Koppeling vervangen op nieuwe Audi a6 met 30.000km

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 867133

Topicstarter
Hallo,

We komen juist terug van de garage waar ze koppeling hebben vervangen van onze Audi a6( 1 jaar oud, 30.000 km). We zijn stomverbaasd dat de koppeling al na 30.000km vervangen moet worden( kost 2200 euro voor wie het interesseert ). Dit moet toch aan onze rijstijl liggen? Wat doen we nu juist verkeerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 19:24
Koppeling vernagel je alleen op dat tempo als je systematisch onrustig/agressief schakelt.

Iets minder burnouts maken dus ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 17:08
Anoniem: 867133 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:03:
Hallo,

We komen juist terug van de garage waar ze koppeling hebben vervangen van onze Audi a6( 1 jaar oud, 30.000 km). We zijn stomverbaasd dat de koppeling al na 30.000km vervangen moet worden( kost 2200 euro voor wie het interesseert ). Dit moet toch aan onze rijstijl liggen? Wat doen we nu juist verkeerd?
Hoop niet dat je al betaald hebt, dit lijkt me een fabricagefout en hoort onder garantie te vallen. In het ergste geval coulance maar als het zo snel gebeurd dan moet de leverancier aantonen dat het door jouw schuld komt.

Wat voor motor ligt er in trouwens? En is het gewoon handgeschakeld of een automaat met dubbele koppeling?

[ Voor 7% gewijzigd door Malt007 op 06-01-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Malt007 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:05:
[...]
Wat voor motor ligt er in trouwens? En is het gewoon handgeschakeld of een automaat met dubbele koppeling?
2.0 TDI en ja manuele transmissie. Iemand vertelde mij ooit dat het dezelfde transmissie is als in een passat, kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
Tenzij je je voet altijd op de koppeling laat hangen lijkt me dat dat idd een productiefout moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56
Laat eens iemand (rijinstructeur ofzo) met je meerijden. Die kan je haarfijn vertellen waarom je je koppeling sloopt, als dat al zo is. Het moet nogal extreem zijn namelijk als dit door user abuse moet komen.

Ik neem aan dat je geen aanhangers etc. hebt lopen trekken. Ik heb m'n koppelingsplaten ook wel eens geroken bij wat lompe belading ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je je hiervoor aangemeld bij Tweakers ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Om eerlijk te zijn verbazen mij hier een aantal dingen:
1. Ik ben verbaasd dat er nog A6-en worden verkocht met handbak
2. 2.200 euro voor een koppeling vervangen... Dat is echt heel erg duur voor zo'n reparatie en moet gevoelsmatig toch echt voor de helft kunnen
3. 30.000km is heel erg kort en komt volgens mij alleen voor als mensen hun voet niet van het pedaal halen tijdens het rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 01:51
Ik heb hetzelfde tot 3x toe gehad bij mijn Nissan Qashqai. Bleven maar volhouden dat het aan de rijstijl lag terwijl we met onze andere auto (en vorige auto's) nooit ergens last mee hebben gehad.
Uiteindelijk 1x betaald door Nissan Nederland, de 2e x door de dealer en de 3e keer moest ik er zelf aan geloven.

De auto natuurlijk direct verkocht en nu inmiddels alweer 60.000 km in een ander merk zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Anoniem: 867133 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:09:
[...]

2.0 TDI en ja manuele transmissie. Iemand vertelde mij ooit dat het dezelfde transmissie is als in een passat, kan dit?
Zou zomaar kunnen, ik heb een audi a4 met 2.0 TDI met bijna 300.000 op de teller met nog de originele koppeling trouwens. Zal vast niet dezelfde koppeling zijn aangezien mijn A4 al 10 jaar oud is maar om maar aan te geven dat een koppeling na 30.000km niet kapot mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-05 09:14
Koppeling kan eigenlijk meerdere oorzaken hebben. Natuurlijk kan het aan je rijstijl liggen en heb je koppeling eruit gebrand door veel met je koppeling te rijden in files of hard optrekken waardoor veel slip optreed tussen de koppeling en het vliegwiel. Daardoor gaat vaak de koppeling stuk.

