Protonmail of eigen mailserver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Op dit moment huur ik een PureSSD X1 bij TransIP.
Hier draai ik Arch Linux op, en wil ik deze gaan gebruiken voor het hosten van gitea & een aantal (kleine) (laravel/jekyll) websites (persoonlijk).

Nu ben ik aan het twijfelen of ik ook email via mijn eigen domein wil gaan gebruiken.
Zo gebruik ik nu een Gmail-adres, maar wil ik liever overstappen naar een alternatief (die geen data van mij verzameld) + een eigen domeinnaam.
Protonmail is interessant, maar ik vind het wel redelijk duur, ~25 euro is zo ongeveer het bedrag dat ik puur voor mail, agenda en contacten wil uitgeven.

Omdat ik dus nu zelf de sync moet gaan verzorgen tussen mijn mobiel, kan ik ook overstappen op iets als Nextcloud. Echter moet ik zelf alles met anti-spam en beveiliging regelen. Tevens gaat het t.k.v. mijn dataverkeer (1TB per maand). Een dienst die dit allemaal voor mij zou kunnen regelen heeft de voorkeur. :)
Deze moet echter wel encryptie gebruiken en niet erop uit zijn op het lezen van mijn data.

Relevante software en hardware die ik gebruik
PureSSD X1 van TransIP, plus eigen .io domein.
Op de VPS draait Arch Linux.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Protonmail bekeken, posteo ondersteund geen eigen domein.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 06-01-2017 15:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:21
Een eerste vraag: is het puur voor jou privé en hoe erg is het als het er eens een paar dagen uit ligt?

Belangrijke vraag is denk ik: vind je het *leuk* om zelf met mailservers, spamfilters en dergelijke te hobbyen?

Zo ja, dan zou ik het wel doen. Zit wel wat risico aan, want je bent wel zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van een open relay, om maar wat te noemen. Met de juiste handleiding en een goed update-beleid komt dat in principe wel goed (en ja, hieronder gaan vast reacties komen dat je dit aan professionals moet overlaten). Het kan in elk geval leuk & leerzaam zijn om het zelf op te zetten (mailserver configureren) en uit te breiden (spamfiltering, grey-listing, DKIM configureren).

Ga er alleen niet van uit dat het een kwestie van installeren en klaar is. Goede kans dat de eerste tijd je mail niet goed bij bijvoorbeeld Hotmail aankomt, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat is het beoogde doel van de encryptie?

[ Voor 10% gewijzigd door GlowMouse op 06-01-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:18
Als je een beetje handig bent en je wilt enig risico nemen (wat natuurlijk altijd bestaat als je het zelf wilt uitvoeren) dan zou ik eens naar mailcow kijken https://mailcow.email/

Kun je installeren als een verzameling van docker containers en biedt veel functionaliteit.