Koptelefoonversterker aan te raden en zo ja, hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hallo Tweakers en overige audiofielen ;) ,

Ik zit even met een vraag waar na enig zoeken maar geen antwoord op kan vinden, dus hopelijk dat iemand hier me even kan helpen. :) Ik heb sinds enige tijd en naar volle tevredenheid een Marantz SR6009 versterker. Hier hangt een 5.0 opstelling aan en alle relevante devices zijn er ook aan gekoppeld zoals televisie, console, decoder, etc.

Tot nog toe alles prima. Alleen ben ik voornemens om een goede koptelefoon aan te schaffen teneinde ook 's avonds laat (als de baas al op bed ligt ;) ) een muziekje te kunnen luisteren in degelijke kwaliteit. Hiervoor is mijn oog gevallen op de Sennheiser HD 650.

Nu zit ik concreet met de volgende vragen:
  1. Uit diverse reviews over deze koptelefoon begrijp ik dat het aan te raden is om een aparte koptelefoonversterker aan te schaffen omdat de audiokwaliteit dan aanzienlijk verbeterd ten opzichte van een 'normale' versterker. Klopt dit en zo ja gaat dit verhaal ook op in mijn geval (met de SR6009)? :?
  2. Ik stream meestal muziek op de SR6009 (dus naar de speakers) vanaf m'n NAS door middel van DLNA. Alleen nu snap ik even niet of ik dat met een aparte koptelefoonversterker nog steeds zo kan doen. Kan ik het dan zo aansluiten dat de SR6009 nog steeds m'n muziek afspeelt maar dan via een uitgang de input levert aan de koptelefoonversterker? Of hoe werkt dit? :?
Tot zover, hopelijk geen al te domme vragen. Alvast bedankt voor de reacties! :)

Beste antwoord (via Genghis Khan op 07-01-2017 13:07)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Genghis Khan schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:46:
  • Uit diverse reviews over deze koptelefoon begrijp ik dat het aan te raden is om een aparte koptelefoonversterker aan te schaffen omdat de audiokwaliteit dan aanzienlijk verbeterd ten opzichte van een 'normale' versterker. Klopt dit en zo ja gaat dit verhaal ook op in mijn geval (met de SR6009)? :?
Koptelefoonversterkers hebben de meeste meerwaarde op mobiele apparaten. Op huiskamerapparatuur is het resultaat wisselend, afhankelijk van koptelefoon en versterker in kwestie. Ik gebruik zelf een koptelefoonversterker, en hoor verschil, maar niet genoeg om te stellen dat een koptelefoonversterker een must is. Er zijn overigens genoeg dealers die die dingen verkopen dus misschien gewoon je eigen koptelefoon eens meenemen en zelf luisteren?
  • Ik stream meestal muziek op de SR6009 (dus naar de speakers) vanaf m'n NAS door middel van DLNA. Alleen nu snap ik even niet of ik dat met een aparte koptelefoonversterker nog steeds zo kan doen. Kan ik het dan zo aansluiten dat de SR6009 nog steeds m'n muziek afspeelt maar dan via een uitgang de input levert aan de koptelefoonversterker? Of hoe werkt dit? :?
Veel koptelefoonversterkers hebben line-in en -out aansluitingen. Je kunt ze aansluiten tussen je bron en de SR6009. Als de bron geen line-out heeft, of de koptelefoonversterker heeft alleen line-in, of je hebt meerdere bronnen die je via koptelefoon wil beluisteren, dan is de line-out (soms rec-out genoemd) van de versterker de beste optie.