In uitzonderlijke gevallen kan het ook liggen een technisch gebrek van de auto. Zo kan het zijn dat het koppelingscilinder niet goed gefunctioneerd heeft en daardoor de koppeling nooit goed bediend werd. Hierdoor ontkoppelt als het ware de koppeling niet volledig en slijt die (veel) sneller dan normaal.
Daarnaast kan er ook een defect aan het vliegwiel of druklager zijn waardoor de koppeling niet goed vrij zou kunnen komen. Dit zijn allen zaken die de dealer zal moeten uitsluiten alvorens zij jullie de schuld kunnen geven.

Ik zou als ik jullie was eerst het officiële afkeuringsbewijs van garantie aanvragen, het is je goed recht dat zij het namelijk eerst ter garantie aanbieden. Lukt dat niet en zij kunnen aantonen dat het jullie schuld is door slecht rijgedrag, dan is het klaar. Je kan dan nog een expertise laten uitvoeren door bijvoorbeeld DEKRA, maar dat kost wel goed geld.

Maar toegegeven, een koppeling eruit bij 30.000km is meestal slecht gebruik van het rechtervoetje. Want technische gebreken zouden zich meestal al eerder uiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
adminappelgebak schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:18:
Koppeling kan eigenlijk meerdere oorzaken hebben. Natuurlijk kan het aan je rijstijl liggen en heb je koppeling eruit gebrand door veel met je koppeling te rijden in files of hard optrekken waardoor veel slip optreed tussen de koppeling en het vliegwiel. Daardoor gaat vaak de koppeling stuk.
We staan bijna uitsluitend in de file. Hoe rij je dan het best in de file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Zo weinig mogelijk met slippende koppeling rijden, proberen om niet te stoppen, en als je stil staat in neutraal zetten.

Rustig vertrekken zonder te veel gas, en zo snel mogelijk de koppeling helemaal lossen.

30.000km is echt wel héél vroeg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 19:24
Anoniem: 867133 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:25:
[...]

Vuistregel: snel en vlot koppelen. In de file zet ik heb in de 1,2,3 en laat 'em op de stationair rollen. Ik kan me goed voorstellen dat als je onrustig file rijdt (als een mafkees constant optrekt en afremt) dat je heel snel je koppelplaat frituurt. Je hoeft niet precies 1m achter je voorganger te rijden in een file ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
[...]

Vooral niet het gat proberen dicht te rijden continu. Altijd de koppeling netjes op laten komen en niet halverwege laten opkomen en dan weer intrappen. Dat is zeer slecht voor koppeling en zorgt voor legio andere problemen wegens hitte opbouw door overmatige wrijving en uiteraard snellere slijtage. Gewoon rustig door laten rollen in z'n 1 of in z'n 2 op stationair toerental. Dit werkt het beste en is ook het fijnst om zo op die manier te rijden.

Daarnaast niet volgas wegrijden ergens. Juist in de lage toeren is het zeer slecht om volgas te rijden of in ieder geval erg snel op te trekken. Je zorgt er dan namelijk voor dat er heel veel koppel (krachtmoment) op je koppeling komt te staan. Je moet niet vergeten dat het in essentie 2 frictieplaten zijn die tegen elkaar aan gedrukt worden. Als hier teveel kracht op gezet wordt, dan slipt die door uiteraard. Nu slipt elke koppeling wel een beetje en is dit ook wel goed (immers ontstaan er anders vuildeeltjes op je koppeling), maar door teveel kracht erop te zetten laat je het teveel slippen wat op den duur alleen maar erger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gekke vraag,
maar op grond van wat is die vervangen?

Waren er klachten, of is het weggezet onder preventief onderhoud?

Het lijkt me een rare gang van zaken om ineens de koppeling te gaan vervangen met een flink prijskaartje zonder duidelijke uitleg.

Heb je toevallig geen andere systemen in je auto die elkaar tegenwerken? Sommige wagens hebben bijvoorbeeld automatische handrem die tijdens het file-rijden op kan gaan zetten. Andere wagens geven automatisch een dot gas als je de koppeling laat opkomen waardoor de koppeling ook sneller sluit. Zijn opties die je soms kunt uitschakelen.

Je moet echt je best doen om een koppeling kapot te krijgen en dan ruik je het ook. Gezien je kilometrage is filerijden maar een klein stukje van het geheel en dan mag die het niet opgeven. In stadsverkeer krijgt die zwaardere klappen te verduren en dan maak je veel minder kilometers.

Vraag ze naar meer details,
je kunt je rijtechniek aanpassen en wat extra kilometers maken maar of je dan ineens 4x meer kilometers kunt afleggen betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:22
adminappelgebak schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:42:
[...]

