HDD niet benaderbaar door onbekend bestand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:31
Ik heb momenteel een HDD geïnstalleerd op mijn desktop die eerder in een popcorn hour A200 heeft gezeten. Om die reden staat er ook nogal wat data op die ik niet kwijt wil. Maar helaas kan ik de HDD niet aan op mijn pc en vroeg me af hoe ik dit mogelijk kan maken. Ik kan hem namelijk wel ´zien´ in schijfbeheer en kan ook de grootte van de schijf zien. Maar via "Computer" in het startmenu is hij niet benaderbaar en kan hem ook niet bewerken. Partities toewijzen of veranderen is ook niet mogelijk. Waarschijnlijk heeft dit te maken met een bestand wat vanuit de Popcorn op de schijf gezet is. Dat zou een opensource ext2 bestand kunnen zijn maar kom er maar niet achter of dat zo is (kan namelijk ook een ext 3 of andere zijn).

Os is windows 7 en de betreffende HDD is een seagate baracuda

Op deze site zag ik wat staan over de files maar voor mij nog steeds tasten in het duister. Kan iemand me hier mee helpen?

Alle reacties

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Linux BootCD maken en daarmee openen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r zijn ook windows drivers voor EXT2/3/4

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Pont Max
Is er een manier om er achter te komen welke ik nodig heb of werken deze drivers universeel? En van welke sites kan ik deze veilig downloaden?

Mocht ik deze in een boot versie moeten opstarten, kan dat ook via USB?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:16
Ja je kunt gewoon een usb stick maken met ubuntu erop en deze starten zonder te installeren.

• Pont Max
Hartelijk dank voor de tip. Na wat moeite en gekloot is het me uiteindelijk gelukt om vanuit een bootable USB met ubuntu de data veilig te stellen.
Nu zit ik nog met het volgende. De HDD is nog steeds niet te benaderen, maar nu kan ik m op zich gewoon formatteren. Alleen deze optie kan ik (nog) niet selecteren (grijs in het menu).

Is er een manier om dit op een andere manier te bewerkstelligen? De schijf is wel te vinden in schijfbeheer maar kan er nu niets mee. Ik zou hem willen formatteren en gebruiken. Alles wat er nog op staat mag verloren gaa.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Onder windows? diskpart

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Inderdaad eerst opnieuw partitioneren, waarna je je partities kan formatteren.

• Pont Max
En hoe maak ik nieuwe partities als dat geen optie is in het menu (alles is grijs)?

Ik gebruik overigens windows 10

[ Voor 17% gewijzigd door Pont Max op 25-01-2017 22:09 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 20:55

job

Diskpart is een commando dat je gebruikt in de command-line. Wil je perse een programma dat je met de muis kan gebruiken dan zijn er honderden programma's op het internet te vinden waarmee dat kan.

Edit: paragon partition manager is een gratis programma dat dit kan.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 26-01-2017 07:28 ]

• Pont Max
En voor mijn beeldvorming als noob, hoe werkt een diskpart commando zonder muis in W10?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waar loop je vast als je / waar twijfel je nadat je via bijv Google zocht op diskpart? :)

Of vanaf dezelfde boot disk de partitie verwijderen of formatteren als bijv fat32.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Pont Max
Ik liep eerst vast tot ik er achter kwam dat W10 daar een vaste knop voor heeft. Dus ik kan er in.

Echter, ik kom er niet uit met het volume. De schijf heeft 1 grote partitie. Ik kan hem goed zien in Diskpart (handige tool trouwens) ik kan alleen geen format uitvoeren omdat hij aan blijft geven dat ik geen volume geselecteerd heb. Disk kan ik wel selecteren maar Diskpart geeft aan geen volume te 'hebben' van die schijf.

Heb deze site gebruikt voor info.

Ik leer hier echt elke dag bij _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Pont Max op 26-01-2017 10:26 ]

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
* Start diskpart (ik zou dat als administrator doen)
* Tik in: list disk

==> je krijgt dan een lijstje met aangesloten schijven, een van deze schijven is de schijf die je wilt wissen, bijvoorbeeld disk 2

* Tik dan in: select disk 2
==> Je krijgt nu te zien: "Disk 1 is now the selected disk."

* Om echt zeker te zijn dat je de goede disk hebt geselecteerd kan je intikken: detail disk
==> Je krijgt nu details van je disk te zien. (naam, type, volumes etc.)

* Als je echt 100% zeker weet dat je de juiste disk hebt, kan je hem volledig wissen door in te tikken: clean

Nu heb je een schone schijf. Met Windows Diskmanagement (diskmgmt.msc) kan je nu heel simpel een nieuw NTFS-volume aanmaken. (rechtermuisknop op het niet toegewezen stuk)

Houdoe

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:21
Heeft de HDD wel een letter, zie je hem ook bij : deze computer?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Arjantje72 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:56:
Heeft de HDD wel een letter, zie je hem ook bij : deze computer?
Een partitie (niet een HDD) krijgt in Windows alleen een letter als Windows het filesystem kan mounten. Zonder third party drivers gaat je dat niet lukken met een ext* filesystem.

• Pont Max
Oke dat heeft t m dus gedaan. Thanks.

Deze schijf heeft in de computer 'schijf 1' maar heeft nog geen letter gehad omdat hij niet gelezen kon worden.

Nu krijg ik bij schijfbeheer de vraag welke partitiestijl de disk moet hebben. MBR of GPT. Die laatste is voorgeselecteerd maar kan schijnbaar niet altijd goed communiceren met alle versies van windows.

[ Voor 19% gewijzigd door Pont Max op 26-01-2017 12:26 ]

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Hier het verchil tussen MBR en GPT partities:

Windows can only boot from GPT on UEFI-based computers running 64-bit versions of Windows 10, 8.1, 8, 7, Vista, and corresponding server versions. All versions of Windows 10, 8.1, 8, 7, and Vista can read GPT drives and use them for data — they just can’t boot from them without UEFI.

Bron: http://www.howtogeek.com/...hen-partitioning-a-drive/

• Pont Max
Thanks, click and done. Hij is gereed voor gebruik, waarvoor dank _/-\o_
Pagina: 1