PCIe-Sata adapter als vervanger voor onboard sata-controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 16:35
In het kort:
Een PC heeft een defecte Sata-controller. Een harde schijf aansluiten via extra SATA-poorten middels een PCIe-SATA-kaart is mogelijk. Maar om Windows te installeren (en te draaien) moet je er van kunnen booten. Maar de BIOS ziet echter alleen de (eigen) SATA-poorten, niet de extra poorten. Is dat op te lossen?

Wat langer:
De PC is een HP P6240NL met Windows 7
Amd Phenom II X4 810 met 6 Gb DDR3
Motherboard: Pegatron M2N78-LA aka HP/Compaq Violet6-GL8E

Oorzaak gezocht:
De PC liep steeds vaker vast bij opstarten. Eerst in windows later al in de BIOS.
Andere voeding geprobeerd. Ook andere schijven (HD en SSD) en andere SATA kabels.
Aansluiting geprobeerd op poort 1, 2, 3 en 4.
Gestart zonder de extra videokaart.
Interne geheugen gewisseld, getest.
In de BIOS SATA-opties geprobeerd (uit, IDE of AHCI) en alles weer terug naar defaults. Iets met PCIe vind ik niet in de BIOS.
Bootable USB-stick voor herinstallatie W-7 start wel mits geen enkele schijf aangesloten.
Ook Ubuntu vanaf USB-stick draait prima doch langzaam.

Dus zo gauw er een schijf is aangesloten op een SATA-poort loopt de bios vast. Helaas geen IDE on board.

Eerder geprobeerd:
Bios opnieuw installeren (al had ik de laatste versie). Opnieuw installeren lukt niet omdat Prerequisites: You must have a Microsoft Windows 7 or Windows Vista operating system.

Ik heb een merkloze PCIe-sata adapter van MP gehaald (label: PCIe To Sata 6G Expansion card SSU-sata3-T2.V1) en daar een schijf aan gekoppeld. De bios ziet nog steeds alleen de originele 4 sata-poorten.
Videokaart eruit gehaald (iets met x16 zou andere PCI-x1 in de weg kunnen zitten). Geen verschil.
Geboot met W-7-installatie-usb. De harde schijf wordt dan wel gezien echter volgt dan de melding: De hardware ondersteunt het opstarten van deze schijf niet. Schakel de schijfcontroller in de bios aan.
Maar daar vind ik dus niets (behalve dan de keuze tussen AHCI en IDE mode).

Deze PCI-sata adapter dan ook nog even in mijn PC (Asus B85M-G, Core i3, W-10) gestoken. Ook deze bios ziet alleen zijn eigen sata-poorten maar Windows-10 ziet wel de schijven via dit PCIe-kaartje en werkt daar prima mee. Aan het kaartje lijkt niets te mankeren.

Maar hoe vertel je het de BIOS?

Beste antwoord (via frederic46 op 07-01-2017 13:52)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52
Mmmm, als ik even zoek naar "M2N78-LA" moederbord kom ik al snel hier terecht:

HP forum: m8530f desktop PC with a m2n78-la mother board doesn't see my drives
A video that explains in detail what is wrong with these motherboards:
Youtube:Hewlett Packard p6210y Factory Defect

Wat ik snel begrijp is het een berucht moederbord waarvan de IO chip door oververhitting beschadigd raakt, Booten van een externe controller werkt daardoor dan ook niet meer.
Beter opgeven dat board?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hebt een SATA kaart nodig met een eigen BIOS, anders ga je er niet van kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
Al zoekende met "PCIe-SATA eigen BIOS" gaat het vaak over RAID, Servers, SCSI en Moederborden met RAID-mogelijkheden of dat deze borden minimaal de optie moeten hebben om vanaf PCI-e-SATA te booten.

Veel gevonden mening: The general rule of thumb is one cannot boot from an ssd attached to one of the cards.

Omdat mijn BIOS deze mogelijkheden ook niet heeft is het dus voor deze HP einde oefening ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:53

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Tweedehands kastje met voeding en tweedehands moederbordje nog een optie? Bouw je de rest lekker over en heb je goedkoop weer een werkend systeem als 'ie verder gewoon voldoet :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52
Mmmm, als ik even zoek naar "M2N78-LA" moederbord kom ik al snel hier terecht:

HP forum: m8530f desktop PC with a m2n78-la mother board doesn't see my drives
A video that explains in detail what is wrong with these motherboards:
Youtube:Hewlett Packard p6210y Factory Defect

Wat ik snel begrijp is het een berucht moederbord waarvan de IO chip door oververhitting beschadigd raakt, Booten van een externe controller werkt daardoor dan ook niet meer.
Beter opgeven dat board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederic46
Dank voor jullie input.

Dat filmpje verklaart veel. Dezelfde heatsink wordt ook bij mij in korte tijd 70 graden (met de voeler op de heatsink). Het bord wordt blijkbaar ook nooit meer betrouwbaar, als ik er al een PCIe-SATA-kaart in had kunnen stoppen.

Tweedehands kastje met voeding en tweedehands moederbordje lijkt inderdaad de simpelste oplossing.
Pagina: 1