Daarnaast niet volgas wegrijden ergens. Juist in de lage toeren is het zeer slecht om volgas te rijden of in ieder geval erg snel op te trekken. Je zorgt er dan namelijk voor dat er heel veel koppel (krachtmoment) op je koppeling komt te staan. Je moet niet vergeten dat het in essentie 2 frictieplaten zijn die tegen elkaar aan gedrukt worden. Als hier teveel kracht op gezet wordt, dan slipt die door uiteraard. Nu slipt elke koppeling wel een beetje en is dit ook wel goed (immers ontstaan er anders vuildeeltjes op je koppeling), maar door teveel kracht erop te zetten laat je het teveel slippen wat op den duur alleen maar erger wordt.
Sorry, maar een koppeling die in goede conditie verkeert slipt niet door gewoonweg volgas weg te rijden. Als hij wel doorslipt, dan is hij versleten, vettig door een lekke krukaskeerring, of je hebt de motor achterlijk opgevoerd zonder een sterkere koppeling te monteren.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
Bochten / kruispunten in stadsverkeer met de koppeling? Linkervoet laten rusten op pedaal?

Anders is het echt een fabricage / montagefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
Peenutzz schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:04:
[...]

Sorry, maar een koppeling die in goede conditie verkeert slipt niet door gewoonweg volgas weg te rijden. Als hij wel doorslipt, dan is hij versleten, vettig door een lekke krukaskeerring, of je hebt de motor achterlijk opgevoerd zonder een sterkere koppeling te monteren.
Nee natuurlijk niet zomaar ineens... Je moet goed je best doen om dat voor elkaar te krijgen, maar geloof mij dat het mensen lukt. Laatst nog iemand gezien die dat op deze manier voor elkaar kreeg bij 18000km (nieuwe auto). Een combinatie van veel op je koppeling rijden in de file en volgas wegtrekken alsof je in een Formule1 auto zit zorgt ervoor dat je koppeling overmatig slipt.

En er gebeurd altijd slip in een koppeling. Hoe denk je anders dat die aangrijpt? De wrijving is in principe slip. Doorslippen is hetgeen wat de loppeling sneller laat slijten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Hoor t ook weinig mensen goed doen. Ook bij inparkeren, veel gas en koppeling 3/4 intrappen of nog meer.

Maar nee bij 30k productiefout. Ik heb een 30 jaar oude auto met 450.000 km op teller. Heeft 10 voorgaande eigenaren en die doet t nog probleemloos. En geloof er niks van dat alle 10 personen en misschien wel mezelf inbegrepen altijd perfect schakelt.

Maar ach eenmaal automaat nooit meer anders haha. 2e en 3e auto zijn automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 21-06 13:12
Ik heb even op google gezocht. Eigenlijk niets recents gevonden over de koppeling van A6. Als er een structureel probleem is, staat internet vol met posts over het probleem. Of TS moet de enige A6 met handbak hebben, of er is sprake van een exemplarisch probleem / rijstijl probleem.

Probeer tenminste coulance te krijgen, want 1 jaar / 30.000 km is echt te kort. Je hebt niet voor niets een Audi gekocht i.p.v. een Trabant toch? :)

Over de hoogte van de offerte: de koppelingsset kost volgens mij een euro of 300. Zet daar een dag werkplaatstarief bij en ik kom op een kleine 1000 excl BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:30
Bij mijn 308sw is de koppeling na 60k km en 1,5 jaar ook aan vervanging toe. Er loopt nu via de leasemij een gesprek met de dealer, ws. een productiefout. Hebben andere collega's met een 308sw ook last van. Eerste problemen/symptonen kwamen na een jaar (45k km), sindsdien steeds slechter. Blijft franse techniek he..

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat is er exact mis gegaan met de koppeling is dat je verteld? Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een Seat Ibiza TDI. Na 130.000km braken daar stukken ter grootte van een naald van de koppeling gewoon af.

Ik kon ook 2200 euro neertellen voor een nieuwe koppeling en geen coulance.

Heb je al gekeken bij autoweek.nl of problemcar.nl of er meerdere mensen zijn met vergelijkbare problemen?

Blijf volhouden bij je dealer!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Jee 2200 voor een koppeling, nemen ze voor dat geld het vliegwiel ook mee?

