhone en een standaard Gb iCloud-opsalg. Zowel foon als iCloud zijn nokkie vol en iCloud willen we nu gaan uitbreiden naar 50GB en dan op haar telefoon de opslag-optimalisatie aanzetten.
So far, so good.

Nu krijg mijn dochter binnenkort ook een iPhone en we willen dat zij ook gebruik kan maken van hetzelfde AppleId ivm eerder gedane aankopen en wat controle onzerzijds (ze is 11 jr oud).

Kan mijn dochter nu ook gebruik maken van die uitgebreide iCloud-opslag zonder dat de fotostreams ongelooflijk met haar in conflict raken? We zitten niet te wachten op 124.344 konijnenfoto's op de iPhone van mijn vrouw ;)

Het lijkt zo simpel om wel hetzelfde appleId gebruiken , maar opslag-optimalisatie op de iPhone van dochterlief niet aan te zetten.

Kan het ook slimmer door optimalisatie wel aan te zetten, maar voor de beide telefoons apart? Zodat je wel meer opslagruimte hebt, maar niet in elkaars vaarwater zit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 16:34
Eigen apple id voor dochterlief, en dan gebruik maken van family sharing voor de apps lijkt mij een betere oplossing.

5gb icloud opslag zou voor haar toch genoeg moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Heb ik ook aan zitten denken, maar met alle foto's e.d. weet ik dat niet zo zeker en leek het mij handig - als we toch 50Gb tot onze beschikking hebben - om er op de 1 of andere manier toch gebruik van te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:21
De uitbreiding van 50gb is voor 1 Apple ID.
Ik raad juist iedereen af om een Apple ID te delen, dat lijkt in het begin handig, totdat je uiteindelijk allebei je data er in hebt staan, en over wilt gaan op een eigen Apple ID. (Contactpersonen, agenda, herinneringen etc).
Juist family sharing is hier perfect voor. Jullie volledig de controle als ouder. Alle aankopen gedeeld, maar ieder toch zijn eigen account.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201060

Enige nadeel bij family sharing is, is dat het 'gezinshoofd' een creditcard moet hebben, anders kan je geen family sharing starten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Klinkt inderdaad ideaal en ik zie ook zeker voordelen. Maar juist het stukje "Het hele gezin kan bijdragen tot het gezinsalbum" is wat onduidelijk. Is er 1 album waar alle gezinsleden dan gekozen foto's inzetten of komen daar automatisch alle foto's in terecht?

Dat laatste wil ik dus niet, zowel niet van dochter naar de iPhone van mijn vrouw (ik val er zelfs als Android gebruiker buiten) als andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro J
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Onno_Devine schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:00:
De uitbreiding van 50gb is voor 1 Apple ID.
Ik raad juist iedereen af om een Apple ID te delen, dat lijkt in het begin handig, totdat je uiteindelijk allebei je data er in hebt staan, en over wilt gaan op een eigen Apple ID. (Contactpersonen, agenda, herinneringen etc).
Juist family sharing is hier perfect voor. Jullie volledig de controle als ouder. Alle aankopen gedeeld, maar ieder toch zijn eigen account.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201060

Enige nadeel bij family sharing is, is dat het 'gezinshoofd' een creditcard moet hebben, anders kan je geen family sharing starten 😉
Wat hij zegt. ;)
mikekiwi schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 20:32:
Klinkt inderdaad ideaal en ik zie ook zeker voordelen. Maar juist het stukje "Het hele gezin kan bijdragen tot het gezinsalbum" is wat onduidelijk. Is er 1 album waar alle gezinsleden dan gekozen foto's inzetten of komen daar automatisch alle foto's in terecht?

Dat laatste wil ik dus niet, zowel niet van dochter naar de iPhone van mijn vrouw (ik val er zelfs als Android gebruiker buiten) als andersom...
Als er meerdere Apple ID's zijn dan kun je een gezamenlijke map delen. Op het moment dat je vrouw of dochter dan foto's willen delen met elkaar dan kunnen ze deze toevoegen aan de gezamenlijke map. Dit gaat dus niet automatisch en volgens mij zit er ook restricties aan het gebruik van deze foto's.

Daarnaast is het ook zo dat het origineel op iCloud wordt opgeslagen en op de telefoon alleen een thumbnail wordt bewaard.

Misschien wil je ook gelijk je dochter de tip meegeven om direct na het nemen van foto's een selectie te laten maken en de rest gelijk te wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digilike
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-05-2021
Family sharing komt idd precies tegemoet aan wat mikekiwi wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Digilike schreef op zondag 8 januari 2017 @ 07:55:
Family sharing komt idd precies tegemoet aan wat mikekiwi wil.
Dat lijkt - buiten het feit dat mijn dochter dan geen gebruik kan maken van de extra 45GB opslagruimte - inderdaad zo te zijn als ik het zo lees. En dus gaan we het zo opzetten, bedankt!
Pagina: 1