Maar ik heb net een foto van de achterkant van een SR6009 opgezocht en zie daar geen line-out ofzo. Ik zou dus niet kunnen zeggen of jij daar een geschikte aansluiting voor hebt. Wat je wilt is een aansluiting die niet afhankelijk is van de volumeknop op de Marantz.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:55
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-07 15:26
Die marantz kan een koptelefoon van 250ohm waarschijnlijk nog roosteren, aparte versterker is dus niet nodig.
Het zou wel nodig zijn als je vanaf je telefoon of mp3 speler zou luisteren.
Heb zelf een beyerdynamic t90 250 ohm op een denon x2200 werkt prima.
Dezelfde versterkers worden gebruikt voor het koptelefoon gedeelte, en ie kan 95 watt @8 ohm geven in stereo gebruik.
Bij 300ohm zal dat stukken minder zijn, maar ruim voldoende hoor.
De denon kan nog 50db harder vanaf het punt dat het geluid haast pijn gaat doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Goofy1978 op 07-01-2017 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deleon78 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:14:
Ik lees geinteresseerd mee. Ik snap ook niet helemaal waar zo'n versterker voor is. Op Wikipedia lees ik alleen het eea over volume (nog nooit problemen mee gehad) en output impedance (geen idee of daar verbetering te halen is).
Impedance is de weerstand van een elektrisch circuit. Heeft jouw hoofdtelefoon een hoge weerstand kan het zo zijn dat een apparaat niet genoeg voltage kan aanleveren om op acceptabel volume te luisteren. Dit zie je vaak terug komen bij computers en mobiele telefoons, die leveren op de 3.5mm jack aansluiting niet genoeg voltage om een hoofdtelefoon met een hoge weerstand alsnog aan te sturen. Dan komt er dus een versterker tussen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:55
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-07 15:26
Behalve meer volume kan een versterker wel veel betere kwaliteit leveren dan gelijk vanaf een mp3 speler.
De bas word afgekapt en rommelig omdat er gewoon te weinig spanning op staat, en klinkt echt ongezond heb het wel eens getest vanaf de geluidskaart van de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan zeker een kwaliteitsverbetering opleveren als er te weinig spanning gegeven wordt om de hoofdtelefoon fatsoenlijk aan te sturen, dan kan je last van distortion of clipping krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Niet online
Dus concreet heeft het weinig toegevoegde waarde om met m'n SR6009 en een Sennheiser HD 650 er een aparte koptelefoonversterker tussen te zetten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Goofy1978 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:57:
Die marantz kan een koptelefoon van 250ohm waarschijnlijk nog roosteren, aparte versterker is dus niet nodig.
Het zou wel nodig zijn als je vanaf je telefoon of mp3 speler zou luisteren.
Heb zelf een beyerdynamic t90 250 ohm op een denon x2200 werkt prima.
Dezelfde versterkers worden gebruikt voor het koptelefoon gedeelte, en ie kan 95 watt @8 ohm geven in stereo gebruik.
Bij 300ohm zal dat stukken minder zijn, maar ruim voldoende hoor.
De denon kan nog 50db harder vanaf het punt dat het geluid haast pijn gaat doen.
Het kan dat de versterkers direct zijn doorgelinkt met de koptelefoonuitgang, maar dit is zeker niet gebruikelijk. Vaak zitten er wat dikke weerstanden om de versterking te temmen, in de ordegrootte van 100 ohm. Als je dan met 95 watt @ 8 ohm zit, kom je nog maar op 1,5 watt op 250 ohm (+100 ohm in serie voor de uitgang). Dat is wel heel hard en wellicht kun je hem wel roosteren, maar de soep wordt niet zo heel gegeten als hij wordt opgediend.

De uitgangsweerstand heeft als voordeel dat nu de versterking redelijk gelijk is over een groot bereik van koptelefoons. Laagohmige koptelefoons met een hoge gevoeligheid krijgen relatief minder signaal dan een hoogohmige koptelefoon (die standaard een lagere gevoeligheid hebben. Je krijgt dan een plaatje als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s1cCo5R.png

Zoals je ziet heb je nu tussen 10 en 600 ohm slechts een versterkingsverschil van ~5 dB, in plaats van de ~18 dB met een lage uitgangsimpedantie.

Aan de andere kant krijgen we nu dus problemen die we voor lief moeten nemen, namelijk dat als een koptelefoon geen vlakke impedantiecurve heeft, dan is de versterking ook niet vlak. Hierdoor wordt het basgebied aangezet en zal het ook meer naslingeren en krijg je er een beetje tophoog bij als je een reguliere koptelefoon hebt. Veel mensen vinden deze klankverandering wel prettig, dus dat is een win-win situatie.

Een losse koptelefoonversterker lost dit op door wel een lage uitgangsimpedantie te hebben, maar ook een losse volumeknop die afgestemd is op jouw gainbereik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Genghis Khan schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:46:
  • Uit diverse reviews over deze koptelefoon begrijp ik dat het aan te raden is om een aparte koptelefoonversterker aan te schaffen omdat de audiokwaliteit dan aanzienlijk verbeterd ten opzichte van een 'normale' versterker. Klopt dit en zo ja gaat dit verhaal ook op in mijn geval (met de SR6009)? :?
Koptelefoonversterkers hebben de meeste meerwaarde op mobiele apparaten. Op huiskamerapparatuur is het resultaat wisselend, afhankelijk van koptelefoon en versterker in kwestie. Ik gebruik zelf een koptelefoonversterker, en hoor verschil, maar niet genoeg om te stellen dat een koptelefoonversterker een must is. Er zijn overigens genoeg dealers die die dingen verkopen dus misschien gewoon je eigen koptelefoon eens meenemen en zelf luisteren?
  • Ik stream meestal muziek op de SR6009 (dus naar de speakers) vanaf m'n NAS door middel van DLNA. Alleen nu snap ik even niet of ik dat met een aparte koptelefoonversterker nog steeds zo kan doen. Kan ik het dan zo aansluiten dat de SR6009 nog steeds m'n muziek afspeelt maar dan via een uitgang de input levert aan de koptelefoonversterker? Of hoe werkt dit? :?
Veel koptelefoonversterkers hebben line-in en -out aansluitingen. Je kunt ze aansluiten tussen je bron en de SR6009. Als de bron geen line-out heeft, of de koptelefoonversterker heeft alleen line-in, of je hebt meerdere bronnen die je via koptelefoon wil beluisteren, dan is de line-out (soms rec-out genoemd) van de versterker de beste optie.