Ik heb in mijn leven 2x koppeling laten vervangen. Bij een oude golf waarbij de verkopende garage van de vorige eigenaar de automatische afstelling van de kabel had gesloopt, vervolgens slipte de koppeling na elke schakelactie en fik je hem daarmee op.
Bij m'n huidige auto is de koppeling bij 180.000 vervangen omdat het druklager in stukken onderin lag. Plaat en drukgroep zelf niks mis mee, maar gewoon vervangen omdat 80% van de rekeningen uit arbeid bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:29
30.000, 1 jaar bij een handgeschakelde audi moet wat mij betreft onmogelijk zijn.

Maar ik zie mensen wel eens heel slecht rijden. Als ik de ts was en zou twijfelen over mijn rijstijl zou ik inderdaad even een rijschool bellen of je even een stukje zou kunnen rijden met een instructeur. Dat kost hooguit een paar tientjes.

Als die geen problemen ziet zou ik even een extra brede buurman zoeken om te vragen of die mee kan gaan naar de garage om garantie te claimen.

Want ik weet een beetje hoe een koppeling technisch in elkaar zit. En van een handbak moet er toch echt iets fout zijn geweest in de productie om deze zo snel te slopen. De garage mag overigens niet zeggen dat file rijden het probleem is. Want daar zijn autos gewoon op ontworpen.

En als je je wel misdraagd met de koppeling volgens die rijdinstructeur. Vraag dan een paar lessen koppelingsmanagement.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Is de auto nieuw of occasion en als het een occasion is was het bedrijfsmatig (leasebak) of prive.
Je kan dat controleren op de RDW site.

Ik zie tal van collega's in leasebakken rijden en weet hoe ze rijden.
Onder het mom van "het is een leasebak en toch niet van mij" rijden ze als lompe malloten.
Koppelingen vervangen binnen 1 jaar gebeurt bij leasebakken vrij vaak.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 20:25
TS staat voor woonwerkverkeer bijna uitsluitend in de file. Ook zonder lomp te rijden krijg ik die koppeling er binnen 30k wel doorheen hoor (met filerijden) ik denk niet direct aan een productiefout. Het is gewoon een kwestie om bijv. de koppeling aan te laten slepen zodat je niet op de rem hoeft te trappen. Zowel de vingers als de platen krijgen dan enorm op hun donder en door de (lichte) wrijving wordt het zooitje enorm heet. Zoals al gezegd hier: in de vrij gaan staan met het koppelingspedaal los en niet te snel oprijden telkens is belangrijk. 2200euro is fors maar geen exorbitante prijs overigens. Offerte hier lag voor €1850 (dealer).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Een koppeling die zo snel slijt, zal op bepaalde momenten echt roodgloeiend zijn. Bovendien trekt je vliegwiel krom. Heb je daar geen last van? Als je uitsluitend in de file rijdt dan moet 2 ton haalbaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 07-01-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
Hallo,

....koppeling vervangen....1 jaar oud, 30.000 km....
Dat kan niet! Allicht is het mogelijk om een koppeling in nog kortere tijd te verslijten. Maar 1 jaar en 30k betekent veel snelweg km's zonder schakelen. Als je 100% eerlijk bent en je weet heel zeker dat je nooit gekke dingen hebt gedaan, dan is er ergens iets mis, fabricagefout of ondeskundige monteurs.
Je bent ook zeker dat bij het stoplicht niet de koppeling in de slip wordt gehouden? Dat is idd ook killing. Onervaren bestuurders doen dat nog wel eens.
[...]

In de file is het een iets ander verhaal. Maar vooral de koppeling vlot en volledig laten opkomen en niet ergens op slip laten zweven. Je gaspedaal regelt de snelheid, niet de koppeling.
Maar als je niet weet hoe je file moet rijden, dan zijn er ook drie andere oplossingen:
1. Automaat rijden (sws prettiger in de file)
2. Ander werk zoeken / huidige werk andere werktijden pakken
3. Openbaar vervoer gebruiken (als je altijd in de file staat is OV veel prettiger)

[ Voor 34% gewijzigd door Ramon 73 op 07-01-2017 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:09
[...]

Niet met je voet continu op de koppeling. Doe je dat wel, dan is het mogelijk dat je in 30k km de koppeling eruit brandt.

