Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 22:00
Mijn vraag:
Ik wil graag voor mijn afdeling een storingsdienst regeling op papier zetten.
Hiervoor ben ik op zoek naar een aantal voorbeelden. Heeft iemand een voorbeeld voor mij?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie
- CNV website doorgelezen.
- Cao Metaalbewerkingsbedrijf doorgenomen, maar daar staat bijna niks in.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat wil je precies op papier zetten?
Voorstel voor vergoeding van standby en gewerkte uren?

Meestal zijn daar bedrijfsbreed wel afspraken over.

Bij ons is het zo geregeld:

a.Over de uren buiten de normale werktijden die de medewerker beschikbaar dient te zijn, wordt van 00.00 uur tot 07.00 uur en van 18.00 uur tot 24.00 uur € 1,96 bruto per uur per uur vergoed en van 00.00 uur tot 24.00 uur op zaterdag, zon- en feestdagen € 2,80 bruto per uur.
b.Indien de medewerker daadwerkelijk wordt opgeroepen om werkzaamheden te verrichten worden de reisuren evenals de gewerkte uren op basis van de overwerkregeling vergoed.
c.De vergoeding van reiskosten geschiedt volgens de regeling tegemoetkoming reiskosten woon-werkverkeer. Ingeval een oproep wordt gedaan voor een nacht- of weekenddienst en reizen per openbaar vervoer niet mogelijk is, wordt de fiscaal toelaatbare reiskostenvergoeding per kilometer (2012: € 0,19) betaald met een maximum van 60 kilometer (d.w.z. 30 km enkele reis) per dienst.

We krijgen dus voor onze standby een standby vergoeding, worden we opgeroepen, dan krijgen we die uren bovenop de standby vergoeding uitbetaald volgens de geldende overwerktarieven.

Ik kan de percentages voor overwerk niet vinden, maar uit mijn hoofd is het dit:

ma-vr 17-21u 100%
ma-vr 21-00u 125%
ma-vr 00-07u 150%
za 07-21u 150%
za 21-00u 175%
zo 00-07u 225%
zo 07-21u 200%
zo 21-00u 225%
ma 00-07u 225%

Die zondagnacht percentages ben ik even niet 100% zeker van, zaterdag wel. Feestdagen vallen onder het zondagstarief.

Heb je hier iets aan?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Overwerkpercentages heb ik al, maar het gaat meer om de afspraken wat de bereikbaarheid inhoudt, hoe men omgaat met missende telefoongesprekken, controleren van alerts van monitoring, benodigde middelen, response tijden. Moet er ook niet een stukje uitgelegd zijn over wel/niet verplicht zijn van draaien van storingsdienst (dus meer de "wie" vraag beantwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ah zo.
Bij ons was dat vrij beperkt. (Inmiddels draaien we geen standby meer, rond een uur of 5 ligt mijn werktelefoon buiten bereik.)

Helemaal formeel is het niet helemaal vastgelegd, maar grofweg kwam het op het volgende neer:
- Ma - vr van 17:00 - 21:00
- Za van 09:00 - 17:00
- Bellen naar een specifiek standby nummer dat we doorschakelden naar diegene die standby had
- Alleen voor ernstige incidenten
- Responsetijd van een uur (dus we konden ook gewoon gaan sporten, mits we maar grofweg ieder uur op ons mobiel keken)
- 2-mans team dus grofweg week op, week af (standby is pas gekomen toen we allebei al in dienst waren, nu hebben we geen standby maar mocht het opnieuw gebeuren dan word wel verwacht van de vervanger van mijn collega dat hij/zij ook mee gaat draaien)

Onficieel zorgden we er altijd wel voor dat we binnen ongeveer een uur bij een internet verbinding konden zijn. Laptop dus niet mee naar de klimhal / sportschool. Wel als we niet binnen een uur thuis konden zijn.

Daarbij had ik ook een mobiele monitoring applicatie op mijn telefoon (AndZabbix Pro), maar formeel hoefden we daar niet naar te kijken en op te reageren.

Die mobiele client heb ik nog steeds, ook al kijk ik daar 's avonds niet naar.

Dat was het wel zo'n beetje. :)

Bij ons was storingsdienst dus erg beperkt. In de pak 'm beet jaar, 2 jaar dat we dat hebben gedaan is er misschien 1 of 2x gebeld. Veel werk zat er dus niet aan.

Qua uitbetaling, zodra er gebeld werd en we iets moesten doen konden we uren gaan schrijven. Dat werd altijd afgerond naar boven. Dus een initiële actie van 5 minuten, was wel direct een uur schrijven. (Ook ter compensatie van de in onze ogen belachelijk lage standbytarieven.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
thanks!
Maar blijkbaar is er op internet niet een soort van "template" ofzo te vinden.

[ Voor 85% gewijzigd door Mathadon op 07-01-2017 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mathadon schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 01:12:
thanks!
Maar blijkbaar is er op internet niet een soort van "template" ofzo te vinden.
Omdat dit soort dingen niet in een template te gieten zijn. 1000 bedrijven hebben 1000 verschillende regelingen. Bepaal voor jezelf wat nodig is en laat je team erop aanvullen/schieten. Zorg in ieder geval voor mandaat vanuit de directie en HR anders is de kans van slagen nihil.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 14:31
Nope, iedere bedrijfssituatie is uniek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Nee want dat bepaal je zelf. Bij een multinational die 24/7 werkt en waar 10000 mensen niet kunnen werken als het plat ligt is response time veel belangrijker dan bij een kleine mkber waar 2 man niet kunnen werken.

Zulke dingen bekijk je dus per bedrijf. En daar maak je afspraken voor.
Pagina: 1