Maar ik heb net een foto van de achterkant van een SR6009 opgezocht en zie daar geen line-out ofzo. Ik zou dus niet kunnen zeggen of jij daar een geschikte aansluiting voor hebt. Wat je wilt is een aansluiting die niet afhankelijk is van de volumeknop op de Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Ik heb de HD600 van Sennheiser en heb nooit overwogen om een koptelefoonversterker aan te schaffen. Gewoon niet nodig ,maybe voor je telefoon.

Gebuikte apparatuur: NAD C356BEE, NAD C340 (in het verleden), NAD D-7050 (bij de computer), Yamaha 300W versterker uit de jaren 70, type onbekend.

BlueSound Powernode 2 moet ik nog proberen om de koptelefoon op aan te sluiten, maar ik verwacht daar ook geen drama's.

Op mn laptop gaat ook wel goed eigenlijk. Daar zou ik het eerder verwachten. Ik kan me niet voorstellen dat je Marantz ook maar enige moeite heeft met aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Niet online
Ik weet voldoende, ik ga de koptelefoon aanschaffen zonder koptelefoonversterker en het gewoon proberen. Mocht ik alsnog een koptelefoonversterker overwegen in de toekomst dan ga ik eerst even in een winkel luisteren denk ik met m'n eigen koptelefoon of het verschil maakt. Hartelijk dank voor alle reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:52

Nutral

gamer/hardware freak

Waar sluit je je koptelefoon op aan dan? Ik zie geen aansluiting zitten op je versterker.

Over het algemeen heeft een koptelefoon versterker bij een hogere impedantie meer effect. Maar veel apparatuur heeft zelf een koptelefoon versterker, maar de ene is beter dan de andere.

Mijn versterker voor mijn geluidsinstallatie heeft bijvoorbeeld een redelijk goede koptelefoonversterker op de koptelefoon output, dus dan zou je het niet nodig hebben.

Computers zijn daar weer heel wisselend in, nieuwe moederborden worden vaak al wel met sterkere koptelefoon versterkers uitgerust.

Hogere impedantie in een koptelefoon is niet gelijk aan de weerstand in een koptelefoon, impedantie staat voor de weerstand tot een verandering van je spanning.

De versterker geeft in weze een geluidsgolf aan je koptelefoon, en de impedantie is de weerstand tot deze golven. Wat er gebeurd bij een versterker die niet sterk of goed genoeg is, is:
1, geluidsniveau is te laag, evt distortion vanwege het oversturen van de versterker.
2. Het geluid word niet goed genoeg uitgestuurd, dit kan er voor zorgen dat de speaker in de koptelefoon niet strak genoeg heen en weer beweegt wat zorgt voor een wat modderige bas, en bepaalde frequenties gaat harder of zachter worden.

Om even een grove voorstelling te maken. Stel de speaker in de koptelefoon is een paal, die je heen en weer moet bewegen voor geluid. De impedantie is hoe stijf de paal is en de persoon die de paal heen en weer beweegt is de versterker. Een minder sterk persoon kan een flexibele paal prima heen en weer bewegen maar een stijve paal niet. Daarnaast kan een minder sterk persoon een stijvere paal niet zo goed onder controle houden waardoor deze de paal niet zo strak heen en weer zal bewegen dan iemand die sterker is.

Lagere tonen kosten meer energie dan hogere tonen en een koptelefoon zal ook een wisselende impedantie hebben voor lagere of hogere tonen, waardoor je daar ook verschil in kunt krijgen.

Uiteindelijk zal een betere koptelefoon natuurlijk wel beter zijn dan een slechtere, maar een koptelefoon versterker kan echt een significant effect hebben op het geluid.
Pagina: 1