Maar dat neemt niet weg dat ik wel een onderzoek door de TD van de importeur zou eisen, want die koppeling is echt heel robuust. En 2200 klinkt alsof ook het vliegwiel vervangen is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik zou toch wel ff flink gaan drammen om een garantieclaim... 2200 euro per jaar aan koppelingen is een dure bijdrage op je auto

[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 07-01-2017 11:47 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:20

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik vind het raar dat de dealer/garage geen uitleg heeft gegeven of de onderdelen heeft laten zien.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 21:15
Als je bijna uitsluitend in de file staat vraag ik me af waarom je geen automaat koopt.

Bij 30000/jaar en 200 werkdagen rij je 150 km per dag. Kan me bijna niet voorstellen dat je heel de rit in de file staat.

Audi heeft ACC met fileassistent. Dan hoef je alleen nog maar je handen aan je stuur te houden. Als je 2200 per jaar aan koppelingen wilt verslijten zou ik dat geld eerder in een automaat proppen.

En zeker proberen om het onder garantie te laten repareren.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:22
adminappelgebak schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:31:
[...]

Nee natuurlijk niet zomaar ineens... Je moet goed je best doen om dat voor elkaar te krijgen, maar geloof mij dat het mensen lukt. Laatst nog iemand gezien die dat op deze manier voor elkaar kreeg bij 18000km (nieuwe auto). Een combinatie van veel op je koppeling rijden in de file en volgas wegtrekken alsof je in een Formule1 auto zit zorgt ervoor dat je koppeling overmatig slipt.

En er gebeurd altijd slip in een koppeling. Hoe denk je anders dat die aangrijpt? De wrijving is in principe slip. Doorslippen is hetgeen wat de loppeling sneller laat slijten.
En dat is dan de fout van de bestuurder, niet van de koppeling. De post die ik aanhaalde beweerde (onbedoeld?) dat de koppeling gewoon doorslipt bij volgas wegrijden, wat dus niet zo is. Zodra je rijdt laat je hem als het goed is los en dan slipt er niks meer. Bij wegrijden één of twee seconden slip, meer niet, daar is hij op berekend. Ik ken er ook zo eentje, die denkt dat hij sneller is door op te trekken met slippende koppeling in elke versnelling. Het verbaast het me dan wel weer dat zijn koppeling nog nooit is vervangen en het nog steeds prima doet na 80000 km van dat soort mishandeling.

Als TS niet met zijn voet op het pedaal rijdt ga ik uit van een produktiefout, een koppeling is bij normaal gebruik niet versleten na 30000 km.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:41

-tom-562

Oliesjeik

Zondagskindje schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:56:
Ik vind het raar dat de dealer/garage geen uitleg heeft gegeven of de onderdelen heeft laten zien.
Dit.
Als ik m'n auto naar de garage zou brengen en ze vervangen zomaar iets zonder te bellen/informeren á 2200 euro, dan weiger ik te betalen, monteer het oude spul dan maar weer.
Verder, 30k een koppeling oprijden kan an sich wel, hell, dat lukt me nog wel in een kwartier :+
Ik heb al regelmatig een flink stinkende koppeling gehad in de Golf 7 die ik voor m'n werk rij (1.0 TSI), en dan doe ik echt helemaal niks speciaals of extra lomp.

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 07-01-2017 12:10 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Met hoeveel KM heb je de auto gekocht? Is dat echt nieuw of zat er al een aantal duizend KM op? Werd de auto als DEMO gebruikt? Sorry als ik het niet gelezen heb, mijn punt:

Ik kijk op mijn werk uit naar een Audi garage. Als ik de monteurs en vooral de verkopers (met hun puntschoentjes) daar zie optrekken met een koude motor dan denk ik bij mezelf: "Oei oei, als de eigenaar het ziet..." Je ziet af en toe ook de auto schokkerig optrekken, blijkbaar slipt de koppeling al en krijgt hij daarna pas grip.. Dit doen ze trouwens met alle auto's maar het gemiddelde wat ik zie: hoe duurder/groter de auto hoe agressiever ze 'een testritje' maken..

Verder zou ik niet accepteren dat het zo snel gebeurd, mag gewoon niet ook al rij je als een aap! Mijn verleden met een Hyundai Getz 2 jaar oud 2e eigenaar: krukas kapot, 4000 euro wilden ze hebben. Auto gekocht voor 6000 EUR. Uiteindelijk nadat ik de importeur heb aangeschreven ging de dealer overstag en repareerden ze het kostenloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:09:
[...]

Dit.
Als ik m'n auto naar de garage zou brengen en ze vervangen zomaar iets zonder te bellen/informeren á 2200 euro, dan weiger ik te betalen, monteer het oude spul dan maar weer.
Verder, 30k een koppeling oprijden kan an sich wel, hell, dat lukt me nog wel in een kwartier :+
Ik heb al regelmatig een flink stinkende koppeling gehad in de Golf 7 die ik voor m'n werk rij (1.0 TSI), en dan doe ik echt helemaal niks speciaals of extra lomp.
Serieus? Mijn Saab 9-5 heeft net 360k km op de teller met z'n 2e koppeling 8)7 Verschil moet er wezen blijkbaar, maar gezien een koppeling vervangen een dure ingreep is qua manuren, zou ik niet blij zijn als de fabrikant van mijn auto het blijkbaar normaal vindt dat hij om de 30k km vervangen moet worden.

En voor je het vraagt: ik rijd niet bepaald rustig, ik trek sportief op en de koppeling heeft echt wel wat te verduren :) Ik hoef gelukkig niet zoveel file te rijden, maar een volgende auto wordt waarschijnlijk wel een automaat omdat ik merk dat het in de stad ook steeds drukker en dus stapvoets rijden / stilstaan wordt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zoals al aangegeven, als het een een gebrek is van de koppeling dan:
a. Staat het internet er vol mee.
b. Zul je het binnen 3000km merken en niet 30.000km.

Daarnaast is 2000€ voor een nieuwe koppeling en montage niet vreemd voor een nieuwe A6. We hebben het wel over een merk waarbij je bij veel modellen de volledige grill en voorkant moet verwijderen om iets te kunnen doen bij het motorblok. Dit kost ontzettend veel tijd en ook nog dealerprijzen van Audi.

2000€ is sneu geld maar je hebt ook een dure auto, je hebt ook bewust gekozen voor een handgeschakelde bak en niet een DSG/S tronic automaat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Ten eerste begrijp ik niet dat je voor veel filerijden een handbak kiest maar dat moet iedereen zelf beslissen (de Prius die wij rijden is erg comfortabel in fileverkeer).

Daarnaast zou ik dit niet accepteren en als de dealer niet wil meegeven contact opnemen met de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:31
Hebven ze naast de koppeling misschien ook het dual mass vliegwiel vervangen, dat is namelijk vaak ook vrij prijzig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:48
Nou om te beginnen vind ik dit geen handig gedrag van een garage. Ze gaan voor 2000 euro aan je auto sleutelen en vinden het niet nodig om van te voren even kort te sluiten of dat wel oké is. Wat waren de klachten bij je auto? Mijn garage belt altijd even nadat ze de auto gezien hebben, ook als ze het kentekenlampje gaan vervangen. "Luister dit is er aan de hand, dit kunnen we doen dat gaat bedrag x kosten, is dat goed?"

En als ze iets vervangen laten ze de oude prul liggen en kun je dat zien. Laatste keer stond mijn auto nog op de brug zodat ze konden laten zien dat ze een stuk uitlaat vervangen hadden. Dat deel was weer helemaal glimmend en nieuw. En er waren ook klachten, er was een tak tegen de onderkant vd auto geslagen en motor controle lampje was aan.

Bij mijn vader heeft zijn garage een keer 2800 euro gerekend. Om een "aantal dingen" te repareren aan een Peugeot 306 break die auto was dat geld nog amper waard. Ik leende hem toen regelmatig en dat ding reed prima. En dan ineens zou er voor zo'n hoog bedrag gesleuteld moeten worden?! Allemaal zaken die niet van te voren besproken waren, waren ze überhaupt wel aan vervanging toe? Er waren niet eens klachten. Toen ik zelf een auto kocht heb ik er nog niet over gepiekerd om naar die garage te gaan.

Verder sta ik al 3 jaar elke dag in de file al zodra ik de snelweg op rij in mijn Getz. Soms is het stapvoets rijden en koppelen tot ik bijna op mijn werk ben, 38 km later. Ik heb al bijna 100.000 gereden in de afgelopen jaren. Mijn auto zit nu tegen de 2 ton (1 vorige eigenaar) aan en de koppeling werkt nog steeds. En ik weet van mezelf dat ik niet handig rij wat betreft de koppeling. Dat was mijn kwaaltje al met het rijlessen en ik kreeg daar toen al commentaar op. Ik let er nu wel op dat moet ik toegeven, maar ik weet ook dat ik het soms nog doe. Ik kan me niet voorstellen dat wat een getz kan niet zou kunnen in een Audi A6. 30.000 km is echt niets... Zo'n auto is amper ingereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Mijn SAAB 93 2,2TiD staat 430.000km op en nog steeds de originele koppeling en ik rijd niet bepaald rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:31
Heb hier ooit een Swift 1.3GTi gereden gekocht met 162K op de teller en daar moest bij 180K de koppeling worden vervangen, maar goed daarna zelfs nog 80K erbij gezet en weer verkocht en ik reed sportief :P (en na 180K kan de koppeling echt wel versleten zijn. Overigens kostte mijn complete koppeling vervangen ongeveer 500 euro

Daarna een Getz 1.3 gereden van 0 tot 150K nog nooit problemen gehad (reed daar ook wat rustiger in) Nu een Vitara, ik verwacht weinig maar goed je weet nooit :)

[ Voor 7% gewijzigd door SpoekGTi op 07-01-2017 16:41 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb dit zelf gehad met een 2003 model renault laguna 1.9 turbodiesel en dat was een mechanische fout. Daardoor werd de koppeling altijd een heel klein beetje "ingedrukt" met alle slijtage van dien. In het begin merk je dit niet omdat je platen genoeg grip hebben maar zodra ze minder worden gaat de slijtage exponentieel omhoog.

De eerste keer dat de koppeling eruit ging hem laten vervangen, de auto had toen ruim 100k op de klok. Binnen 20k ging de volgende eruit.....

[ Voor 17% gewijzigd door ongewoongewoon op 07-01-2017 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het ook met een 2.0 TDI gehad waarbij ik in 50k km 3x de koppeling had vervangen. Niet qua slijtage, nee garantie was dit. Eerste keer met massavliegwiel en daardoor zat er vet op de koppeling, toen de turbo die de koppeling naar zijn schroot had geholpen of was de versnellingsbak, nou ja daar waren beide hele dure reparaties en moest allebei gebeuren en daarna heb ik 20k km gereden en auto eruit verkocht met lekke koppakking.
Met een Mazda had ik bij 80k km dat de koppeling minder werd maar deed nog prima maar ja daar hoefde niets aan te gebeuren want 10k km verder lag de auto dubbelgevouwen tegen de vangrail.
Verder met mijn golf 7 nu benzine zit ik op 90k km dus ja 30k km is erg vroeg maar kan ook aan de vag kwaliteit liggen. Ik zou wel gaan zeuren want misschien is er meer aan de hand. Over het algemeen is de koppeling van Vag beter dan bv van Opel, Mazda of andere merken zoals ik zelf heb mogen ervaren althans naar mijn mening of voelt steviger aan net als de versnellingspook want bij sommige auto's lijkt net alsof ik in een pot soep met de theelepel sta te roeren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Een koppeling na 30.000km te moeten vervangen is echt niet normaal en hoewel ze het misschien niet zeggen weet je garage dit ook dondersgoed. Het bedrag van 2.200 euro zeker niet zomaar betalen.

Ter referentie, heb hier een Ford Fiesta uit 2003 staan waar altijd pittig in gereden wordt met 188.000 km op de teller en de koppeling is nooit vervangen en nog lang niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is dat eenzelfde blok als in een Seat Leon ligt?

Mijn oom heeft zo'n ding als lesauto gehad en die had standaard een nieuwe koppeling en vliegwiel nodig na 90.000km. Zelfs voor een lesauto was dat ongehoord :) Er is altijd veel commentaar op Franse auto's maar de Duitsers zijn technisch niet beter (wat afwerking wellicht wel). Die auto is na 6 ton overigens eindelijk naar de sloop gegaan omdat er via de brandstofpomp diesel in de motorolie terecht kwam. Brandstofpomp zat daar blijkbaar op de krukas met een keerring ertussen. Leuk als die die gaat lekken. Diesel smeert niet zo goed hebben we geleerd. Hele motor naar z'n grootje.. :)

Overigens valt € 2200 nog mee. Moet je eens bij Mercedes proberen met een S500. Die kwamen gewoon met een rekening van € 11.000 aanzetten voor werkzaamheden ;(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Anoniem: 249002 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:26:
Het bedrag van 2.200 euro zeker niet zomaar betalen.
Wie zegt dat TS dat moet betalen? Ik informeer bij garantiewerkzaamheden ook wel eens 'wat het gekost zou hebben als het geen garantie was'. Bij sommige dealers krijg ik zelfs een nul-factuur thuis met de prijzen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:32
Van het lage toerental waarmee je koppeling slipt in de file gaat hij echt niet veel eerder stuk hoor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

ShininNL schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:45:
Van het lage toerental waarmee je koppeling slipt in de file gaat hij echt niet veel eerder stuk hoor :')
Maar als je de auto vervolgens de hele tijd met een slippende koppeling laat kruipen gaat de koppeling echt wel naar z'n grootje, hoe laag het toerental ook is.
Autofabrikanten zouden zo'n pedaal een stuk straffer moeten afstellen, dan leren mensen het wel af >:)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

True schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:11:
Zoals al aangegeven, als het een een gebrek is van de koppeling dan:
a. Staat het internet er vol mee.
b. Zul je het binnen 3000km merken en niet 30.000km.

Daarnaast is 2000€ voor een nieuwe koppeling en montage niet vreemd voor een nieuwe A6. We hebben het wel over een merk waarbij je bij veel modellen de volledige grill en voorkant moet verwijderen om iets te kunnen doen bij het motorblok. Dit kost ontzettend veel tijd en ook nog dealerprijzen van Audi.

2000€ is sneu geld maar je hebt ook een dure auto, je hebt ook bewust gekozen voor een handgeschakelde bak en niet een DSG/S tronic automaat.
Heeft audi bijzondere uurtarieven? Mijn impreza moet de hele onderkant eraf, aandrijving, versnellingsbak, correct zelfs deel van de ophanging, maar zelfs dan kom ik niet aan de 2000 euro.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

SinergyX schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:06:
[...]

Heeft audi bijzondere uurtarieven? Mijn impreza moet de hele onderkant eraf, aandrijving, versnellingsbak, correct zelfs deel van de ophanging, maar zelfs dan kom ik niet aan de 2000 euro.
Audi dealer werkplaatstarief gaat gemakkelijk richting de 100€/uur als het niet meer is. 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
MadMarky schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Maar als je de auto vervolgens de hele tijd met een slippende koppeling laat kruipen gaat de koppeling echt wel naar z'n grootje, hoe laag het toerental ook is.
Autofabrikanten zouden zo'n pedaal een stuk straffer moeten afstellen, dan leren mensen het wel af >:)
Als dit zo was dan zou de gemiddelde auto in de randstad elk jaar zijn koppeling moeten laten vervangen toch? Hoor echt zelden (eigenlijk kan ik me er geen een herinneren) van collega's of andere in de sociale kring die elke dag in de file staan dat ze hun koppeling moeten laten vervangen. In de file kom je er sowieso niet onderuit om je koppeling te laten slippen aangezien je voornamelijk in zijn 1 of 2 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Normaal zet je de auto in de 1 of 2 en laat je de koppeling weer los, om vervolgens met een laag toerental te gaan rijden. Laat je daarentegen de koppeling continu half ingetrapt en regel je de snelheid van de auto met de stand van je koppelingspedaal dan ben je verkeerd bezig. Wordt je als het goed is al afgeleerd tijdens rijlessen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Laten we eerst maar eens wachten op reactie van de TS, die blijft bijzonder stil (altijd jammer als mensen niks meer van zich laten horen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Een kleine maand geleden bij mijn eigen auto de koppelingsset vervangen, na ongeveer 235k km. Het drukgroeplager had het begeven. Opel Vectra 1.6 16v uit 1999 overigens.

Heb de auto nu zelf zo'n 50k km gereden en bij mij krijgt de koppeling redelijk op zijn donder, al rijd ik nooit lang met slippende koppeling. Denk dan aan te zware aanhangwagens trekken, met aanhangwagens hellingtrekken in zuid Limburg/ Belgische Ardennen, doorgaans sportief schakelen en daarbij de koppeling vlot op laten komen. Echter nooit met het pedaal te lang ingedrukt rondgereden.

Koppelingsplaten en drukgroep zelf zagen er na die 235k km nog goed uit. Het is dat de boel uit elkaar moest voor het drukgroeplager en bij die hoeveelheid werk vervang ik maar meteen de hele set. Een koppeling verslijten in 30k km is absoluut mogelijk, als je inderdaad veel file rijdt, of constant met de voet op het koppelingspedaal rondrijdt gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hallo,

Al een update?

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1